Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 22:14:29
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door kar
Vandaag om 21:53:36
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:44:11
19 Toen door defender
Vandaag om 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:43:23
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door 1200blauw
Vandaag om 21:38:58
Starten met messing kits door FritsT
Vandaag om 21:38:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door T.Spat
Vandaag om 21:37:49
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 21:15:18
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:08:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:55:21
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
  

Auteur Topic: LSModels BeNeLux NMBS reeks 11.8 (HO)  (gelezen 91796 keer)

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re:LSModels 1100 serie (HO)
« Reactie #60 Gepost op: 20 april 2009, 09:45:14 »
Hoi Ad,


Het betreft hier wel specifiek de 52614 Multiprotocol decoder. Ik geloof dat er in een ander draadje hier op beneluxspoor ook iets over CV's is geschreven, maar hiermee zal het waarschijnlijk ook wel lukken.

Succes ermee,

Paul

Bedankt Paul.

Mvg Ad

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re:LSModels 1100 serie (HO)
« Reactie #61 Gepost op: 20 april 2009, 18:52:06 »
Ik heb een vraag ik zag net op de site van Chris het filmpje over de gevaren seinen misschien een rare vraag maar wat is precies daar de functie van ?

Mvg
Erik-Jan

Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Re:LSModels 1100 serie (HO)
« Reactie #62 Gepost op: 20 april 2009, 19:01:08 »
Als er een dreigend gevaar is, zoals mensen die op het spoor lopen terwijl ze er niet horen, of wanneer een andere gevaarlijke situatie wordt het gevarensein gebruikt. Is niet zozeer bedoeld voor degene die gevaarlijk bezig is, maar wel voor andere machinisten in de buurt. (Overigens wellicht ook wel voor de ... die langs het spoor loopt, als hij tenminste snapt wat een gevarensein is.)
Ook wanneer er een ongeluk is gebeurd, zie je treinen met een gevarensein aan. In dat geval geven ze aan dat er iets niet goed is met het de loc/treinstel.

Groeten,
Herman

Ronald

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Fallerbusje komt zo.
    • MSG "De Nieuwe Waterweg"
Re:LSModels 1100 serie (HO)
« Reactie #63 Gepost op: 20 april 2009, 20:54:59 »
@ Chris:   Chris bedankt voor je antwoord. Ik heb je foto's nog even bekeken maar betwijfel of dat printje er zomaar ingestoken kan worden. Die 4 polige connector die op dat printje zit zie ik niets van terug op de locprint. Daarom heb ik maar even een e-mailtje gestuurd naar LSM met de vraag of deze toepasbaar is.

@ Jan-Peter: Ik rij idd digitaal met een analoog bloksysteem. Overigens wel bezig om de stopsecties te voorzien van afremmodules waardoor de functies van de loc behouden blijven.
Softwarematig bloksysteem is niet mogelijk aangezien we met een verenigings modulebaan rijden. In de toekomst is het thuis wel de bedoeling maar voorlopig dus nog niet aan de orde. Vandaar de sleperschakeling.

Even een berichtje van LSM afwachten.

Groetjes Ronald
Groetjes Ronald

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:LSModels 1100 serie (HO)
« Reactie #64 Gepost op: 20 april 2009, 21:03:45 »
het Belgische gevarensein is perfect weergegeven op dit model. Denk er wel om als je per ongeluk een Wiking-autootje voor je Benelux krijgt op een Nederlandse modelbaan, dat daar het gevarensein volgens het Nederlandse seinreglement moet worden gegeven: aan beide zijden de sluitseinen aan in combinatie met het bovenste frontsein.

Dat kan ook vast wel op de hocus-pocus decoder van deze prachtlok worden ingesteld ;D

groet,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re:LSModels 1100 serie (HO)
« Reactie #65 Gepost op: 20 april 2009, 21:19:59 »
@ Chris:   Chris bedankt voor je antwoord. Ik heb je foto's nog even bekeken maar betwijfel of dat printje er zomaar ingestoken kan worden. Die 4 polige connector die op dat printje zit zie ik niets van terug op de locprint. Daarom heb ik maar even een e-mailtje gestuurd naar LSM met de vraag of deze toepasbaar is.

