Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sikje 225 door Huup
Vandaag om 14:41:29
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 14:35:14
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Karben
Vandaag om 14:16:41
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door TonM
Vandaag om 14:05:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:54:26
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:06:10
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 12:59:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:36:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:15:58
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 12:15:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:12:27
20 jaar BNLS door Rob Ellerman
Vandaag om 12:09:53
Aachenau West door NS264
Vandaag om 10:06:17
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door Falkenberg
Vandaag om 08:42:04
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 07:20:20
rommenholler gasketelwagens door ArjanB
02 July 2025, 22:29:52
The Rolling Tables… (ofwel: eten tussen de rails wordt nieuw leven ingeblazen) door Bob R.
02 July 2025, 21:58:53
NL-baan in Canada door ArjanB
02 July 2025, 21:44:10
Raadplaatje door Klaas Zondervan
02 July 2025, 19:42:38
Zaagsel? door Besselspoor
02 July 2025, 18:15:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 July 2025, 17:10:05
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
02 July 2025, 16:49:10
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
02 July 2025, 16:37:57
Piko 2025 door spoorijzer
02 July 2025, 15:42:59
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
02 July 2025, 15:32:28
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
02 July 2025, 14:01:12
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
02 July 2025, 10:29:51
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
01 July 2025, 23:41:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 July 2025, 23:21:41
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Luit
01 July 2025, 23:07:31
  

Auteur Topic: Samenstelling Mediterraneo (D 13201 – D 13200) 1978  (gelezen 11985 keer)

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Samenstelling Mediterraneo (D 13201 – D 13200) 1978
« Gepost op: 17 April 2009, 15:05:27 »
Om mijn buffetrijtuig verantwoord in te zetten op mijn baan en in mijn tijdperk ben ik opzoek naar een aantal treinsamenstellingen.

Te weten:
Op 22, 23 en 24 mei 1978 werden testritten gemaakt op het traject Amsterdam CS - Emmerich v.v. met de treinen 213-2306, 2325-2310 en 2313-D 202 hierin werd buffetrijtuig 001 getest.
Tot op heden heb ik hier geen foto's van kunnen vinden.

En ik ben opzoek naar de samenstelling van de Mediterraneo (D 13201 – D 13200) van Den Haag CS naar Rimini van 26 mei 1978. Dit was de eerste reguliere rit met een buffetrijtuig (001) naar Italie

Dan kan ik de rest van de daarbij behorende rijtuigen in model gaan zoeken en een mooie trein neer gaan zetten.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :)

Gr,
Bart
« Laatst bewerkt op: 17 May 2009, 17:00:54 door Bart Tigges »
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Samenstelling Mediterraneo (D 13201 – D 13200) 1978
« Reactie #1 Gepost op: 17 May 2009, 17:00:20 »
Helemaal niemand?

Ik heb zelf nog niets kunnen vinden in de boeken die ik heb of via Google.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4966
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Samenstelling Mediterraneo (D 13201 – D 13200) 1978
« Reactie #2 Gepost op: 05 May 2022, 08:15:09 »
Ik kwam onderstaande foto tegen, en na hier zoeken, dit draadje: wat hangt voor het blauw-gele restauratierijtuig?


https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2245718329088088&set=p.2245718329088088&type=3&theater

Google vertaald als volgt, maar zegt niets over dit rijtuig: "Loano - Ligurische Riviera di Ponente - 22 augustus 1981. Laatste kilometers van de reis voor het gedeelte van de internationale sneltrein "Mediterraneo" Den Haag-Albenga, genomen op deze buitengewone foto terwijl deze door de zee paradeerde met toeristen uit Noord-Europa met zes. Op de derde plaats was de "nieuwe" restauratiewagen die onlangs deel uitmaakte van de WR NS-vloot en de "Mediterraneo" een van die belangrijke internationale verbindingen om hem in compositie te zien. De restaurantrijtuigen zijn juist aangeschaft om de kwaliteit van de catering aan boord van toeristentreinen te verhogen en om de foto te zien begrijp je beter waarom; toeristen werden op vakantie genomen naar een van de mooiste bestemmingen in Italië en het kwaliteitsrestaurant sloot beter aan bij de verwachtingen van reizende toeristen. Vanuit Nederland en direct aan zee werd in Milaan de "Middellandse Zee" opgebroken en gingen de secties verder naar Rimini, Albenga, Sestri Levante / La Spezia. Wederom op de foto zie je een "Railtour"-slaper van de NMBS die hoogstwaarschijnlijk deel uitmaakte van het gedeelte van de "La Freccia del Sole"-sneltrein van Brussel naar Ventimiglia die ook in Milaan werd afgebroken met secties richting Rimini / Ventimiglia / Venetië. Dit kan worden beschouwd als een van de sprekende beelden die de bestaansreden van de toeristentreinen weergeeft die de vele buitenlandse toeristen onder de Italiaanse zon vervoerden.
Andrea Migliozzi.
De foto is ondertekend door P. Picchi, ik dank Corradio Tesio voor het melden van dit prachtige beeld.
"
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Samenstelling Mediterraneo (D 13201 – D 13200) 1978
« Reactie #3 Gepost op: 05 May 2022, 20:01:23 »
Ik denk, een wat ouder type ligrijtuig uit de jaren 50. De meeste types daarvan hadden schortplaten, niet deze op de foto... dan blijft over Bcm 241 of Bcmk 255.
Het aantal ramen lijkt wat onregelmatig maar volgens mij wordt één raam toevallig net afgedekt door een bord wat langs de baan staat.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4966
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Samenstelling Mediterraneo (D 13201 – D 13200) 1978
« Reactie #4 Gepost op: 05 May 2022, 20:12:43 »
Het lijkt of er links zo'n mond-und-sterne-maan is aangebracht, maar die schildering bestond volgens mij toen nog niet? Volgens mij is een maan optisch door de blauwe achtergrond: het rijtuig ervoor heeft ook een gele vlek. Gele koersborden? Iets naast de baan voor het rijtuig kan ik niet ontdekken. Bij nader inzien lijkt het eerder dat alle (rol)gordijnen dicht zijn, behalve bij dat raam naar het eind.. ??? Er lijkt links boven dit venster ook 'iets' op het dak te zitten, uit het midden dus.

