Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
henk
Vandaag
om 05:54:17
Stroomdetectie issues.
door
henk
Vandaag
om 05:46:40
Omgeving Frankfurt am Main
door
NS264
Vandaag
om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:21:10
Pendel module Viessmann 5214
door
Pieter Bregman
22 October 2025, 23:31:07
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
door
Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
sncf231e
22 October 2025, 22:36:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
JoostJ
22 October 2025, 22:31:45
Wohnzimmer Rbf materieelshow
door
Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Raadplaatje
door
eemstede
22 October 2025, 21:56:15
Loksound downloads
door
D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
22 October 2025, 21:09:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Tom Z.
22 October 2025, 20:41:05
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia
door
kar
22 October 2025, 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
MOVisser
22 October 2025, 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
741230
22 October 2025, 20:02:35
Bauarbeiten im gange
door
741230
22 October 2025, 19:57:53
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain
door
Dirk J
22 October 2025, 19:00:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
22 October 2025, 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
22 October 2025, 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
22 October 2025, 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
741230
22 October 2025, 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
741230
22 October 2025, 17:11:00
Modeltreinenbeurzen
door
ca.gorter
22 October 2025, 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator
door
Voske
22 October 2025, 16:57:05
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Analoog DC - Twee treinen op één spoor met bovenleiding
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Analoog DC - Twee treinen op één spoor met bovenleiding (gelezen 1833 keer)
sniper762
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 3
Analoog DC - Twee treinen op één spoor met bovenleiding
«
Gepost op:
07 April 2009, 14:23:02 »
Beste mede forumbewoners,
Ik heb het plan om op één spoor twee analoge treinen onafhankelijk van elkaar te laten rijden, met behulp van bovenleiding en twee trafo’s. Daarvoor wil ik mijn Lima 1200 geschikt maken voor het gebruik van een bovenleiding, terwijl de andere loc de beide rails voor de voeding gaat gebruiken. Ik kom alleen even niet uit de te gebruiken schakeling.
Laten we zeggen dat ik 3 aders heb. L is de linker rail, R is de rechter rail (en fungeert als massa) en B is de bovenleiding. Zolang de treinen beide vooruit rijden is er niets aan de hand. L of B worden positief en één van beide treinen gaat rijden. Ik kom volgens mij echter in de problemen als ik achteruit wil rijden. Aangezien beide trafo’s de R als massa gebruiken, gaat er kortsluiting ontstaan als ik één van beide de andere kant op draai.
Ik heb e.e.a al in Crocodile Clips geprobeerd, maar kom er niet goed uit. Als ik beide trafo’s met de min op rails R aansluit, dan ontploffen ze (in Yenka dan) zodra ik de andere kant op wil rijden. De enige remedie die ik kon bedenken was om van één trafo de min niet op R aan te sluiten (en dus alleen de plus te gebruiken). In dat geval kunnen beide treinen wel onafhankelijk vooruit rijden, maar slechts gezamenlijk achteruit.
Maak ik een denkfout of zit ik goed met mijn aanname?
Bij voorbaat dank voor de hulp!
Stefan
«
Laatst bewerkt op: 07 April 2009, 21:33:21 door Stefan
»
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re:Analoog DC - Twee treinen op één spoor met bevenleiding
«
Reactie #1 Gepost op:
07 April 2009, 14:28:00 »
Stefan, dat is helemaal geen probleem, je verbind beide trafo's met elk één draad aan dezelfde spoorstaaf, de andere draad van de trafo 1 gaat naar de andere spoorstaaf, de andere draad van trafo2 gaat naar de bovenleiding. Je kunt naar hartelust voor en achteruit.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26857
Re:Analoog DC - Twee treinen op één spoor met bevenleiding
«
Reactie #2 Gepost op:
07 April 2009, 16:48:58 »
Citaat van: Stefan op 07 April 2009, 14:23:02
Maak ik een denkfout of zit ik goed met mijn aanname?
Je maakt een denkfout, en ik ga proberen me in jouw gedachtenwereld te verplaatsen.
Je hebt twee trafo's, waarvan de beide minnen aan de gemeenschappelijke R-staaf zitten. De ene plus zit aan de L-staaf,de andere aan de bovenleiding.
Nu draai je één trafo naar de andere kant, die trafo wisselt zijn plus en min om, en je denkt, o wee, nu zitten de plus een de min aan elkaar en dat geeft kortsluiting.
Maar, die plus en min zijn van verschillende trafo's, en die hebben niks met elkaar te maken, behalve dat ze op één punt aan elkaar zitten. Zolang je ze nergens anders contact met elkaar laat maken is er niks aan de hand.
Nog even een vergelijkbaar voorbeeld: neem 2 batterijen, en leg de plus van de ene tegen de min van de andere. Heb je dan kortsluiting? Ik dacht het niet, want in elk apparaat waar meerdere batterijen in zitten, liggen die batterijen plus aan min tegen elkaar. Pas als je de andere plus en de andere min ook met elkaar verbindt, dan krijg je een gesloten circuit en dus kortsluiting.
Ik hoop dat het zo duidelijk is, Zo niet, dan wil ik wel een prentje tekenen om het aanschouwelijk te maken.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Analoog DC - Twee treinen op één spoor met bovenleiding