Als je de trein wil samenstellen uit Fleischmann-rijtuigen, dan kom je helaas niet ver.
En de Roco-rijtuigen zijn vrijwel niet meer verkrijgbaar, begreep ik. M.a.w.: het is nagenoeg onmogelijk om deze trein in model juist weer te geven?
Dus je kunt een heel eind komen met deze trein als je maar enigzins geduld hebt in Houten. Alleen de Avmz blijft lastig.Roco heeft de Avmz111 inmiddels wel in 1:87, maar (nog?) niet in actuele uitvoeringen. De rest kun je met Roco-spul maken, al moet je niet teveel in detail kijken. Een versie met de tegenwoordig veelal aan de buitenkant aanwezige elektronische displays is er bijvoorbeeld niet. Sterker nog, veel modellen hebben nog de oude koersbordplaatsen in de zijwand. Over interieurvarianten hebben we het dan nog niet.
Roco heeft de Avmz111 inmiddels wel in 1:87, maar (nog?) niet in actuele uitvoeringen. De rest kun je met Roco-spul maken, al moet je niet teveel in detail kijken. Een versie met de tegenwoordig veelal aan de buitenkant aanwezige elektronische displays is er bijvoorbeeld niet. Sterker nog, veel modellen hebben nog de oude koersbordplaatsen in de zijwand. Over interieurvarianten hebben we het dan nog niet.
Märklin Märklin Märklin Märklin Roco Roco Roco Roco Roco Roco Roco Roco Roco Roco Roco Roco Roco Roco Roco Roco Roco Roco Roco Roco Roco Roco Roco Roco Roco Roco Roco Roco Roco Roco Roco Roco Fleischmann Fleischmann Fleischmann Fleischmann Fleischmann Fleischmann Fleischmann Fleischmann Fleischmann Fleischmann Piko Piko Piko | 42272 42862 43305 43304 44139 44934 45175 45176 45177 45178 51236 51236 54413 54414 54415 65804 65805 65806 65807 65808 65809 45044 45045 45046 45225 45226 45229 45231 45264 45278 45833 64300 64301 64302 64303 64304 5180 5181 5182 5183 5184 5185 5186 5188 99 5102 99 5105 57605 57606 57608 | Bpmz 293.1 Apmz 121.2 Bimdzf 269 Bpmz 291.2 Avmz 111.2 ARkimbz 262.4 Bimdzf 269.2 Amz Bpmz291 Bmz Bimdzf269 Apmz 121 Avmz 207 WRmh 132 Bpmz 291 Avmz 207 Bpmz 293.1 Bpmz 291 WRmh Avmz 207 Avmz Apmz WRmh Bpmz Bpmz Aimz 261 Bimz 264 ARkimz 266 Avmz 207 Apmz 117 Bpmz 292.0 Bvmz 185.5 Bimdzf 269 ARmh 217 Bimdzf 269 Avmz 107.0 Apmz 117.0 Bvmz 185.3 Bpmz 293.2 WRmz 137.0 ARkimbz 262.2 Bim 263.5 Apmz117.0 Bpmz 293.2 Bpmz 294.4 Avmz 111.2 Arkimbz 226.7 | 73 80 20-90 722-1 61 80 18-95 034-4 61 80 80-95 854-0 61 80 20-94 188-5 61 80 19-95 056-6 61 80 85-94 812-2 51 80 80-95 850-8 61 80 19-90 532-1 61 80 20-90 069-1 51 80 10-94 804-1 51 80 22-91 335-5 61 80 85-94 470-9 61 80 19-90 562-8 73 80 19-95 781-9 61 80 20-94 032-5 61 80 21-91 038-4 51 80 80-95 850-8 51 80 85-95 547-3 51 80 80-95 853-2 73 80 19-90 787-7 73 80 18-90 777-9 73 80 21-90 657-8 73 80 20-94 763-1 73 60 83-95 028-7 61 80 85-94 046-7 51 80 22-91 765-6 71 80 18-90 772-0 73 80 20-94 735-9 61 80 20-94 469-9 | 1:100 1:100 1:100 1:100 1:100 1:100 1:100 1:100 1:100 1:100 1:100 1:100 1:100 1:100 1:100 1:100 1:100 1:100 1:100 1:100 1:100 1:100 1:100 1:100 1:100 1:100 1:87 1:87 1:87 1:87 1:87 1:87 1:87 1:87 1:87 1:87 1:87 1:87 1:87 1:87 1:87 1:93 1:93 1:93 1:93 1:93 1:93 1:93 1:93 1:93 1:93 1:100 1:100 1:100 | Stuurstand Bord-Bistro Stuurstand Bord-Restaurant Bord-Restaurant Stuurstand Bord-Restaurant 2e klas Bord-Bistro 1e klas Stuurstand Bord-Restaurant Stuurstand 1e klas 1e klas 2e klas 2e klas Bord-Restaurant Stuurstand Bord-Restaurant Bord-Bistro Bord-Bistro |
Roco is op de eigen site niet zo mededeelzaam over de juiste type's, daar mist dus ook e.a.
