Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 08:04:09
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 07:53:21
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
  

Auteur Topic: Zeeschuim 2009. Kweek je eigen bomen voor de baan.  (gelezen 38727 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3737
Zeeschuim 2009. Kweek je eigen bomen voor de baan.
« Gepost op: 22 maart 2009, 16:14:26 »
Zie ook bij mijn handtekening. Omdat de vorige draadjes over Zeeschuim niet meer over alle foto's beschikken, start ik deze nieuwe draad. Ik hoop hier mijn eigen ervaringen met die van medetelers, over komend seizoen, te delen.

Het is nu de tijd om Zeeschuim (Teloxis Aristata) te bestellen. Een zakje met 1500 zaden kost bij Vreeken's zaden slechts 1,90, dus voor de prijs hoef je het niet te laten. Vreeken heeft op verzoek van modelbouwers dit zaad in het programma opgenomen. Uitgebreide aanwijzingen op het zakje.

Vorig jaar heb ik een zakje gekocht, en van de oogst heb ik een veelvoud aan zaad overgehouden. Zodat ik al dit jaar gratis bomen kweek.

Verder kunnen hier wellicht tips en trucs en kweek-weetjes besproken worden, opdat het aantal teleurstellingen met deze plantjes beperkt moge worden...

reigie

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:Zeeschuim 2009. Kweek je eigen bomen voor de baan.
« Reactie #1 Gepost op: 04 april 2009, 10:13:30 »
Beste huub,

Als net her startend spoor hobbiest, heb ik vorig voorjaar ook zaad besteld bij Vreeken. Ik heb het dun uitgezaaid in twee bloembakken om het eens uit te proberen. De zaad kiemde  en groeide snel. Maar helaas stopte de groei, toen de plantjes zo'n 10 cm groot waren :(.  Uiteindelijk verdroogde de plantjes, terwijl ze voldoende water kregen.
Ik wil het dit jaar weer proberen. Misschien kun je wat tips geven over de plaats waar jij het zaait. Op de koude grond of in aan bak, op een zonnige plek of juist niet.

mvg. Barry

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3737
Re:Zeeschuim 2009. Kweek je eigen bomen voor de baan.
« Reactie #2 Gepost op: 04 april 2009, 12:15:39 »
Natuurlijk!

In de vollegrond zaaien omstreeks eind april, begin tot half mei. Zonnig, maar bodem vochtig houden. De grond losmaken en bovenlaag vermengen met compost, zaaigrond, turf. Geen mest, geen kunstmest.

Het zaad is zeer fijn, meng het met een handvol droog fijn zand. Probeer het in een paar porties te verdelen, om ze binnen een paar weken na elkaar te zaaien.

Zaai zeer dun, breedwerpig in de losgemaakte grond, druk het aan met hark oid. Leg de eerste 10 dagen vochtige (jute zakken) lappen over het ingezaaide, en hou dit zorgvuldig vochtig. Dit bevordert het kiemen. Bescherm de eerste tijd ook de plantjes tegen de felle zon.

Als de plantjes opgekomen zijn, moet je ze uitdunnen. Dit is noodzakelijk. Doe je dit niet, dan krijg je allemaal dunne sprieten, die te armetierig zijn om te kunnen gebruiken. Dus iedere plant moet minstens 15 cm bij de volgende plant vandaan staan. Laat een sterk plantje staan en haal daaromheen alle andere plantjes binnen een straal van plm 15 cm eruit. Dat is uitdunnen.

Je kunt proberen de plantjes, die je weghaalt om uit te dunnen, te verspenen, dus met zoveel mogelijk wortelkluit overplanten naar een - bij voorkeur - kweekbakje, dat je kunt afsluiten en in de schaduw plaatsen. Zijn ze een paar cm gegroeid in die bak, dan kun je ze in de vollegrond planten.



Je kunt ook binnen in een bak zaaien, maar binnen krijgen de plantjes te weinig licht, staan ze meestal veel en veel te dicht op elkaar, dus in de strijd om het licht verliezen ze allemaal. Het kan wel, maar dan weer verspenen als de plantjes enkele cm groot zijn.

Dan kun je verder nog voorzorgen nemen tegen te felle zon, harde wind en slagregens. Mijn tuinbedden zijn 1.20 breed, zodat ik er altijd van beide kanten bij kan. Ik heb in de breedte wat bogen geplaatst, waarover ik een stuk landbouw (groei doek) kan leggen en met wat wasknijpers vastmaken.

