Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Casmir
Vandaag om 19:46:10
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:40:30
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:39:14
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Falkenberg
Vandaag om 19:36:20
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:10:30
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:04:43
19 Toen door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:59:38
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
  

Auteur Topic: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn  (gelezen 1843 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #15 Gepost op: 11 april 2024, 15:28:06 »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #16 Gepost op: 12 april 2024, 11:12:31 »
Er reed vanuit Enschede een stammetje Plan E naar Zwolle. Tussen Enschede en Wierden gebeurde dat over de Twentelijn. Misschien wel aardig daar wat van te laten zien, hoewel het voor de meeste lezers geen schokkende verrassingen zal opleveren.



Trein 7947 Zwolle - Enschede zomer 1973 ma v.15.05 a 16.18 (stoptrein)
4540 Zl
B9bB9bA2B7B9b
Es 7966
223 (DE)|53 (DE)

Mijn interpretatie:

loc + B (Plan E DE) + B (Plan E DE) + AB (Plan E DE) + B (Plan E DE)



Trein 7966 Enschede - Zwolle zomer 1973 ma v.17.15 a 18.27 (stoptrein)
7947 Es
B9b1)B9bA2B7B9b
3.8024
223 (DE)|53 (DE)

1) = Laatste balcon ger. voor PTT

Mijn interpretatie:

loc + B (Plan E DE) + B (Plan E DE) + AB (Plan E DE) + B (Plan E DE) + loc

Alle rijtuigen zijn door Artitec geproduceerd onder de naam "Klompentrein". Als tractie kan worden gekozen voor 2200's van Piko of Roco in bruin of grijs/geel, met NS-vignet en seinbeeld omgekeerd L.

Deze samenstelling heb ik als voorbeeld op maandag laten zien, maar hij reed op alle werkdagen en niet in het weekend. Op dinsdag werd hij niet afgerangeerd als trein 3.8024, maar werd er onderhoud gepleegd in Zwolle. Het is in 1973 de enige trekduwdienst die in de VRM wordt genoemd tussen Zwolle en Enschede vv, waaruit de conclusie mag worden getrokken dat het ook de enige is voor dienstregeling Zomer 1973. De overige diensten op dit traject werden afgehandeld door DE-treinstellen of motorwagens. Trekduwtreinen zijn in 1973 dus een uitzondering op deze verbinding.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 487
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #17 Gepost op: 12 april 2024, 12:10:39 »
Dat roept herinneringen op. Als ik weer van mijn vakkenvulsalaris van Appie een retourtje Hengelo-Zwolle vv deed. Ik kan me niet herinneren of de locs met de huif tegen de wagens waren gekoppeld, maar voor het zicht lijkt me dat logisch. Maar de kwetsbaarheid voor de machinist was dan wel groter. 's Winters hadden ze een verwarmingswagentje achter tussen de laatste/eerste wagon en de loc.
Mooi hoor.
« Laatst bewerkt op: 12 april 2024, 12:14:54 door JoopSpoort. Reden: Tiepvaud »
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #18 Gepost op: 13 april 2024, 07:28:25 »
Doorgaans werd de cabine voor geplaatst, maar andersom kwam ook wel voor. In de zomerdienstregeling was de verwarmingswagen niet opgenomen.

Ik blijk helaas òòk niet onfeilbaar te zijn, want er is door een oplettende lezer een paar foutjes ontdekt (y)

