Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
booster vraag door henk
Vandaag om 13:18:00
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56

Auteur Topic: Camera voor spoorwegfotografie  (gelezen 39158 keer)

KC

• Offline Offline
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #15 Gepost op: 11 April 2009, 16:37:46 »
Okee, ook even mijn steentje bijdragen.

Bij fotografie is niet het belangrijkste weke CDD chip er in de camera zit, dan wel het glaswerk dat er voor zit.

Elke lens heeft fouten en vervormingen. De grote truuk van goede objectieven is dat de fabikant een set lenzen achter elkaar zet die zoveel mogelijk alle fouten van de onderlinge lenzen corrigeert in combinatie met lichtsterkte, scherpte, contrast en kleur.

Het grote verschil tussen DSLR en Digitaal compact is het glaswerk dat voor de chip zit. Bij compact is er tussen de 6 en 10 mm ruimte voor de set met lenzen en bij DSLR is dat vanaf zo'n 50 à 35mm (alles minder wordt groothoek). Deze ruimte wordt bij goede objectieven volledig benut. Het gevolg is dat DSLR ten opzichte van compact altijd scherpere afdrukken geeft, meer contrast kent, grotere scherptediepte kent, die ook nog eens beter regelbaar is.

Dat body en objectieven in het algemeen duurder zijn dan compactcamera's ligt aan de kwaliteit van de gebruikte materialen en techniek. Beeldchips zijn beter, verwerkingssoftware is beter, diafragma's zijn beter, lenzen zijn beter.

Ook ik fotografeer het meest met mn lichte en goedkope D40 van Nikon. Het verschil, zelfs met de eerder genoemde bridge-camera's vind ik significant. Ik maak met die 6MP camera aanzienlijk bruikbare plaatjes dan met compact en bridge-camera's met veel meer pixels. Ook als ik de fotos op groot formaat af laat drukken.

Maar goed, alles heeft zijn prijs en dat mag ook. Ik vind dat een ieder vooral in goede winkels eens uit moet gaan proberen. Want wat ik zeker niet wil zeggen is dat compact en bridge niet goed zijn. Alleen zijn ze vooral geschikt voor hun eigen doeleinden. Voorbeeld is wil je met externe flitsers werken? Dan ben je al snel aangewezen op DSLR.

Probeer het uit, kijk op de vele sites met voorbeelden en maak gefundeerd een keuze.

Mijn aanrader: kijk eens naar een aanbiedingsset met een D40 en een lange lens. Dit toestelletje kent een aantal grappige voordelen ten opzichte van zijn grote broers (waarbij de laagste ISO waarde van 200 en een afwijkende flitssynchronisatie niet de laatste zijn).

Kijk eens op de site van Kenn Rockwell. Een Nikon adept, dus wellicht niet helemaal objectief, maar hij heeft veel geschreven over fotografie en de machines en techiek van vandaag.

Succes met je keuze.

Groet,
Kees
Groetjes van Kees

IJmc

• Offline Offline
  • Take It Or Leave It
« Reactie #16 Gepost op: 11 April 2009, 16:49:57 »
Dat van de mega-pixels gaat ook niet op: mijn camera kan op zijn maximale stand in 10,3 megapixels fotograferen, maar staat altijd op de 3 megapixel stand: waarom? Op 10 megapixel zien de foto's er niet uit: of de processor of de chip (of beide) is daar niet goed genoeg voor, dus krijgen je plaatjes veel ruis. Een plaatje van 10 megapixels van mijn camera wil ik niet eens op 30 x 20 afgedrukt zien, maar een 3 megapixel plaatje ziet er prima uit.
Hetzelfde probleem is laatst aangekaart in de consumentengids: er worden steeds meer megapixels in camera's gepropt, zonder dat de oppervlakte van de chip erg veel toeneemt, of de processor erg in kwaliteit verbeterd: de kwaliteit van de afbeeldingen gaat dan ook nogal achteruit.

De mijne staat ook op 10MP (Pentax K200D).
Als ik 'm op 3 of 6 zet maakt ie nog steeds gebruik van de hoeveelheid licht die op 1 pixel valt.
Al ben ik zeer tevreden met deze camera, want met erg weinig licht heeft ie evengoed een iso van 100.
Zie: http://www.flickr.com/photos/heyst/3203813414/meta/

Frans

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 11 April 2009, 18:26:18 »
Het maakt niet uit wat voor merk kamera je kiest.
Bij dit soort fotografie heb je veel aan een lens met een lang brandpunt
en een zeer snelle sluitertijd.
Het is een vuist regel dat hoe langer het brandpunt is des te sneller de sluitertijd
moet zijn om scherpe beelden te krijgen uit de hand.
Je kunt stellen als het brandpunt 300 mm is de sluitertijd niet langer dan
een 300ste van een seconde mag zijn.
Wordt de tijd langer dan een statief gebruiken.
Dus mm's brandpunt is het deel van de seconde sluitertijd, gemiddeld genomen.

Mijn ervaring is dat met snelle onderwerpen waarbij de kamera meestal het
onderwerp volgt je sneller en adequater reageert met een door de lens zoeker.
Op een schermpje is het onderwerp over het algemeen slecht te volgen
vooral buiten met meestal veel omgevings licht.

Veel plezier met een fantastische hobby.

Frans

jan dutij

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 11 April 2009, 19:36:25 »
Natuurlijk heeft iedere fotograaf voorkeur voor z'n eigen gekozen toestel, en ik zal de laatste zijn die zal ontkennen dat er bij Canon, Nikon etc. prima camara's zijn. Toch zou ik de h.h. " verwisselbare objectief"-liefhebbers eens even willen vragen, op Google naar de Panasonic FZ28 te kijken: ik denk dat ze er redelijk stil van worden, temeer daar de camera in 2008 is gekozen tot " camera van het jaar" en in allerlei Duitse en Amerikaanse tests uitstekend uit de bus komt! Niks objectieven verwisselen, ( 18x zoom) 4gb geheugenkaart ( bij een gemiddelde instelling goed voor 750 foto's) en als klap op de vuurpijl: een LEICA-objectief! Andere camera's uit die serie ( goedkopere) worden door zowel Panasonic als Leica geleverd. Dus, door het weinige gewicht: geen gehannes met tassen voor de lenzen en de statieven, ook in drukke VSM/SSN/STAR- en andere treinen makkelijk mee te nemen, en schitterende foto's maken!
Dat is het voordeel ( een van de weinige) van " een jaartje ouder": I've seen/ had it all,
ik hoef niet zo nodig meer met de meute mee, en heb het geduld om te kijken naar wat echt de moeite waard is!
Jan

IJmc

• Offline Offline
  • Take It Or Leave It
« Reactie #19 Gepost op: 11 April 2009, 19:55:19 »
Natuurlijk heeft iedere fotograaf voorkeur voor z'n eigen gekozen toestel, en ik zal de laatste zijn die zal ontkennen dat er bij Canon, Nikon etc. prima camara's zijn. Toch zou ik de h.h. " verwisselbare objectief"-liefhebbers eens even willen vragen, op Google naar de Panasonic FZ28 te kijken: ik denk dat ze er redelijk stil van worden, temeer daar de camera in 2008 is gekozen tot " camera van het jaar" en in allerlei Duitse en Amerikaanse tests uitstekend uit de bus komt! Niks objectieven verwisselen, ( 18x zoom) 4gb geheugenkaart ( bij een gemiddelde instelling goed voor 750 foto's) en als klap op de vuurpijl: een LEICA-objectief! Andere camera's uit die serie ( goedkopere) worden door zowel Panasonic als Leica geleverd. Dus, door het weinige gewicht: geen gehannes met tassen voor de lenzen en de statieven, ook in drukke VSM/SSN/STAR- en andere treinen makkelijk mee te nemen, en schitterende foto's maken!
Dat is het voordeel ( een van de weinige) van " een jaartje ouder": I've seen/ had it all,
ik hoef niet zo nodig meer met de meute mee, en heb het geduld om te kijken naar wat echt de moeite waard is!
Jan

De LX3 schijnt ook erg goed te zijn.
Schiet ook RAW, en de lenscorrectie wordt door de firmware gedaan.

Biertje1150

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 11 April 2009, 22:39:02 »
Aha,

Ik hoor dat hier wel mensen zitten die er verstand van hebben ;)
Ik heb ook nog even een vraagje tussendoor:
Kun je bijvoorbeeld Canon lenzen ook op een Olympus spiegelreflex monteren ???

Alvast bedankt voor de reacties.

Gr Wilmar

Bettje laat in dit topic maar het antwoord is kort:

Neen
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
« Reactie #21 Gepost op: 12 April 2009, 08:51:34 »
Zelf heb ik nog geen spiegelreflex-camera, maar laat ik mijn camera-ervaringen ook maar even naar buiten brengen:

Mijn eerste digitale camera kocht ik in 2005. Het was een Kodak EasyShare CX7430. Een redelijk klein dingetje, 4MP, en weinig optische zoom. De batterijensensor ging langzaam achteruit, zodat hij volle batterijen voor leeg aanzag. In mei 2008 heb ik bij de MediaMarkt een nieuwe camera gekocht.
Omdat ik wat meer optische zoom wilde (foto's in de bergen, over grote emplacementen), heb ik gekozen voor een Canon Powershot SX100 IS. 10x optische zoom, en dan nog 4x digitale zoom. Daarnaast heeft deze 8MP, een (iets minder dan) 8MP-Breedbeeldfunctie, en nog een hoop andere formaten. Zelf gebruik ik voor normaal fotograferen 4MP. want ik vind het nogal zonde van mijn schijfruimte, en een grotere foto heeft verder weinig toegevoegde waarde.
Hoe makkelijk deze camera bewogen plaatjes maakt, viel mij eerst erg tegen. Op de Kodak zat een goede sport-modus, hier ontbreekt dat. In plaats daarvan zijn allerlei dingen ook handmatig in te stellen, zoals sluitertijd* en diafragma, zodat je de opname kan aanpassen aan elke omstandigheid, nu vind ik het een geweldig ding.
Een van de andere voordelen vind ik, dat hij de filmpjes opneemt in .avi formaat. De discussie Microsoft/Apple laait nog wel eens op, ik vind avi wat handiger. Daar kan mijn computerprogramma een stuk beter mee uit de voeten dan met .mov, en dat is wel zo prettig.
Destijds voor een mooie prijs (Aanbieding; €189), en zijn opvolger, de SX 110, heeft 9MP. Al met al een leuke camera, als je nog tussen amateur en professioneel in zit, en je jezelf afvraagt of een professionele camera het geld wel waard is.
En nog even ongeacht welke camera je koopt; gebruik nooit digitale zoom. Het is wel leuk als je even in de verte wilt kijken, maar je foto's worden waardeloos. Het verschilt wel per camera, maar digitale zoom is over het algemeen een tranendal.

MVG, Robin
... die hierna waarschijnlijk een digitale spiegelreflexcamera koopt

P.S. Let bij de aanschaf van een camera ook op de stroomvoorziening! Er zijn over het algemeen twee varianten: camera's met een speciale accu, en camera's met AA batterijen. Zelf raad ik mensen altijd aan, om een camera met AA's te nemen. Waarom? Voor een tientje heb je twee paar goede batterijen (ong. 3000mAh), die eindeloos meegaan als je geen snellader gebruikt. Mochten ze toch leeg zijn, en je wilt nog ergens een foto van hebben, loop je de lokale supermarkt binnen, en voor twee euro heb je een paar AA batterijen!

* (eergisteren was er een onweersbui, dan is het altijd leuk om met een sluitertijd van 15 seconden te fotograferen. Dat levert mooie bliksemschichten op, als je een statief gebruikt.)
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #22 Gepost op: 12 April 2009, 10:47:35 »
Nou, zal ik hier dan ook nog es wat gaan lopen vinden? tot nu toe heb ik 3 toestellen gehad, een oud compactje van de aldi dat niet heel erg compact was, dat was een vrij schraal ding (niet vergelijkbaar met de compactjes van tegenwoordig, maar indertijd was het een erg leuk ding) en ik heb me er altijd dood aan geërgerd dat ik geen enkele controle had over het scherpstellen van dat ding, je moest altijd maar hopen dat ie zelf het goede punt vond. Verder vrat ie batterijen. (4 AA's)
Daarna had ik een oude afgetrapte pentax istDS (spiegelreflex dus), waarvan het eigenlijk erg jammer was dat dat ding uitgesproken gaar was (instelwieltje voor diafragma etc deed het haast niet meer), want er kwamen erg mooie foto's uit. Erg betrouwbaar was ie helaas niet, maar dat lag grotendeels aan de batterijen bleek later (AA's zijn inderdaad makkelijk te krijgen, maar gewone alkaline's leverden net wat te weinig stroom voor dat ding, dus moesten er eigenlijk een beetje goeie oplaadbare in maar het duurt nogal lang om die op te laden en mijn ladert bleek er dan vaak 1 van de 4 niet lekker op te laden dus na een paar foto's hield dat ding er weer mee op. Verder had ie als nadeel dat ie na elke foto nog eens de sluitertijd nodig had om de foto te verwerken ofzo, dat is een pentax-eigenaardigheid geloof ik. Bij sluitertijden van 30 seconden nogal irritant. Verder kon ik met dat ding behoorlijk extreme macrofoto's maken toen ik een of ander goedkoop vergrootglas aan de zonnekap van de lens getapet had.
Vanwege de betrouwbaarheid van die afgeragde pentax heb ik later een (nieuwe) nikon D60 gekocht, dat ding doet het tot nu toe echt altijd, maar ik vind m qua foto's een stukje minder, flets (hoeft geen nadeel te zijn, je hebt meer nuances dus hij neemt meer details in licht en donker mee) en minder scherp, maar dat ligt er denk ik gewoon aan dat de 18-55mm-lens die bij dat ding zit duidelijk minder is dan die pentax-lens. Verder mis ik wel wat opties die die pentax wel had maar die niet zo van belang zijn voor treinenfotografie (2 seconden-zelfontspanner voor als ie op een statief staat enzo, maar die pentax was dan ook wel een stuk luxer toestel)
Dat die nikon accu's heeft vind ik niet zo'n probleem, hij laadt ze snel op en als je twee accu's hebt zit je niet zo gauw in de problemen.

Verder doe je er sowieso niet slecht aan om een spiegelreflex te kopen, zeker als je een beetje belangstelling voor fotografie hebt. Ik doe er nogal verschillende dingen mee (een enkele keer treinen fotograferen, maar vaak ook ander spul zoals rottende fabrieken enzo, daarvoor heb ik dan weer een 10-20mm-groothoeklens aangeschaft en zo'n hoek haal je dus nooit met de lens van een compactcameraatje. Zo'n lens kost dan alleen wel weer net zoveel als 4 compactjes...)
Nou ja, veel succes met een leuk toestel zoeken!

IJmc

• Offline Offline
  • Take It Or Leave It
« Reactie #23 Gepost op: 12 April 2009, 11:03:16 »
Verder had ie als nadeel dat ie na elke foto nog eens de sluitertijd nodig had om de foto te verwerken ofzo, dat is een pentax-eigenaardigheid geloof ik. Bij sluitertijden van 30 seconden nogal irritant.

Dat heeft te maken met de ruisonderdrukking bij lange sluitertijden.
Kwestie van uitschakelen, en de wachtijd is minder dan 1 seconden.

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
« Reactie #24 Gepost op: 12 April 2009, 11:05:52 »
gaat dat dan niet ten koste van de kwaliteit van de foto?

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
« Reactie #26 Gepost op: 12 April 2009, 11:52:28 »
Maar in het donker heb je toch een hoge ISO nodig? Of is dat op te vangen met een ander diafragma?

IJmc

• Offline Offline
  • Take It Or Leave It
« Reactie #27 Gepost op: 12 April 2009, 11:59:01 »
Maar in het donker heb je toch een hoge ISO nodig? Of is dat op te vangen met een ander diafragma?

Gewoon je diafragma helemaal open zetten en de iso vast op 100 zetten.
Met de bulp functie proefondervindelijk je sluitertijd bepalen.
Zie:
http://www.flickr.com/photos/heyst/3240071880/meta/
http://www.flickr.com/photos/heyst/3240058380/meta/
http://www.flickr.com/photos/heyst/3242104858/meta/
http://www.flickr.com/photos/heyst/3240057186/meta/
http://www.flickr.com/photos/heyst/3240055988/meta/

Maar ik prefereer een diafragma van meestal f7.0.
« Laatst bewerkt op: 12 April 2009, 12:03:49 door Arnold van Heyst »

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #28 Gepost op: 12 April 2009, 13:08:26 »
ah, ruisonderdrukking, dat was het dus, nouja, nu maakt t coh niet meer uit, ding is ooit in de trein blijven liggen... iemand was er waarschijnlijk heel blij mee tot ie t ding beter bekeek. :-\

KC

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 12 April 2009, 18:08:14 »
Verder mis ik wel wat opties die die pentax wel had maar die niet zo van belang zijn voor treinenfotografie (2 seconden-zelfontspanner voor als ie op een statief staat enzo, maar die pentax was dan ook wel een stuk luxer toestel)

Tijd om de handleiding een keer goed te lezen Floris???? Menu - Persoonlijk Instellingen menu - 16 zelfontspanner - 2 / 5 / 10 en 20 sec. ;)

Gr/Kees
Groetjes van Kees