Tja, dát zal voor een kabouter niet meevallen.... ;D
Eh... wel de goede cabinedeur open maken....
Ruurd
Nou, bij mij is de de 1188 bezig met zijn inrijrondjes. Wat een ongekend mooie loc zeg en wat een fijne details! :PHallo Paul,
Hij stond toevallig even naast m'n Roco 1823 en dan zie je toch wel het verschil in detaillering
Ook de verlichting is helemaal top, er zit zelfs cabineverlichting in, leuk om even de volledig ingerichte cabine te bekijken.
Alleen openmaken en weer dichtmaken om er een decoder in te stoppen is wel even een klusje. Diverse kleine losse onderdelen dienen eerst verwijderd te worden om de kap eraf te krijgen. Na het terugplaatsen van de kap moet natuurlijk alles er weer op. Maar goed, het is wel te doen, als je er maar even rustig voor gaat zitten.
Mvg,
Paul
Ik heb de Lokpilot v3.0 21 polig voor LSModels erin gestopt. (is dus leverbaar)
Het is volgens mij gewoon een LP3 maar dan met speciale CV instellingen. Om maar wat te noemen: bij de 1188 zijn de sluitseinen apart schakelbaar.
De handleiding zegt letterlijk:
Wanneer een decoder geplaatst wordt raden wij aan:
Lokpilot V3.0 (normaal decoder) of
LokSound V3.5 Electrisch "Reeks 27 NMBS" (geluid)
Mvg,
Paul
Opvallend is dat toen ook de 1188 rode dempers had in 1995. Dan is de LS models dus in te zetten vanaf 1986 tot begin jaren 90.Dat klopt volgens mij wel zo'n beetje. In het fotoboek "De moderne tractie bij de NS in kleur" staat een foto van de 1188, net na aflevering. De dempers zijn grijs en de randen van de roosters boven de buffers zijn nog niet geel. De dempers lijken bij alle loc's ergens begin jaren '90 vervangen te zijn door de rode (wellicht voldeden de orginele dempers niet). Alleen het gele vierkantje op de cabinedeuren (in het rood, boven het cabinenummer) kan ik bij de 1:1 loc's niet terugvinden. LSM zal dit er niet zomaar op hebben aangebracht, dus zal heus wel kloppen.
Mooi verslag, super ook de verschillen tussen de 88 en de 92, zijn er ook nog weer verschillen met de 85? En op welke gaat de 84 van MTE dan weer het meeste lijken?
Ik heb zelf ook de 88, 92 en 84 in bestelling staan maar als de 85 er dan weer veel van verschild wordt de verleiding wel weer groot om die er ook bij te nemen...
Hallo Paul,
Heb ook reeds een ESU lokpilot ingebouwd.
Welke CV's moet ik programmeren om deze lok alle functies te geven. (het heeft ergens gestaan maar kan het niet meer vinden)
Mvg AD
Hoi Ad,
Het betreft hier wel specifiek de 52614 Multiprotocol decoder. Ik geloof dat er in een ander draadje hier op beneluxspoor ook iets over CV's is geschreven, maar hiermee zal het waarschijnlijk ook wel lukken.
Succes ermee,
Paul
@ Chris: Chris bedankt voor je antwoord. Ik heb je foto's nog even bekeken maar betwijfel of dat printje er zomaar ingestoken kan worden. Die 4 polige connector die op dat printje zit zie ik niets van terug op de locprint. Daarom heb ik maar even een e-mailtje gestuurd naar LSM met de vraag of deze toepasbaar is.
Of mis ik iets?
Henk, bedankt voor de verwijzing naar Huib z'n site.Na de nodige duscissie met Henk begint het met de 21 polige Esu decoder steeds meer te dagen.
Wanneer ik zijn gegevens naast die van de handleiding van esu neerleg zie ik dat functie uitgang 3 en 4 omgeprogrammeerd moeten worden. Dat houd dus in dat pen 3 en 19 (zit wss een foutje in schema van Huub) hiervoor in aanmerking komen om het relais op aan te sluiten met pen 9 dan als functie massa.
Verder nog de blusdiodes enz..... zoals gewend.
Echter is F3 & F4 gereserveerd voor noodlicht en rode lampen achter.
Ik vrees dat ik die dus kwijt zal raken :-\
Dat vind ik dan echt bijzonder jammer.
Vreemd vind ik dan weer dat NB alleen F3, F4 en F5 gebruikt worden om extern iets aan te sturen en de 12 andere functies (waarvan F1, F2, F6 en F7 extern zijn) allemaal geluidsfuncties zijn.
