BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Private SNAFU op 17 april 2009, 15:05:27
-
Om mijn buffetrijtuig verantwoord in te zetten op mijn baan en in mijn tijdperk ben ik opzoek naar een aantal treinsamenstellingen.
Te weten:
Op 22, 23 en 24 mei 1978 werden testritten gemaakt op het traject Amsterdam CS - Emmerich v.v. met de treinen 213-2306, 2325-2310 en 2313-D 202 hierin werd buffetrijtuig 001 getest.
Tot op heden heb ik hier geen foto's van kunnen vinden.
En ik ben opzoek naar de samenstelling van de Mediterraneo (D 13201 – D 13200) van Den Haag CS naar Rimini van 26 mei 1978. Dit was de eerste reguliere rit met een buffetrijtuig (001) naar Italie
Dan kan ik de rest van de daarbij behorende rijtuigen in model gaan zoeken en een mooie trein neer gaan zetten.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen :)
Gr,
Bart
-
Helemaal niemand?
Ik heb zelf nog niets kunnen vinden in de boeken die ik heb of via Google.
Gr,
Bart
-
Ik kwam onderstaande foto tegen, en na hier zoeken, dit draadje: wat hangt voor het blauw-gele restauratierijtuig?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mediteraneo-62736a57039b0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mediteraneo-62736a57039b0.jpg)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2245718329088088&set=p.2245718329088088&type=3&theater
Google vertaald als volgt, maar zegt niets over dit rijtuig: "Loano - Ligurische Riviera di Ponente - 22 augustus 1981. Laatste kilometers van de reis voor het gedeelte van de internationale sneltrein "Mediterraneo" Den Haag-Albenga, genomen op deze buitengewone foto terwijl deze door de zee paradeerde met toeristen uit Noord-Europa met zes. Op de derde plaats was de "nieuwe" restauratiewagen die onlangs deel uitmaakte van de WR NS-vloot en de "Mediterraneo" een van die belangrijke internationale verbindingen om hem in compositie te zien. De restaurantrijtuigen zijn juist aangeschaft om de kwaliteit van de catering aan boord van toeristentreinen te verhogen en om de foto te zien begrijp je beter waarom; toeristen werden op vakantie genomen naar een van de mooiste bestemmingen in Italië en het kwaliteitsrestaurant sloot beter aan bij de verwachtingen van reizende toeristen. Vanuit Nederland en direct aan zee werd in Milaan de "Middellandse Zee" opgebroken en gingen de secties verder naar Rimini, Albenga, Sestri Levante / La Spezia. Wederom op de foto zie je een "Railtour"-slaper van de NMBS die hoogstwaarschijnlijk deel uitmaakte van het gedeelte van de "La Freccia del Sole"-sneltrein van Brussel naar Ventimiglia die ook in Milaan werd afgebroken met secties richting Rimini / Ventimiglia / Venetië. Dit kan worden beschouwd als een van de sprekende beelden die de bestaansreden van de toeristentreinen weergeeft die de vele buitenlandse toeristen onder de Italiaanse zon vervoerden.
Andrea Migliozzi.
De foto is ondertekend door P. Picchi, ik dank Corradio Tesio voor het melden van dit prachtige beeld."
-
Ik denk, een wat ouder type ligrijtuig uit de jaren 50. De meeste types daarvan hadden schortplaten, niet deze op de foto... dan blijft over Bcm 241 of Bcmk 255.
Het aantal ramen lijkt wat onregelmatig maar volgens mij wordt één raam toevallig net afgedekt door een bord wat langs de baan staat.
-
Het lijkt of er links zo'n mond-und-sterne-maan is aangebracht, maar die schildering bestond volgens mij toen nog niet? Volgens mij is een maan optisch door de blauwe achtergrond: het rijtuig ervoor heeft ook een gele vlek. Gele koersborden? Iets naast de baan voor het rijtuig kan ik niet ontdekken. Bij nader inzien lijkt het eerder dat alle (rol)gordijnen dicht zijn, behalve bij dat raam naar het eind.. ??? Er lijkt links boven dit venster ook 'iets' op het dak te zitten, uit het midden dus.