- Trein 425 rijdt van Amsterdam naar Enschede ipv andersom;
- "Trein 436 Enschede – Amsterdam zomer 1973 vr v.9.26 a 11.34 (intercity)" moet zijn "Trein 436 Enschede – Amsterdam zomer 1973 vr v.10.26 a 12.34 (intercity)". Een trein kan immers niet vertrekken vòòr hij aangekomen is. De samenstelling is wel correct.
« Laatst bewerkt op: 13 april 2024, 12:22:12 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #19 Gepost op: 13 april 2024, 16:09:22 »
Ook wel een interessante oploop is nummertje 69. Daarin is namelijk het treinenpaar 1519/1530 opgenomen. Mijn dienstregeling geeft aan tot Hannover, maar goed mogelijk dat de trein daarna doorreed naar Braunschweig (ivm met dit treinenpaar vaker genoemd als eindbestemming). De aanwezigheid van een Plan E/L postrijtuig is wel opmerkelijk. De laatste postrijtuigen Plan E/L waren in 1972 uit de reizigersdienst gehaald op de Twentelijn. Er zijn bovendien DB-rijtuigen opgenomen in de binnenlandse treinnummers. In de VRM is niet helemaal duidelijk of dat (A)Bm- of (A)Bn-rijtuigen moeten zijn, omdat de kleine letter is dichtgelopen. Afgaande op fotomateriaal van trein 1519/1530 uit die tijd ga ik ervan uit dat het (A)Bn moet zijn. Meningen daarover zijn welkom.



Trein 421 Amsterdam - Hengelo ma v.6.58 a 8.58 (intercity)
30.421 Asd
RDzBnABnBn 1)ABnBn
Hgl 238|Hgl 1519
148|69
1) = alleen ma +di van 11/6 t/m 4/9

De RDz wordt in Hengelo afgekoppeld en zal zijn reis vervolgen in de D238 (Noordzee Express) richting Amsterdam. De Silberlinge worden door een DB-diesel, doorgaans een Br.220 naar ik aanneem, meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58). Hoe en of het daarna verder gaat weet ik niet.

Mijn interpretatie:

RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + loc



In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel (Br.220), als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476.

Trein 476 Hengelo - Amsterdam ma v.20.34 a 22.43 (intercity)
239 Hgl|1530 Hgl
RDzBnABnABnBn
Asd 30.476
148|69

De RDz die in Hengelo is aangekoppeld is afkomstig uit de D239 (Noordzee Express) uit Amsterdam (a 19.11).

Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)



De trein overnacht op emplacement Dijksgracht en wordt als trein 30.421 de volgende dagen (dinsdag t/m donderdag) aangerangeerd voor de volgende dienst.

Trein 421 Amsterdam - Hengelo di-do v.6.58 a 8.58 (intercity)
30.421 Asd
(o)PRDzBnABnBn 1)ABnBn
Hgl 762443|Hgl 238|Hgl 1519
307|148|69
1) = alleen ma +di van 11/6 t/m 4/9

Opmerkelijk hier is natuurlijk het postrijtuig. Dat wordt in opzending meegegeven en is dus niet in gebruik. In Hengelo gaat het mee in leeg materieeltrein 762443 naar Enschede. Daarvan heb ik de samenstelling. Die zal ik binnenkort ook hier plaatsen. De RDz wordt in Hengelo afgekoppeld en zal zijn reis vervolgen in de D238 (Noordzee Express) richting Amsterdam. De Silberlinge worden door een DB-diesel meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58). Hoe en of het daarna verder gaat weet ik niet.

Mijn interpretatie:

P (Plan E/L) + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + loc



In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel, als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476.

Trein 476 Hengelo - Amsterdam di-do v.20.34 a 22.43 (intercity)
239 Hgl|1530 Hgl
RDzBnABnBn 1)ABnBn
Asd 30.476
148|69
1) = alleen do + vr van 7/6 t/m 31/8

De RDz die in Hengelo is aangekoppeld is weer afkomstig uit de D239 (Noordzee Express) uit Amsterdam (a 19.11).

Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)

Aangemerkt dus dat de middelste Silberling ook weggelaten kan worden voor een realistische samenstelling.



De trein overnacht op emplacement Dijksgracht en wordt als trein 30.421 de volgende dag (vrijdag) aangerangeerd voor de volgende dienst.