Tevens kun je alvast zorgen dat je plantstokjes krijgt. Eerst lukt het nog met satéprikkers, later zul je (hopelijk) de echte groene dikkere, langere plantstokjes nodig hebben... De stammetjes kunnen het eigen gewicht maar amper dragen, en daardoor zakken ze vaak naar opzij en dan weer omhoog. Dit voorkom je door er op tijd een plantstokje bij te zetten, tegen de stam aan. Met een tuinbinddraadje vastzetten. Nu krijg je mooie rechte stammen.

Slakken?! Deze zijn gek op de malse jonge blaadjes van zeeschuim. Ik gebruik heel gemene slakkenkorrels, die ook nog een anti-schimmelwerking hebben op de plantwortels, en begin al op tijd te strooien. Vorig jaar maakte ik het mee dat een bed vol zaailingen een volgende dag bijna kaalgevreten was. Dus als je een vriendelijker maniertje weet om ze er bij weg te houden, ga je gang, maar het is wel het éen of het ander.

reigie

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:Zeeschuim 2009. Kweek je eigen bomen voor de baan.
« Reactie #3 Gepost op: 04 april 2009, 20:38:27 »
Bedankt voor je uitleg. Ik weet nu waar het fout is gegaan. Ik moet de planten voortaan verder uit elkaar zetten. Ga er eind deze maand weer mee aan de slag  :).

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re:Zeeschuim 2009. Kweek je eigen bomen voor de baan.
« Reactie #4 Gepost op: 06 april 2009, 21:54:16 »
Normaliter geen reclame op deze website (anders dan vraag en aanbod of aanbiedingen) maar omdat Vreeken de enige zadenleverancier in NL is die dit spul levert ben ik zo vrij toch even een link naar hun site te plaatsen. Bij deze. Zoeken naar:
art. nr. 558200 Teloxis aristata
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3737
Re:Zeeschuim 2009. Kweek je eigen bomen voor de baan.
« Reactie #5 Gepost op: 06 april 2009, 22:47:42 »
Daar zeg je wat! Ik zal mijn handtekening maar wijzigen, want ik had er niet aan gedacht. En in het bericht, nou ja...
Ziezo, dit was/is precies mijn 800ste bericht!

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re:Zeeschuim 2009. Kweek je eigen bomen voor de baan.
« Reactie #6 Gepost op: 11 april 2009, 20:06:40 »
zojuist m'n zaadjes bestelt, ben benieuwd of t lukt! (y)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3737
Re:Zeeschuim 2009. Kweek je eigen bomen voor de baan.
« Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2009, 12:33:10 »
Per 1 mei heb ik al gezaaid in de tuin. Er staat nog niets boven het maaiveld. Ik raad degenen die nog niet gezaaid hebben, het deze week nog snel te doen. Verder ga ik niet als enige deze draad verder vullen. Het zou een herhaling van vorig jaar worden. Met zoeken op zeeschuim kom je de draadjes wel weer tegen, die kun je altijd raadplegen als je iets wilt weten. Ben wel benieuwd naar verhalen van telers die het nu voor het eerst doen, of nieuwe ervaringen opgedaan hebben.

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re:Zeeschuim 2009. Kweek je eigen bomen voor de baan.
« Reactie #8 Gepost op: 11 mei 2009, 18:16:31 »
Wij hebben voor het derde jaar gezaaid.

Vorig jaar was de oogst veel magerder dan het jaar ervoor, we hebben nu wat onderzoek gedaan en inderdaad waren er vorig jaar een paar minder goede keuzes:
1) Te rijke grond
2) Te veel vocht
3) Te vaste ondergrond
4) Te dik gezaaid (maar dat wisten we toen we uitschoten :-\ )

Nu hebben we veel minder rijke grond. We hebben binnen in bakken gezaaid. Verder alleen licht vochtig houden met de plantenspuit (2 x daags een zeer licht buitje).
De kopjes hebben zich inmiddels nieuwsgierig boven de grond gewaagd (y) .

Groetjes,
Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Zeeschuim 2009. Kweek je eigen bomen voor de baan.
« Reactie #9 Gepost op: 24 mei 2009, 11:37:02 »
Zo, vorige week voor het eerst gezaaid in een kweekbakje op zolder... nu na een halve tot een week de eerste opkomst. Ik denk dat ik even wacht met uitdunnen tot ze redelijk gegroeid zijn, kan ik ze beter vast pakken.

Denk dat ik ook nog wat in de tuin ga zetten, ik heb nog een schaduwplekje onder een grote boom. eens kijken wat dat brengt...
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Vervolg: zeeschuim 2009
« Reactie #10 Gepost op: 02 juni 2009, 19:36:58 »
Zo even een update van mijn kweek-front... ik hoop dat alles goed gaat komen.

Nog een stuk in de volle grond gezaaid en dat komt nu mooi op...



het staat mooi onder een boom, ondanks de harde regen van gisteren is het goed gegaan. Inmiddels uit de kweekbak maar eens een aantal sprieten gehaald  en in eigen potjes gezet. eens kijken of deze aanslaan... misschien ben ik iets te vroeg met overpoten.





Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3737
Re:Zeeschuim 2009. Kweek je eigen bomen voor de baan.
« Reactie #11 Gepost op: 02 juni 2009, 20:49:04 »
Je hebt wel dicht gezaaid... nu is het wel goed om ze nog te verspenen, over een week moet je de plantjes uit elkaar trekken. Maar kijk ook uit met ze beet te pakken, wellicht beter om de wortelkluit met wat aarde op te pakken met mes, theelepel of pincet. ook is het misschien raadzaam om de pas verspeende plantjes met wat plastic af tedekken, om uitdroging te voorkomen. De potjes zijn ook wel wat groot. Als je kleinere hebt, zou ik daar ook nog wat in poten. Zie foto boven aan de blz. Een kweekbakje.

Maar verder zien ze er mooi uit. Heb je ze al geteld?  ;)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Zeeschuim 2009. Kweek je eigen bomen voor de baan.
« Reactie #12 Gepost op: 02 juni 2009, 21:00:12 »
Hallo Huub,

nog niet geteld... nog geen tijd voor gehad  ;) het zaaien ging niet helemaal goed. veel te dicht maar daar was ik al bang voor, ik ben al blij dat het opkomt. Had een beetje het gevoel dat ik laat was met zaaien. Nu is het een kwestie van op tijd verspenen... Ik zal morgen eens naar de boerenbond lopen voor wat kweekbakjes.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Zeeschuim 2009. Kweek je eigen bomen voor de baan.
« Reactie #13 Gepost op: 16 juni 2009, 08:06:57 »
Even weer een update van mijn groene experiment...

Het valt mij niets tegen, de kweekkas die ik heb was wel erg nat maar de planten groeien hard. Daarom besloten om de plantjes te verplanten. Bij de plaatselijke boerenbond kleine kweekbakjes gehaald en gisteren verpoot. In de tuin staan nu 3 kleine groeikassen,72 plantjes totaal. Als deze groot genoeg zijn zal ik ze overzetten in de volle grond.



Ik had nog wat bakken over en het is zonde om de overige planten dood te laten gaan. Deze ook maar verplant en daardoor nog een aantal bakken gevuld met planten totaal van 50 - 60 stuks zonder kweekbak. Hier heb ik geen beschermkap voor daarom staan deze op zolder waar het ook aangenaam is.





De plantjes in de volle grond doen het ook goed al groeien deze niet zo heel hard. De eerder verspeende plantjes in de grotere bakjes groeien ook. Nu naar het blijkt heb ik daar teelaarde voor gebruikt en dat is niet zo heel lekker. Het is beter om potgrond te gebruiken.

Tot zover... Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen... Mijn vriendin begint al te roepen dat het tuinonderhoud toch voor mij gaat worden.... ze vind dat ik groene vingers krijg  :D

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Zeeschuim 2009. Kweek je eigen bomen voor de baan.
« Reactie #14 Gepost op: 20 juni 2009, 20:38:06 »
een update...

Waar staan we na een iets meer dan een maand? Sommige plantjes hebben het verplanten niet goed overleefd. De rest doet het goed en groeien gestaag. Dit geld vooral voor de plantjes in de 3 kweekkasjes. De plantjes in de volle grond komen wel maar hebben geen haast om groot te worden, daar moet ik denk ik over een week of wat de boel gaan verspenen. De plantjes op zolder hebben groeien ook wel maar hebben geen haast.

Groeten Ronald K
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!