Ronald, bekijk de gebruiksaanwijzing van het printje nou eens goed. Het is helemaal niet de bedoeling dat je dat ESU printje op de lokprint prikt en dan de decoder daar weer op of zoiets. Dat zou fysiek ook hoogst zelden passen. De ESU print neemt de taak van de locprint over. Je moet de stroomafname van loc en stuurstandrijtuig, de motor en de verlichting op de ESU-print aansluiten en de decoder in de plug op de ESU-print prikken.
Het printje is dus zeker wel toepasbaar, maar anders dan je lijkt te denken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

erik1

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
Re:LSModels 1100 serie (HO)
« Reactie #66 Gepost op: 20 april 2009, 21:24:27 »
zulke mooie loks en hoop die van mij nog te krijgen. en nu ook al de bekende 2de handsjes gespot zonde.

Maar veel plezier met de mooi lok. hoop dat de stuurstand ook zo super wordt.

M.v.g erik

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
Re:LSModels 1100 serie (HO)
« Reactie #67 Gepost op: 20 april 2009, 22:27:23 »
Om van de watertanden. Wat een prachtige detaillering. Ik zal me zwaar moeten beheersen om het ding niet te gaan kopen. Tot nu toe heb ik als Märklinist nooit locs van LS durven kopen (wel diverse 3-rail versies van met name Roco, en een aantal andere grote merken). Maar als ik in de reportage van Chris zie hoe lastig je toch weer bij de ingewanden van de loc komt en hoe veel kwetsbare onderdelen daarvoor verwijderd moeten worden, heb ik toch wel weer argumenten om niet toe te geven aan de verleiding. Bovendien wil je dan ook de rijtuigen er weer bijnemen, en die kan je niet zo maar overal bemachtigen, nog los van de bedenkelijke rijeigenschappen ervan op Märklin C-rail.

Ronald

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Fallerbusje komt zo.
    • MSG "De Nieuwe Waterweg"
Re:LSModels 1100 serie (HO)
« Reactie #68 Gepost op: 20 april 2009, 22:46:07 »
@ Henk: Ik geloof dat je wel gelijk heb, ik heb de duitse handleiding gedownload en getracht door te lezen (mijn duits is niet zo geweldig.... :-\)

In grote lijnen begint het een klein beetje te dagen maar lang niet alles is mij even duidelijk.
Ik heb de indruk dat afbeelding 1 de achterzijde is van de print waar de draden aan vastgesoldeerd moeten worden. Zal een probleem zijn aangezien er weinig bedrading van de BNL loc losgenomen kan worden om over te zetten. Bv de verlichting loopt al via een flatcable en is gezien de mogelijkheden al een verhaal apart.
Verder blijkt dat op de 4-polige stekker 2x sleper + 2x massa aangesloten moet worden. Het lijkt dat kan dmv solderen op de achterzijde van de print maar ook als stekkerverbinding op bv een loc print welke erop voorbereid is.

Als dit allemaal waar blijkt te zijn zou de inbouw van de sleperschakeling ten koste gaan van een flink aantal extra functies van deze loc.
Wenselijk zou zijn dat de print alleen de sleperschakeling verzorgt. De sturing hiervan komt uit de decoder. De rest zou eigenlijk gewoon rechtstreeks doorgezet moeten worden naar de locprint zelf zodat alle mogelijkheden van de loc blijven bestaan.

mmm, lastig materie, vooral als je de duitse taal niet echt machtig ben en de details daardoor mist.