Trein 421 Amsterdam - Hengelo vr v.6.58 a 8.58 (intercity)
30.421 Asd
(o)PRDzBnABnABnBn
Hgl 762443|Hgl 238|Hgl 1519
307|148|69

Het postrijtuig wordt weer in opzending meegegeven en is dus niet in gebruik. In Hengelo gaat het mee in leeg materieeltrein 762443 naar Enschede. De RDz wordt andermaal in Hengelo afgekoppeld en zal zijn reis vervolgen in de D238 (Noordzee Express) richting Amsterdam. De Silberlinge worden door een DB-diesel meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58). Hoe en of het daarna verder gaat blijft voor mij onduidelijk.

Mijn interpretatie:

P (Plan E/L) + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + loc



In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel, als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476.

Trein 476 Hengelo - Amsterdam vr v.20.34 a 22.43 (intercity)
239 Hgl|1530 Hgl
RDzBnABnBn 1)ABnBn
Asd 30.476
146|69
1) = alleen do + vr van 7/6 t/m 31/8

De RDz die in Hengelo is aangekoppeld is weer afkomstig uit de D239 (Noordzee Express) uit Amsterdam (a 19.11). Ditmaal is het omloopnummer 146.

Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)

Aangemerkt weer dat de middelste Silberling ook weggelaten kan worden voor een realistische samenstelling.



De trein overnacht op emplacement Dijksgracht en wordt als trein 30.421 de volgende dag (zaterdag) aangerangeerd voor de volgende dienst.

Trein 421 Amsterdam - Hengelo za v.6.58 a 8.58 (intercity)
30.421 Asd
(o)PBnABnABnBn
Hgl 762443Hgl 1519
307|69

Het postrijtuig wordt weer in opzending meegegeven en is dus niet in gebruik. In Hengelo gaat het mee in leeg materieeltrein 762443 naar Enschede. Er is geen RDz aanwezig. De Silberlinge worden door een DB-diesel meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58). Hoe en of het daarna verder gaat blijft voor mij onduidelijk.

Mijn interpretatie:

P (Plan E/L) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + loc



In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel, als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476. Een Plan D en Plan K worden in opzending meegegeven uit leeg materieeltrein 99552 (uit Enschede). Beide waren op vrijdag als versterking van trein 461 aangekomen en in Enschede achtergebleven.

Trein 476 Hengelo - Amsterdam za v.20.34 a 22.43 (intercity)
99552 Hgl|1530 Hgl
(o) A3B5(o) A9BnABnABnBn
Asd 30.476
117|195|69

Mijn interpretatie:

loc + A3B5 (Plan K) + B (Plan D) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)



De trein overnacht op emplacement Dijksgracht en wordt als trein 30.421 de volgende dag (zondag) aangerangeerd voor de volgende dienst.

Trein 421 Amsterdam - Hengelo zo v.6.58 a 8.58 (intercity)
30.421 Asd
BnABnABnBn(o) D
Hgl 1519|Hgl 1523
69|624

Het postrijtuig is ditmaal afwezig, evenals de RDz. Wel is er een Stalen D aanwezig in deze trein, in opzending, ten behoeve van trein 1523 naar Bad Harzburg. Normaal gesproken ontstaat trein 1523 uit binnenlandse trein 441, maar die staat voor zondag niet in de VRM. Trein 1523 staat wèl in de internationale dienstregeling vanaf Hengelo voor zondag, dus neem ik aan dat trein 1523 op zondag om 14.11u vertrok vanuit Hengelo, met Duits materieel en de Stalen D uit onze trein 421.
De Silberlinge uit trein 421 worden door een DB-diesel meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. In 1972 schijnt treinenpaar 1519/1530 gereden te hebben met Plan D en startpunt Hengelo, maar anno 1973 is dus dit Duitse materieel ingezet. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58). Hoe en of het daarna verder gaat blijft voor mij onduidelijk.

Mijn interpretatie:

B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + Stalen DIV + loc



In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel, als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476. Een Stalen D, Plan D en Plan K worden in opzending meegegeven uit leeg materieeltrein 99552 (uit Enschede).