Misschien wel een hele stomme vraag maar waar staat de S voor in Bvmsz?De s staat voor rijtuig met zijgang.
S: Seitengang in Gepäckwagen und Wagen mit Gepäckabteil oder Schlafwagen der Bauart Spezial.
Bei den Bvmsz 186 wurden die geschlossenen Abteile zu Gunsten eines Großraums aufgegeben. Zusätzlich bekamen die Wagen eine Sonderausstattung, auf die der Buchstabe "s" hinweist.
Klimatisierte Fernverkehrswagen mit weniger als 10 A-, 12 B-, bzw. 5 A- (bei AB) oder 6 B- (bei BD) Abteilen.
Klimatisierten Fernverkehrs- und Nahverkehrswagen mit Großraum und Mittelgang
Het zijn rijtuigen in de laatste IC kleuren en deze komen niet allemaal in de IC naar Berlijn voor. [...] Vul aan zou ik zeggenZit niet in de Berlijntrein, maar toch: er is een 2e oplage van de witte Bimz 45045, nummer 22-91 294.
Of in de kleurstelling voor het wit rode tijdperk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP8220.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP8220.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP8221.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP8221.jpg)
Kees-Jan
(het zal wel weer niet kloppen maar ik vind ze mooi)
De Bvmsz heeft wel drukdichte overgangen. En soms het fietsenrijtuig ook, echter niet altijd. Dus drukdichte overgangen komen wel naar NL, maar niet alle wagens hebben deze.
1x DB Bpmdz295.9 (2e klas, open afdeling met fietsengedeelte) nog geen geschikt model van
1x DB Bvmsz186.9 (2e klas gemengd coupés/open afdeling) nog geen geschikt model van
Helaas is juist dit rijtuig bij A.C.M.E. vooralsnog niet apart verkrijgbaar. Je zult er een Vindobona-set voor moeten aanschaffen als je het model per se wilt hebben.
En dan zit je in ieder geval met twee Tsjechische rijtuigen waar je niet zo gek veel mee kunt. Of je hebt de mazzel dat een Oost-Europa-fan de set maar wat graag met je wilt delen. Nogmaals mijn dank Ernst-Jan! (y)
maar ook nog eens een vergrootglas heb moeten gebruiken!
Staan de foto's wel in de goede volgorde?
Ik neem niet aan dat de bistro vooraan de trein zit want dan is het een uur lopen naar de laatste wagen.
Voorlopig is er echter geen beter alternatief. Ik vrees dat als ze een rijtuig met de opdruk Bvmsz zouden uitbrengen er aan de binnenkant nog steeds niks veranderd. Maar goed, de bakindeling klopt.
........ik blijf aan de gang met jou.
Ik heb er eigenlijk nooit op gelet hoe het interieur er tegenwoordig uitzietZespersoonscoupés zijn behouden op eentje na die dienstruimte is geworden, het middendeel heeft een 2+2-opstelling met Bpmz-stoelen.
Heb al even op internet gezocht, maar geen modelversie kunnen vinden.
Klik (http://www.desiro.net/EWP-2012.pdf)
En kijk op pagina 37 en verder voor treinsamenstellingen in 2012.
Hoe zit dat eigenlijk met de verschillen tussen een Bordrestaurant en een Bordbistro, behalve de keuze uit wat er opgediend wordt. Heeft een restaurant bijvoorbeeld een grotere keuken dan een bistro? Minder/meer zitplaats? Meer/minder ramen? Ik ben ooit, een paar jaar terug, in het restauratierijtuig te Koblenz Lützel geweest, maar veel staat me daar niet echt meer van bij.
Die overgang is niet hard geweest...Volgens mij rond 2002 toen de InterRegio werd afgeschaft en de trein een InterCity werd. In de maanden daarvoor reden er al diverse witte rijtuigen mee in deze treinen.