EDIT: Wellicht inderdaad 'gewoon' een blauwe Bcm..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BCM-6274164d47c43.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BCM-6274164d47c43.jpg)
http://phpbb.hunsrueckquerbahn.de/phpBB3/viewtopic.php?t=47461
En de koersborden waren blijkbaar ooit geel, al lijkt mij deze wat ouder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8555162010-b26661fcbc-k-6274183fcc57e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8555162010-b26661fcbc-k-6274183fcc57e.jpg)
https://www.flickr.com/photos/ernstgoed/8555162010
-
ACME brengt onder nummer 55080 een set van deze trein uit.
-
Ik kwam onderstaande foto tegen, en na hier zoeken, dit draadje: wat hangt voor het blauw-gele restauratierijtuig?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mediteraneo-62736a57039b0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mediteraneo-62736a57039b0.jpg)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2245718329088088&set=p.2245718329088088&type=3&theater
En de voorgenoemde Acme set :
(https://www.tecnomodel-treni.it/img_big/72977-0.jpg?1657731463)
Ik denk dat je enkel het voorlaatste rijtuig moet uitzoeken welk type het is, en je kan de set in half nul maken op je baan.
Vraag me af wat er in Duitsland voor die wagons van trekkracht zou gehangen hebben. Ik zou denken BR 110, 11 of 141'er.
Nog ietsie te vroeg voor de 103 of 120'ers.
-
Het NMBS-ligrijtuig zit in de collectie van LS Models, maar is moeilijk te verkrijgen. De FS lok is o.a. Bij ACME te verkrijgen.
Dit is het deel dat vanaf Milaan naar de bloemenriviera reed, in NL en D was de trein ws langer.
-
Lijkt inderdaad op een NMBS railtour wagon :
(https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRzOFnYzqF-lQyLCy1EolfmV4tkfTT-HEQhd22_RWsxUwLv7CmJAOvFQ38JROtLsWSVZ7M&usqp=CAU)
Wel is het LS Models model met blauw dak en niet grijs zoals op de foto.
-
Het NMBS-ligrijtuig zit in de collectie van LS Models, maar is moeilijk te verkrijgen. De FS lok is o.a. Bij ACME te verkrijgen.
Wel in een set blijkbaar, maar dan moet je wel flink geld neertellen.
https://digitalshop.be/nl/models-world-lsmodels/494-lsmodels-92018-set-3-railtour-freccia-del-sol-bruessel-bologna.html
-
Nog wat informatie, losse fragementen getracht wat op tijdvolgorde te zetten. Ooit gecopypaste van de website www.vakantietreinen.com. Helaas bestaat die niet meer, bevatte een schat aan informatie.
Mediterraneo | Ooit gekopieerd vanaf Vakantietreinen.com
ZOMER 1962
Mediterraneo Express verschenen in mei 1962
Den Haag SS – Genova PP
Treinnummers D1068 / D 1067 (zomer 1967)
Reed zaterdag tot 30/09 en dinsdag tot 26/09 (vertrek Den Haag SS), alhoewel voor de laatste ritten gebruik werd gemaakt van de D168/167, Italie-Riviera Expres
De Mediterraneo bestaat uit 1 DB Bum van Bicentra, enkele NS Bc’s en verder Bergland materieel (DB Bc’s en/of DB Bum), samen met 1 of 2 CWIL-WR’s.
Den Haag SS – Den Haag HS – Schiedam – Utrecht CS – Eindhoven – Venlo – Keulen Kalk - Mainz – Mannheim – Heidelberg – Basel – Luzern – Chiasso – Milano C – Genova.
Den Haag Centraal – Rotterdam Centraal
Rotterdam Centraal – Utrecht Centraal
Utrecht Centraal – Eindhoven
Eindhoven – Venlo
Venlo – Keulen
Keulen – Keulen – Kalk (vv)
Keulen – Basel SBB
Basel – Luzern – Chiasso – Milano Cle
Milano Cle – Genova PP
ZOMER 1977
In de Mediterraneo zijn geen veranderingen (red: t.o.v. 1976).
ZOMER 1978
Deze zomer komt het eerste nieuwe Bar/Buffetrijtuig (red: de krokettenkarren) op de rails. De Biljettencentrale kocht van de DB 7 ligrijtuigen en bouwde deze om tot Bar/buffetrijtuigen. Dit eerste rijtuig wordt ingezet in de Mediterraneo naar Rimini. Verder zijn er t.o.v. vorig jaar geen veranderingen
ZOMER 1979 met een nieuwe trein.