Groetjes Ronald

Groetjes Ronald

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re:LSModels 1100 serie (HO)
« Reactie #69 Gepost op: 20 april 2009, 22:58:10 »
Ronald, ik ben de Duitse taal vrij goed machtig en jij ook beter dan je denkt, want je hebt het inmiddels prima begrepen.

Je kan het printje ook gedeeltelijk namaken. Gewoon een relais op een stukkie gaatjesprint monteren. Stroomafname van loc en stuurstand naar dat relais, stroomafname via de relaiscontacten naar de locprint en het relais aansturen met een vrije functieuitgang. Die uitgang moet dan met functie meppen rijrichtingafhankelijk worden gemaakt. Ik vraag me alleen af of er nog wel een vrije functieuitgang is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Fallerbusje komt zo.
    • MSG "De Nieuwe Waterweg"
Re:LSModels 1100 serie (HO)
« Reactie #70 Gepost op: 20 april 2009, 23:16:22 »
Zelf maken is op zich geen probleem, dat heb ik tot nu toe altijd gedaan met al mijn trek-duw combinaties. Hiervoor gebruikte ik de M* 60901 decoder. Het omschakelsignaal daarvan kwam van IC pen 13 & 14 (Jurgen Schad schakeling). Een paar draadjes aan solderen en naar een bi-polair relais en klaar. ca 8 treinen werken al jaren zonder problemen op die wijze.

Voor deze decoder is in de loc zeer waarschijnlijk geen ruimte maar smul van de mogelijkheden van de loksound V3.5 dus wil die er zeker in hebben.
Op deze decoder wordt dit signaal als de CV's goed ingesteld staan ook door gegeven ergens op de 21 polige stekker. Maar ja, welke, dat is op de foto niet te zien, wellicht wel te achterhalen met het printje in de hand (baantjes volgen).

Groetjes Ronald
Groetjes Ronald

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re:LSModels 1100 serie (HO)
« Reactie #71 Gepost op: 21 april 2009, 08:29:59 »
Ik zou dat printje van ESU niet gebruiken Ronald. Dat is nodeloos groot (en duur).
De functieuitgangen hebben een vaste plaats op de stekker (zie site van Huib Maaskant) en volgens mij kan er best bovenop de stekker van de decoder een draadje aan de juiste pin worden gesoldeerd voor het aansturen van een relais.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2009, 08:32:47 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Fallerbusje komt zo.
    • MSG "De Nieuwe Waterweg"
Re:LSModels 1100 serie (HO)
« Reactie #72 Gepost op: 21 april 2009, 18:27:34 »
Henk, bedankt voor de verwijzing naar Huib z'n site.
Wanneer ik zijn gegevens naast die van de handleiding van esu neerleg zie ik dat functie uitgang 3 en 4 omgeprogrammeerd moeten worden. Dat houd dus in dat pen 3 en 19 (zit wss een foutje in schema van Huub) hiervoor in aanmerking komen om het relais op aan te sluiten met pen 9 dan als functie massa.
Verder nog de blusdiodes enz..... zoals gewend.

Echter is F3 & F4 gereserveerd voor noodlicht en rode lampen achter.
Ik vrees dat ik die dus kwijt zal raken  :-\
Dat vind ik dan echt bijzonder jammer.
Vreemd vind ik dan weer dat NB alleen F3, F4 en F5 gebruikt worden om extern iets aan te sturen en de 12 andere functies (waarvan F1, F2, F6 en F7 extern zijn) allemaal geluidsfuncties zijn.


Groetjes Ronald
Groetjes Ronald

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re:LSModels 1100 serie (HO)
« Reactie #73 Gepost op: 21 april 2009, 20:47:16 »
Ik heb m'n loc ook binnen, in één woord: PRACHTIG!
Voor de foto's zie: http://site1.spoorpunt.nl//viewtopic.php?f=8&t=307

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:LSModels 1100 serie (HO)
« Reactie #74 Gepost op: 21 april 2009, 21:05:50 »
@ Bruno, Welke loksound decoder heb je er bij, en met welke sound?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang