Dat van de mega-pixels gaat ook niet op: mijn camera kan op zijn maximale stand in 10,3 megapixels fotograferen, maar staat altijd op de 3 megapixel stand: waarom? Op 10 megapixel zien de foto's er niet uit: of de processor of de chip (of beide) is daar niet goed genoeg voor, dus krijgen je plaatjes veel ruis. Een plaatje van 10 megapixels van mijn camera wil ik niet eens op 30 x 20 afgedrukt zien, maar een 3 megapixel plaatje ziet er prima uit.Hetzelfde probleem is laatst aangekaart in de consumentengids: er worden steeds meer megapixels in camera's gepropt, zonder dat de oppervlakte van de chip erg veel toeneemt, of de processor erg in kwaliteit verbeterd: de kwaliteit van de afbeeldingen gaat dan ook nogal achteruit.
Natuurlijk heeft iedere fotograaf voorkeur voor z'n eigen gekozen toestel, en ik zal de laatste zijn die zal ontkennen dat er bij Canon, Nikon etc. prima camara's zijn. Toch zou ik de h.h. " verwisselbare objectief"-liefhebbers eens even willen vragen, op Google naar de Panasonic FZ28 te kijken: ik denk dat ze er redelijk stil van worden, temeer daar de camera in 2008 is gekozen tot " camera van het jaar" en in allerlei Duitse en Amerikaanse tests uitstekend uit de bus komt! Niks objectieven verwisselen, ( 18x zoom) 4gb geheugenkaart ( bij een gemiddelde instelling goed voor 750 foto's) en als klap op de vuurpijl: een LEICA-objectief! Andere camera's uit die serie ( goedkopere) worden door zowel Panasonic als Leica geleverd. Dus, door het weinige gewicht: geen gehannes met tassen voor de lenzen en de statieven, ook in drukke VSM/SSN/STAR- en andere treinen makkelijk mee te nemen, en schitterende foto's maken!Dat is het voordeel ( een van de weinige) van " een jaartje ouder": I've seen/ had it all,ik hoef niet zo nodig meer met de meute mee, en heb het geduld om te kijken naar wat echt de moeite waard is!Jan
Aha,Ik hoor dat hier wel mensen zitten die er verstand van hebben Ik heb ook nog even een vraagje tussendoor:Kun je bijvoorbeeld Canon lenzen ook op een Olympus spiegelreflex monteren Alvast bedankt voor de reacties.Gr Wilmar
Verder had ie als nadeel dat ie na elke foto nog eens de sluitertijd nodig had om de foto te verwerken ofzo, dat is een pentax-eigenaardigheid geloof ik. Bij sluitertijden van 30 seconden nogal irritant.
gaat dat dan niet ten koste van de kwaliteit van de foto?
Maar in het donker heb je toch een hoge ISO nodig? Of is dat op te vangen met een ander diafragma?
Verder mis ik wel wat opties die die pentax wel had maar die niet zo van belang zijn voor treinenfotografie (2 seconden-zelfontspanner voor als ie op een statief staat enzo, maar die pentax was dan ook wel een stuk luxer toestel)