Op woensdagen van 20 juni t/m 22 augustus rijdt de ‘Auto-Adria Expres’ vanaf Den Haag CS naar Rimini via Venlo en Kufstein. Als extra service kunnen de reizigers boeken voor een 6-persoons couchette compartiment maar dan met maximaal 4 personen. De lig-4 doet zijn intrede.
Op het traject Den Bosch - Bolzano worden auto’s vervoerd.
D 13211 D 13210
v. 15.58 Den Haag CS a. 14.45
v. 16.41 Utrecht CS a. 13.53
v. 17.22 Den Bosch a. 13.15
v. 17.51 Eindhoven a. 12.51
v. 18.36 Venlo a. 12.01
a. 12.00 Rimini v. 17.25
Deze trein was geen succes en heeft slechts 1 seizoen gereden. Er werden 687 reizigers, 70 auto’s en 9 aanhangers vervoerd.
De Mediterraneo rijdt op vrijdagen naar Albenga, Sestri Levante en Rimini.
ZOMER 1980
De stewards en stewardessen delen deze zomer kettingen uit, waarmee de reizigers hun compartiment aan de binnenkant kunnen afsluiten. Het treinpersoneel op de Mediterraneo wordt uitgerust met portofoons om elkaar eerder te kunnen waarschuwen in geval van (be)dreiging. Aanleiding hiertoe was het grote aantal diefstallen op het Italiaanse
traject. De trein maakt in Noord-Italië een aantal ‘dienststops’ en vermoedelijk maken de dieven daarvan gebruik om aan boord te komen. Zij zijn uit op geld, paspoorten en camera’s
REIZIGERS AANTALLEN
De komende jaren zijn belangrijk voor de organisatie van de Vakantietreinen. Dit in hoofdzaak door het dalende aantal treinreizigers, vooral in de periode 1982 - 1985. Het gevolg was, dat er ingrijpende maatregelen getroffen moesten worden om de Vakantietreinen toch te kunnen blijven eploiteren.
Onderstaand tabel geeft een overzicht van het aantal reizigers dat in de zomer per trein werd vervoerd.
JAAR BERGLAND EXPRES HOTELPLAN EXPRES BICENTRA EXPRES MEDITERRANEO
1972 11660 6306 4241 3939
1973 11020 3986 2952 3844
1974 10237 3708 3918 4862
1975 8951 6948 4448 5547
1976 9469 5432 2052 4456
1977 7179 4536 1934 3888
1978 7513 4880 1568 5536
1979 8086 4559 1058 6273
1980 6679 5575 1505 7511
1981 5078 4019 1436 4323
1982 3251 2601 984 3653
1983 1952 1053 298 1569
1984 2230 754 332 1309
1985 1946 406 412 1187
1986 1406 168 335 1200
1987 1145 297 361 545
-
Mooie samenvatting verst !
Heb je toevallig enige weet wat er in Duitsland voor die treinen gespannen werd ?
Ik vermoed dat er nooit stomers voor gehangen hebben eind jaren 70, begin 80, die zullen dan al meer op nevenlijnen gezet geweest zijn.
-
Nee, helaas
-
NIet direct behoefte om 'm in h0 te hebben, maar het verbaast mij wel dat er online zo weinig over te vinden is...
-
Jups, mee eens.
Ganse dag wat zitten googelen in allerlei combinaties, maar geen resultaat gevonden, enkel veel info over het midelandse zee gebied ::) ;D
-
Wel nog iets beter fototje van set gevonden:
https://www.modelplanet.it/49841-large_default/acme-55080-scala-ho-convoglio-espresso-mediterraneo-express-5-pezzi-epoca-iv.jpg
Blijft jammer dat Acme zo'n restauratie niet los verkoopt... :-[
-
de I5 Railtour 2 lijkt mij er één zonder het logo, die eerder ook in sets werd aangeboden. het logo was een sticker die zelfs op gehuurde Italiaanse FS MU of T2 werden geplakt(die zijn er alvast ook in sets)
dus die I5 met lichtblauwe strepen is in er meerdere uitvoeringen zeg maar....
