Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 17:59:24
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 17:58:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 17:58:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 17:55:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 17:54:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:49:25
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 17:48:38
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:30:17
Pendel module Viessmann 5214 door bask185
Vandaag om 16:55:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:39:37
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jeroen Water
Vandaag om 16:09:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 16:03:49
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:09:18
Configureren van YD8116 via web browser door Jan Pieter
Vandaag om 14:35:23
Voetgangersspoorbrug te gebruiken voor Nederlandse baan? door Benelux795
Vandaag om 14:29:37
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 14:20:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:07:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 14:01:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:58:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Hans1963
Vandaag om 13:29:36
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 12:55:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 12:08:21
  

Auteur Topic: Digitaliseren Roco NS 4800 (= BR57)  (gelezen 5093 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4652
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Digitaliseren Roco NS 4800 (= BR57)
« Gepost op: 22 March 2009, 11:00:04 »
Beste allen,

Mijn huidige project is het digitaliseren van een NS 4800 van Roco. Via de link http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/br57_roco/br57_roco.html heb ik al e.e.a. bekeken, maar ik blijf met een voor mij belangrijke vraag zitten. Hoe kan het dat je bij oudere Roco locs de blauwe draad niet nodig hebt voor het aansluiten van de verlichting? Er wordt nu alleen een witte draad naar de loc gelegd t.b.v. de koplampen en een groene t.b.v. de cabineverlichting, maar waar wordt de + vandaan gehaald? Volgens de foto's van één van de sporen van de printplaat. Dat zou betekenen van één van de wielen, oftewel rechtsreeks van de digitale spanning die op de rails staat. Maar daar sluit je ook de zwarte of de rode draad op aan! Maar dat zou betekenen dat je eigenlijk nooit de blauwe draad nodig zou hebben, als je ook gebruik kan maken van de aansluiting waar de zwarte of de rode draad op wordt aangesloten! Wie kan mij uitleggen hoe dat zit?


Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Digitaliseren Roco NS 4800 (= BR57)
« Reactie #1 Gepost op: 22 March 2009, 11:54:23 »
De blauwe draad is de gemeenschappelijke +.

Echter kan je die ook prima van 1 van de spoorstaven afhalen, meestal zit de + aansluiting indirect aan de sporen namelijk via het frame.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2065
Re: Digitaliseren Roco NS 4800 (= BR57)
« Reactie #2 Gepost op: 22 March 2009, 12:55:09 »
Ik heb de blauwe draad altijd nog gebruikt, ook bij de oudere roco loks, en dus ook voor de door jouw genoemde lok ( al heb ik de duitse uitvoering daarvan )

als je op deze foto kijkt:
http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/br57_roco/br57_roco_02.jpg
dan zie je net boven de blauwe streep (Lotpunkt, massa + Fur LED)een schroefje zitten op de print, deze verbind de behuizing met de wielen. Hier snij ik de kopersporen door zodat de schroef los komt te zitten, en hier bevestig ik vervolgens de blauwe draad aan. Evenntueel een draadje over het schroefje heen om de spoortjes weer te verbinden.

Maar zoals Sander ook aangeeft, het is niet nodig.

Groet,
Roelco

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4652
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Digitaliseren Roco NS 4800 (= BR57)
« Reactie #3 Gepost op: 22 March 2009, 13:30:11 »
De blauwe draad is de gemeenschappelijke +.

Echter kan je die ook prima van 1 van de spoorstaven afhalen, meestal zit de + aansluiting indirect aan de sporen namelijk via het frame.

mvg,
 Sander

Dat de blauwe draad een gemeenschappelijke + is, wist ik al. Ik vraag me alleen af waarom er uberhaupt nog een blauwe draad aan een decoder gesoldeerd wordt, als je daarvoor ook het punt kunt gebruiken waarop de rode of zwarte draad wordt aangesloten  ???

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Digitaliseren Roco NS 4800 (= BR57)
« Reactie #4 Gepost op: 22 March 2009, 13:34:30 »
Als de blauwe draad gebruikt wordt dan brandt de verlichting continuer dan met gebruik making van de rode/zwarte draad.

Bij elke storing in de stroomafname zal de verlichting dan knipperen, met de blauwe draad is dat veel minder.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw