Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Duits transport, waar in NL? door R1954
Vandaag om 22:51:30
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 22:32:48
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:27:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:25:07
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 21:28:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:41
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 20:51:02
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door ruudns
Vandaag om 20:39:50
Camp 3 door Lucien
Vandaag om 20:35:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:34:37
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
  

Auteur Topic: Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast  (gelezen 3299 keer)

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
« Gepost op: 18 April 2009, 13:25:20 »
Door: Hans-Lukas Zuurman | vrijdag 17 april 2009 11:31
BARNEVELD - De dienstregeling van de Valleilijn is al geruime tijd versoberd door problemen met de wielen van de treinen. Aanstaande maandag moeten alle treinen weer inzetbaar zijn. Dat zegt Herman de Gooijer, woordvoerder van Connexxion die de spoorlijn tussen Amersfoort en Ede exploiteert. ,,De oorzaak wordt onderzocht. De wielen zijn zodanig afgesleten dat vervanging nodig is. Dat bleek tijdens de verplichte 48-uurscontroles van de treinen. Vergelijk het met een APK-keuring voor een autoband, als het profiel afgesleten is, moet-ie worden vervangen. Alleen gaat dat bij de treinen sneller dan verwacht.''
Het probleem speelt niet alleen bij de nieuwe, blauwe Protostreinen, maar ook bij de twee gehuurde, gele oude NS-treinen. ,,We houden daarom rekening met alle opties en zijn die aan het onderzoeken.'' De Gooijer hoopt dat de oorzaak snel gevonden is. ,,Het telkens vervangen van onderdelen gaat anders flink in de papieren lopen.'' Wanneer het onderzoek afgerond is, kan De Gooijer nog niet zeggen.

[ Meer in de Barneveldse Krant van vrijdag 17 april 2009 ]


bron: Barneveldse Krant

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
« Reactie #1 Gepost op: 18 April 2009, 16:37:33 »
Dat verklaart waarom er gisteren een plan V met blauwe Valeilijn stikkers in Eindhoven stond. Zal wel een bezoekje kuilwielenbank in het verschiet/gehad hebben.
Sinds Zwolle dicht is staan er ook regelmatig Syntus stellen voor een slijpbeurtje.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9000
  • Hengelooo 1:160
Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
« Reactie #2 Gepost op: 18 April 2009, 16:51:38 »
Wellicht eenzijdige, en daardoor overmatige, slijtage van de wielen doordat steeds dezelfde kant van de wielen door dezelfde bogen/wissels gaan? 1x in de zoveel weken driehoeken doet dan wonderen...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Johan77

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
« Reactie #3 Gepost op: 18 April 2009, 17:39:30 »
Ja meneer poes dat klopt gebeurde ook met de Oostnet DE-II'en tussen Almelo en marienberg. Die werden gedriehoekt via Deventer en Zwolle.

Mvg,Johan.

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9000
  • Hengelooo 1:160
Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
« Reactie #4 Gepost op: 18 April 2009, 18:28:08 »
Daar moest ik inderdaad aan denken toen ik van het bovengenoemde probleem las. Ik heb de lijn op de kaart eens bekeken: het is een relatief kort en bochtig traject. Alleen dat al zou voldoende zijn voor overmatige slijtage.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 999
Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
« Reactie #5 Gepost op: 18 April 2009, 18:38:27 »
Driehoeken via Baarn is volgens mij wel een mogelijkheid, en niets eens zo'n grote afstand...
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
« Reactie #6 Gepost op: 18 April 2009, 20:30:28 »
Vrij sneu dat CXX er nu pas achterkomt... er was toch echt een reden dat NS naar Ah of Ut doorreed en daar regelmatig uitwisselde. Laat maar weer zien dat een busboer niet zomaar kan gaan treintje spelen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Tomas131

  • TraXXer
  • Offline Offline
  • Berichten: 423
  • Br 146.2
Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
« Reactie #7 Gepost op: 20 April 2009, 17:03:51 »
Flutdingen die Protos. Ik heb al vaak vertraging gehad doordat er zo'n ding naar de kleren ging.
Project: Rheinland-Pfalz, met rondrijdend spul uit alle Duitstalige landen, Fransen, Belgen, Luxemburgers en wat Hollanders.

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
« Reactie #8 Gepost op: 20 April 2009, 19:13:17 »
@ Tomas131

Het zijn niet alleen de protos met te snel slijtende wielen. lees eerste berichten goed door.

Misschien is de rails verkeerd geslepen?
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Aspelix

  • Gast
Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
« Reactie #9 Gepost op: 20 April 2009, 19:15:52 »
Flutdingen die Protos. Ik heb al vaak vertraging gehad doordat er zo'n ding naar de kleren ging.
Tja, C&A is toch voordeliger.... ;D

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 999
Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
« Reactie #10 Gepost op: 20 April 2009, 19:25:22 »
@ Tomas131

Het zijn niet alleen de protos met te snel slijtende wielen. lees eerste berichten goed door.

Misschien is de rails verkeerd geslepen?

Nee, ook de Plan V's van CXX welke zijn gehuurd van NSR hebben hier last van. Deze rijden dus ook alleen maar op Amersfoort - Ede Wageningen v.v. Oftewel, de oorzaak van snel slijtende wielen kan het zelfde zijn en ligt mogelijk in het feit dat ze continu hetzelfde traject rijden
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
« Reactie #11 Gepost op: 20 April 2009, 21:25:04 »
Hoe hebben ze dat destijds bij de Zoetermeerlijn opgelost, als je het dan over een bochtig traject hebt was het die lijn wel...  ;)
Wordt het toch nog gezellig!

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
« Reactie #12 Gepost op: 20 April 2009, 21:31:59 »
Na iedere rit heb je daar toch gedriehoekt? Geen overmatige slijtage aan één kant dus!

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
« Reactie #13 Gepost op: 20 April 2009, 21:42:16 »
Geen overmatige slijtage aan één kant, maar dat wil niet zeggen dat er geen overmatige slijtage is aan beide kanten.
Ik denk dat Grandmaster hier een goed punt heeft. Werden de sprinters op de Zoetermeerlijn in het begin alleen op die lijn gebruikt en niet uitgewisseld met andere lijnen? Zoals bijvoorbeeld de Hofpleinlijn en Rotterdam-Hoek van Holland.

Henk
K.Bay.Sts.B

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
« Reactie #14 Gepost op: 20 April 2009, 22:50:25 »
tja, er zijn toch bochtigere lijnen op de wereld dan die valleileijn en daar rijden ook treinen... maar we horen t nog wel es ofzo.