Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
  

Auteur Topic: 8-baan ipv keerlus - (Baanplan N)  (gelezen 5620 keer)

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
8-baan ipv keerlus - (Baanplan N)
« Gepost op: 25 March 2009, 15:42:36 »
Hierbij mijn voorlopig ontwerp. Het kopstation zit over de bovenkant heen voor de duidelijkheid.

Grondplaat: 250*125

Periode : IV-V

Vooral veel rangeerwerk op kopstation en treinen die rond kunen blijven rijden, komen af en toe te voorschijn en duiken dan weer weg.

Ik had eerst een keerlust ingebouwd ipv een acht omdat ik het kopstation wil kunnen bereiken vanuit twee zijden van het doorgangsstation.
Een keerlus levert vindt ik teveel elektronische rompslomp en kosten op zodat ik het op deze manier opgelost heb.



De volgende zaken ben ik nog niet over tevreden: De bochten na de doorgansstation zijn erg krap en het station aan de korte kant. Misschien station in de bocht maken? 

Iemand een goed idee of verdere tips?

« Laatst bewerkt op: 29 March 2009, 08:41:37 door Hans van de Burgt »
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: 8-baan in N ipv keerlus
« Reactie #1 Gepost op: 25 March 2009, 15:49:30 »
Het station is links en rechts verbonden met de 8. Dat geeft toch gewoon een keerlus.

Sander

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re: 8-baan in N ipv keerlus
« Reactie #2 Gepost op: 25 March 2009, 15:54:19 »
Je hebt nog gelijk ook, helemaal niet aan gedacht. Zo zie je maar dat je heel de baan moet nakijken.
Verder nog tips?

Dit was het vorige idee:



De aansluiting van het spoor naar het kopstation ligt hier nog aan de linkerkant i.p.v. rechts. Kan hierdoor minder hoogte maken.
« Laatst bewerkt op: 25 March 2009, 16:01:11 door Ben »
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: 8-baan in N ipv keerlus
« Reactie #3 Gepost op: 25 March 2009, 16:11:18 »
Ben, je uitgangspunt in het eerste bericht is :
Citaat
Een keerlus levert vindt ik teveel elektronische rompslomp en kosten op

Deze laatste tekening toont twee keerlussen. Ik weet dus niet preces wat de bedoeling is.

Sander

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: 8-baan in N ipv keerlus
« Reactie #4 Gepost op: 25 March 2009, 16:12:40 »
Het station is links en rechts verbonden met de 8. Dat geeft toch gewoon een keerlus.
Volgens mij niet. Volg maar eens een van de railstaven. Volgens mij vindt je geen conflict.

De aansluiting van het spoor naar het kopstation ligt hier nog aan de linkerkant i.p.v. rechts. Kan hierdoor minder hoogte maken.

Ben kun je eens vertellen wat er aan die twee sporen rechtsboven hangt?
gaat dat naar een schaduwstation? Zoja dan heb je daar een keerlus.

En verder zie ik nog niet waar dat kopstation aansluit op de rest van de baan.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re: 8-baan in N ipv keerlus
« Reactie #5 Gepost op: 25 March 2009, 16:24:04 »
Het kopstation sluit rechtsboven aan op de twee vrije banen in de hoek.

Het doorstroomstation op de vrije banen links en recht onderin.

N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: 8-baan in N ipv keerlus
« Reactie #6 Gepost op: 25 March 2009, 16:24:31 »
Eric, het is een goede tip om de railsstaven te volgen. Dat had ik dus gedaan .... en dan zie je het conflict. Kijk ik nou verkeerd of vergis jij je ?

Sander

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re: 8-baan in N ipv keerlus
« Reactie #7 Gepost op: 25 March 2009, 16:27:20 »
Ben, je uitgangspunt in het eerste bericht is :
Deze laatste tekening toont twee keerlussen. Ik weet dus niet preces wat de bedoeling is.

Sander

Welke tweede keerlus zie jij die ik niet zie?
De eerste is de lus in de ovaal, of tel je deze twee keer omdat hij van twee kanten gebruikt wordt?
Stel dat ik het stuk in het ovaal weg haal en er alleen een ovaal overblijft dan heb je toch geen keerlus meer?
« Laatst bewerkt op: 25 March 2009, 16:28:53 door Ben »
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: 8-baan in N ipv keerlus
« Reactie #8 Gepost op: 25 March 2009, 16:41:40 »
Ben, in het midden van de ovaal loopt een diagonaal. Links daarvan zie je een keerlus, rechts daarvan zie je de tweede keerlus. Beide lussen kun je inrijden en in omgekeerde richting weer terugkomen bij de wissel van de diagonaal.

Sander


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: 8-baan in N ipv keerlus
« Reactie #9 Gepost op: 25 March 2009, 16:42:47 »
Eric, het is een goede tip om de railsstaven te volgen. Dat had ik dus gedaan .... en dan zie je het conflict. Kijk ik nou verkeerd of vergis jij je ?
Waar zie jij het conflict. Nu ik er nog een keer goed naar kijk zit er inderdaad ergens een probleem. Kan alleen nog niet de vinger op de zere plek leggen.

Maar Ben moet ook even antwoord geven wat er aan die twee sporen rechtsboven hangt. Dat is nu niet te zien. Ik vermoed een schaduwstation en dan zit daar in ieder geval wel een keerlus want je komt weer op hetzelfde spoor uit.
Ook is mij nog niet duidelijk waar dat kopstation in het baanplan meedoet.  Maar dat doet er ook niet veel toe want daar zit geen probleem in.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: 8-baan in N ipv keerlus
« Reactie #10 Gepost op: 25 March 2009, 16:43:41 »
@ Santerdam

Bij het plan staat: dit was het vorige idee.
Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: 8-baan in N ipv keerlus
« Reactie #11 Gepost op: 25 March 2009, 16:46:30 »
Inmiddels heb ik het idee dat we even langs elkaar heenpraten  ;D komt wel weer goed.

@Ben
Ik zie het. Rechts van het kopstation zit ook nog een kort stukje spoor en dan heb je inderdaad twee aansluitingen naar die 2 sporen. kopstation ligt dus verschoven tov hoe het nu getekend is.
Dat stuk van de baan is dus geen probleem.
Ergens in het middengedeelte (8-baan) zit het probleem. Maar waar precies? ik zie het nog niet helemaal.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re: 8-baan in N ipv keerlus
« Reactie #12 Gepost op: 25 March 2009, 16:53:59 »
De 8 baan is het probleem. Bij de eerst tekening met de acht heb je een keerlus als je bv rechts vertrekt uit het doorgangstation en je neemt de + aan de buitenzijde naar de 8 en je volgt deze lijn dan kom je bij de andere zijde van de acht en dan zit de + aan de binnenkant. Dat geeft een probleem bij de wissel waar de baan aankomt vanaf de linkerkant. Daar is de plus nl. nog steeds aan de buitenkant.

Bij de tweede ("vorige tekening") heb je een duidelijke keerlus. Maar die telt voor twee. Is dat niet met één keerlus module op te lossen??? ???
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: 8-baan in N ipv keerlus
« Reactie #13 Gepost op: 25 March 2009, 18:03:29 »
Ben, je uitleg van de 8-baan klopt met wat ik bedoelde.

Bij de tweede ("vorige tekening") heb je twee keerlussen. En dat los je op met twee keerlusmodule's. Denk er wel aan, dat naast de keerlussen nog extra wissels met aansluitende sporen liggen. Daar zou best nog 'n extra keerlus verborgen kunnen zitten, ik weet niet wat het schaduwstation allemaal gaat doen.

Sander

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: 8-baan in N ipv keerlus
« Reactie #14 Gepost op: 26 March 2009, 09:32:35 »
Ben,

Je vraag begint eigenlijk met een redelijk ingewikkeld baanplan (met die 8 er in) om een keerlus te voorkomen. Uiteindelijk kom je uit op twee keerlussen (en vraag je of je dat niet met één module kunt oplossen). Wat is eigenlijk de echte reden dat je de keerlus wilt voorkomen? Zo moeilijk is het nou ook weer niet om een keerlus elektrisch op te lossen (op heel veel modelspoorbanen komt een keerlus voor en wordt die opgelost), en met de hulp hier op het forum moet dat zeker lukken!

Groeten, Marcel