Er is bovendien nog een periode geweest dat er diverse DR rijtuigen tussenzaken, groen-creme (Halberstatters?) met een bijna zandgeel dak.
Vanaf circa 1994-1995 was alles wit met babyblauw als ik in mijn oude foto's snuffel.
Zie ook http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=29270.15
1e klas rijtuig. (helaas niet geheel kloppend. Maar de echte kloppende bestaat helaas ook nog niet.)
Bord Bistro. (Deze is op zich helemaal goed voor de stam die ik wil na bootsen.)
1x Roco 45830. 2e klas rijtuig. (Bvmsz rijtuig. Klopt ook tot zekere hoogte. Kan beter.)
2x ACME 52316. 2e klas rijtuig. (Bpmz geheel kloppend rijtuig. Perfect)
3x ACME 52317. 2e klas rijtuig. (Bpmz geheel kloppend rijtuig. Perfect)
1x ACME 52339. 2e klas fietsrijtuig. (1x Bpmdz geheel kloppend rijtuig. Perfect)
De eerste klas en de bistro zijn, als ik Manuel moet geloven, niet te krijgen in 1:87?
Is de samenstelling van de IC Berlijn nog steeds?:
rijtuig 4 Bpmdz 295.9
rijtuig 5 Bpmz 294.5
rijtuig 6 Bpmz 294.5
rijtuig 7 Bpmz 294.5
rijtuig 8 Bpmz 294.5
rijtuig 9 Bpmbz 295.3
rijtuig 10 Bvmsz 186.9
rijtuig 11 Arkimbz 266.7
rijtuig 12 Avmz 108.7
Hoe zit dat, want jij stelt dat de laatste/eerste Bpmz een 295.5 moet zijn?Dat stel ik niet, ik stel enkel dat:
In het echt zitten er óf 4x Bpmz294.5 óf 3x Bpmz294.5 + 1x Bpmz295.5 in.Twee keuzes dus gezien het feit dat er in de praktijk zeer regelmatig naast drie stuks Bpmz294.5 ook een Bpmz295.5 in zit, waarvan de positie in de stam variabel is. Aangezien de Bpmbz in een set zit met een Bpmz295.5, te weten set 55089, vond ik dat voor m'n eigen IC Berlijn wel een leuke optie. ;)
En op welke plek hoort de Bpmdz nou precies?Richting Duitsland direct achter de loc, richting Nederland helemaal achteraan (joh! ;D).
ACME 52314 en 52315 zouden voor mij niet acceptabel zijn voor gebruik in de IC Berlijn, zelfs niet met knipoog. ;) Onmiddellijk opvallend zijn namelijk de verkeerde vouwbalgen en de verkeerde sluitseinen.
Dat betekent wel dat ik nog steeds op zoek ben naar 2 rijtuigen, die helaas zelden worden aangeboden.Blijf de bekende buitenlandse veilingsites in de gaten houden zou ik zeggen, geduld is een schone zaak en wie zoekt zal vinden... ;)
Wel ben ik benieuwd op de witte kleur een beetje overeen komt met dat van de ACME rijtuigen.In het echt zijn er ook kleurverschillen, dus wat dat betreft zou het geen belemmering mogen vormen.
Als je aanvullingen of op- en aanmerkingen hebt, graag.Bij deze:
Rijtuig 10, type in 1:1 Bvmsz 186.9Deze zie ik heel vaak als 'zogenaamd geschikt voor de IC Berlijn' voorbij komen, maar afgezien van de type-aanduiding, dat ene lettertje 's' en die piepkleine cijfertjes is er nog een heel groot nadeel: de gehele interieur indeling komt in de verste verte niet overeen met een Bvmsz!!! Naar mijn mening dus een volstrekt onacceptabel rijtuig voor in de IC Berlijn, maar goed, dat moet iedereen voor zichzelf beoordelen natuurlijk. ;)
Model artikel nr. Type Rijtuig nummer
ROCO 45231 Bvmz 61 80 21-91 024-4 Geen FIS
Uiterlijk verschilt deze niet van de Bvmz185, afgezien van de type-aanduiding, afgezien van dat ene lettertje 's' en die piepkleine cijfertjes is die bak verder wel goed. Maar het model heeft geen FIS.
