Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronaldk
Vandaag om 10:48:10
Ontraxs 2026 door Ronaldk
Vandaag om 10:47:14
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 10:35:02
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door RikM
Vandaag om 10:27:43
Layne, Somewhere South. door Reeks77
Vandaag om 10:15:14
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 09:57:05
Station Steenwijk poging 2 door Sikko
Vandaag om 09:40:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:36:42
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Pauldg
Vandaag om 09:32:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
Vandaag om 08:55:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 02:43:24
Modelwensen 2026 door Harander
Vandaag om 00:07:39
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
25 December 2025, 22:51:02
Rondom Charlois door Alewijn
25 December 2025, 22:43:54
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
25 December 2025, 21:32:35
Yamorc 7001 dood door Reinout van Rees
25 December 2025, 21:16:47
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
25 December 2025, 18:27:52
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
25 December 2025, 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
25 December 2025, 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
25 December 2025, 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
25 December 2025, 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
25 December 2025, 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
25 December 2025, 14:14:55
  

Auteur Topic: Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline  (gelezen 4974 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Gepost op: 26 March 2009, 08:26:12 »
Hoe worden de wisseltongen van Rocoline wissels (zonder bedding) van stroom voorzien? Niet alleen via de rails (zoals bij Peco), zoveel is zeker. Er zal wel ergens een schuifcontact zitten, maar ik weet niet precies waar. Ik heb een stuk of 20 van die wissels in de baan liggen en daar kan ik dus niet meer onder kijken.

Ik heb de rails en de wisseltongen geverfd en nu is er op al die wissels één enkele wisseltong waar geen stroom meer opstaat. Alleen de tong, de rest van het wissel doet vrolijk mee. Het gaat om een 10 graden wissel 42489.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Reactie #1 Gepost op: 26 March 2009, 08:56:41 »
Wel via de rails. Je "schuifcontact" zit in de aandrijving, als het goed is, is dat via 3 draadbruggen verbonden met aansluitingen in je bielzen, 1 voor de tong, 1 voor het buitenspoor, 1 voor het binnenspoor.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Reactie #2 Gepost op: 26 March 2009, 09:14:13 »
Is vaak lastig te zien maar in de kopse kanten van de bielsen zit een gaatje voor de draadbrug.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Reactie #3 Gepost op: 26 March 2009, 09:27:21 »
mogelijk ter verduidelijking





Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Reactie #4 Gepost op: 26 March 2009, 10:33:21 »
Bedankt, maar dat bedoel ik niet. Dat contact in de aandrijving en de aansluitingen aan de zijkant zijn niet voor de wisseltongen, maar voor het puntstuk. Ik bedoel het bewegende deel van de wisseltongen, dus voorbij het scharniertje. Het puntstuk is keurig gepolariseerd, op de aansluitende spoorstaven staat stroom, maar niet meer op één bewegende wisseltong (op de andere wel).
Hoe komt de stroom normaal voorbij dat scharniertje? Heeft iemand een los wissel waar hij even onder kan kijken?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Reactie #5 Gepost op: 26 March 2009, 10:45:15 »
Er zit een klein verbindingslipje aan de aansluitende spoorstaaf dat uitloopt in een vierkant plaatje waar het scharniertje doorheen gaat. Hoe de electrische vebinding tussen dat plaatje en het scharniertje is, kan ik niet zien zonder het geheel te slopen.
Ik vermoed een beetje het popnagel principe.

Huub

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Reactie #6 Gepost op: 26 March 2009, 11:42:25 »
Het scharniertje is (helaas) tevens de elektrische verbinding, aangevuld met het contact tussen de tong en de vaste spoorstaaf. Door ballasten, kleuren en/of vervuiling en slijtage ontstaat een slecht contact. Nogmaals helaas. Gebruikers van Roco-Line (geldt ook voor andere merken) die op safe willen spelen solderen aan ELK los railstuk, zoals tongen, voor inbouw in de baan een draadje, om na inbouw absoluut zeker te zijn van een elektrische verbinding. Dit geldt met name ook voor het gebruik in tentoonstellingsbanen.

Voor de derde keer helaas, als het door de inbouw niet meer te veranderen is. Volgende keer beter (zou ook voor het product zelf moeten gelden).

Maarten.

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Reactie #7 Gepost op: 27 March 2009, 11:38:31 »
Wat wel wil helpen is het contact tong-aanliggende spoorstaven wat extra aandacht te geven met poetsen. Dus niet de bovenkant, maar de zijkant. Als ie niet meer via het "scharnier" bevoorraad wordt, kan die zijkant nog uitkomst bieden (mits de tong ook echt tegen de staaf aanligt - wat ook nog wel eens "niet niet" kan zijn).
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Reactie #8 Gepost op: 27 March 2009, 17:34:29 »
Ja, maar die zijkanten zijn dus net geverfd. Het zou goed kunnen dat deze tong al stroom kreeg via de zijkant, maar dat dit nu pas duidelijk werd.

Het scharniertje is (helaas) tevens de elektrische verbinding, aangevuld met het contact tussen de tong en de vaste spoorstaaf. Door ballasten, kleuren en/of vervuiling en slijtage ontstaat een slecht contact. Nogmaals helaas. Gebruikers van Roco-Line (geldt ook voor andere merken) die op safe willen spelen solderen aan ELK los railstuk, zoals tongen, voor inbouw in de baan een draadje, om na inbouw absoluut zeker te zijn van een elektrische verbinding. Dit geldt met name ook voor het gebruik in tentoonstellingsbanen.

Voor de derde keer helaas, als het door de inbouw niet meer te veranderen is. Volgende keer beter (zou ook voor het product zelf moeten gelden).

Maarten.

Dat lukt nog wel, maar het is zo'n stom gedoe.  :(
Bedankt.  :)

ps Kwam er trouwens achter dat Roco die 10 graden wissels met verschillende lengtes wisseltongen heeft geleverd.  ???
« Laatst bewerkt op: 27 March 2009, 18:11:38 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Reactie #9 Gepost op: 27 March 2009, 21:24:47 »
Tja, ik heb ook m'n railsjes roestkleurig geschilderd, maar uiteraard ter hoogte van die contactpunten NIET. Dan maar wat blinkend spoor ter plekke = vele malen belangrijker i.v.m. de stroomtoevoer. Dus iets beter over nadenken in de toekomst  ;D
Als je redelijk fijn kunt solderen, is een oplossing ook een brugje van soepel draad (multicore dus) tussen de tong en het vastaanliggende spoor te solderen.
Heb ik bij 1 wissel die nieuw al contactproblemen had ook gedaan, maar het is wel opletten geblazen  :P
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Reactie #10 Gepost op: 27 March 2009, 22:19:45 »
Ziet er niet uit, geblink tussen het roest.  :P
Bij de rest van de wissels geen problemen. Slechts één enkele wisseltong.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rudolf Stammis

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re:Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Reactie #11 Gepost op: 01 December 2012, 13:29:29 »
3,5 jaar later...
Had ik deze topic maar gelezen voordat ik ging schilderen.  :(
Nu ben ik ook "slachtoffer" hiervan.
Vooral m'n Sikje (korte radstand) heeft er natuurlijk last van...

Heeft iemand misschien inmiddels nog nieuwe oplossingen bedacht (behalve een dun draadje er aan solderen)?
Groeten, Rudolf
H0 / H0e gelijkstroom - Nederlandse baan, tijperk:1972 - Dinamo(DCC+analoog) - iTrain

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re:Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Reactie #12 Gepost op: 01 December 2012, 14:40:09 »
Alweer 3,5 jaar geleden? Ik wordt oud.  :-\ ;D
Nee, een andere oplossing is er niet. Ik heb een dun lakdraadje (0,3 mm) aan de wisseltongen gesoldeerd, vlakbij het scharniertje. Is even gepriegel, maar je zag er niks van en het werkte prima.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re:Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Reactie #13 Gepost op: 01 December 2012, 14:50:34 »
Rudolf
Ik heb dit probleem opgelost door een (heel klein) beetje kopervet in het scharnier te smeren. Het scharnier zit laag, dus de railkop blijft schoon.

Als er verf in het scharnier is gelopen bij het "roesten" dan werkt dit natuurlijk ook niet.
Draadje solderen is elektrisch natuurlijk het beste.

Succes en groeten
andere Henk

Rudolf Stammis

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re:Stroomvoorziening wisseltongen Rocoline
« Reactie #14 Gepost op: 02 December 2012, 17:58:26 »
@Henk & Henk,
Bedankt, dan ga ik binnenkort draadjes solderen.
Groeten, Rudolf
H0 / H0e gelijkstroom - Nederlandse baan, tijperk:1972 - Dinamo(DCC+analoog) - iTrain