Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 22:46:31
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door GP20
Vandaag om 22:45:40
Wat was jullie allereerste loc? door Joz
Vandaag om 22:22:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:13:16
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 21:10:48
De fabriek - Spoor 0 door NS264
Vandaag om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
  

Auteur Topic: DD-ARm  (gelezen 17389 keer)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:DD-ARm
« Reactie #45 Gepost op: 07 May 2009, 15:04:41 »
Volgens mij kun je beter stammetjes van 6jes en 4tjes maken. De DD-AR stammen vul je aan met 2x DDM en laat je rijden met een 1700. De 4tjes zet je een mDDM voor. Lijkt me raar om de hele DDM vloot aan de kant te gooien.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:DD-ARm
« Reactie #46 Gepost op: 07 May 2009, 15:06:20 »
De DDM BvK's zullen waarschijnlijk niet gerenoveert worden.
Want dat zou betekenen dat je de complete stuurinrichting moet aanpassen aan de 1700 loc's
Ik denk dat dit te duur is.

Wat ik wel weet is dat de stammen van 4x DD-AR in combinatie met de 1700 loc's verlengt gaan worden naar 6 delig met DDM1 rijtuigen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8492
  • Spoor N
Re:DD-ARm
« Reactie #47 Gepost op: 07 May 2009, 16:12:52 »
Ik neem aan dat je DDM bedoelt? DD-AR rijdt met 1700 en mddm. Als alle DD-AR stammen een motorwagen krijgen zou dat betekenen dat de 1700 DDM gaan doen...
Nee, er staat DDAR en dat is ook goed zo.

@Jos: En hoe kom je daarbij, ik zou graag een bron zien. Zo niet, dan ga ik er vanuit dat het niet waar is.


Voor de rest nog maar eens wat de plannen zijn: 25 vierdelige stammen en 25 zesdelige stammen met de mDDM als trekkracht. Wat er gaat gebeuren met het overblijvende DDM en DDAR is nog niet bekend.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:DD-ARm
« Reactie #48 Gepost op: 07 May 2009, 16:21:26 »
Staat als het goed is al op pagina 1 of 2 in dit draadje.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8492
  • Spoor N
Re:DD-ARm
« Reactie #49 Gepost op: 07 May 2009, 16:26:54 »
Geef maar aan waar.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re:DD-ARm
« Reactie #50 Gepost op: 09 May 2009, 13:56:27 »
..mmmmm...

misschien doelt Jos op mijn bericht op pagina 1:


QUOTE:
Voorlopig worden er 50 stammen gevormd. IC-mat.
25 4-tjes en 25 6-jes. Allen met mDDM.
Blijft over 29 Bvk's (even zoveel loccen) en een zooitje rijtuigen, waar nog geen beslissing over genomen is.

Speculaas aan: ICK en ICL verdwijnt in rap tempo samen met de loc 1800. Dit loc type is dan alleen nog nodig voor het rijden van de paar stammen DDM-1 (13?) Dit acht NSR niet wenselijk. (zie ICM-0 en SM'90)
De tussenrijtuigen DDM-1 worden tzt gelijk gemaakt aan DD-AR(m) om samen met het overgebleven DD-AR (zie boven) complete trek-duws tammen te vormen in combinatie met een 1700.
De serie 1800 is nu geheel overbodig en wordt zo mogelijk verkocht. De Bvk's van DDM-1 zullen kennis maken met de snijbrander.

Als alles aan het rijden is hebben we van de 80 1700 loc's er 29 met Bvk (DD-AR) en 32 met BDs (ICRm). Houdt over: 19 loc's voor overige diensten/reserve/in onderhoud.
  Speculaas uit.

Voor de duidelijkheid heb ik een gedeelte van mijn tekst nu cursief en of vet weergegeven..  ;)


mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:DD-ARm
« Reactie #51 Gepost op: 09 May 2009, 21:39:16 »
Nog wat  speculaas:

door de crisis stort het vervoer bij NS in, althans de groei gaat eruit. Bovendien kan NS minder goed lenen bij de banken. Tenslotte dreigt NS in 2015 bij het aflopen van de hoofdrailnetconcessie een deel van het stoptreinvervoer kwijt te raken aan de provincies.

Door het stagnerende of afnemende vervoer is er geen behoefte aan nieuw IC-materieel. Voor de aanschaf van nieuwe Sprinters is geen geld meer en door de aanbesteding van stoptreinen door de provincies heeft NS er ook minder nodig.

Gevolg: geen of minder aanschaf Sprinters en DD-AR blijft netjes stoptreinmaterieel. Om de rijtijden te verbeteren worden de stammen zelfs nog wat ingekort. De vrijkomende rijtuigen worden gerbuikt om DDM-1 (met 1600) te verlengen. Deze krijgen een IR-interieur en worden  alleen ingezet de spitsen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8492
  • Spoor N
Re:DD-ARm
« Reactie #52 Gepost op: 09 May 2009, 22:02:13 »
Tegen die tijd zal de crisis wel weer over zijn. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:DD-ARm
« Reactie #53 Gepost op: 09 May 2009, 22:09:41 »
Ik denk dat we nu momenteel wel het dieptepunt van die Crisis gehad hebben.
ik zie hier en daar al de eerste tekenen dat het al heel, heel, heel voorzichtig aan het aantrekken is.



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:DD-ARm
« Reactie #54 Gepost op: 14 May 2009, 14:24:07 »
Allereerst: dit hoort toch gewoon in de Grootspoorvraagbaak?

Ten tweede: dit draadje bevat heel veel hersenspinsels, maar waarom lezen jullie niet gewoon wat er staat? DD-AR wordt gerenoveerd, daarbij verschijnen er vier- en zesdelige stammetjes met motorwagen. Daarna blijven er 29 tussenrijtuigen en 29 Bvk's over, en alle 1700'en die nu in de DD-AR dienst zitten. Dat is besloten (vorig jaar al), en dat wordt uitgevoerd.

Verder is het een publiek geheim dat NSR de 1800'en wil lozen, als straks ICL ook aan de kant staat dan zijn ze alleen nog nodig voor DDM-1. Er zijn dan met het restant DD-AR+DDM-1 twee opties: of de hele DDM-1 + restant DD-AR gaat aan de kant (=sloper), of er worden met de stuurstanden DD-AR, de 29 tussenrijtuigen DD-AR, de 61 (?) tussenrijtuigen DDM-1 en een aantal 1700'en nieuwe stammetjes gemaakt.

De resterende 1800'en zullen dus waarschijnlijk wel binnen een aantal jaar aan de kant gaan, en de toekomst van DDM-1 is nog enigszins ongewis. Maar dat de 1800'en (en dus de Bvk's) hun langste tijd hebben gehad, moge wel duidelijk zijn.

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:DD-ARm
« Reactie #55 Gepost op: 14 May 2009, 15:14:11 »
Wat ik niet snap is dat iedereen er vanuit gaat dat de DDM-1 stuurrijtuigen aan de kant gezet zullen worden  ??? Momenteel zijn ze technisch anders dan de bvk´s van het huidige DD-AR matrieel. Maar bij een dergelijke verbouwing worden de rijtuigen toch geheel gestript tot een leeg casco en word het geheel opnieuw opgebouwd? Dan moet het toch mogelijk zijn om de DDM-1 stuurrijtuigen op dezelfde wijze weer op te bouwen? Of verschillen deze rijtuigen qua bak zo veel van de DD-AR bvk´s?  ???

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:DD-ARm
« Reactie #56 Gepost op: 14 May 2009, 15:30:21 »
Qua casco verschillen DDM-1 en DD-AR niet zoveel. Alleen is het niet zo dat alles weggegooid wordt en je alleen maar een stalen geraamte overhoudt. De cabine wordt normaliter gereviseerd en wordt dus weer teruggeplaatst. Aangezien de DDM-1 technisch gelijk is aan een 1800 en een DD-AR aan een 1700, zitten daar wél wezenlijke verschillen.

Wil je van een DDM-1 stuurstand een DD-AR stuurstand maken, dan moet je dus echt bijna alles eruit slopen en compleet opnieuw beginnen. Dat wordt een wel heel dure grap. Maar goed, zeg nooit, nooit......

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:DD-ARm
« Reactie #57 Gepost op: 14 May 2009, 16:05:28 »
Als men inderdaad het zelfde matriaal reviseerd zou het inderdaad gelijk blijven aan de 1800. Maar als ik me niet vergis las ik eerder in dit zelfde topic dat er zelfs overwogen word om het huidige tractie stuur van de mDDm en bijbehorende bvk´s te vervangen door een knuppel. Dan zal het waarschijnlijk niet gelijk blijven aan die van de 1700, of ze moeten die ook aanpassen, amar daar ga ik niet van uit. Maar mocht dat kloppen dan heb je dus in feite complete stuurtafels die na revisie over gezet kunnen worden in de DDM-1 rijtuigen  ;). Maar we zullen het zien, uit eigen ervaring weet ik dat het bij het spoor pas zeker is wanneer het daadwerkelijk ook gebeurd is  ;D

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:DD-ARm
« Reactie #58 Gepost op: 14 May 2009, 16:15:53 »
Of je nu aan een wiel draait om tractie te geven of een knuppel heen en weer schuift, dat is nog maar een kleine aanpassing t.o.v. alle techniek die er verder in zit. Ik weet ook niet exact wat er nu technisch anders is aan het aansturen van een 1700 of een 1800, maar geloof me, dat los je niet alleen op door een tractiewiel te vervangen door een knuppel.

Tegenwoordig is de levensduur van materieel niet meer minimaal 30 jaar of langer. Dat hebben we ook gezien bi jde wadlopers, deze waren ook na ruim 25 jaar al uit dienst gegaan. SM'90 is helemaal een triest voorbeeld.

Het is een kosten-baten plaatje. En kennelijk is het duurder om de DDM-1 Bvk's om te bouwen tot DD-AR, dan ze te laten slopen en ander materieel te leasen.

Maar goed, de tijd zal het inderdaad leren. Als het echt zover is, ziet de wereld er ineens weer heel anders uit.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:DD-ARm
« Reactie #59 Gepost op: 14 May 2009, 19:53:32 »
Het is nog veel simpeler, je wilt van de 1800'en af en je hebt meer dan genoeg DD-AR stuurstanden over (namelijk 29). Dan ga je toch niet moeilijk doen door DDM-1 stuurstanden om te bouwen??

Maar goed, het blijft een what-if-verhaal, want voorlopig rijdt DDM-1 nog in zijn huidige vorm.