-
Ik neem aan dat iedereen hier ondertussen ook meeleest in het Acme draadje..?
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=101956.msg3222323445#msg3222323445
-
Ik heb even aan de mods gevraagd of ze een aantal berichten uit het "nieuws" draadje even hierheen willen verhuizen. In de eerdere link naar Facebook zag ik overigens dat ik daar ook lekker had zitten
spammen posten, o.a. naar deze link van Drehscheibe Online: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?031,6757994
-
DSO-pagina is bekend, maar die gaat over het buffetrijtuig; werd deze ingezet in de Mediterraneo..?
Deze bijdrage noemt overigens ook het restauratierijtuig: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,6781466,6782100
-
Geen idee, dat is eigenlijk weer meer over de verschillende mogelijkheden mocht ACME met meer Nederlandse buffet-/restauratierijtuigen willen komen :-\ Nou ja, voor nu heeft iemand er wellicht nog wel iets aan ;)
-
Blijkbaar wel... In rood/beige in ieder geval.
ZOMER 1978
Deze zomer komt het eerste nieuwe Bar/Buffetrijtuig (red: de krokettenkarren) op de rails. De Biljettencentrale kocht van de DB 7 ligrijtuigen en bouwde deze om tot Bar/buffetrijtuigen. Dit eerste rijtuig wordt ingezet in de Mediterraneo naar Rimini. Verder zijn er t.o.v. vorig jaar geen veranderingen
-
Ik heb nog even naar de foto zitten kijken die op Facebook en op de doos en de bijgeleverde folder van ACME staat, en voor de echte puristen zijn er nog een paar puntjes waar je de set kunt bijschaven.
Die foto is van 1981 dus zul je een FS lok E.656 uit tp. IV moeten hebben. Bij voorkeur zonder geel-gestreepte baanschuiver en met rond gebogen stroomafnemers.
Het vijfde rijtuig is inderdaad een NMBS i5 in Railtour II livrei. Deze is heel soms nog verkrijgbaar in de sets van Models World, bv. de set MW1903 of MW1905. Soms ( ;) ) worden deze rijtuigen zelfs los tegen een hele nette prijs verkocht. De daken van deze rijtuigen waren volgens mij gewoon meegeschilderd en is het grijs op de foto's gewoon vuil. Zie ook: https://i62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/ttb%20map%201/I5CWMecjhelen110378.jpg en https://www.pfttsp.be/images/Materieel/6_Voitures-Rijtuigen/I5%2014512/I5.jpg
Het laatste rijtuig is in de set van ACME een U Hansa. Logisch want die hebben ze in hun assortiment en ze zullen er ook mee gereden hebben. Op de betreffende foto is het echter een T2 rijtuig, herkenbaar aan de kleine hoger liggende raampjes tussen de normale ramen. Jouef (Hornby) heeft dit rijtuig aangekondigd met Railtour III bestickering. Ik kan het niet exact zien (volgens mij staat er wel "Railtour" op maar ontbreekt de regenboogsticker/-pijl) maar ik vind dit het meest erop lijken in ieder geval https://www.cooltrain.be/BMT_DB/index.php?id_product=5169&controller=product
En dan nog de meegeleverde koersborden. Bij mij zijn er witte koersborden meegeleverd (overigens van hele fijne kwaliteit, heel knap gemaakt (y) ) maar op de foto zijn gele koersborden te zien. Deze heeft Artitec in een setje zitten: https://www.artitecshop.com/nl/koersborden-periode-iii-set-a-copy.html
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220815-144312-62fa41c64a6c8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220815-144312-62fa41c64a6c8.jpg)
Ik kwam onderstaande foto tegen, en na hier zoeken, dit draadje: wat hangt voor het blauw-gele restauratierijtuig?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mediteraneo-62736a57039b0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mediteraneo-62736a57039b0.jpg)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2245718329088088&set=p.2245718329088088&type=3&theater
.....
-
voor die T2 neem je toch de verkeerde(je moet ongeveer hetzelfde rijtuig hebben maar zonder die regenboogkleuren(want die kwam later)
https://www.youtube.com/watch?v=zA0rCKjxvhg
te zien op 3.23 en misschien al een eerder(zou ook een FS kunnen zijn)
Bij mijn weten nog niet uitgebacht.