EDIT: Wellicht inderdaad 'gewoon' een blauwe Bcm..


http://phpbb.hunsrueckquerbahn.de/phpBB3/viewtopic.php?t=47461

En de koersborden waren blijkbaar ooit geel, al lijkt mij deze wat ouder:


https://www.flickr.com/photos/ernstgoed/8555162010
« Laatst bewerkt op: 05 May 2022, 20:32:46 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Samenstelling Mediterraneo (D 13201 – D 13200) 1978
« Reactie #5 Gepost op: 13 July 2022, 20:52:04 »
ACME brengt onder nummer 55080 een set van deze trein uit.

« Laatst bewerkt op: 13 July 2022, 21:25:37 door verst107 »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2695
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Samenstelling Mediterraneo (D 13201 – D 13200) 1978
« Reactie #6 Gepost op: 13 July 2022, 21:24:29 »
Ik kwam onderstaande foto tegen, en na hier zoeken, dit draadje: wat hangt voor het blauw-gele restauratierijtuig?


https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2245718329088088&set=p.2245718329088088&type=3&theater


En de voorgenoemde Acme set :



Ik denk dat je enkel het voorlaatste rijtuig moet uitzoeken welk type het is, en je kan de set in half nul maken op je baan.
Vraag me af wat er in Duitsland voor die wagons van trekkracht zou gehangen hebben. Ik zou denken BR 110, 11 of 141'er.
Nog ietsie te vroeg voor de 103 of 120'ers.

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Samenstelling Mediterraneo (D 13201 – D 13200) 1978
« Reactie #7 Gepost op: 13 July 2022, 21:27:50 »
Het NMBS-ligrijtuig zit in de collectie van LS Models, maar is moeilijk te verkrijgen. De FS lok is o.a. Bij ACME te verkrijgen.

Dit is het deel dat vanaf Milaan naar de bloemenriviera reed, in NL en D was de trein ws langer.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2695
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Samenstelling Mediterraneo (D 13201 – D 13200) 1978
« Reactie #8 Gepost op: 13 July 2022, 21:57:59 »
Lijkt inderdaad op een NMBS railtour wagon :



Wel is het LS Models model met blauw dak en niet grijs zoals op de foto.

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
  • Gotthardbahn
Re: Samenstelling Mediterraneo (D 13201 – D 13200) 1978
« Reactie #9 Gepost op: 13 July 2022, 22:03:18 »
Het NMBS-ligrijtuig zit in de collectie van LS Models, maar is moeilijk te verkrijgen. De FS lok is o.a. Bij ACME te verkrijgen.
Wel in een set blijkbaar, maar dan moet je wel flink geld neertellen.

https://digitalshop.be/nl/models-world-lsmodels/494-lsmodels-92018-set-3-railtour-freccia-del-sol-bruessel-bologna.html

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Samenstelling Mediterraneo (D 13201 – D 13200) 1978
« Reactie #10 Gepost op: 14 July 2022, 20:49:40 »
Nog wat informatie, losse fragementen getracht wat op tijdvolgorde te zetten. Ooit gecopypaste van de website www.vakantietreinen.com. Helaas bestaat die niet meer, bevatte een schat aan informatie.

Mediterraneo | Ooit gekopieerd vanaf Vakantietreinen.com


ZOMER 1962
Mediterraneo Express verschenen in mei 1962

Den Haag SS – Genova PP
Treinnummers D1068 / D 1067 (zomer 1967)
Reed zaterdag tot 30/09 en dinsdag tot 26/09 (vertrek Den Haag SS), alhoewel voor de laatste ritten gebruik werd gemaakt van de D168/167, Italie-Riviera Expres

De Mediterraneo bestaat uit 1 DB Bum van Bicentra, enkele NS Bc’s en verder Bergland materieel (DB Bc’s en/of DB Bum), samen met 1 of 2 CWIL-WR’s.

Den Haag SS – Den Haag HS – Schiedam – Utrecht CS – Eindhoven – Venlo – Keulen Kalk - Mainz – Mannheim – Heidelberg – Basel – Luzern – Chiasso – Milano C – Genova.

Den Haag Centraal – Rotterdam Centraal
Rotterdam Centraal – Utrecht Centraal
Utrecht Centraal – Eindhoven
Eindhoven – Venlo
Venlo – Keulen
Keulen – Keulen – Kalk (vv)
Keulen – Basel SBB               
Basel – Luzern – Chiasso – Milano Cle
Milano Cle – Genova PP

ZOMER 1977
In de Mediterraneo zijn geen veranderingen (red: t.o.v. 1976).

ZOMER 1978
Deze zomer komt het eerste nieuwe Bar/Buffetrijtuig (red: de krokettenkarren) op de rails. De Biljettencentrale kocht van de DB 7 ligrijtuigen en bouwde deze om tot Bar/buffetrijtuigen. Dit eerste rijtuig wordt ingezet in de Mediterraneo naar Rimini. Verder zijn er t.o.v. vorig jaar geen veranderingen

ZOMER 1979 met een nieuwe trein.
Op woensdagen van 20 juni t/m 22 augustus rijdt de ‘Auto-Adria Expres’ vanaf Den Haag CS naar Rimini via Venlo en Kufstein. Als extra service kunnen de reizigers boeken voor een 6-persoons couchette compartiment maar dan met maximaal 4 personen. De lig-4 doet zijn intrede.
Op het traject Den Bosch - Bolzano worden auto’s vervoerd.
 D 13211       D 13210
v. 15.58      Den Haag CS   a. 14.45
v. 16.41      Utrecht CS   a. 13.53
v. 17.22      Den Bosch   a. 13.15
v. 17.51      Eindhoven   a. 12.51
v. 18.36      Venlo      a. 12.01
a. 12.00   Rimini      v. 17.25
Deze trein was geen succes en heeft slechts 1 seizoen gereden. Er werden 687 reizigers, 70 auto’s en 9 aanhangers vervoerd.

De Mediterraneo rijdt op vrijdagen naar Albenga, Sestri Levante en Rimini.

ZOMER 1980
De stewards en stewardessen delen deze zomer kettingen uit, waarmee de reizigers hun compartiment aan de binnenkant kunnen afsluiten. Het treinpersoneel op de Mediterraneo wordt uitgerust met portofoons om elkaar eerder te kunnen waarschuwen in geval van (be)dreiging. Aanleiding hiertoe was het grote aantal diefstallen op het Italiaanse
traject. De trein maakt in Noord-Italië een aantal ‘dienststops’ en vermoedelijk maken de dieven daarvan gebruik om aan boord te komen. Zij zijn uit op geld, paspoorten en camera’s

REIZIGERS AANTALLEN
De komende jaren zijn belangrijk voor de organisatie van de Vakantietreinen. Dit in hoofdzaak door het dalende aantal treinreizigers, vooral in de periode 1982 - 1985. Het gevolg was, dat er ingrijpende maatregelen getroffen moesten worden om de Vakantietreinen toch te kunnen blijven eploiteren.
Onderstaand tabel geeft een overzicht van het aantal reizigers dat in de zomer per trein werd vervoerd.
 

JAAR   BERGLAND EXPRES   HOTELPLAN EXPRES   BICENTRA EXPRES    MEDITERRANEO
1972   11660         6306         4241         3939
1973   11020         3986         2952         3844
1974   10237         3708         3918         4862
                
1975   8951         6948         4448         5547
1976   9469         5432         2052         4456
1977   7179         4536         1934         3888
1978   7513         4880         1568         5536
1979   8086         4559         1058         6273
                
1980   6679         5575         1505         7511
1981   5078         4019         1436         4323
1982   3251         2601         984         3653
1983   1952         1053         298         1569
1984   2230         754         332         1309
                
1985   1946         406         412         1187
1986   1406         168         335         1200
1987   1145         297         361         545
                



Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2695
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Samenstelling Mediterraneo (D 13201 – D 13200) 1978
« Reactie #11 Gepost op: 14 July 2022, 20:57:52 »
Mooie samenvatting verst !

Heb je toevallig enige weet wat er in Duitsland voor die treinen gespannen werd ?
Ik vermoed dat er nooit stomers voor gehangen hebben eind jaren 70, begin 80, die zullen dan al meer op nevenlijnen gezet geweest zijn.

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Samenstelling Mediterraneo (D 13201 – D 13200) 1978
« Reactie #12 Gepost op: 14 July 2022, 21:17:58 »
Nee, helaas

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4966
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Samenstelling Mediterraneo (D 13201 – D 13200) 1978
« Reactie #13 Gepost op: 14 July 2022, 21:22:03 »
NIet direct behoefte om 'm in h0 te hebben, maar het verbaast mij wel dat er online zo weinig over te vinden is...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2695
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Samenstelling Mediterraneo (D 13201 – D 13200) 1978
« Reactie #14 Gepost op: 14 July 2022, 22:46:35 »
Jups, mee eens.
Ganse dag wat zitten googelen in allerlei combinaties, maar geen resultaat gevonden, enkel veel info over het midelandse zee gebied  ::) ;D