Rijtuig 11, type in 1:1 ARkimbz 266.7In de IC Berlijn reed een WRmz134.5 mee, bovenstaande WRkmz858 komt niet overeen qua:
Model artikel nr. Type Rijtuig nummer
ACME 52329 WRkmz 858 D-DB 61 80 88-90 907-1 Geen FIS, en geen opschrift in de rode band
In 2013 en 2014 heeft in plaats van een ARkimbz een WRmz meegereden.
Rijtuig 12, type in 1:1 Avmz 108.7Avmz108.1 klopt niet wat betreft vouwbalgen en sluitseinen, en zeker voor een rijtuig die aan het begin/eind van een stam zit zijn dat toch wel zeer storende minpunten.
Model artikel nr. Type Rijtuig nummer
ROCO 64300 Avmz 108.7 D-DB 61 80 19-91 700-3
ACME 52309 Avmz 108.7 D-DB 61 80 19-91 733-4ROCO 64909 Avmz 108.1 ?
ROCO 64910 Avmz 108.1 ?
ACME uit set 55053 Avmz 108.1 D-DB 73 80 19-91 141-6
ACME uit set 55057 Avmz 108.1 D-DB 61 80 19-91 117-0
Tot 2015 was de Avmz van het type Avmz 109.5, sinds 2015 is deze van het type Avmz 108.7.
Wat betreft de lok hoop ik op Piko, voor zo'n grijze 186.>:( :( >:( :( Ga eens gauw je mond spoelen! Loc hoort natuurlijk een 1700 te zijn! (y)
In de IC Berlijn reed een WRmz134.5 mee, bovenstaande WRkmz858 komt niet overeen
En zo kan ik nog wel even doorgaan, wederom volstrekt onacceptabel naar mijn mening
maar afgezien van de type-aanduiding, dat ene lettertje 's' en die piepkleine cijfertjes is er nog een heel groot nadeel: de gehele interieur indeling komt in de verste verte niet overeen met een Bvmsz!!! Naar mijn mening dus een volstrekt onacceptabel rijtuig voor in de IC Berlijn, maar goed, dat moet iedereen voor zichzelf beoordelen natuurlijk. ;)
In de IC Berlijn reed een WRmz134.5 mee, bovenstaande WRkmz858 komt niet overeen qua:
-lengte
-draaistellen
-raamindeling
-interieur
-deuren
-sluitseinen
-dak
En zo kan ik nog wel even doorgaan, wederom volstrekt onacceptabel naar mijn mening. ;D
Avmz108.1 klopt niet wat betreft vouwbalgen en sluitseinen, en zeker voor een rijtuig die aan het begin/eind van een stam zit zijn dat toch wel zeer storende minpunten.
>:( :( >:( :( Ga eens gauw je mond spoelen! Loc hoort natuurlijk een 1700 te zijn! (y)
Fijn om tezen dat een rijtuig die tot mijn verzameling behoort, namelijk de ACME 52329, echt niet geschikt blijk te zijn. ;DGraag gedaan. ;D Het rijtuig zal ongetwijfeld ergens geschikt voor zijn, maar niet voor de IC Berlijn. ;)
Het komt er op neer dat deze dus gelijk rijp is voor de sloop. Met als gevolg dat mijn stam niet meer uit 7 maar nog maar uit 6 rijtuigen bestaat.
Vervolgens is de vraag of de Roco 64687 Arkimbz 266.4 wel een alternatief is. Deze is namelijk nieuw en gewoon te koop.Momenteel overweeg ik zelf ook om de 64687 aan te schaffen, bij gebrek aan een WRmz134.5 welke ik liever zou hebben eigenlijk.
In dat geval zou ik deze samen met de roco 64911 en de 64912 aan moeten schaffen om uiteindelijk op 9 rijtuigen uit te komen.
De foto die door Sander is geplaatst geeft volgens mij nauwelijks kleurverschil te zien tussen een ACME en een Roco rijtuig. Dat zou dus kunnen betekenen dat je beiden door elkaar kunnen gebruiken.Kleurverschil is naar mijn mening echt het minste waar je je druk om zou moeten maken, ga eens in het echt een paar IC Berlijn stammen bekijken of ga eens kijken op YouTube, in het echt zijn er namelijk ook regelmatig aanzienlijke kleurverschillen.
Als de buitenkant (redelijk, want geen FIS) klopt is een fout interieur voor mij wel acceptabel. Maar goed, dat is mijn mening. Maar zodra er een kloppend model komt gaat deze er wel uit, ja!De Bvmsz is zo ongeveer het type rijtuig wat het vaakst ontbreekt in de IC Berlijn, dus ik wacht wel geduldig op een correcte variant in model.
De sluitseinen zijn inderdaad anders, rond bij de 1087 en niet op de hoek van de wagenkast. Maar wat is er met die balgen, op een foto van het model van de ACME 1081 uit set 55087 en ACME 52309 zie ik ogenschijnlijk dezelfde buisbalgen?Ik had enkel de 55053 opgezocht, die heeft verkeerde vouwbalgen, bij de 55087 kloppen ze inderdaad wel zie ik nu, echter heb je dan nog wel steeds de verkeerde sluitseinen. De 52309 is een 108.7 en klopt in z'n geheel, bovendien is dat degene die ik zelf ook heb. (y)
Ik had enkel de 55053 opgezocht, die heeft verkeerde vouwbalgen, bij de 55087 kloppen ze inderdaad wel zie ik nu, echter heb je dan nog wel steeds de verkeerde sluitseinen. De 52309 is een 108.7 en klopt in z'n geheel, bovendien is dat degene die ik zelf ook heb. (y)Zie het nu ook, 55053 en 55087 zijn onderling ook weer anders.
ACME 52314 en 52315 zouden voor mij niet acceptabel zijn voor gebruik in de IC Berlijn, zelfs niet met knipoog. ;) Onmiddellijk opvallend zijn namelijk de verkeerde vouwbalgen en de verkeerde sluitseinen.
Volgens mij kan de 52315 wel. Is een Bpmz 295.5 en heeft volgens foto's op reisezugwagen.eu wel de juiste buisbalgen. De 52314 heeft inderdaad van die drukdichte overgangen.Ik had enkel de 52314 bekeken (voortaan maar alles bekijken voor ik iets schrijf, is al de tweede keer nu ;D), de 52315 is inderdaad een bruikbare variant.
Maar dit type komt dus hooguit 1x voor, dus overbodig als je b.v. er al één uit een set hebt.Héél sporadisch zitten er wel eens twee in een stam, maar dat is echt zeldzaam. Eentje komt daarentegen zeer regelmatig voor en is naar mijn mening leuk voor de variatie. (y)
ROCO 64687 ARkimz 266.5 D-DB 61 80 85-91 515-4 Opschrift Bordbistro
Dat moet ARkimbz 266.5 zijn. En laat dat nou net degene zijn die in de Berlijn trein meerijdt. Het gekke is als je plaatjes zoekt van deze wagen dan staat er op de zijkant: "BordBistro" maar als je hem koopt staat er toch echt "Bordbistro"op net als in het echt.
Als je even een stukje terug leest dan zie je dat er nu al Roco en Acme rijtuigen zijn die prima als Bvmz kunnen dienen. Bijv. Roco 64911 en 64912 of Acme 52315.
En als je het goed wil doen zet je er een 1700 loc voor ;)
De ROCO site zegt ARkimz, en ook andere sites. Hoe het nu echt uitgeleverd is,
mijn tekst bevatte een link naar een foto van de 1830 met de berlijn trein
Even een vraag tussendoor: Wat is het/zijn de verschillen tussen Roco 45858 DB BordBistro (Arkimbz 266.4) 61 80 85-94 447-7 en Roco 45046 DB BordBistro (Arkimbz 262.4) 61 80 85-94 470-7 ? Ik zie het in ieder geval niet echt.
Ik wil nog een Bvmz. In 2016 komt Roco met artikel 64868. Dat zou een Bvmz zijn. Ik ben benieuwd en zet hem op mijn verlanglijst.Ik neem aan dat je ROCO 64686 bedoelt. Even afwachten, volgens de foto heeft deze ook de drukdichte overgangen net als ACME 52314.
Heb wel deze uitleg op drehscheibe gevonden: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,7590446 (vergeet niet door te klikken, meestal wordt je eerst naar de homepage geleid en moet je nog even in het kleine vakje klikken)
Ik neem aan dat je ROCO 64686 bedoelt. Even afwachten, volgens de foto heeft deze ook de drukdichte overgangen net als ACME 52314.Inmiddels de Roco 64686 binnen. Het is een Bvmz 186.5. Drukdichte overgangen en lampen op de hoek van de kast. Maar de nummering is dan volgens mij niet juist. Het is D-DB 61 80 21-91 535-9 en had gezien de uitvoering toch D-DB 73 80 21-91 535-x moeten zijn?
52309 is degene die je moet hebben, een Avmz108.7. 52325 is een Apmz119.5.