Trein 476 Hengelo - Amsterdam za v.20.34 a 22.43 (intercity)
99552 Hgl|1530 Hgl
D(o) A3B5(o) A9BnABnABnBn
Asd 30.476
626|117|195|69

Mijn interpretatie:

loc + Stalen DIV + A3B5 (Plan K) + B (Plan D) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #20 Gepost op: 13 april 2024, 16:57:26 »
Opmerkelijk hier is natuurlijk het postrijtuig. Dat wordt in opzending meegegeven en is dus niet in gebruik. In Hengelo gaat het mee in leeg materieeltrein 762443 naar Enschede. Daarvan heb ik de samenstelling. Die zal ik binnenkort ook hier plaatsen.

Laten we dat dan maar meteen doen, toch? :D

Vooropgesteld: ik heb geen idee welke loc hier voor zou kunnen hebben gestaan, omdat ik de locomotiefomlopen niet tot mijn beschikking heb. Daarom heb ik er maar "willekeurig" eentje voor gezet. Mocht iemand die info wel hebben, dan graag een reactie. Dat geldt ook voor de betekenis van v na "Es 151172".



Trein 76443 Hengelo - Enschede ma v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)
421za Hgl
P
Es 151172v
308

Dat zou er ongeveer zo moeten hebben uitgezien:

P (Plan E/L) + loc



Trein 76443 Hengelo - Enschede di v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)
421 Hgl
P
Es 151172v
308

Dat zou er ongeveer zo moeten hebben uitgezien:

P (Plan E/L) + loc




Trein 76443 Hengelo - Enschede wo v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)
421 Hgl
B9B9P
Es 460vr|Es 99523vr|Es 151172v
192|195|308

Dat zou er ongeveer zo moeten hebben uitgezien:

B (Plan D) + B (Plan D) + P (Plan E/L) + loc



Trein 76443 Hengelo - Enschede do v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)
421 Hgl
A3B5P
Es 460vr|Es 151172v
113|308

Dat zou er ongeveer zo moeten hebben uitgezien:

AB (Plan K) + P (Plan E/L) + loc



Trein 76443 Hengelo - Enschede vr v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)
421 Hgl
A3B5A3B5P
Es 460Es 99523|Es 151172v
116|118|308

Opmerkelijk is dat die tweede Plan K kennelijk in Enschede weer aan een leeg materieeltrein werd toegevoegd (99523).

Dat zou er ongeveer zo moeten hebben uitgezien:

AB (Plan K) + AB (Plan K) + P (Plan E/L) + loc



Trein 76443 Hengelo - Enschede za v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)
421 Hglza
DP
Es 99523|Es 151172(v)
624|308

Dat zou er ongeveer zo moeten hebben uitgezien:

Stalen DIV + P (Plan E/L) + loc



Volgens mij kunnen we hier de VRM op een inconsistentie betrappen. Zoals we eerder hebben kunnen concluderen brengt trein 421 gedurende de week vijf keer een postrijtuig naar Hengelo. Zoals we in dit berichtje kunnen lezen wordt er zes keer een postrijtuig naar Enschede gereden met deze leeg materieeltrein. Dan komt er eentje uit de lucht vallen iedere week zou ik zeggen :-\
Bovendien wordt op zaterdag een Stalen D vervoerd. Die zou uit trein 421 afkomstig moeten zijn, maar daar zit er enkel op zondag eentje in. Wie het weet mag het zeggen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #21 Gepost op: 14 april 2024, 10:45:11 »
Dus als ik het goed begrijp rijdt de postwagen van Asd nr Es in opzending. Wat doettie dan na Es?

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
« Reactie #22 Gepost op: 14 april 2024, 11:07:11 »
Goede vraag. Om die te kunnen beantwoorden zou je de omlopen / dienstregelingen van de mP's moeten kunnen inzien, want ik vermoed dat die Plan E/L achter zo'n apparaat terug ging richting westen, treinnummer 151172.
Voor de goede orde: de Plan E/L rijdt Asd-Hgl in opzending met trein 421 en daarna als leeg materieel Hgl-Es. Beide vind ik trouwens zeer smakelijke treintjes om in model rond te laten rijden, maar dat terzijde.