Die regenboogkleuren verschenen maar omstreeks 1982/83 (daardoor zijn Railtour 2's en 3's rond die periode eventjes door elkaar te zien.( Sommige restauratiesI2 hielden Railtour2 tot 1988)
https://www.vonderruhren.de/aachenbahn/seiten/ski.php
-
Nee klopt, het juiste rijtuig is ook bij mijn weten nooit uitgebracht. Rivarossi heeft ook de T2 uitgebracht, in o.a. NMBS uitvoering maar dan helemaal zonder "Railtour" erop. Het zou perfect zijn als Jouef de HJ4160 uitbrengt met losse decals, dan kun je de regenboog strook weglaten :)
Zojuist van een forumgenoot overgenomen (bedankt EdB (y) )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/riva-ten.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/riva-ten.jpg)
De Rivarossi WL T2 in TEN uitvoering/tp. IV - art.nr. 3618 (uitgebracht in 2000, wagennummer 71 88 75-70 158-0, rev.datum 28.10.93)
-
maar mijn inziens mankeer de die witte Railtours letters maar ik zou verkeerd kunnen zijn
-
die I5 moet dan weer de uitvoering met doorlopende bleekblauwe lijnen zijn met witte Railtourletters zonder logo (zijn er met en zonder dat logo en met verschillende bleekblauwe lijnen/vlakken)
-
die daken van T2, I1,2,3,4,5 waren eerst allen grijs(zoals op de schematische voorstelling later werden die in het blauw gestoken(je ziet dat trouwens aan alle T2 en alle nationaliteiten)
-
https://www.lsmodels.com/index.php/nl/sncb-epoques-et-dates-cles wel onvolledig maar een bevesting van mijn vermoeden
-
Goeie toevoegingen, martijn (y)
-
Als je op onderstaande foto klikt heb ik wat dingen uitvergroot:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220815-144312-a-62fa81cc24932.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220815-144312-a-62fa81cc24932.jpg)
Die daken van de i5 vind ik altijd lastig te zien. Het is misschien net zo als met de i4 Beneluxrijtuigen, die waren er ook tegelijk met blauwe en met grijze daken.
-
Voor zover ik kan terugvinden, was "Railtour" op beide uiteinden van de Belgische T2's aangebracht.. Dat zie je ook op je voorbeeldfototje. Maar wat er dan wel staat..? ???
EDIT: op deze T2 of MU (?) staat het overigens ook enkel, zo te zien in een kleinere lettergrootte en zelfde hoogte als de Mediterraneo foto..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/MU-62fa95a33cf51.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/MU-62fa95a33cf51.jpg)
https://models-world.eu/nl/boeking/58-gebleekte-t-shirts-met-korte-mouwen.html
-
zoals ik eerder zei deRailtour letters/banden/log's waren stickers die men er soms aan het begin van het seizoen(als ze verdwenen waren) waren opgeplakt
https://www.forum-duegieditrice.com/viewtopic.php?f=21&t=357 (eventueel vertalfuncie gebruiken kan een bron van info zijn)
-
Klopt inderdaad ook, ze hebben bij meerdere rijtuigen (die ze gehuurd hadden denk ik) enkel van die Railtour-tekst-stickers erop geplakt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/wpm-1-62faaf1b4a3f9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/wpm-1-62faaf1b4a3f9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/wpm-2-62faaf207e156.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/wpm-2-62faaf207e156.jpg)
Bron: https://models-world.eu/nl/uitverkocht/48-gebleekte-t-shirts-met-korte-mouwen.html
Die lijken een beetje op de Railtour I uitvoeringen maar die hadden een veel gestileerdere tekst/letters:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/NMBS-i2R-Buffet-Freccia-del-Sole-62faafcc55f25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/NMBS-i2R-Buffet-Freccia-del-Sole-62faafcc55f25.jpg)
Bron laatste foto: een lezing van een oud directeur van de NMBS, op een Franse universiteit, over restauratierijtuigen in Belgische vakantietreinen :P
-
https://www.flickr.com/photos/149080988@N03/51227236001/in/dateposted/
-
https://images.beneluxspoor.net/bnls/000-Models-World-1.jpg set 1904 maar geen B of FS op te zien
-
Zoiets lijkt er inderdaad op.. (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/railtour-62fb5dee061d3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/railtour-62fb5dee061d3.jpg)
-
Er is ook een restauratie geweest met als ik het goed zie een NS registratie. Maar ik heb geen idee of ik dit goed interpreteer ???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/pirata-2020-railtour-62fc0183b5e80.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/pirata-2020-railtour-62fc0183b5e80.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/000-Models-World-1.jpg set 1904 maar geen B of FS op te zien
Nee inderdaad, maar het zou kunnen dat dit een plaatje van het eerste ontwerp is. Bij de andere set 2004 zitten ook twee WL MU rijtuigen die in de eerste ontwerpen geen embleem hadden, toen 2x een (B) en in het huidige overzicht een (B) en een [FS] krijgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/MW2004-b-62fc05b5bf7db.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/MW2004-b-62fc05b5bf7db.jpg)
-
Er is ook een restauratie geweest met als ik het goed zie een NS registratie. Maar ik heb geen idee of ik dit goed interpreteer ???
