Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Extra functie in Zimo MS450P22 door VAM65
Vandaag om 11:10:01
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 11:08:17
PBM: hogere spanning, langzamer rijden? door bask185
Vandaag om 11:07:15
3 januari NVBS oliebollenrit door Hans Reints
Vandaag om 10:55:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:53:56
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:51:58
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 10:30:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 10:30:29
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 10:30:12
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 10:29:50
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Met een sik
Vandaag om 10:25:12
Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 10:05:24
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:57:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Bahn-AG
Vandaag om 09:55:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:48:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 07:05:23
Eindstation Daarhuizen door HenkN
04 December 2025, 23:07:38
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
04 December 2025, 23:01:50
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
04 December 2025, 22:28:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
04 December 2025, 21:37:57
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
04 December 2025, 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
04 December 2025, 21:29:05
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
04 December 2025, 21:14:59
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
04 December 2025, 19:58:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
04 December 2025, 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
04 December 2025, 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
04 December 2025, 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
04 December 2025, 17:04:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
04 December 2025, 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
04 December 2025, 16:05:37
  

Auteur Topic: arnold boosters  (gelezen 1616 keer)

Slimpie

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
arnold boosters
« Gepost op: 20 April 2009, 20:52:22 »
Wij hebben een vrij grote baan op zolder gemaakt metarnold spullen maar zitten met een vrij groot probleem.
We hebben de baan in 5 blokken gesplitst en al die blokken een eigen booster gegeven.
Als de treinen van het ene blok het andere in rijdt zie het vonken bij de wielen en als je het voltage meet tussen de blokken zit er een vrij groot verschil in de voltages nl 14 t/m17 volt. De treinen rijden in het ene blok ook veel harder dan het andere. Ook reageren ze in het ene blok beter dan het andere.
Wie weet antwoord op deze vragen:Is dit normaal?
                                                 Kan dit kwaad aan de treinen?
                                                 Hoe lossen we dit eventueel op?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re:arnold boosters
« Reactie #1 Gepost op: 20 April 2009, 21:18:58 »
Staat er voor elke booster wel een zelfde type trafo?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Slimpie

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re:arnold boosters
« Reactie #2 Gepost op: 20 April 2009, 21:23:38 »
Ja, alle 5 de boosters worden door 1 zware trafo gevoed.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re:arnold boosters
« Reactie #3 Gepost op: 20 April 2009, 21:36:12 »
Daar zou het probleem wel eens kunnen zitten. Je werkt met Arnold boosters, en voor zover ik weet hebben die een H-brug uitgang. En die moeten elk een eigen trafo hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Slimpie

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re:arnold boosters
« Reactie #4 Gepost op: 22 April 2009, 21:32:47 »
Beste Bakkie

Wij hebben op elke booster apart een trafo gezet maar het probleem blijft het zelfde.
Nu komt de digitale stroom via een Lenz-remgenerator. Ik weet niet of dat nog van invloed kan wezen?
Als ik nu meet zit er tussen de boosters 2,5 volt verschil.
Het lijkt mij toch dat ze allemaal het zelfde voltage moeten geven.

MVG Slimpie.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re:arnold boosters
« Reactie #5 Gepost op: 23 April 2009, 00:15:39 »
Kun je eens uitleggen hoe je de spanning meet?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Slimpie

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re:arnold boosters
« Reactie #6 Gepost op: 23 April 2009, 21:42:16 »
Gelijk achter de booster en ook op de rails met een normale spannings meter.
Nou las ik ergens anders in dit forum dat de Arnold en de Marklin boosters niet helemaal het zelfde zijn zoals winkeliers dat wel brengen. Aangezien we er een Marklin booster tussen hebben zitten zou daar misschien het vonk probleem wel eens kunnen zitten. Dat neemt niet weg dat de treinen in de blokken waar maar 15,4 volt op staat veel slechter rijden dan in de blokken waar 18,1 volt op staat. Sterker nog, sommige treinen rijden zelfs niet op 15,4 volt.
Sommige treinen beginnen ook keuren te krijgen en ik ben bang dat het aan de verschillende voltages ligt.

Slimpie

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re:arnold boosters
« Reactie #7 Gepost op: 23 April 2009, 22:20:10 »
Gelijk achter de booster en ook op de rails met een normale spannings meter.
En op wat voor meetbereik heb je die meter dan staan?
Kijk anders ook even op mijn website hoe je met een gewone universeelmeter het beste digitale spanning kunt meten, hier dus
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re:arnold boosters
« Reactie #8 Gepost op: 24 April 2009, 10:20:42 »
Nou las ik ergens anders in dit forum dat de Arnold en de Marklin boosters niet helemaal het zelfde zijn...
Sterker nog, volgens wat ik elders op dit forum lees zijn de Arnold en Märklin boosters zelfs helemaal niet hetzelfde. De Arnold heeft (zoals Klaas al schreef) een H-brug uitgang, terwijl de Märklin een doorgaande ground leiding heeft.

Slimpie

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re:arnold boosters
« Reactie #9 Gepost op: 26 April 2009, 16:46:55 »
Ik geloof inderdaad dat dat het geval is.
Ik bedank jullie voor de hulp.
Moet zeggen dat ik dit forum een pracht medium is waar veel aan gedaan word en ik zal hier zeker aan deel blijven nemen.

Mvg. Slimpie