Wat is er anders aan de sluitseinen dan?Dat had je natuurlijk ook zelf kunnen opzoeken, maar vooruit:
zijn de roco 64911 en 64912 te gebruiken voor de Amsterdam - Berlin IC?Ja.
Neen, die heeft verkeerde sluitseinen.
Komen er niet zo nu en dan rijtuigen met afwijkende sluitseinen naar Nederland? De tweede klas rijtuigen hebben wel vaker vierkante sluitseinen. Met zulke kleine verschillen kan ik me niet voorstellen dat het ene type Avmz wel en het andere type niet is toegelaten in Nederland.Het heeft niets met toelating te maken, maar enkel met het feit dat niet alle types Avmz naar Nederland worden ingezet. Het enige juiste type voor de IC Berlijn is de Avmz 108.7, met dus ronde sluitseinen, of Avmz 109.5, met eveneens ronde sluitseinen maar waarvan helaas geen model bestaat.
De vierkante sluitseinen komen weldegelijk in Nederland, in ieder geval op de 2e klas wagens. Of dit voor de Amvz geldt weet ik niet, in ieder geval hangt het al dan wel naar Nederland kunnen rijden in ieder geval niet af van het 'type' sluitsein.Dat wordt ook nergens gezegd dat de vierkante sluitseinen niet naar Nederland komen, er wordt enkel gezegd dat ze in het geval van Avmz niet naar Nederland komen. ;)
> 22x Avmz 108.7 in Avmmz 106.5 (also alle...)
> 4x Bvmsz 186.7 in Bvmmsz 187.3 (Wagen 739, 743, 747, 748)
> 24x Bvmsz 186.9 in Bvmmsz 187.5 (alle außer 918, 923, 925, 928, 932, 935)
> 4x ARkimbz 266.4 in ARkimmbz 288.5 (401 in 512, 451 in 513, 468 in 514, 470 in 515)
> 12x Bpmz 294.3 in Bpmmz 284.5 (die genannten außer dem 309)
En die laatsten , de blauw witte zijn nu weer opnieuw uit van Roco.
Bedoel je dit draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,18666.0.html
Zijn dat deze: http://www.roco.cc/en/product/237255-0-0-1-1-0-0-003002/products.html Is dat Inter Regio hetzelfde? Of zit ik nu bij een geheel verkeerd rijtuig te kijken?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/EB29003D-3DF6-46F2-B820-B67296CAF10A.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/EB29003D-3DF6-46F2-B820-B67296CAF10A.jpeg)
Dank voor de info alvast. Deze uitvoering zou ik graag op de baan willen hebben rijden.
Voor de restauratiewagen die een kleine periode heeft meegereden kom je bij ACME terecht.Het Bordrestaurant-rijtuig als in WRmz134.5 dat in 2013-2014 mee reed? Die bestaat niet hoor.
Bvmsz 186.9 - Roco 45830 alternatief Bvmz 185 61 80 21-91 555-7 (*)Type klopt niet, vouwbalgen kloppen niet, interieur klopt niet, mijn advies: gewoon niet doen als alternatief en geduldig wachten tot er wél een echte Bvmsz verschijnt.
Bpmbz 295.3 - Acme 52318 Bpmbz 294.7 nummer 61 80 29-91 707-6In de regel reed er veelal een Bpmbz295.7 mee, en laat die er nou net in model zijn: ACME 55089. Leuke is dat je dan ook meteen een Bpmz295.5 hebt, waarvan er haast ook altijd wel eentje van mee reed in plaats van een 294.5
Rijdt dat ding niet in wisselende samenstellingen?
Neen.
......
Mijn versie:
Model artikel nr. Type
ACME uit set 55053 Bpmdz 295.9 Te vervangen als ik ooit geschikt een ACME 52339 te pakken krijg, vanwege de drukdichte overgangen. Voorlopig acceptabel.
ACME uit set 55087 Bpmz 295.5
ROCO 64911 Bpmz 294.3
ROCO 64912 Bpmz 294.4
ROCO 64302 Bpmz 294.3 Ook eventueel te vervangen door een ACME
ROCO 64303 Bpmbz 295.8 Eventueel te vervangen als ik ooit geschikt een ACME uit set 55089 te pakken krijg
ROCO 45231 Bvmz Te vervangen als er ooit een beter model met FIS uitgebracht wordt
ROCO 64687 ARkimbz 266.5
ROCO 64300 Avmz 108.7 Eventueel te vervangen als ik ooit geschikt een ACME 52309 te pakken krijg
Deze samenstelling in model zal niet voor iedereen acceptabel zijn, maar voorlopig doe ik het er maar mee. :)
.....
En die Bpmdz (ACME 52339) is voor € 128,- van eigenaar gewisseld :o
Ben er ook al lange tijd naar op zoek, maar dit is me echt te gortig.
Wordt tijd voor een nieuwe oplage, er is animo genoeg voor!
Vrijdag op Eurospoor gevonden; ACME 52339, nieuw, voor een nette prijs, iets onder de oorspronkelijke winkelprijs.
Dus gewoon doorzoeken loont!
Fahrzeug(?)informationssystemBijna, Fahrgastinformationssystem.
In ieder geval reed op 20-07-2013 de 61 80 21-91 517-8 mee: een Bvmz 186.5 rijtuig.
Ook de Bvmsz 186.7 kwam voor, maar die zit dan weer niet in deze set ;-)
Gister heb ik de typeaanduidingen van de IC Berlijn genoteerd. Dit was trein 240: vertrek 6.23 uit Berlijn/aankomst 13.00 in Amsterdam
Loc 1753
Rijtuig 1: Avmmz 106.5
Rijtuig 2: ARkimmbz 288.5
Rijtuig 3: Bvmmsz 187.5
Rijtuig 4: Bpmmbz 285.7
Rijtuig 5: Bpmmz 284.5
Rijtuig 6: Bpmmz 284.5
Rijtuig 7: Bpmmz 284.5
Rijtuig 8: Bpmmz 284.5
Rijtuig 9: Bpmmdz 285.9
In ieder geval reed op 20-07-2013 de 61 80 21-91 517-8 mee: een Bvmz 186.5 rijtuig.
Ook de Bvmsz 186.7 kwam voor, maar die zit dan weer niet in deze set ;-)
Dank voor je reactie Michiel!
Het is niet dat ik het niet aandurf om dat te tunen. Maar geen van de foto’s die ik heb kunnen vinden liet dit heel duidelijk zien. En ja, mocht ie er komen tzt moet dat natuurlijk aangepast worden;)
Groet Dennis
Ja samenstelling is niet gewijzigd. De inzet van Vectron moet je los zien van de rijtuigen. Tegenwoordig wordt in stammen gereden. Ik heb die samenstellingen nu niet bij de hand.
Op somda moeten deze sowieso te achterhalen zijn.
Als ik zou moeten adviseren zou ik precies dezelfde als ik die zelf heb adviseren:
ACME 52339 Bpmdz295.9 - rijtuig 4
ACME 52316 Bpmz294.3 - rijtuig 5
ACME 52317 Bpmz294.3 - rijtuig 6
ACME 52319 Bpmz294.3 - rijtuig 7
ACME 55089 Bpmz295.5 - rijtuig 8
ACME 55089 Bpmbz295.7 - rijtuig 9
Roco 64687 ARkimbz266.5 - rijtuig 11
ACME 52309 Avmz108.7 - rijtuig 12
Nu is het enkel nog wachten op een 1700 loc en rijtuig 10. ;D
74089 2e klas set van 2. (Kan ik deze set nog een keer bestellen en de nummers aanpassen?)
Als ik zou moeten adviseren zou ik precies dezelfde als ik die zelf heb adviseren:Kan het zo snel niet vinden in dit draadje, maar wat zijn wagon 1, 2 en 3 in H0? Wat kan daar voor gebruikt worden?
ACME 52339 Bpmdz295.9 - rijtuig 4
ACME 52316 Bpmz294.3 - rijtuig 5
ACME 52317 Bpmz294.3 - rijtuig 6
ACME 52319 Bpmz294.3 - rijtuig 7
ACME 55089 Bpmz295.5 - rijtuig 8
ACME 55089 Bpmbz295.7 - rijtuig 9
Roco 64687 ARkimbz266.5 - rijtuig 11
ACME 52309 Avmz108.7 - rijtuig 12
Nu is het enkel nog wachten op een 1700 loc en rijtuig 10. ;D
Die zijn er in het echt niet dus heb je die niet nodig.
Om over de invoerheffingen vanuit Zwitserland nog maar niet te beginnen...
Maar waarom dan beginnen bij 4? En niet bij 1 ?Bij veel internationale treinen had het te maken met extra aan te koppelen rijtuigen verder op het tracé.
Hoezo? Ik heb op deze (hier) site (https://www.gebrauchtemodellbahnen.ch/wagen-h0/personenwagen-h0/roco-00000-99999/) nog een andere gezochte wagen gevonden...
Bij veel internationale treinen had het te maken met extra aan te koppelen rijtuigen verder op het tracé.Van Somda haal ik:
Bij IC Berlijn is dit niet (meer) het geval maar toch blijven er rijtuignummers gereserveerd ???
Nee, in Duitsland gaat men uit van het 'Service-rijtuig' (Bvmsz). Dit krijgt nummer 10. Aan de ene kant van de Bvmsz bevinden zich de andere rijtuigen 2e klas. Qua nummering dus maximaal 9 stuks. Aan de andere zijde bevinden zich vaak het Bistro-rijtuig (volgens de regels met de Bistro-zijde gekoppeld aan het Bvmsz-rijtuig, maar bij IC Berlijn let men hier in de praktijk niet op) en vervolgens de rijtuigen 1e klas. Zie voor voorbeelden en uitzonderingen bijvoorbeeld http://www.grahnert.de/fernbahn/reihung/r181-400.pdf en andere nummerseries op die website.
Omdat Zwitserland niet tot de Europese douane-unie hoort, en je dus ook naast de verzendkosten ook inklaringskosten en invoerheffing moet betalen. Dat loopt ook voor een paar rijtuigen zo in de tientallen euro's...
Èn nog iets, ik heb contact gehad met de verkoper en deze verkoper stuurt geen pakketten naar het "buitenland" van Zwitserland, omdat hij al vaker pakketten kwijt is geraakt. Zo jammer dit!! Heeft zeker nooit van tracktrace en verzekerde verzending gehoord.
Zat er ooit een tweede eersteklas in de trein?Op Somda staan spots van deze trein in 2014 met twee eersteklasrijtuigen (verschillende types Avmz, ook een verdwaalde (https://www.bahnbilder.de/bild/Deutschland~Wagen~EuroCity/827337/eigentlich-gehoert-er-in-den-berlin-warschau-express.html) voor Berlijn - Warschau) erin. volgens mij reed de trein ook een tijdje met Avmz en Apmz maar dat weet ik niet zeker.
https://www.flickr.com/photos/peter_boere/15692974119 (https://www.flickr.com/photos/peter_boere/15692974119)
...
Post van alweer een hele tijd terug:
Vrijdag op Eurospoor gevonden; ACME 52339, nieuw, voor een nette prijs, iets onder de oorspronkelijke winkelprijs.
Dus gewoon doorzoeken loont!
Samenstelling nu is:
ACME 52339 Bpmdz 295.9
ACME uit set 55087 Bpmz 295.5
ROCO 64911 Bpmz 294.3
ROCO 64912 Bpmz 294.4
ROCO 64302 Bpmz 294.3 Ook eventueel te vervangen door een ACME
ROCO 64303 Bpmbz 295.8 Eventueel te vervangen als ik ooit geschikt een ACME uit set 55089 te pakken krijg
ROCO 64686 Bvmz 186.5
ROCO 64687 ARkimbz 266.5
ROCO 64300 Avmz 108.7 Eventueel te vervangen als ik ooit geschikt een ACME 52309 te pakken krijg
Rijden er überhaupt nog wel veel niet-gemoderniseerde wagens rond?Die zijn er nog wel, zij het beperkt: een deel staat aan de kant of is verkocht. Tussen Berlijn en Amsterdam rijden al jaren gepland geen rijtuigen zonder ICmod meer, en ook in de praktijk komt het zover ik weet eigenlijk niet voor.
Dit zijn de huidige rijtuigen in de IC Berlijn:Hier zijn een aantal foto's van de rijtuigen in twee stammen vandaag gemaakt in Amsterdam, voor de beeldvorming. Niet alle Bpmmz staan op de foto, een stam reed in omgekeerde volgorde:
rijtuig 4 Bpmmdz 285.9
rijtuig 5 Bpmmz 284.5
rijtuig 6 Bpmmz 284.5
rijtuig 7 Bpmmz 284.5
rijtuig 8 Bpmmz 285.5
rijtuig 9 Bpmmbz 285.3
rijtuig 10 Bvmmsz 187.5
rijtuig 11 ARkimmbz 288.5
rijtuig 12 Avmmz 106.5
Welke rijtuigen gadget de Berlijntrein rond 1993?