Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door MaraNCS
Vandaag om 18:59:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 18:57:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:55:13
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:51:08
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39

Auteur Topic: Foto's NS 2530 in het rose?  (gelezen 11152 keer)

manuelspot

• Gast
Re: Foto's NS 2530 in het rose?
« Reactie #15 Gepost op: 23 March 2009, 10:49:33 »
Ja dat rose was bij mij ook een groot probleem. Ik heb zelf een kleur aangemengd aan de hand van de foto's die ik had.

Ik vind zelf dat het goed in de buurt komt.

Manuel

Lokpaint

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 23 March 2009, 11:24:55 »
Hoi

Dit lijkt al heel goed.

Zelf had ik voor een nog donkerder kleur gekozen. Ik baseer mij hiervoor op de tweede foto die je geplaatst hebt.
Achter de bisschop hangt een duitse wagen, deze waren toendertijd nog flessengroen. Een heel donkergroen dus.

ik heb het plaatje op mijn PC even bewerkt totdat dit groen tamelijk goed overeenkomt. Wat ik dan overhou is een bisschop in RAL 4009 (waarom zouden ze voor deze enkele lok geen ralkeur gekozen hebben?) met een sierstreep in ongeveer zinkgeel (RAL 1018)

(Het ligt natuurlijk heel erg aan je beeldscherm hoe het bewerkte plaatje eruitziet :-|)

Bart
« Laatst bewerkt op: 23 March 2009, 11:28:11 door Lokpaint »

manuelspot

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 23 March 2009, 11:34:08 »
Bart je moet ook rekening houden dat iets wat in model gemaakt wordt niet precies dezelfde kleur heeft maar iets lichter moet zijn. omdat anders de kleuren niet goed overéén komen. Goed voorbeeld hiervan is het berlijnsblauw. De echte berlijnsblauw zal gewoon zwart zijn op een modeltrein.

Dus vandaar dat ik de 2530 heel iets lichter heb gehouden. Anders werd het echt te donken naar mijn inzien. Maar goed dat is 1 ieder eigen keuze. Ik heb deze info van de modelspoor fabrikanten.

Manuel

Lokpaint

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 23 March 2009, 11:49:54 »
Bart je moet ook rekening houden dat iets wat in model gemaakt wordt niet precies dezelfde kleur heeft maar iets lichter moet zijn. omdat anders de kleuren niet goed overéén komen. Goed voorbeeld hiervan is het berlijnsblauw. De echte berlijnsblauw zal gewoon zwart zijn op een modeltrein.

Dus vandaar dat ik de 2530 heel iets lichter heb gehouden. Anders werd het echt te donken naar mijn inzien. Maar goed dat is 1 ieder eigen keuze. Ik heb deze info van de modelspoor fabrikanten.

Manuel

Hoi

Klopt wat je schrijft, maar dit is verschil in filosofie. Ik vind niet dat je kleuren moet "schalen".

Ook niet als dit een mooier geheel oplevert, zoals bij deze bisschop.

Ik weet ook bijna zeker dat je de  ACTS klazen of vlavlippen ook niet lichter hebt gemaakt. Wel consequent zijn dus  ;)

Wat het is dat is het.
Inderdaad lijkt het model dan vaak wat donker, maar ja..daar kan ik ook niks aan doen.

Bart

« Laatst bewerkt op: 23 March 2009, 11:52:16 door Lokpaint »

Aspelix

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 23 March 2009, 12:19:16 »
Citaat van: Bart

(Het ligt natuurlijk heel erg aan je beeldscherm hoe het bewerkte plaatje eruitziet Ik weet het niet)

Bart

Niet alleen dat, ook aan de kwaliteit van de foto en die is LO: Lichtelijk Ondermaats, om niet te zeggen: K.......n >:(
De foto is dermate onderbelicht, dat van een fatsoenlijke kleurweergaven geen spake KAN zijn; niet met een gecalibreerde monitor en al helemaal niet met een ONgecalibreerde monitor.
En bewerken heeft dan geen enkele zin. Zonde van de tijd.

Een nieuw model bouw je toch ook niet vanuit een stuk schroot. ???

Zorg er nou eens voor, dat als je goede kleuren wilt tonen in je fotowerk, je ook fatsoenlijke foto's maakt. Dat is het begin.
Neem een fatsoenlijk fototoestel, zet je moebieltje maar uit of ga er mee telefoneren, maar fotografeer er in Gods Here Vredesnaam niet mee. Zet de kleurbalans op daglicht en flits.
Fotografeer niet tegen het licht in of tegen een witte achtergrond, maar neem een neutrale achtergrond, bij voorkeur middengrijs.
Heb je dat niet? Een vel grijs karton heb je voor een eurootje. Prima investering.

Ik vind het ongelooflijkwat er aan prachtig spul  (y) door jullie gebouwd wordt, maar waarvan de foto's erger zijn dan vervuilde bagger. :-[ :-[

Ergerlijk...... >:( >:( >:(

Zo, dat moest ik toch effe kwijt....dat lucht op...

En als je hier vragen over hebt, ik ben fotograaf...

Groeten en veel plezier met bouwen...
Ruurd

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
« Reactie #20 Gepost op: 23 March 2009, 12:30:32 »
Niet iedereen beschikt over professionele fotokwaliteiten, een ander ontbeert communicatieve kwaliteiten.
Laat de mensen lekker bouwen en informatie delen, daar is dit forum voor bedoeld!

Op de foto uit 1962 is duidelijk te zien dat botsschade onder het frontsein en bij de 'hoekschort' met een andere kleur verf is bijgewerkt. Iedereen moet lekker zelf zijn Bisschop bouwen en de kleuren toepassen die de bouwer het beste vind. Daarbij krijg je waarschijnlijk nooit meer de exacte kleur op het model, het blijft subjectief. De laatste NS-stoomlocs waren ook niet groen meer...

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Aspelix

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 23 March 2009, 13:27:32 »
Citaat van: sneek
Niet iedereen beschikt over professionele fotokwaliteiten, een ander ontbeert communicatieve kwaliteiten.
Laat de mensen lekker bouwen en informatie delen, daar is dit forum voor bedoeld!

Niet iederen hoeft over professionele fotokwaliteiten te beschikken, Wim.
Dat hoor je mij niet zeggen en dat zie je mij niet schrijven. >:(
Bovendien zijn de tips die ik gaf slechts basisregels voor iedere fotograaf.

Ik constateer echter regelmatig, dat subliem uitziende producties (y) van de medeforummers in zijn geheel niet tot hun recht komen door slecht opgenomen foto's. :'(

Als een foto die als ondersteuning van een vraag of toelichtng bedoeld is, de essentie ervan niet kan weergeven, is dat een slechte foto. Een onderbelichte foto kan nooit de kleur weergeven die gevraagd wordt. En als, zoals in dit topic, nou net die informatie van belang is, moeten beeld en tekst ook kloppen.
Als ik er een bijdrage aan kan kan leveren dat die modellen tóch tot hun recht komen, dan hebben veel meer mensen er plezier aan, niet in het minst de bouwer(s) zelf, maar óók die mensen, die informatie vragen, die proberen te leren van wat de anderen voordoen.

Ik laat de mensen lekker bouwen, maar als een foto informatief moet zijn, moet die ook van op zijn minst een redelijke kwaliteit zijn en niet onscherp en/of (zwaar) onderbelicht. Dat kost alleen maar serverruimte, data-verkeer en ergernis.

Als dat door een enkele praktische tip verbeterd kan worden, wat is daar dan op tegen? Mijns insziens gaat de kwaliteit van het forum er alleen maar nog meer mee vooruit.

En als jij daar moeite mee hebt, wat wil je dan wel? :-|

Je hoeft die informatie niet te gebruiken. Het mag.....
En als jij die informatie niet wilt hebben. lees het dan niet.

Of ga jij op de donkere treinenzolder staan met een leesbril op en een zonnebril?
Zo, nee? Waarom niet? Leg me dat dan eens uit.
Maar belemmer anderen dan niet met jouw opmerkingen in de uitoefening van zijn/haar hobby.

No bad feelings hoor....

Groeten en geniet vooral van je hobby. Net als ik.

RuuRd
« Laatst bewerkt op: 23 March 2009, 13:35:19 door Ruurd Benthem »

Lokpaint

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 23 March 2009, 13:38:29 »
Niet alleen dat, ook aan de kwaliteit van de foto en die is LO: Lichtelijk Ondermaats, om niet te zeggen: K.......n >:(
De foto is dermate onderbelicht, dat van een fatsoenlijke kleurweergaven geen spake KAN zijn; niet met een gecalibreerde monitor en al helemaal niet met een ONgecalibreerde monitor.
En bewerken heeft dan geen enkele zin. Zonde van de tijd.

Het zou mooi zijn als de foto's voor het oprapen liggen. Helaas is dit niet het geval en moeten we het hiermee doen.

Bovendien heb ik nog nooit een foto gezien die ware kleuren weergeeft. Er zit altijd iemand tussen die de zaak ontwikkeld, en er een persoonlijk tintje aangeeft. Een fotograaf is dus ook niet objectief :(

Bart

MopperSmurfje

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 23 March 2009, 14:06:01 »
Lokpaint schreef:

"Een fotograaf is dus ook niet objectief"

Dat klopt, maar hij heeft er wel minimaal één!

Gerrit F

• Offline Offline
  • Zelfportret
« Reactie #24 Gepost op: 23 March 2009, 14:51:09 »
Nog even off topic.

Misschien kunnen we hier: Kleine treintjes fotograferen en zo nog wat mee doen.
Gezocht: een fotograaf die een kleine cursus wil geven ???? ;) ;D

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Aspelix

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 23 March 2009, 15:47:37 »
Het zou mooi zijn als de foto's voor het oprapen liggen. Helaas is dit niet het geval en moeten we het hiermee doen.

Bovendien heb ik nog nooit een foto gezien die ware kleuren weergeeft. Er zit altijd iemand tussen die de zaak ontwikkeld, en er een persoonlijk tintje aangeeft. Een fotograaf is dus ook niet objectief :(

Bart

Bart,

Het gaat er niet om dat er goede foto's voor het oprapen liggen.
Het gaat er om, dat de camera die het hele zaakje moet registreren goed gehanteerd wordt en als dat niet zonder meer gaat, dan het inzicht verkregen wordt, hoe dat dan wel naar de hand gezet kan worden.

Zelfs met een box-camera kan dat in principe nog.

@Gerrit:
Dat wil echt wel doen.

Misschien dat we een of meer workshops kunnen organiseren.

Oproep aan Peter en Chris: hoe kunnen we dit aanpakken?

Groet en allen veel plezier,
is het niet daar, dan waarschijnlijk hier....

RuuRd

Gerrit F

• Offline Offline
  • Zelfportret
« Reactie #26 Gepost op: 23 March 2009, 15:51:49 »
@ Ruurd,

(y)
Zet me maar op de lijst.

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

stig

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 23 March 2009, 15:54:30 »
Bart,

Het gaat er niet om dat er goede foto's voor het oprapen liggen.

Ja natuurlijk wel. Je begint te mauwen dat de foto LO is, zoniet k.....n is. Maar hier moet je het mee doen. Nieuwe foto's uit het verleden worden niet meer gemaakt... Of doel jij op de "productfoto" van Manuel zijn bouwsel? Probeer het anders nog eens uit te leggen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #28 Gepost op: 23 March 2009, 16:17:17 »
Gaat het over de foto's van Manuel die wel ietsje donker zijn of moeten we met een Delorean gaan zoeken?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Aspelix

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 23 March 2009, 20:37:31 »
Gaat het over de foto's van Manuel die wel ietsje donker zijn of moeten we met een Delorean gaan zoeken?
Ietsje donker? Beetje eufemistisch.

OK, als dat foto's uit een verder verleden zijn en het model al is omgebouwd, heb je niet zo heel veel keuze.

Zullen we er dan nu aan gaan werken, om de herkenbaarheid van de modellen op de geplaatste foto's te verbeteren?

Wederom: Veel plezier met het knutselen al.

Groeten, Ruurd