Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 17:49:54
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:48:52
De Projecten van RetroJack door Frits C
Vandaag om 17:43:23
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
TurnControl: aansluiting verwijderen door Hans Gvz
Vandaag om 16:58:15
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 16:39:01
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 16:29:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 16:21:25
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 16:12:21
Duits transport, waar in NL? door 1200blauw
Vandaag om 16:01:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 15:42:23
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 15:41:47
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Joz
Vandaag om 15:07:21
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
  

Auteur Topic: Digitaliseren Roco NS 4800 (= BR57)  (gelezen 5102 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4652
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Digitaliseren Roco NS 4800 (= BR57)
« Gepost op: 22 March 2009, 11:00:04 »
Beste allen,

Mijn huidige project is het digitaliseren van een NS 4800 van Roco. Via de link http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/br57_roco/br57_roco.html heb ik al e.e.a. bekeken, maar ik blijf met een voor mij belangrijke vraag zitten. Hoe kan het dat je bij oudere Roco locs de blauwe draad niet nodig hebt voor het aansluiten van de verlichting? Er wordt nu alleen een witte draad naar de loc gelegd t.b.v. de koplampen en een groene t.b.v. de cabineverlichting, maar waar wordt de + vandaan gehaald? Volgens de foto's van één van de sporen van de printplaat. Dat zou betekenen van één van de wielen, oftewel rechtsreeks van de digitale spanning die op de rails staat. Maar daar sluit je ook de zwarte of de rode draad op aan! Maar dat zou betekenen dat je eigenlijk nooit de blauwe draad nodig zou hebben, als je ook gebruik kan maken van de aansluiting waar de zwarte of de rode draad op wordt aangesloten! Wie kan mij uitleggen hoe dat zit?


Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Digitaliseren Roco NS 4800 (= BR57)
« Reactie #1 Gepost op: 22 March 2009, 11:54:23 »
De blauwe draad is de gemeenschappelijke +.

Echter kan je die ook prima van 1 van de spoorstaven afhalen, meestal zit de + aansluiting indirect aan de sporen namelijk via het frame.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2065
Re: Digitaliseren Roco NS 4800 (= BR57)
« Reactie #2 Gepost op: 22 March 2009, 12:55:09 »
Ik heb de blauwe draad altijd nog gebruikt, ook bij de oudere roco loks, en dus ook voor de door jouw genoemde lok ( al heb ik de duitse uitvoering daarvan )

als je op deze foto kijkt:
http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/br57_roco/br57_roco_02.jpg
dan zie je net boven de blauwe streep (Lotpunkt, massa + Fur LED)een schroefje zitten op de print, deze verbind de behuizing met de wielen. Hier snij ik de kopersporen door zodat de schroef los komt te zitten, en hier bevestig ik vervolgens de blauwe draad aan. Evenntueel een draadje over het schroefje heen om de spoortjes weer te verbinden.

Maar zoals Sander ook aangeeft, het is niet nodig.

Groet,
Roelco

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4652
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Digitaliseren Roco NS 4800 (= BR57)
« Reactie #3 Gepost op: 22 March 2009, 13:30:11 »
De blauwe draad is de gemeenschappelijke +.

Echter kan je die ook prima van 1 van de spoorstaven afhalen, meestal zit de + aansluiting indirect aan de sporen namelijk via het frame.

mvg,
 Sander

Dat de blauwe draad een gemeenschappelijke + is, wist ik al. Ik vraag me alleen af waarom er uberhaupt nog een blauwe draad aan een decoder gesoldeerd wordt, als je daarvoor ook het punt kunt gebruiken waarop de rode of zwarte draad wordt aangesloten  ???

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Digitaliseren Roco NS 4800 (= BR57)
« Reactie #4 Gepost op: 22 March 2009, 13:34:30 »
Als de blauwe draad gebruikt wordt dan brandt de verlichting continuer dan met gebruik making van de rode/zwarte draad.

Bij elke storing in de stroomafname zal de verlichting dan knipperen, met de blauwe draad is dat veel minder.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw