Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:58:13
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 21:57:24
Roco NS plan V door Jeroen Water
Vandaag om 21:51:46
REE Modeles 2025: NS 1300 door Jeroen Water
Vandaag om 21:49:15
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Bram S
Vandaag om 21:47:00
The Summer of 69 door Huup
Vandaag om 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 21:38:52
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 21:13:29
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:12:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:08:48
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 20:36:20
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 20:29:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 20:00:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
Vandaag om 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door barry1972
Vandaag om 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
Vandaag om 19:16:24
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
Vandaag om 18:56:10
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 18:52:12
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:08:31
Maasvlakte Zuid door R1954
Vandaag om 17:26:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
Vandaag om 16:59:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:44:45
Overstap naar HTM door Boertje
Vandaag om 16:35:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:35:26
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:11:34
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen ) door Biesje
Vandaag om 13:11:53
Stoomlocomotieven van de Staatsmijnen door Eelco Storm
Vandaag om 12:36:42
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
Vandaag om 12:35:31
  

Auteur Topic: e-loc voor VAM-trein  (gelezen 6044 keer)

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
  • gevorderd beginner
e-loc voor VAM-trein
« Gepost op: 10 April 2009, 11:00:34 »
hoi,

heeft er ooit een 1100 of 1200 met de Vam-trein gereden? of reden alleen diesellocs deze trein?

BvD
Johan

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re:e-loc voor VAM-trein
« Reactie #1 Gepost op: 10 April 2009, 11:28:16 »
Niet alleen diesellocs, getuige dit plaatje:


Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5393
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:e-loc voor VAM-trein
« Reactie #2 Gepost op: 10 April 2009, 11:33:11 »
De VAM trein werd juist heel veel door elocs gereden. Natuurlijk niet de bedieningen, maar wel de grote afstanden naar Wijster.

Een 1000, 1100, 1200, 1300, 1600 kan allemaal voor VAM.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5473
  • Modelspoor is emotie...
Re:e-loc voor VAM-trein
« Reactie #3 Gepost op: 10 April 2009, 11:34:03 »
Plaatje is erg leuk en ook een beetje curieus. Een nog vrij nieuwe 1600 met aan de haak een sleep bijna uitgediende VAM type-2 bakken (exit ong. 1986/87). Ergens begin jaren tachtig moet dit geweest zijn (locnummer nog in het midden...).
Tbinnebarretije…

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
  • gevorderd beginner
Re:e-loc voor VAM-trein
« Reactie #4 Gepost op: 10 April 2009, 17:01:06 »
kan ik mijn blauwe 1100 met gele botsneus er ook voor zetten?
johan

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re:e-loc voor VAM-trein
« Reactie #5 Gepost op: 10 April 2009, 17:32:45 »
Ja Johan, dat is realistisch. :)

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re:e-loc voor VAM-trein
« Reactie #6 Gepost op: 10 April 2009, 17:53:57 »
Voor de VAM trein reed meestal een 1000-er. Een 1100 voor de VAM trein is onwaarschijnlijk, maar zal in noodgevallen wel voorgekomen zijn. Natuurlijk kon je ook een 1200 of 1300 verwachten. De VAM trein was namelijk een goederentrein met de maximale lengte. 30 VAM wagons?

Er is een rel geweest om de Hotelplan Expres naar oostenrijk/zwitserland. Omdat er een tekort aan eloks was, werd deze trein enige tijd getrokken door een 1000-er. Dit in de tijd dat de 1000-ers geen personentreinen meer reden. Men vond het niet goed dat een vuilnistrein lok een vakantietrein trok. Ook ik associeer de 1000-ers direct met vuilnis- en olietreinen.
http://www.vakantietreinen.com/html/periode_1976-1982.php

De hoofdverbinding Den Haag - Wijster reed elektrisch. Vanuit de kleinere VAM laadplaatsen (Zandvoort, Leiden, etc.) werden met dieselloks de wagons verzameld.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re:e-loc voor VAM-trein
« Reactie #7 Gepost op: 10 April 2009, 18:00:52 »
Kwamen de 1000's wel vaak zo noordelijk? Ik dacht dat deze meestal in het zuiden van het land reden. Kan me eigenlijk niet herinneren er ooit één gezien te hebben bij mijn woonplaats, tussen Amersfoort en Zwolle.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re:e-loc voor VAM-trein
« Reactie #8 Gepost op: 10 April 2009, 18:07:31 »
de 1500 kan ook nog volgens mij  (y)


Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8555
  • Spoor N
Re:e-loc voor VAM-trein
« Reactie #9 Gepost op: 10 April 2009, 18:09:15 »
Zou kunnen, maar die reden die vooral Venlo - Den Haag.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Roelof

  • Gast
Re:e-loc voor VAM-trein
« Reactie #10 Gepost op: 10 April 2009, 18:39:20 »
@ Albert, zie hier:

De 1004 wacht met een sleep VAM-wagens op de Diemerzeedijk in Amsterdam op 8 mei 1975 z'n eerstvolgende rit af. ©Rob van Ee 1975

Grt, Ronald.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:e-loc voor VAM-trein
« Reactie #11 Gepost op: 10 April 2009, 18:40:23 »
Kwamen de 1000's wel vaak zo noordelijk? Ik dacht dat deze meestal in het zuiden van het land reden. Kan me eigenlijk niet herinneren er ooit één gezien te hebben bij mijn woonplaats, tussen Amersfoort en Zwolle.

Tot 1977 kwamen de 1000'en nog door het gehele land (al wel een slag Leeuwarden met goederen, maar al geen VAM-treinen meer naar Wijster), daarna bleven de locs voornamelijk onder de grote rivieren.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3095
    • Mijn Flickr pagina
Re:e-loc voor VAM-trein
« Reactie #12 Gepost op: 13 April 2009, 00:30:23 »
Voor de VAM trein reed meestal een 1000-er. Een 1100 voor de VAM trein is onwaarschijnlijk, maar zal in noodgevallen wel voorgekomen zijn. Natuurlijk kon je ook een 1200 of 1300 verwachten. De VAM trein was namelijk een goederentrein met de maximale lengte. 30 VAM wagons?

Ik ben tientallen foto's van een 1100 met een VAMtrein tegengekomen in mijn boekenkast,dus heel normaal.

gr Ed

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re:e-loc voor VAM-trein
« Reactie #13 Gepost op: 13 April 2009, 21:55:59 »
Plaatje is erg leuk en ook een beetje curieus. Een nog vrij nieuwe 1600 met aan de haak een sleep bijna uitgediende VAM type-2 bakken (exit ong. 1986/87). Ergens begin jaren tachtig moet dit geweest zijn (locnummer nog in het midden...).

De datum heb ik niet bij de hand, maar het is één van de eerste foto's geweest die ik met mijn Oostduitsche Pentor gemaakt heb en dat was laat in 1983. Prachtige camera, met een gordijnsluiter die ermee ophield bij -5 graden...Ik wist wel van scherpstellen en sluitertijd, maar niemand had me nog verteld van scherptediepte, vandaar dat de foto  niet helemaal klopt. Leuker nog, natuurlijk, is dat dit bewuste filmpje destijds alleen ontwikkeld is en niet afgedrukt. Pas 25 jaar later, bij het scannen, zag ik dat er oude VAM-wagens achter hingen...