....Maar nog iets anders zijn lenzen een beetje val bestendig?
Ook hier nog maar even op ingaan: de z.g. shutterlag staat volgens mij ook los van de kwestie wel of geen spiegelreflex. In een compactcamera hoeft er tussen het indrukken van de knop en het daadwerkelijk maken van de opname niet meer te gebeuren dan bij een spielgelreflex. Dus als een camera shutterlag heeft, dan komt dat omdat de fabrikant geen moeite heeft gedaan om die te verminderen.Samenvattend blijft mijn opvatting: alle features die als voordeel zijn genoemd van de spiegelreflex kun je ook inbouwen zonder die spiegel. De fabrikanten moeten het alleen willen. En blijkbaar zijn ze daar al mee bezig.
Ruurd Bedankt voor je reactie Dan koop ik gewoon 2ehans een analoge camera met goede lens voor iets van 20,-.Maar nog iets anders zijn lenzen een beetje val bestendig?
...Maar het komt toch op je eigen reactievermogen aan.http://www.flickr.com/photos/heyst/3415342332/sizes/l/...
Heeft een spiegelreflex dus een apart systeem om de autofocus te laten werken. (duurder, daarom niet op de compact) Bij een compact wordt daarvoor de beeldchip gebruikt, wat dus meer tijd kost. Ander voordeel van het aparte systeem op de reflex is dat deze continu kan werken. (ai servo) wat je dus wel wil als je een bewegende trein wil fotograferen. Wat dus alleen weer lekker werkt met een snelle lens met een ultrasone scherpstelmotor.
Dit klopt, maar niet voor alle spiegelrelfexcamera's... Met name de duurdere camera's zullen twee chips hebben (één voor scherpstellen en één voor 'beeldbewerken', bijv. de absolute topper uit het Canon actiesegment Canon EOS 1D MkIII) maar de consumer modellen hebben deze dure faciliteit niet. Overigens heb ik het continue scherpstellen bij treinen nog niet als voordelig gezien gezien de beperkte hoeksnelheid. Fotografen van fighter jets (die met 400 tot 1000km/u voorbij komen razen, en een hoge hoeksnelheid, als je een beetje een leuk basisbezoek hebt) of Formule I auto's (300km/u op 10 meter afstand) hebben er veel meer voordeel van.De term "AI Servo" overigens is een Canon term, Nikon en de anderen zullen daar een andere term voor gebruiken neem ik aan.
Welke lens hebben jullie er eigenlijk opzitten als je treinen gaat fotograferen GR Wilmar
Welke lens hebben jullie er eigenlijk opzitten als je treinen gaat fotograferen