Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline  (gelezen 4752 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Gepost op: 26 March 2009, 08:26:12 »
Hoe worden de wisseltongen van Rocoline wissels (zonder bedding) van stroom voorzien? Niet alleen via de rails (zoals bij Peco), zoveel is zeker. Er zal wel ergens een schuifcontact zitten, maar ik weet niet precies waar. Ik heb een stuk of 20 van die wissels in de baan liggen en daar kan ik dus niet meer onder kijken.

Ik heb de rails en de wisseltongen geverfd en nu is er op al die wissels één enkele wisseltong waar geen stroom meer opstaat. Alleen de tong, de rest van het wissel doet vrolijk mee. Het gaat om een 10 graden wissel 42489.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Reactie #1 Gepost op: 26 March 2009, 08:56:41 »
Wel via de rails. Je "schuifcontact" zit in de aandrijving, als het goed is, is dat via 3 draadbruggen verbonden met aansluitingen in je bielzen, 1 voor de tong, 1 voor het buitenspoor, 1 voor het binnenspoor.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Reactie #2 Gepost op: 26 March 2009, 09:14:13 »
Is vaak lastig te zien maar in de kopse kanten van de bielsen zit een gaatje voor de draadbrug.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Reactie #3 Gepost op: 26 March 2009, 09:27:21 »
mogelijk ter verduidelijking





Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Reactie #4 Gepost op: 26 March 2009, 10:33:21 »
Bedankt, maar dat bedoel ik niet. Dat contact in de aandrijving en de aansluitingen aan de zijkant zijn niet voor de wisseltongen, maar voor het puntstuk. Ik bedoel het bewegende deel van de wisseltongen, dus voorbij het scharniertje. Het puntstuk is keurig gepolariseerd, op de aansluitende spoorstaven staat stroom, maar niet meer op één bewegende wisseltong (op de andere wel).
Hoe komt de stroom normaal voorbij dat scharniertje? Heeft iemand een los wissel waar hij even onder kan kijken?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Reactie #5 Gepost op: 26 March 2009, 10:45:15 »
Er zit een klein verbindingslipje aan de aansluitende spoorstaaf dat uitloopt in een vierkant plaatje waar het scharniertje doorheen gaat. Hoe de electrische vebinding tussen dat plaatje en het scharniertje is, kan ik niet zien zonder het geheel te slopen.
Ik vermoed een beetje het popnagel principe.

Huub

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Reactie #6 Gepost op: 26 March 2009, 11:42:25 »
Het scharniertje is (helaas) tevens de elektrische verbinding, aangevuld met het contact tussen de tong en de vaste spoorstaaf. Door ballasten, kleuren en/of vervuiling en slijtage ontstaat een slecht contact. Nogmaals helaas. Gebruikers van Roco-Line (geldt ook voor andere merken) die op safe willen spelen solderen aan ELK los railstuk, zoals tongen, voor inbouw in de baan een draadje, om na inbouw absoluut zeker te zijn van een elektrische verbinding. Dit geldt met name ook voor het gebruik in tentoonstellingsbanen.

Voor de derde keer helaas, als het door de inbouw niet meer te veranderen is. Volgende keer beter (zou ook voor het product zelf moeten gelden).

Maarten.

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Reactie #7 Gepost op: 27 March 2009, 11:38:31 »
Wat wel wil helpen is het contact tong-aanliggende spoorstaven wat extra aandacht te geven met poetsen. Dus niet de bovenkant, maar de zijkant. Als ie niet meer via het "scharnier" bevoorraad wordt, kan die zijkant nog uitkomst bieden (mits de tong ook echt tegen de staaf aanligt - wat ook nog wel eens "niet niet" kan zijn).
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Reactie #8 Gepost op: 27 March 2009, 17:34:29 »
Ja, maar die zijkanten zijn dus net geverfd. Het zou goed kunnen dat deze tong al stroom kreeg via de zijkant, maar dat dit nu pas duidelijk werd.

Het scharniertje is (helaas) tevens de elektrische verbinding, aangevuld met het contact tussen de tong en de vaste spoorstaaf. Door ballasten, kleuren en/of vervuiling en slijtage ontstaat een slecht contact. Nogmaals helaas. Gebruikers van Roco-Line (geldt ook voor andere merken) die op safe willen spelen solderen aan ELK los railstuk, zoals tongen, voor inbouw in de baan een draadje, om na inbouw absoluut zeker te zijn van een elektrische verbinding. Dit geldt met name ook voor het gebruik in tentoonstellingsbanen.

Voor de derde keer helaas, als het door de inbouw niet meer te veranderen is. Volgende keer beter (zou ook voor het product zelf moeten gelden).

Maarten.

Dat lukt nog wel, maar het is zo'n stom gedoe.  :(
Bedankt.  :)

ps Kwam er trouwens achter dat Roco die 10 graden wissels met verschillende lengtes wisseltongen heeft geleverd.  ???
« Laatst bewerkt op: 27 March 2009, 18:11:38 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Reactie #9 Gepost op: 27 March 2009, 21:24:47 »
Tja, ik heb ook m'n railsjes roestkleurig geschilderd, maar uiteraard ter hoogte van die contactpunten NIET. Dan maar wat blinkend spoor ter plekke = vele malen belangrijker i.v.m. de stroomtoevoer. Dus iets beter over nadenken in de toekomst  ;D
Als je redelijk fijn kunt solderen, is een oplossing ook een brugje van soepel draad (multicore dus) tussen de tong en het vastaanliggende spoor te solderen.
Heb ik bij 1 wissel die nieuw al contactproblemen had ook gedaan, maar het is wel opletten geblazen  :P
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Reactie #10 Gepost op: 27 March 2009, 22:19:45 »
Ziet er niet uit, geblink tussen het roest.  :P
Bij de rest van de wissels geen problemen. Slechts één enkele wisseltong.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rudolf Stammis

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re:Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Reactie #11 Gepost op: 01 December 2012, 13:29:29 »
3,5 jaar later...
Had ik deze topic maar gelezen voordat ik ging schilderen.  :(
Nu ben ik ook "slachtoffer" hiervan.
Vooral m'n Sikje (korte radstand) heeft er natuurlijk last van...

Heeft iemand misschien inmiddels nog nieuwe oplossingen bedacht (behalve een dun draadje er aan solderen)?
Groeten, Rudolf
H0 / H0e gelijkstroom - Nederlandse baan, tijperk:1972 - Dinamo(DCC+analoog) - iTrain

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re:Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Reactie #12 Gepost op: 01 December 2012, 14:40:09 »
Alweer 3,5 jaar geleden? Ik wordt oud.  :-\ ;D
Nee, een andere oplossing is er niet. Ik heb een dun lakdraadje (0,3 mm) aan de wisseltongen gesoldeerd, vlakbij het scharniertje. Is even gepriegel, maar je zag er niks van en het werkte prima.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re:Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Reactie #13 Gepost op: 01 December 2012, 14:50:34 »
Rudolf
Ik heb dit probleem opgelost door een (heel klein) beetje kopervet in het scharnier te smeren. Het scharnier zit laag, dus de railkop blijft schoon.

Als er verf in het scharnier is gelopen bij het "roesten" dan werkt dit natuurlijk ook niet.
Draadje solderen is elektrisch natuurlijk het beste.

Succes en groeten
andere Henk

Rudolf Stammis

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re:Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Reactie #14 Gepost op: 02 December 2012, 17:58:26 »
@Henk & Henk,
Bedankt, dan ga ik binnenkort draadjes solderen.
Groeten, Rudolf
H0 / H0e gelijkstroom - Nederlandse baan, tijperk:1972 - Dinamo(DCC+analoog) - iTrain