Groetjes Ronald
@ Remco vM: Jij hebt de foto geplaatst v/h zelfde loc-nummer die ik vandaag binnen kreeg!!ja hij is idd mooi strak, heb een andere loc van een ander merk voor hetzelfde bedrag en die is echt vele male minder :(
Wat is het allemaal weer strak!! (y)
Heb direct de BS-stuurstand ook maar besteld.
Moet nog wat tussen wagens scoren.
Greetz:Menno
De 21MTC Esu Sound decoder is 52499 voor DCC en 62499 for MFX (M4).
Vriendelijke groeten,
Jan-Peter
Is het mischien nog bij iemand voorgekomen dat de front/sluitseinen van de loc het niet doen?
Jos.
Over de bufferhouder, zit inderdaad scheurtje in, of hoort dit zo? Anders lijkt het erop dat dit een produktiefoutje is. Maar om 'm nu terug te sturen ... zie foto's:
De enige oplossing die je dan hebt Gerard, is programeren van die instellingen, dan weet je het zeker, je kunt nu eenmaal niet met je multimaus uitlezen :(
Ik geloof 't wel ja....? ;)
En, wie zet 'm even op de foto met een Lima 11.8?
Ik.
De 1188 van LSM, recht uit de doos, naast de 1187 van Lima. Ook recht uit de doos trouwens ;D
Foto's staan op de vorige pagina, images tags zijn hersteld
Btw: de Lima is te koop ;D (nieuw in doos)
Edit: uploader doet het (nog?) niet... :-\
Draai de kap eens om ;)
Hierbij het filmpje. Schrik niet, kwaliteit van m'n camera is belabberd. Ook bij voorbaat al m'n excuus voor de 1100 achter een ddm.
http://www.youtube.com/watch?v=IhlMuEGr31w (http://www.youtube.com/watch?v=IhlMuEGr31w)
Gerard.
Is dit een variatie op het tapijtrijden: laminaatrijden....? ;) ;) ;)
Die Lokpilot V3.0 moet een speciale instelling krijgen.@ Jos,@Remco,
Intresse in deze instellingen??
Stuur me maar een PB.
Jos.
En ik blijf maar hopen dat de exclusieve Benelux 1184 ooit nog eens uitgeleverd gaat worden
Heb een tijd zitten twijfelen, maar vandaag tóch maar de 1188 gekocht. Strikt gezien past hij niet in mij tijdperk (1968-1985) maar dat rekken we dan maar een jaartje op!
Zo'n mooi model kon ik niet laten liggen. Echt prachtig (y).
Maarten
Schuitjes en LSModels, dat gaat nog steeds niet lekker ;)onderdelen in het algemeen en LS gaan niet lekker >:(
Inderdaad! Heb gisteravond aan een kant extra onderdelen geplaatst. Echt niet normaal wat een details deze lok heeft!
Vandaag maar even bijpassende Beneluxrijtuigen aanschaffen voordat ze niet meer te koop zijn!
Het viel mij op, dat er de juiste schuitjes op zitten, terwijl ik op de site van Chris zag dat hij deze zelf moest vervangen, door een fijner maar niet 100% kloppend type:
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=479%3Alsmodels-nmbs-1100-serie-benelux&catid=107%3Alsmodels&Itemid=51&limitstart=6
Maarten
Alleen nog even in de juiste vorm buigen. Dat heeft me de bijnaam schuitjespurist opgeleverd :D
mvg,
Ivo
Ivo, dat hoeft dus niet. De schuitjes die op mijn loc zitten zijn van hetzelfde model als wat op de Roco 1100 met botsneus zit.Dan heb je dus weer andere schuitjes dan de 2 verschillende typen die oorspronkelijk bij de LS 1100 is geleverd (althans bij mijn 1192). Dan heb je nu dus SNCF schuitjes erbij. De kromming daarvan is inderdaad beter.
Maarten
Mooi hè Brigitte? Wat mij opvalt is het verschil tussen de dikte van de cijfers op de loc. Zaten daar zulke verschillen in?
Ik heb de indruk dat het nummer van mijn 1188 te dun is.
Maarten
Blijft lastig hoor als je gewend bent aan een schroef los en hop kap in de hand :P
Ik snap dat helemaal, daarom was ik ook erg blij dat ik van Chris een volledig opgetuigde lok kreeg (y)
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/V2001_2Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/V2001_2.jpg)
... het lijkt een volledige 'Neukonstruktion' van ROCO. Om de kap te openen zijn er geen prikkers meer nodig, noch gefriemel met schroven in het dak zoals bij de V200. Er bevinden zich nu 4 draainokjes ter hoogte van de klikverbindingen...