Het CIWL-nummer lijkt met 42 te beginnen (is het de 4212?). Dan zou het een van de rijtuigen kunnen zijn die een NS-registratie gedragen hebben:
- WR 4202, 4203, 4211, 4212, 4213, 4215
- WR 4242, 4245, 4246, 4247
Deze rijtuigen hebben dienst gedaan in diverse autoslaaptreinen en reisbureautreinen. In 1978 en 1981 gingen de rijtuigen terug naar Wagons Lits.
Martijn
-
Oh, dat is ook weer interessant! Bedankt voor deze info! (y)
-
https://www.youtube.com/watch?v=_PIbxzRGUso Met weinig kennis NS materiaal kwam ik deze tegen, is het dat rijtuig en was dit U bekend ?
-
Dag Peter,
Zo te zien is het NS-rijtuig in het filmpje een van de buffetrijtuigen ui 1978: https://www.martijnhaman.nl/buffet.htm
Martijn
-
Voor wat het waard is: 4212 staat hier als SNCB 61 88 88-50 011. Dus staat er echt 4212...? Ter info: NS 4212 is blijkbaar 51 84 88-50 011-8
Of: en dit weet Martijn wellicht, is t'ie na de NS misschien naar Belgie gegaan?
https://www.forum-duegieditrice.com/viewtopic.php?f=21&t=35654&start=240
EDIT: Di's leuk; de Denen hadden tot '73 ook een WR 4212 en da's blijkbaar het rijtuig wat naar de NS is gegaan, maar daar lijkt in '56 ook al NS op te staan... :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/CIWL-4212-1956-630535eb9d2b1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/CIWL-4212-1956-630535eb9d2b1.jpg)
https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1893&vognid=2948
-
Nope...is een Restaurant rijtuig, ik zie te veel raampjes voor een Buffet rijtuig :)
Dag Peter,
Zo te zien is het NS-rijtuig in het filmpje een van de buffetrijtuigen ui 1978: https://www.martijnhaman.nl/buffet.htm
Martijn
-
Nope...is een Restaurant rijtuig, ik zie te veel raampjes voor een Buffet rijtuig :)
Heb nog eens het aantal ramen geteld dat ik neem te zien (minimaal 5 op een rij) en die vergeleken met de zijwanden van de verschillende buffetrijtuigen. Dan moet het inderdaad een restauratierijtuig zijn.
Martijn
-
Dan ga ik daar maar geen artitec koersbord op zetten.
Ken ik 'm ook voor een fransoos trein gebruiken.
-
Maakt het voor deze trein nog uit waar de borden aan een kant zitten?
Links of rechts?
Ik gok op rechts, maar op sommige wagens is links ook nog plaats.
-
EDIT: Di's leuk; de Denen hadden tot '73 ook een WR 4212 en da's blijkbaar het rijtuig wat naar de NS is gegaan, maar daar lijkt in '56 ook al NS op te staan... :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/CIWL-4212-1956-630535eb9d2b1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/CIWL-4212-1956-630535eb9d2b1.jpg)
https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1893&vognid=2948
Op de achtergrond (links) lijkt een DR Br132 te staan, dat lijkt de foto te dateren in de jaren '70.
