Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 09:05:45
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:05:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 09:02:11
booster vraag door Overet
Vandaag om 08:50:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:45:34
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Overet
Vandaag om 08:45:15
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Wat was jullie allereerste loc? door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:35:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:14:33
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 07:58:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MathynK
Vandaag om 07:29:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
11 August 2025, 23:35:13
Aanpassen baanplan bestaande baan door hervé
11 August 2025, 23:30:27
Raadplaatje door Lars Smelter
11 August 2025, 23:02:49
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
11 August 2025, 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
11 August 2025, 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
11 August 2025, 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
11 August 2025, 20:39:49
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
11 August 2025, 20:05:30
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
11 August 2025, 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
11 August 2025, 17:32:15
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
11 August 2025, 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
11 August 2025, 16:32:43

Auteur Topic: Ervaringen met baan besturings software gezocht  (gelezen 4886 keer)

Dirk J

• Offline Offline
Re: Ervaringen met baan besturings software gezocht
« Reactie #15 Gepost op: 21 March 2009, 23:27:54 »
Ik vind een lineaire verdeling zelfs onlogisch. Bij lage snelheden zijn de stappen dan relatief groot, en bij hoge snelheden relatief klein.
Als ik een decoder instel, zijn de stappen bij lage snelheden veel kleiner dan bij hoge snelheden.

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #16 Gepost op: 21 March 2009, 23:28:24 »
Ik zou toch graag zien dat Koploper vragen besproken worden op het Koploper forum.
DAAR zit alle kennis op 1 forum.

Da´s niet nieuw, dat hebben we al tijden geleden zo afgesproken.

Dank u.

Vergelijken is natuurlijk prima, duik je in problematiek , dan naar het Koploperforum.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 22 March 2009, 13:09:37 »
Citaat van: Barend  link=topic=18779.msg280201#msg280201 date=1237673700
Krijn

Ik begrijp deze tekortkomingen niet.
De 0,5km per decoderstap is een probleem van de decoder. Zelfs bij 128 stappen kom je dan niet hoger dan 64km per uur. De overige twee zogenaamde tekortkomingen zitten gewoon in Koploper. Wel even de moeite nemen dit in de handleiding op te zoeken!

Met vriendelijke treingroet

B. Verbiest

Als eerste ben ik niet Krijn, maar dat is niet zo erg hoor:)

Die 0.5km per stap is geen probleem van de decoder. Ik heb de decoder zo ingesteld dat hij bij stap 10 volgens schaalsnelheid iets van 6km/uur rijd, waarom, omdat ik dat wil, ik wil bij de eerste stappen echt kruipen zodat ik mijn trein heel rustig het station over kan sturen, zo langzaam dat je hem bijna niet ziet rijden. Weet dat ik daar appart in ben, en weet dat dit een beperking van Koploper is, en dat dit niet aangepast wordt ( reeds besproken op het koploper forum ) Maar dus wel een reden voor een eigen programma.

En die andere opties zitten niet in koploper, tenminste niet zo als ik het wil. (dus zonder gebruik te maken van toetsenbord, muis, en computerscherm ) Als jij ze wel weet te vinden mag je mij een PM sturen met waar het in de handleiding staat, want ondanks dat ik vaak handleidingen niet of beperkt lees, deze heb ik wel helemaal gelezen.

En het is niet mijn bedoeling hier deze problemen te bespreken of op te willen lossen, het zijn beperkingen inn koploper en voor mij redenen om toch een ander programma te willen.

Groet,
Roelco

Barend

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 22 March 2009, 16:43:20 »
Roelco

Als je voor het locwisselen een vaste route aanmaakt heb je de keus om het loctype te veranderen na het ontkoppelen en ook weer na het koppelen. Wat betreft de instelling van de snelheden kun je in Koploper snelheden na ijken inderdaad alleen in hele km waardes opgeven.

Het semi automatisch rijden kan door het aanmaken van handmatige "wisselstraten" waarna je handmatig tussen het automatisch verkeer kan rijden.

Met vriendelijke treingroet

B. Verbiest

rjr

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 22 March 2009, 19:43:45 »
Barend,

En dat is dus niet hoe ik het wil.
Trein moet automatisch binnen komen, dan over naar handmatig. Tot zo ver geen probleem.
Wat er daarna met die lok gebeurt staat alleen niet vast. Ik neem de controlle over, en doe wat mij goed dunkt, rangeer acties, lok verzorging, naar het bergstationnetje dat buiten het automatische rijden valt, lok gaat naar lokloods waar hij 1 uur, 1 dag, 1 week, of zelfs 1 maand buiten gebruik zou kunnen blijven staan.
Op een gegeven moment bedenk ik dat het wel leuk om die lok weer eens de baan op te sturen, met personen wagens, of juist goederen wagens, net wat ik op dat moment leuk vindt. Ik zet hem klaar op een spoor, druk vervolgens op een knop op mijn bedieningspanneel van het spoor welke mag vertrekken.( dus zeker niet iets op het scherm van de computer en niet met een muis of toetsenbord )

Op dat moment mag de computer de controlle overnemen, die moet dan dus kijken/weten welke lok het is, en welke wagens er achter staan, en op basis daarvan bepalen wat de rijeigenschappen moeten zijn en waar deze wel en niet mag komen.

