Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
21 October 2025, 22:52:33
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door PeterV
21 October 2025, 22:52:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
21 October 2025, 22:50:41
Raadplaatje door R1954
21 October 2025, 22:36:58
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans1963
21 October 2025, 22:25:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 October 2025, 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
21 October 2025, 21:43:51
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
21 October 2025, 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Bennis
21 October 2025, 21:28:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
21 October 2025, 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
21 October 2025, 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
21 October 2025, 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
21 October 2025, 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
21 October 2025, 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 October 2025, 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
21 October 2025, 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
21 October 2025, 18:41:12
Veevervoer ss/ ns door klusser
21 October 2025, 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
21 October 2025, 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
21 October 2025, 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
21 October 2025, 15:26:17
Märklin 2025 door Quinzeedied
21 October 2025, 15:09:34
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
21 October 2025, 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
21 October 2025, 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
21 October 2025, 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
21 October 2025, 11:25:25
  

Auteur Topic: Aansluitprobleem Mutt KSM2 aan Littfinski GBM8 op Rocomotion  (gelezen 4940 keer)

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Aansluitprobleem Mutt KSM2 aan Littfinski GBM8 op Rocomotion
« Reactie #15 Gepost op: 24 March 2009, 20:35:10 »
@ Remunj: Ik heb deze bezetmelder en terugmeldmodule de vorige winter gebruikt op het testspoortje. Dat werkte naar grote tevredenheid en heb toen de zaak afgebroken. Ik ben toen deze winter mijn schaduwstation gaan bouwen en ben nu zover om deze bezetmelder en terugmeldmodule weer te gaan gebruiken, zo zit dat. Als eerste wilde ik testen of het op de keerlusmodules werkt; dat blijkt dus van niet.

@ Piet: Dank voor je schema, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. Omdat ik twijfels had over de GBM-8 en de 10787 heb ik eerst weer eens een standaard blokje gebouwd met bezetmelding. Het blijkt dat dit dus inderdaad niet goed werkt. Er wordt een gebruiker gedetecteerd, te zien aan een aanschakelend rode LED op de 10787 als een lok het blok inrijdt, echter nadat de gebruiker uit het blok wegrijdt blijft de LED branden #$%$%^!

Grote vraag is nu of dit aan de bezetmelder GBM-8 ligt of aan de terugmeldmodule 10787, ik kan het niet zien. Logisch redenerend: als ik alles lostrek van de GBM-8 (dus beide J's en K's en de verbinding met de geisoleerde spoorstaaf) blijft de LED op de 10787 gewoon branden; dat is vreemd. Je zou dus zeggen dat de GBM-8 van slag is. Ik ga er maar mee terug naar de winkel  >:( Ik heb er van beiden nog maar eentje, dus ik kan verder niks uitwisslen en verder testen helaas.

Als het blokje met (eventueel nieuwe) bezetmelding goed werkt zal ik de aansluiting van Piet's schema volgen en jullie berichten hoe en wat.

Tot slot, de website van de beide firma's:
Mütt: http://www.muet-digirail.de/modellbahn/public_html/
Littfinski http://www.ldt-infocenter.com/

Ik hoop er tzt uit te komen!


Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Aansluitprobleem Mutt KSM2 aan Littfinski GBM8 op Rocomotion
« Reactie #16 Gepost op: 18 July 2009, 22:13:01 »
Probleem opgelost! Kennelijk toch destijds een bedradingsfoutje. Ik zet de stroomdetectie van de GBM-8 nu gewoon op de A of B ingang van de KSM-2, dus de hoofdstroom toevoer van deze unit die daarmee de gehele keerlus voed. Op de GBM-8 kan verder gewoon de overige 7 detecties gebruikt worden.

Ferry
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Aansluitprobleem Mutt KSM2 aan Littfinski GBM8 op Rocomotion
« Reactie #17 Gepost op: 20 July 2009, 20:00:40 »
Probleem was dus niet opgelost zoals ik gisteren schreef!! Jeemig. Ik heb dus toch uiteindelijk via het aansluitschema van Piet (dus op A' en B') de stroomdetectie GBM-8 aangesloten en dat werkt. Jammer dat ik nu de overige drie detecties van het groepje van 4 niet kan gebruiken, in mijn baan kan ik die niet in de keerlus kwijt. Per GBM-8 kan ik dus maar twee detecties van een keerlus kwijt, dus zes stroomdetecties blijven ongebruikt, dat is wel heel jammer want zo heb je flink wat meer 10787 en GBM-8's nodig; ik heb 4 keerlussen in de baan vandaar.

Bestaat er niet een GBM-2 met gescheiden detecties??
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re:Aansluitprobleem Mutt KSM2 aan Littfinski GBM8 op Rocomotion
« Reactie #18 Gepost op: 21 July 2009, 00:14:45 »
Bestaat er niet een GBM-2 met gescheiden detecties??
Die zou je zelf kunnen maken. Aan de printlayout te zien is de GBM-8 geen vreselijk ingewikkeld ding. Je zou dus zelfs een GBM-1 kunnen maken.
Maar ik denk dat je dan ook nog de uitgang galvanisch moet scheiden voordat je naar de 10787 gaat. Want die is ook verdeeld in 2 groepen van 4, en ik vermoed dat je per groep ook maar 1 voedingsspanning mag binnenbrengen. Maar daarover kun je pas definitief iets zeggen als je het inwendig schema van de 10787 kent.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.