-
Volgens mij is t 'gewoon' een bolle neus thv de dakventilatoren. Zie ook de afgeronde schortplaat; da's geen ludmilla... :) bovendien had ik dan een EDV nummer op het rijtuig verwacht.
-
foto moet zoals te lezenstaat, zijn gefotografeerd in Jutland Denemarken in 1956, mocht het begin jaren 70 dan hadden er UIC nr's opgestaan hebben onder het CIWL embleem
-
Da's knap zonder CIWL embleem.. ;D Herstel; je ziet inderdaad heel vaag een embleem; maar of het kleurverschil is na verwijderen, durf ik niet te zeggen...
-
zou wel (eens) de plek(de niet afgeschenen verf) kunnen zijn die vroeger bedekt werd door dat embleem (y)
-
Ik hoor een echo.. ;D
-
technisch gesproken bijna ..... ;)
-
Technisch... ? ???
... bovendien had ik dan een EDV nummer op het rijtuig verwacht.
... mocht het begin jaren 70 dan hadden er UIC nr's opgestaan hebben onder het CIWL embleem
Herstel; je ziet inderdaad heel vaag een embleem; maar of het kleurverschil is na verwijderen, durf ik niet te zeggen...
zou wel (eens) de plek(de niet afgeschenen verf) kunnen zijn die vroeger bedekt werd door dat embleem (y)
;D
-
Volgens mij is t 'gewoon' een bolle neus thv de dakventilatoren. Zie ook de afgeronde schortplaat; da's geen ludmilla... :) bovendien had ik dan een EDV nummer op het rijtuig verwacht.
Ja, nu je het zegt. Een bolle neus is meer waarschijnlijk dat een Ludmilla.
-
Vincent alles lezen hé "foto moet zoals te lezenstaat, zijn gefotografeerd in Jutland Denemarken in 1956",.................
-
Ja, dat staat op de foto.. dat kan iedereen lezen (y) en aangezien ik noem "dat er in '56 ook al NS op staat", heb ik dat blijkbaar gelezen, want ik kan niet raden dat die foto uit '56 komt :angel: wat is je punt?
-
M'n broer zoekt nog wat van die Belgische rijtuigen, die I5's. Ik ga ervan uit dat dit niet geschikt is voor deze sleep?
(https://fotos.modeltreinexpress.nl/fotos/LS%20Models/42072.jpg)
LS Models 42072
-
Het type en kleur van het rijtuig is wel de juiste, er zit in deze speciale set alleen een sticker op van 50 jaar NMBS uit 1976, zie ook reactie #11 hieronder:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=18350.msg3221878945#msg3221878945
Er zit dus een klein verschil in van 2 jaar maar ik weet niet of de rest van de samenstelling ineens heel anders was in dat jaar. Of dat de trein sowieso al bestond ;D
-
Top, bedankt voor je terugkoppeling!
-
in '78 zumllen het ongetwijfeld enkel rijtuigen zijn die er een klein beetje van afweken want de Railtour en strepen waren stickers.
In de jaren '80 (omstreeks 82-84 hebben >Railtour II en III door elkeaar gereden(tot ongeveer tot 2 jaar na de nieuwe bestickering
Sommige rijtuigen de I2's en I4 de rode met oranje stickers reden tot '88 en langer door, een I4 brandde in die kleuren zelfs uit in '88 (Oosten(Brussel) -Keulen
AZnders eens gaan kijken bij samenstellingen van LSModels('foto's zijn weg) maar aan de hand van de nrs kom je ook https://models-world.eu/nl/uitverkocht/51-gebleekte-t-shirts-met-korte-mouwen.html
-
Die foto is van 1981 dus zul je een FS lok E.656 uit tp. IV moeten hebben. Bij voorkeur zonder geel-gestreepte baanschuiver en met rond gebogen stroomafnemers.
Deze maar weer even opgeduikeld. Welke Italiaanse loc kan ik hiervoor nemen? Ik kan op de foto van de set niet goed halen of er aan de linkerkant van de lok nu wel of geen logootje staat ter hoogte van de cabine. Iemand een tip voor een loc? Een product nummer oid?
Ik kan van alles vinden op internet, behalve wat ik lijkt (?) te zoeken.... Hulp is welkom. (y)
Mijn dank alvast.
Gr.
Edsko