Kwijl :P
Ik kwijl met je mee, maar moet helaas wachten tot morgen voordat de loc binnen komt. :D :D :D
Groenten Rob
Ik heb vandaag opnieuw instructies van Chris gehad, dus vanavond nog maar es een poging wagen ;D Mijn probleem is geloof ik dat ik te voorzichtig ben. Ik moet iets meer geweld gebruiken ;)
Als ik uitleg heb gegeven, hoe zou ik dat dan gedaan hebben ?
Tja, ik snap echt niet wat er moeilijk aan is.Ondanks dat ik beide stukken gelezen heb, kan ik de stekkerdozen niet vinden en de kap wil er niet van af.
Zijn die twee stekkerdozen los die Brigitte aanhaalt in haar bericht hierboven ? Anders kan je blijven schudden tot je een ons weegt.
En vanaf hier (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=479%3Alsmodels-nmbs-1100-serie-benelux&catid=107%3Alsmodels&Itemid=51&limitstart=3) veel foto's van hoe je het model moet openen.
Blijft nog de vraag van de achtergrond van de twee lichten.
Groeten
Lex
Lex die stekkerdozen daarvan zit er eentje links voor onder de kap vlak achter een buffer en eentje rechts voor onder de kap ook achter een buffer. Je kunt ze niet missen!!Mijn weekeinde eindigt weer in blijheid door deze info en de foto's van Chris voor de draadbrug.
Die ESU sleper omschakelaar bestaat al een paar jaar (7/8 eerst bij een lokpilot 1 51xxx).Zeker bestaat die al een paar jaar. Ik had een digitale decoder van Uhlenbrock met sleperomschakelaar in 2001.
De omschakelaar ontkoppelt de voor of achter sleper al naar gelang er vooruit of achteruit wordt gereden. De 'achterste' sleper komt op deze manier vrij om het licht te voeden, terwijl de voor sleper de decoder en motor voedt. Dit heeft zin als je een digitale baan hebt die is omgebouwd vanuit een analoog blok systeem. Rij je met een kompleet van start digitaal systeem waar niet de sleper maar de trein (massa kontakt of stroom detectie) zelf wordt gedecteerd, is die niet meer nodig. Immers de computer (lees Koploper en of andere) zal de trein signaleren en op de juiste posititie laten stoppen ongeacht of de lok nu voor of achter zit.
Dus gebruik je nog 'analoge' blok schakelingen dan zul je de sleperomschakeleaar nodig hebben, anders kun je deze gewoon weg laten en weer wat besparen.
Vriendelijke groeten,
Jan-Peter.
Is het ook mogelijk om een Nederlands gevaren sein te tonen? (witte pit boven en twee rode pitten) Heb al het één en ander geprobeerd maar dat had geen resultaat.Nee, met zoals alles nu aangesloten zit in de loc is dat niet mogelijk. Als je een extra functieuitgang van de decoder gebruikt wel.
Alvast bedankt.
Groeten Jasper
Ik mag niet hopen dat die prachtige loc gevaar loopt op je baan. Zou zonde zijn.... :P
Loc: | Tijdperk: | Inzetbaar: | Kenmerken: | Info: | Nummer (=/~): | Uitgeleverd: |
1181 | V-VI | 2007 - heden | rood/geel, Magelan logo, airco, Schaerbeek | Modeltrein Paradise Exclusief | 92005/92505 (S) | Q3 2010 |
1182 | - | - | - | Niet in model uitgebracht | - | - |
1183 | - | - | - | Niet in model uitgebracht | - | - |
1184 | V-VI | 2007 - heden | rood/geel, Magelan logo, airco (+cabine airco), Schaerbeek | Modeltrein Express Exclusief | 92003/92503 | ja |
1185 | IV-V | 1986 - 2005 | rood/lichter geel, Schaerbeek | Lichtere gele kleur voor brandschade | 12085/12585 | ja |
1186 | - | - | - | Niet in model uitgebracht | - | - |
1187 | VI | 2009 - heden | rood/geel, Magelan logo, airco, TBL 1+, Schaerbeek | TBL 1+=? | 12099/12599 (S) | Q3 2010 |
1188 | IV | 1986 - 1990 | rood/geel, witte dempers, Brussel Zuid | oorspronkelijke versie | 12083/12583 | ja |
1189 | VI | 2010 - heden | rood/geel, Magelan logo, airco, nieuwe UIC nummer, Schaerbeek | UIC nummer (1189 - 91 88 011 089 0-6 B) | 12100/12600 (S) | Q3 2010 |
1190 | V-VI | 2007 - heden | rood/geel, Magelan logo, airco, Schaerbeek | 12086/12586 | ja | |
1191 | - | - | - | Niet in model uitgebracht | - | - |
1192 | IV-V | 1986 - 2007 | rood/geel, Schaerbeek | Met Faiveley pantograaf (?) | 12084/12584 | ja |
Bruno bedankt voor de info.
