Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
V200-G2000
Vandaag
om 12:00:02
Da's Daz 2
door
Noordernet
Vandaag
om 11:30:08
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie
door
ronald100
Vandaag
om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:30:45
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 09:49:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 09:46:31
Raadplaatje
door
V200-G2000
Vandaag
om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482
door
Jelmer
Vandaag
om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI
door
Jelmer
Vandaag
om 09:25:27
Layne, Somewhere South.
door
tothebeach
Vandaag
om 09:25:04
Bauarbeiten im gange
door
tothebeach
Vandaag
om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen
door
Jelmer
Vandaag
om 09:21:18
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
eichddraig
Vandaag
om 08:29:06
Exact-Train 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 08:28:21
iTrain versus Windigiped
door
Pain0_8
Vandaag
om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek
door
Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein
door
Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon
door
Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Halling aandrijvingen
door
Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Z21 en het programeren met de Z21App.
door
bask185
11 September 2025, 19:56:37
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams (gelezen 1199 keer)
garde003
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 7
Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams
«
Gepost op:
01 May 2009, 21:22:53 »
Op het forum van de SpoorNul vereniging heb ik een onderwerp gestart over het bouwen van een Backer & Rueb locomotief in schaal Nul
http://spoor0nl.xsbb.nl/viewtopic.php?f=3&t=814368
.
In het artikel beschrijf ik mijn zoektocht naar feiten met betrekking tot de locomotief die ik wil bouwen. Een bijzonder punt waar ik tegen aan liep is de hoogte van buffers en trekhaken bij tramwegmaatschappijen die gebruik maakten van middenbufferkoppelingen (en dan met name het Vicinaux-type middenbuffer systeem, waarbij onder de buffer twee schroefkoppelingen waren gemonteerd).
Zoals ook vermeld in mijn beschrijving op het Spoornul forum heb ik na kort onderzoek al de volgende hoogten gevonden voor buffers en trekhaken;
- 700/530 mm (TBC rollend materieel volgens goedgekeurde tekeningen)
- 580/420 mm (TBC rollend materieel, doorgestreepte maten)
- 620/450 mm (TBC 1-4 maatvoering op fabriekstekening en NVBS tekening)
- 560/400 mm (TBC 1-4 opgemeten vanaf fabriekstekening), ook bij RTM volgens S. Overbosch op een tekening van de NVBS)
- 650/480 mm (NCS 6, Zuiderzeetramweg)
- 800/480 mm (NTM)
- 700/480 mm (ZE en GTM)
De afkortingen staan voor;
TBC -> Stoomtram Tiel-Buren-Culemborg
NCS -> NEderlandse Centraal Spoorweg Maatschappij
NTM -> Nederlandse Tramweg Maatschappij
ZE -> Stoomtram Zutphen - Emmerik
GTM -> Gelderse Tramweg Maatschappij
Als ik alleen al zie wat er zich al afgespeeld moet hebben met de vaststelling van de juiste hoogte voor de TBC trams, dan vraag ik me wel af hoeveel verschillende buffer/trekhaak hoogten er nog meer in gebruik zijn geweest.
Ik wil mijn vraag dan ook in een wat breder verband stellen en hoop dat er mensen zijn die meer kunnen vertellen over de diverse koppeling hoogten die er in Nederland zijn geweest.
Mogelijk dat we de lijst voor alle trammaatschappijen in Nederland nog wel compleet kunnen krijgen...
Met vriendelijke groeten,
Erik van Garderen
«
Laatst bewerkt op: 01 May 2009, 21:27:32 door Erik
»
Gelogd
guest7823
Gast
Re:Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams
«
Reactie #1 Gepost op:
02 May 2009, 12:09:31 »
Ik zou even een mailtje sturen met deze vraag naar sdc(a)museumstoomtram.nl. Misschien dat zij je kunnen / willen helpen.
Gelogd
garde003
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 7
Re:Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams
«
Reactie #2 Gepost op:
03 May 2009, 15:40:53 »
Ik heb wel overwogen om bij het Stoomtram documentatie na te vragen wat er nu precies aan verschillende buffer/trekhaak hoogten in gebruik zijn, maar het leek mij op zich wel een aardig idee om eventuele gezamenlijk opgedane kennis te publiceren.
Ik zal de heren in ieder geval eens een mailtje sturen en kijken wat er uit komt...
Groeten,
Eirk
Gelogd
guest7823
Gast
Re:Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams
«
Reactie #3 Gepost op:
03 May 2009, 16:50:04 »
Ik wil je met alle plezier de hoogte geven zoals die nu bij de SHM gebruikt wordt, echter dat zegt niet zoveel. Waarschijnlijk is dat de "NS / normaalspoor" hoogte. Ook de ex smalspoorwagens van de diverse bedrijven zijn hiernaar aangepast.
Ik neem even aan dat de NTM dezelfde hoogte hanteerde als de NS, maar zeker weten doe ik dat niet.
Gelogd
reMARKable
Offline
Berichten: 2086
TP V-VI op duits territorium
Re:Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams
«
Reactie #4 Gepost op:
03 May 2009, 16:57:31 »
Ik
denk
dat je in het boek: Maasbuurtspoorwegen van P.J.M. Rutten je antwoord kan vinden.
In dit boek zitten vele tekeningen en foto's van de lijn (uit mn hoofd) Nijmegen Limburg.
Maar ook vele algemene dingen worden beschreven.
Echt een aanrader als je van ouder tramverkeer (1913-1948) houdt
«
Laatst bewerkt op: 03 May 2009, 16:59:37 door remarkable
»
Gelogd
Regelmatig nieuwe foto's online!
https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams