Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lantaarn Fleischmann BR50 kab door jerrytrein
Vandaag om 21:27:45
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:26:38
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 21:16:20
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 21:05:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 21:05:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 21:02:03
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:49:14
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Jeroen95
Vandaag om 20:44:44
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:31:27
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 20:12:18
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 20:07:03
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:05:25
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door ArjanB
Vandaag om 20:04:48
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
Vandaag om 20:04:14
Model cipressen in 1:87 door Rob Ellerman
Vandaag om 20:03:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 19:34:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:26:04
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:14:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:00:35
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 18:59:04
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 18:10:35
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Ben
Vandaag om 17:40:15
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 17:25:26
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen. door spoorzeven
Vandaag om 17:16:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:15:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Alewijn
Vandaag om 16:16:09
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:23:12
Ervaring 187-prestigemodels door Ronald Halma
Vandaag om 14:41:36
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:06:04
Kibri - Blikken spoorwegaccessoires uit Duitsland - Een overzicht door sncf231e
Vandaag om 13:48:38

Auteur Topic: problemen met faller car system  (gelezen 8344 keer)

erik luppens

• Offline Offline
problemen met faller car system
« Gepost op: 12 April 2009, 10:57:59 »
Ik wilde toch nog even raad vragen voor het volgende probleem:

Sommige auto's van car system willen wel stoppen bij een parkeerplaats (de permanente magneet) maar willen niet wegrijden na activeren magneet.

Weet iemand hoe dit kan, andere auto's rijden wel weg na activering, dus magneet werkt en is goed ingebouwd.

Coen Burki

• Offline Offline
Re:problemen met faller car system
« Reactie #1 Gepost op: 12 April 2009, 11:07:17 »
Kijk of de motor goed gemonteerd is. Deze dient met beide aansluitlipjes in een lijn ( voor naar achter.) met de auto te staan. Dit geldt alleen als de motor in het chassis rechtop staat. Je kunt de motor ( eventueel met een kleine waterpomp tang ) draaien. Dit staat ook omschreven in het boek van Faller over Faller Car system.
Groet,
Coen.

erik luppens

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 12 April 2009, 22:32:25 »
de wagens die niet willen wegrijden hebben liggende motors, een raadsel waarom de ene auto wel wil weg rijden en de ander niet.

willem22

• Offline Offline
    • willem22
« Reactie #3 Gepost op: 12 April 2009, 23:27:05 »
Erik, til de auto waar hij staat eens op een paar cm van het wegdek wat gebeurd er dan.

wil.

erik luppens

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 13 April 2009, 21:24:45 »
hallo wil

je suggestie heeft bij mij eigenlijk tot meer vragen gelijd.
Ik laat de auto rijden tot op de parkeerplaats, auto stopt  maar rijdt niet weg na activeren magneet. Dus ik heb de auto opgetild en wielen gaan draaien na 5 mm omhoog te hebben getild.
ik laat de auto zakken en stopt weer, MAAR nu rijdt de auto wel weg na activeren magneet.
Hier wordt ik gek van, hoe kan dit.??????

willem22

• Offline Offline
    • willem22
« Reactie #5 Gepost op: 13 April 2009, 23:02:19 »
Nu is alles duidelijk er blijft een magnetisch veld aanwezig.
Bij het optillen schakeld het reed kontakt uit en de spanning komt weer op de motor.
Is er een permanent magneet in de buurt.
Schakel de spanning van de stopspoel wel goed uit.
Meet even de spanning op de magneet stop spoel in in en uit toestand.
Nog even ter controlle de stop magneet in de aan toestand wagen stopt.
De stopspoel uit wagen vertrekt ,je verhaal is niet in overeenstemming met deze voorwaarde.

wil.
« Laatst bewerkt op: 13 April 2009, 23:05:54 door willem22 »

TonP

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 14 April 2009, 09:21:23 »
De stop van een parkeerplaats is een combinatie van een permanente en een electro magneet. De wagen stopt als de status inaktief is en rijdt weer weg als hij geactiveerd wordt. Precies omgekeerd dus als de gewone stopplaats.
Zelf heb ik nooit verschil kunnen merken tussen auto's met een liggende danwel een staande motor.
Het is alweer een tijdje geleden maar ik herinner me dat je elektromagneet van een parkeerplaats iets in hoogte kunt verstellen.
Probeer het daar eens mee.

Ton
Fleischmann Profi H0 | Nederlands | Lenz | MCC | Eigen programma | Tijdperk IV, V

erik luppens

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 14 April 2009, 11:22:10 »
Je kan de magneet iets in hoogte verstellen. Maar dat is juist het probleem, 6 auto's rijden wel weg en 2 van mijn auto's bliven staan, dus magneet hoeft niet versteld te worden, het moet dus aan de auto's liggen.
Ik heb bv de brandweerwagen opgestuurd naar hobbytime, maar wil nog steeds niet wegrijden, dus wat ze doen bij hobbytime?

En wat ik al zei, je tit de auto op  en zet deze weer neer, en als je dan de magneet activeert, rijdt deze wel.

je praat wel over eebn brandweerwagen van 94 euro, ik heb nu ook dat exclusieve brandweerkazerne van fakller en nu gaan de deuren open en blijft de brandweerwagen staan ( de andere 2 rijden wel weg)

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #8 Gepost op: 14 April 2009, 11:29:20 »
Wat ook wel eens wil helpen is het reedcontact welke
verstopt zit in dat blauwe onderdeel onder op de auto
iets te verplaatsen, omhoog of omlaag en het dan weer te proberen.

Verdere tips, zet een condensator over de stopmagneet 100 uf is al genoeg.
« Laatst bewerkt op: 14 April 2009, 11:37:54 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 14 April 2009, 11:32:54 »
Hallo Erik,

Pin me er niet op vast, maar ik meen me te herinneren dat dit probleem bekend is, en dat het te maken heeft met een magnetisch veld van de motor. Dat inderdaad het iets verdraaien van de motor het probleem kan oplossen. En ik dacht dat het ook op een andere manier op te lossen is, die (en weer "dacht ik") te vinden is in een van de Faller boeken over het Car-system.

Misschien moet je daarin eens gaan zoeken.

Succes, Bert

Leon van Perlo

• Offline Offline
    • Modelbaanbesturing (met of) zonder decoders
« Reactie #10 Gepost op: 14 April 2009, 13:11:25 »
Je kan de magneet iets in hoogte verstellen. Maar dat is juist het probleem, 6 auto's rijden wel weg en 2 van mijn auto's bliven staan, dus magneet hoeft niet versteld te worden, het moet dus aan de auto's liggen.

En waarom kan het dan niet aan de 'magneet' liggen? Het enige dat je constateert is dat 2 auto's anders reageren dan de andere 6. Die 2 zijn waarschijnlijk gevoeliger voor een correcte afstelling van het geheel.
In de auto zit een reed-contact. Bij sommige auto's (de kleintjes en waarschijnlijk die waar je een probleem mee hebt) zit daar een permanente magneet op geplakt zodat hij normaal geactiveerd is. Biedt je een extern magneetveld aan dat het magneetveld van de permanente magneet opheft dan valt het reed-contact af en stopt de motor. Een parkeerplaats heeft een permanente magneet die het magneetveld van de permanente magneet die op het reed-contact zit moet opheffen en vervolgens zit daar (om die permanente magneet van de parkeerplaats) een elektromagneet die de permanente magneet moet compenseren zodat de som van de magneetvelden het magneetveld van de permanente magneet op het reed-contact niet meer opheft ...
Kortom: het luistert nogal nauw, dus ja, ik zou maar eens gaan experimenteren met de juiste afstelling van de parkeerplaats magneet+spoel zodat de auto's waar het het nauwkeurigst bij luistert werken, dan doen de andere 6 het ongetwijfeld ook nog.

Wat m.i. ook van invloed is is de stroom die je door de spoel stuurt. Bij voorkeur zou dit een constante gelijkstroom moeten zijn. Is deze te groot, te klein of niet stabiel dat heft deze het permanente magneetveld niet voldoende op en werkt het niet. Dus experimenteer ook eens met de spanning die je op de spoel zet.

Mvg,
Leon

TonP

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 14 April 2009, 16:37:20 »
Heb de handleiding er nog even op nageslagen : er staat vetgedrukt : wisselspanning (AC) van 16 V.
Ik weet niet meer wat ik toendertijd gebruikt heb, AC of DC, ik werk tegenwoordig met MCC, naar volle tevredenheid :)

Ton
Fleischmann Profi H0 | Nederlands | Lenz | MCC | Eigen programma | Tijdperk IV, V

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #12 Gepost op: 15 April 2009, 22:15:44 »
Hallo,

gebruik om een magnetisch veld op te bouwen of weg te drukken (permanente magneet) altijd een wisselstroom (AC). Bij gelijkstroom (DC) zal dit nooit werken.
Als ik het zo lees lijkt het er erg op dat het magnetisch veld niet voldoende wordt opgeheven bij de permanente magneten, dit kan diverse oorzaken hebben.
Kan je de magneten nog verder van het rijvlak afhalen?
  • zo ja, probeer dit eens daar er mogelijk een klein niet te verwijderen magnetisch veld blijft bestaan.
  • zo nee, misschien loopt je trafo tegen de maximaal te leveren stroom begrenzing aan. Hierdoor wordt er niet genoeg magnetisch veld opgeheven.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is en dat je er verder mee kunt.

Groeten,

Christoph

erik luppens

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 15 April 2009, 22:43:15 »
bedankt voor alle tips.
cristoph, de permanente magneet zal ik eens dieper verzinken.  Misschien dat het helpt. Ik heb Ze aangesloten op wisselspanning. Maximale vermogen is denk nog niet bereikt. Alle andere auto's rijden wel weg.
dus experimenteren de komende dagen.

Het zou natuurlijk makkelijker zijn als faller de auto's zo maakte dat deze werken op alle standaard instellingen van de magneten.

Henk_CH

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 18 April 2009, 16:31:01 »
hallo mensen er zijn een paar oorzaken aan te wijzen waarom de auto niet vertrekt.
1) een magneetveld van een permanente magneet gedraagt zich AHW als een gelijkstroom en heeft een voorkeursrichting. Alleen indien met een gelijkspanning een magnetisch veld wordt opgewekt van gelijke sterkte maar precies van tegengestelde (voorkeurs) richting zal de invloed van de permanente magneet verdijnen en de auto (onder voorwaarden ) vertrekken. Is het met de gelijkstroom opgewekte veld te klein  dan gebeurt er niets. Is het opgewekte veld (veel) te groot dan wordt slechts het veld omgepoold en is het contact in de auto even geloten om gelijk weer geopend te worden. Het gebruik van een wisselspanning zal het bestaande veld van de permanet magneet versterken en verzwakken conform de frequentie en de grootte van de aangelegde spanning.
2) indien het kontakt sluit moet de accu weer zijn startstroom leveren. Dit kan afhankelijk van de levensduur en de aanwezige lading van de accu tot problemen leiden indien de accu de startstoom niet meer kan leveren.
3) er kan ook nog een mechanische oorzaak zijn: Als bekend wordt bij de meeste autos een wormwiel overbrenging toegepast. De rijweerstand kan door minder goede uitlijning / slijtage hoger zijn geworden terwijl de smering door het abrubte stoppen wellicht dunner en/ of verdwenen is. Zo dat meer startstroom nodig wordt om te vertrekken. zie verder 2
groeten Henk