Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 14:25:11
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:17:52
Roco 2400, h0 door Ben
Vandaag om 14:13:34
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door henk
Vandaag om 14:11:15
Leubachtalbahn door Jelmer
Vandaag om 14:06:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 14:01:30
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 13:59:48
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door spoorzeven
Vandaag om 13:59:40
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Pauldg
Vandaag om 13:22:39
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
Vandaag om 13:21:00
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 12:52:42
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Edwin2121992
Vandaag om 12:37:57
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 12:35:28
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:57
4 oktober modelspoorbeurs Houten door cor_b
Vandaag om 11:24:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:24:33
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal. door MOVisser
Vandaag om 11:20:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:06:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Duikeend
Vandaag om 11:02:37
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Duikeend
Vandaag om 10:48:14
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 10:08:28
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:02:35
Een insulfrog polariseren. door Albert de Heer
Vandaag om 08:08:29
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 07:24:31
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
  

Auteur Topic: Zolderbaan(tje) (N)  (gelezen 11074 keer)

manuelspot

  • Gast
Re:Zolderbaan(tje) (N)
« Reactie #15 Gepost op: 04 April 2009, 18:32:55 »
Ja er staan inderdaad wel eens seinen ook tussen de sporen in. Maar zoals ik hier zie is het een stuk vrije baan. En daar staan seinen nooit tussen de sporen. Want daar is de ruimte te klein. Op stations komt het inderdaad wel eens voor. Daat heeft te maken omdat daar soms harder gereden moet kunnen worden of het betreft een P sein. Maar dan is de ruimte tussen de sporen ook groter. Er is 1 plaats in nederland waar een sein echt tussen de sporen staat zoals bij jou. Maar dan betreft het ook een dwergsein. Eeen unieke dwergsein. het is een P dwergsein. en die staat in Den Haag.

En dat met de bovenleiding. tja das niet anders he. Maar er is wel messing genoeg hoor. Kun je lekker solderen :P.

Manuel

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re:Zolderbaan(tje) (N)
« Reactie #16 Gepost op: 04 April 2009, 19:33:36 »
Damn, je hebt een goed punt.
Ik heb alle seinen even opnieuw uitgetekend en mijn bestelling bij Henckens gewijzigd. Gelukkig kan dat nog, want ze waren nog niet geleverd. De seinen gaan dus nog wijzigen, thanks voor het meedenken! :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • N en G rijder
Re:Zolderbaan(tje) (N)
« Reactie #17 Gepost op: 04 April 2009, 22:09:59 »
Ziet er veelbelovend uit Peter! Wow!

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re:Zolderbaan(tje) (N)
« Reactie #18 Gepost op: 04 April 2009, 22:14:13 »
De volgende keer even live aanschouwen als je langs komt Jos? ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re:Zolderbaan(tje) (N)
« Reactie #19 Gepost op: 04 April 2009, 22:37:17 »
Dit wordt er weer eentje om onder Favoriten (Profider kent geen Nederlands)op te slaan. (y)

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • N en G rijder
Re:Zolderbaan(tje) (N)
« Reactie #20 Gepost op: 04 April 2009, 22:42:47 »
De volgende keer even live aanschouwen als je langs komt Jos? ;)

Dat aanbod sla ik niet af Peter  ;D ;D
Andermans N-banen aanschouwen doe ik graag  ::)

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re:Zolderbaan(tje) (N)
« Reactie #21 Gepost op: 04 April 2009, 22:47:12 »
Je bent welkom hoor :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • N en G rijder
Re:Zolderbaan(tje) (N)
« Reactie #22 Gepost op: 04 April 2009, 23:37:42 »
Leuk, spreken we een keer af. Ik zal trouwens binnenkort ook eens iets over mijn baan posten.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

manuelspot

  • Gast
Re:Zolderbaan(tje) (N)
« Reactie #23 Gepost op: 05 April 2009, 13:51:26 »
Damn, je hebt een goed punt.
Ik heb alle seinen even opnieuw uitgetekend en mijn bestelling bij Henckens gewijzigd. Gelukkig kan dat nog, want ze waren nog niet geleverd. De seinen gaan dus nog wijzigen, thanks voor het meedenken! :)

Ja ik zelf ben heel precies met dat soort dingen, kan er niets aan doen. Maar ik wil wel zeggen dat het er heel goed uit gaat zien. Als je nog eens vragen hebt over de nederlandse seingeving en de plaatsing van seinen. Mag je altijd vragen ;)
Ik ben benieuwd hoe het verder wordt.

Manuel

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re:Zolderbaan(tje) (N)
« Reactie #24 Gepost op: 05 April 2009, 13:54:39 »
Ziet er goed uit hoor Peter. Als ik jouw was zou ik alleen is serieus overwegen om de rijdraden zelf te maken. Want ik denk dat het er toch veel fraaier uit gaat zien als je de afstand tussen de palen verlengt.
Voor grootspoorfoto's zie site

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re:Zolderbaan(tje) (N)
« Reactie #25 Gepost op: 05 April 2009, 15:10:03 »
Thanks Manuel!

Ik heb de afstand tussen de palen inmiddels wat verlengd (behalve natuurlijk bij de wissels) en dat ziet er al een stuk beter uit.
Ik zal straks weer wat foto's plaatsen.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

manuelspot

  • Gast
Re:Zolderbaan(tje) (N)
« Reactie #26 Gepost op: 05 April 2009, 15:36:43 »
Oke ben benieuwd hoe het word. En ja bij wissels staan de masten inderdaad vaak dichter bij elkaar. Ook heb je masten die de draden alleen wat meer naar de buitenkant trekken op de helft van de draad. Dat is vooral bij wat scherpere bogen. Bovenleiding is ook net zo'n iets waar je heel ver in kunt gaan. Belangrijkste om een goeie ban te maken is gewoon foto's gaan maken van situaties in de werkelijkheid die bijna overeen komen met je eigen baan.

Manuel

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re:Zolderbaan(tje) (N)
« Reactie #27 Gepost op: 06 April 2009, 15:49:24 »
Goeie tip, ik heb een verzoekje om foto's geplaatst in de Grootspoor Vraagbaak.

Ik heb bijna alle bovenleidingsmasten nu geplaatst rondom de splitsing. Moet nog wel even wachten op wat extra dubbele masten. Als die binnen zijn en ook staan dan plaats ik nieuwe foto's :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Dennis H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re:Zolderbaan(tje) (N)
« Reactie #28 Gepost op: 06 April 2009, 15:53:55 »
Hee Peter,

Dat ziet er allemaal erugh mooi uit zeg, het ziet er uit alsof dit dagelijkse kost voor je is  ;D
Met goedvinden zal ik dit draadje nalezen bij elke update...


MVG

Dennis

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re:Zolderbaan(tje) (N)
« Reactie #29 Gepost op: 11 April 2009, 12:23:34 »
De laatste tijd is het gelukkig weer dagelijkse kost :) Als ik de tijd heb dan zit ik op zolder.

Update:
De verkeerd geplaatste seinen (met dank aan Manuel) zijn verwijderd. De correcte seinen zijn onderweg. Zo ziet de splitsing er nu uit:





En zo ga ik dan verder met het grote station. Eerst globaal alle wissels neerleggen zodat ik de precieze positie kan bepalen. De platen liggen dan nog helemaal los. Ik maak dan eerst de rails en wissels vast, boor de gaten voor de wisselmotoren. En dan gaan de platen er af en op de kop zodat ik rustig de wisselmotoren kan monteren zonder boven mijn macht te hoeven werken :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek