Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 08:39:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:21:47
20 jaar BNLS door eichddraig
Vandaag om 07:25:46
Station Roodeschool door Scratchbuilt
Vandaag om 07:20:16
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 07:07:29
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Ben
Vandaag om 04:36:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:31:20
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Railcom zender bouwen door AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
Rails roestig verven door Sven
20 June 2025, 21:49:59
19 Toen door defender
20 June 2025, 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
20 June 2025, 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
20 June 2025, 19:30:36
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
20 June 2025, 19:27:27
Handregelaar aan IB Basic door laurent
20 June 2025, 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
20 June 2025, 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 June 2025, 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
20 June 2025, 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 June 2025, 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
20 June 2025, 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
20 June 2025, 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
20 June 2025, 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
20 June 2025, 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
20 June 2025, 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
20 June 2025, 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
20 June 2025, 11:01:15

Auteur Topic: Zeeschuim 2009. Kweek je eigen bomen voor de baan.  (gelezen 39874 keer)

Hasenwald

• Offline Offline
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re:Zeeschuim 2009. Kweek je eigen bomen voor de baan.
« Reactie #15 Gepost op: 21 June 2009, 09:54:08 »
Beste allemaal,

Na verleden jaar op dit forum het een en ander gelezen te hebben over zeeschuim, had ik besloten ook zelf te proberen het te kweken.
Bij Vreekens zaden een paar zakjes besteld en vervolgens in de eerste week van mei één zakje gezaait.

Om mijn kansen (of eigenlijk die van de toekomstige boompjes) te vergroten, besloot ik ze in een beschermende omgeving te laten opgroeien...
Daartoe heb ik van wat rommel een soort kas gemaakt.

De plantjes gingen gelijk als een dolle de lucht in en al snel heb ik ruimte moeten maken omdat alles in elkaar groeide. Ik heb de kleinste plantjes er tussen uit gehaald. Sommige die ik toch de moeite waard vond heb ik in plastic bloempotten gezet. Dit heb ik de afgelopen weken een paar keer herhaald met als resultaat een stuk of 40 plantjes die het goed doen.

Onderstaand de foto's van vandaag. Het plantje op de onderste foto is al 20cm hoog. Ik moet komende week zorgen voor wat versteviging voor de plantjes zodat ze niet omvallen!

« Laatst bewerkt op: 21 June 2009, 10:37:46 door emanje »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 21 June 2009, 15:34:13 »
Het ziet er allemaal goed uit hier boven!

Van de plantjes die vorig jaar in de tuinbedden alhier stonden, is heel veel zaad blijven liggen. Slechts enkele van deze zaadjes zijn per half april al opgekomen, maar hebben een andere groei dan de per 1 mei gezaaide. Het plantje, dat links naast het muntstukje over de steen hangt, is zo'n plantje. Het is nu al volop in bloei en al helemaal verkleurd. Zo zie je dat het tijdstip van kiemen invloed heeft.

Verder had ik dus als gemeld, per 1 mei breedwerpig in de tuin gezaaid. Inmiddels heb ik alles uitgedund en ongeveer 20 plantjes per tuinbed laten staan. De uitgedunde plantjes heb ik wegggegooid. Het spant er immers nu niet zo om, een flinke opbrengst te hebben, omdat ik al een m³ zeeschuim van vorig jaar heb. Vandaar niet verspenen, verplanten etc. Niet krampachtig vertroetelen... Straks de stokjes erbij plaatsen en dat is het.

Ik heb al een trein

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #17 Gepost op: 22 June 2009, 12:01:19 »
Leuk om te lezen dat er meer zijn die dit draadje kunnen vullen... Zo te zien gaat het goed met de kweek.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 28 June 2009, 08:48:19 »
Gisteren de plantjes die in de kweekbakken staan verpoot naar hangbakken. Deze hangen nu aan de schutting, lekker beschut. In de bakken staan niet meer dan 5 plantjes, lekker ruim, zo'n 10 - 15 cm uit elkaar. De plantjes op zolder doen het ook goed, deze zullen t.z.t. ook verhuizen naar een hangbak.

Je merkt nu wel dat het hard gaat met dit mooie weer. De plantjes in de volle grond hebben echt geen haast... Deze zijn nog laag. Denk dat ik een aantal overzet van de volle grond naar een lege kweekbak.

Het is leuk om te zien dat het goed begint te groeien, iets dat je zelf zaait en dan tot een mooi plantje uitgroeit. Zeker voor herhaling vatbaar. Hopelijk blijft het goed gaan tot in augustus...

groeten ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #19 Gepost op: 28 June 2009, 09:15:27 »

Leuke kweekbak, die kun je na de oogst ook nog gebruiken als arcademuur.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 28 June 2009, 17:59:16 »
Ja goed het  ;) Dit was de oplossing voor het ruimte-probleem. De tuin is vol goed en weinig ruimte voor een experiment... dus dan maar de zonnige schutting opgezocht, de bakken kunnen mooi boven elkaar en ook nog onder elkaar. Mijn vriendin vind het ook een heel mooi idee... ze kan er nog plantjes in doen als ik klaar ben met het experiment.

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 01 July 2009, 20:37:58 »
De plantenbakken zijn de oplossing, goedkoop en je kan er nog wat plantjes in kwijt  :) Zo hangt het nu dan aan de schutting:

En niet alleen wij kweken zeeschuim, iemand uit het zuiden van europa is ook al lekker bezig: Hij heeft een aantal potten en pannen vol gezet met zeeschuim. Zijn blog is te vinden op:

http://teloxysaristata.blogspot.com/

Het goede weer laten mijn plantjes heel mooi groeien... De plantjes gaan nu hard!

groeten Ronald K.

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 09 July 2009, 08:51:55 »
Het goede weer laat de planten goed hard groeien... het verschil tussen "achter het glas" en buiten wordt wel wat groter... de planten binnen op zolder zijn hoger dan de planten buiten...

groet Ronald K

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 20 July 2009, 20:24:21 »
een kleine update...

De plantjes groeien hard.... de achter het glas zijn nu 30 - 40cm hoog terwijl de grootste buiten 28 - 30 cm hoog zijn... Een klein verschil dus. Al gaat het achter glas harder dan buiten. De hangbakken zijn een goede oplossing maar de volgende keer wat minder plantjes per bak houden. Ze worden nu wel vol.

De plantjes geplant in de volle grond, tuin, die schieten nog niet echt op. Maximaal 2 cm hoog... dat wordt dus niets.

gr Ronald.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #24 Gepost op: 20 July 2009, 20:34:12 »
Je hebt groene vingers zo te zien. Bij mij werden ze destijds ongeveer 4 cm. hoog. Leuk voor z-spoor... ;)
Ga je ze verkopen? :)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 20 July 2009, 21:04:28 »
Ha Jaap...

Nou verkopen... ik moet nog eens zien wat er van over blijft... we zijn ook nog enkele weken weg... mijn vriendin begint het van de groene vingers ook al te roepen...

maar jaap ga je het niet nog een jaar proberen? Het is een kleine investering (€ 1.90 bij vreeken...)

Mijn recept tot nu toe: Alles eerst in een kweekkastje (van € 6.00 bij welkoop) en de plantjes laten opkomen totdat de plantjes een cm of 2-3 groot waren. Dan overgezet in kleine kweekbakjes en die ook in een kweekkastje gezet. Deze weer laten groeien tot een 5-7 cm hoog en toen pas buiten geplaatst in de bloembakken (€ 2.00, kleine bak 40cm - 4.00 p/st, grote bak 60cm bij praxis) aan de schutting. De kweekkastje stond op zolder. De zolder is gelokaliseerd op het westen, de schutting op het zuiden maar heeft pas in de middag de volle zon... Op de regen dagen na krijgen ze iedere dag wat water.

Groeten Ronald.

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 26 July 2009, 09:40:44 »
Weer een update... De planten op zolder, die doen het echt fantastisch. Ze zijn daar gemiddeld 35cm hoog... en dijen geweldig uit. De volgende keer moeten ze echt meer ruimte krijgen. Het lijkt nu wel een groot dicht oerwoud.

Door de hevige regenval van de afgelopen dagen leek het er op dat één bak aan het verzuipen was... maar door het maken van enkele gaten in de bodem van de bak loopt het water nu mooi weg.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 26 July 2009, 10:34:38 »
Het gaat zo te zien goed Ronald! Dat van die regen zal over de buiten-bakken gaan?

Je kunt de plantjes in verschillende groeistadia oogsten. Zo haal ik dagelijks al wat plantjes naar binnen om te drogen. Je krijgt dan ook mooie kleurschakeringen.

Tevens heb ik deze keer ook de planten buiten al in de vorm van bomen gesnoeid, tijden de groei, gewoon eens kijken wat er valt te modelleren. Ik hoopte hierbij op een kant en klare boom, met dikkere stam, waar alleen de onderste takken af moeten (die schieten door) en de bladeren.

Het verkleuren begint nu al. Slechts een klein gedeelte van dit spul laat ik staan tot het in het zaad geschoten is. Dan heb ik weer zaad voor volgend jaar. Het is niet echt een ideale zomer voor de Teloxis, maar het gaat ondanks het onstuimige weer, net zo goed als vorig jaar.
Ik heb al een trein

DE2225

• Offline Offline
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
« Reactie #28 Gepost op: 04 August 2009, 21:35:42 »
Weer een andere update van groeiresultaten.

De eerste zaaironde is een pietsie mis gegaan. De zaadjes kwamen goed op, maar zodra ze een tot twee centimeter hoog waren ging het mis....  We zijn ook modelbouwers en geen tuinman ;)

Maar we hebben niet zomaar opgegeven, de tweede zaaipoging ging beter. Dat was nota bene met eigen oogst zaad in plaats van een gekocht zakje.
Het resultaat is niet zo indrukwekkend als van Ronald, maar er zijn best boompjes van te maken.
Geen beste foto met m'n mobieltje, maar het geeft een beeld hoe ver ze staan.

Volgend jaar gaan we onder glas zaaien, wellicht dat dan de eerste zaaironde meteen goed gaat.

Groetjes,

Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

sander306

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 04 August 2009, 22:12:21 »
Even een paar plantjes van een ander soort er tussen en er is gelijk een middel om de hobby te financieren ;D

Misschien moest ik het zelf ook maar eens proberen. Maar dan gelijk maar met een soort van vertigatie, anders vergeet ik die dingen water te geven :P
There are only 10 kinds of people, those who understand binairy and those who don't.