Ik blijf het wel vreemd vinden dat LSM 8 modellen uitbrengt waarvan er maar 3 inzetbaar zijn voor 2007 terwijl dat de jaren waren dat ze met een mooie bijpassende stam rondgereden heeft. Niet dat het iemand moet tegenhouden, zo opvallend is het uiteraard niet, maar toch opvallend. (Bruno heeft ook een flinke collectie foto's van de 11 serie waar duidelijk te zien is dat de Magelan versies pas van de laatste jaren zijn (icm Fyra ICR).
@ Bruno, Ik heb de gegevens er in verwerkt dan lijkt die me af. Enige is dat ik niet weet wat TBL 1+ is?Dat wist ik tot vanmiddag ook niet, maar een zoekopdracht op Google leverde mij de volgende site op: http://www.spoorveiligheid.be/?page_id=241
Lijkt mij handig om die lijst hier maar te plaatsen, met dank aan Jos Beckers voor deze ter beschikkingstelling. (y) (y) (y)
CV13 = 8
CV112 = 10
CV115 = 31
CV116 = 47
CV129 = 2
CV135 = 2
CV141 = 16
CV144 = 16
CV147 = 0
CV150 = 0
CV153 = 0
CV156 = 0
CV159 = 12
CV160 = 0
CV162 = 12
CV163 = 0
CV165 = 32
CV166 = 0
CV168 = 32
CV169 = 0
CV171 = 1
CV174 = 1
Vergeet niet de CV's met de waardes nul te hernoemen, die zijn belangrijk.
Die moeten ook daadwerkelijk op nul staan
Jos.
Biesje,
Had hetzelfde probleem met de locverlichting maar na een decoder reset
en bovenstaande cv waarde's rijdt de loc met verlichting als een zonnetje over de baan. (y)
rene
CV13 = 8 > CV13 = 8Heb de lijst nog niet zelf getest (bij gebrek aan een 11.8 met een LoPi 4), dus meld het resultaat ;)
CV112 = 10 > CV112 = 10
LET OP: LoPi 4.0 CV31 = 16 en CV32 = 0
CV115 = 31 > CV275 = 12 en CV278 = 31 en CV279 = 0
CV116 = 47 > CV283 = 12 en CV286 = 31 en CV287 = 1
LET OP: LoPi 4.0 CV32 = 2
CV129 = 2 > CV266 = 2
CV135 = 2 > CV298 = 2
CV141 = 16 > CV330 = 16
CV144 = 16 > CV346 = 16
CV147 = 0 > CV362 = 0
CV150 = 0 > CV378 = 0
CV153 = 0 > CV394 = 0
CV156 = 0 > CV410 = 0
CV159 = 12 > CV426 = 12
CV160 = 0 > CV428 = 0
CV162 = 12 > CV442 = 12
CV163 = 0 > CV444 = 0
CV165 = 32 > CV458 = 32
CV166 = 0 > CV460 = 0
CV168 = 32 > CV474 = 32
CV169 = 0 > CV476 = 0
CV171 = 1 > CV490 = 1
CV174 = 1 > CV506 = 1
Graag gedaan!
F1, F2 en alles boven de F5 is voor geluidsopties met een eventuele geluidsdecoder.
Dat die niets doen klopt dus ;)
Heb de lijst nog niet zelf getest (bij gebrek aan een 11.8 met een LoPi 4), dus meld het resultaat ;)
Voor de liefhebbers heb ik even een lijst opgesteld met dezelfde waardes als in de lijst voor de LoPi 3, maar dan voor de LoPi 4.
Belangrijk is dat er wordt begonnen met een decoder met fabrieksinstellingen (CV8 = 8 ).
Deze lijst past, net als de orginele lijst, alleen de functiemapping en uitgangsconfiguratie aan.
Wil je zeker weten dat alles goed gaat, hou dan de volgorde aan als in de lijst beschreven.
Telkens steeds eerst de LoPi 3 waarde, en achter de ">" de LoPi 4 waarde.Heb de lijst nog niet zelf getest (bij gebrek aan een 11.8 met een LoPi 4), dus meld het resultaat ;)