Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door V200-G2000
Vandaag om 12:00:02
Da's Daz 2 door Noordernet
Vandaag om 11:30:08
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 09:49:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Layne, Somewhere South. door tothebeach
Vandaag om 09:25:04
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
Kibri station CALW ingekort als NS station door eichddraig
Vandaag om 08:29:06
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:28:21
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
  

Auteur Topic: Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams  (gelezen 1199 keer)

garde003

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams
« Gepost op: 01 May 2009, 21:22:53 »
Op het forum van de SpoorNul vereniging heb ik een onderwerp gestart over het bouwen van een Backer & Rueb locomotief in schaal Nul http://spoor0nl.xsbb.nl/viewtopic.php?f=3&t=814368.

In het artikel beschrijf ik mijn zoektocht naar feiten met betrekking tot de locomotief die ik wil bouwen. Een bijzonder punt waar ik tegen aan liep is de hoogte van buffers en trekhaken bij tramwegmaatschappijen die gebruik maakten van middenbufferkoppelingen (en dan met name het Vicinaux-type middenbuffer systeem, waarbij onder de buffer twee  schroefkoppelingen waren gemonteerd).

Zoals ook vermeld in mijn beschrijving op het Spoornul forum heb ik na kort onderzoek al de volgende hoogten gevonden voor buffers en trekhaken;
- 700/530 mm (TBC rollend materieel volgens goedgekeurde tekeningen)
- 580/420 mm (TBC rollend materieel, doorgestreepte maten)
- 620/450 mm (TBC 1-4 maatvoering op fabriekstekening en NVBS tekening)
- 560/400 mm (TBC 1-4 opgemeten vanaf fabriekstekening), ook bij RTM volgens S. Overbosch op een tekening van de NVBS)
- 650/480 mm (NCS 6, Zuiderzeetramweg)
- 800/480 mm (NTM)
- 700/480 mm (ZE en GTM)

De afkortingen staan voor;
TBC -> Stoomtram Tiel-Buren-Culemborg
NCS -> NEderlandse Centraal Spoorweg Maatschappij
NTM -> Nederlandse Tramweg Maatschappij
ZE -> Stoomtram Zutphen - Emmerik
GTM -> Gelderse Tramweg Maatschappij

Als ik alleen al zie wat er zich al afgespeeld moet hebben met de vaststelling van de juiste hoogte voor de TBC trams, dan vraag ik me wel af hoeveel verschillende buffer/trekhaak hoogten er nog meer in gebruik zijn geweest.

Ik wil mijn vraag dan ook in een wat breder verband stellen en hoop dat er mensen zijn die meer kunnen vertellen over de diverse koppeling hoogten die er in Nederland zijn geweest.
Mogelijk dat we de lijst voor alle trammaatschappijen in Nederland nog wel compleet kunnen krijgen...

Met vriendelijke groeten,
Erik van Garderen

« Laatst bewerkt op: 01 May 2009, 21:27:32 door Erik »

guest7823

  • Gast
Re:Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams
« Reactie #1 Gepost op: 02 May 2009, 12:09:31 »
Ik zou even een mailtje sturen met deze vraag naar sdc(a)museumstoomtram.nl. Misschien dat zij je kunnen / willen helpen.

garde003

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re:Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams
« Reactie #2 Gepost op: 03 May 2009, 15:40:53 »
Ik heb wel overwogen om bij het Stoomtram documentatie na te vragen wat er nu precies aan verschillende buffer/trekhaak hoogten in gebruik zijn, maar het leek mij op zich wel een aardig idee om eventuele gezamenlijk opgedane kennis te publiceren.
Ik zal de heren in ieder geval eens een mailtje sturen en kijken wat er uit komt...

Groeten,
Eirk

guest7823

  • Gast
Re:Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams
« Reactie #3 Gepost op: 03 May 2009, 16:50:04 »
Ik wil je met alle plezier de hoogte geven zoals die nu bij de SHM gebruikt wordt, echter dat zegt niet zoveel. Waarschijnlijk is dat de "NS / normaalspoor" hoogte. Ook de ex smalspoorwagens van de diverse bedrijven zijn hiernaar aangepast.

Ik neem even aan dat de NTM dezelfde hoogte hanteerde als de NS, maar zeker weten doe ik dat niet.

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams
« Reactie #4 Gepost op: 03 May 2009, 16:57:31 »
Ik denk dat je in het boek: Maasbuurtspoorwegen van P.J.M. Rutten je antwoord kan vinden.

In dit boek zitten vele tekeningen en foto's van de lijn (uit mn hoofd) Nijmegen Limburg.
Maar ook vele algemene dingen worden beschreven.

Echt een aanrader als je van ouder tramverkeer (1913-1948) houdt
« Laatst bewerkt op: 03 May 2009, 16:59:37 door remarkable »
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/