Al deze tijd wil ik dus niet gebruik maken van een toetsenbord of muis. Ook hoef ik niet zo nodig een computerscherm te zien.

Bij mijn vorige baan had ik zelfs heel lang het scherm gewoon onder de baan staan en stond die uit. Alleen bij de configuratie van het geheel heb ik daar gebruik van gemaakt, en als ik eens aanpassingen in mijn baan maakte was deze nodig, of als ik weer eens ergens een foutje ontdekte:)

Dit heb ik verder nog niet gevonden in welk programma dan ook, anders dan mijn eigen programma.

Als iemand z'n programma wil schrijven heb ik daar interesse in, want ondanks dat ik het zelf dus ook schrijven kan, gaat er best veel tijd in zitten om een goed programma te schrijven, of nu weer aan te passen voor het nieuwe baanplan ( aangezien ik enige gebruiker was heb ik nogal wat onderdelen vast in de code staan eenvoudig omdat ik er nog geen prioriteit aan het gegeven dit anders op te lossen )

Groet,
Roelco

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #20 Gepost op: 22 March 2009, 20:03:50 »
Roelco,

Voor een gedeelte kan ik het met je eens zijn. Het is jammer dat Koploper een loc die handmatig bestuurd wordt niet gevold wordt. Toch zijn er zaken die je de besturing wel even duidelijk zal moeten maken. Ik denk dan aan het doorgeven dat de loc niet automatisch verder mag (je gaat over op handbediening), dat hij daarna een andere set wagens krijgt (lengte en treinsoort) en dat hij weer in een bepaalde richting automatisch moet gaan rijden.
Aangezien het glazenbolgehalte van een PC erg laag is zal je dat op het gewenste moment in moeten geven en daarvoor moet je toch een muis, toetsenbord of iets dergelijks moeten gebruiken. Of heb je daar al iets anders voor bedacht?
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #21 Gepost op: 22 March 2009, 20:11:36 »
Ik denk een knopje op zijn toetsenbord waar de code hard achter zit. Of anders telepatie.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

rjr

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 22 March 2009, 20:22:02 »
Roelco,

Voor een gedeelte kan ik het met je eens zijn. Het is jammer dat Koploper een loc die handmatig bestuurd wordt niet gevold wordt. Toch zijn er zaken die je de besturing wel even duidelijk zal moeten maken. Ik denk dan aan het doorgeven dat de loc niet automatisch verder mag (je gaat over op handbediening), dat hij daarna een andere set wagens krijgt (lengte en treinsoort) en dat hij weer in een bepaalde richting automatisch moet gaan rijden.
Aangezien het glazenbolgehalte van een PC erg laag is zal je dat op het gewenste moment in moeten geven en daarvoor moet je toch een muis, toetsenbord of iets dergelijks moeten gebruiken. Of heb je daar al iets anders voor bedacht?

Ik heb daar inderdaad iets anders voor bedacht en daarbij heb ik geen toetsenbord of muis nodig. Ook niet per lok een knopje op mijn bedieningspanneel. ( en dat toetsenbord wil ik niet gebruiken Wim )
Heb gewoon per spoor 1 knop om aan te geven dat de trein op dat spoor weg mag. Richting is makkelijk, is kopstation, dus kan maar 1 richting op ( of dat voor of achteruit is voor de lok zoekt de computer maar uit, maak ik me niet druk om )

In die richting kan hij 2 sporen kiezen, welke is aan de computer, dat hoort weer bij het automatische rijden.

Is dit alles mogelijk? Naar mijn idee wel, onderdelen hiervan heb ik al in mijn vorige baan gebruikt, zal nog wel iets verfijnt gaan worden in mijn huidige baan.
En het zal nog wel wat tijd gaan kosten voor het allemaal is zoals ik het wil, maar ook dat is deel van de hobby:)

Groet,
Roelco

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #23 Gepost op: 22 March 2009, 20:27:34 »
Dat knoppie per spoor voor vertrek is nog niet zo bijzonder maar hoe geef je de lengte aan en het soort trein. Je wil toch niet dat een goederentrein telkens langs een perron stopt of dat hij per ongeluk een spoor in rijdt dat korter is dan de trein.  Je zal ook nog aan moeten geven dat een trein niet automatisch verder mag rijden als je handmatig verder wil. Dat is weer een knopje erbij, tenzij je elke trein handmatig wil laten vertrekken.
Zo heb je behoorlijk wat variabelen die allemaal van invloed (kunnen) zijn op de route die een trein gaat volgen.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

rjr

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 22 March 2009, 20:55:57 »
Enkele ideeen.

En trein komt mijn kopstation binnen, en stop dan en gaat naar handmatig. Het uitrangeren ( zelfs al is het alleen omlopen ) doe ik altijd zelf, vindt ik leuk. Van automatisch naar handmatig is dus makkelijk, geen knopje nodig.

Een trein die vertrekt vanaf een spoor met perron is een personen trein, een trein van 1 van de andere sporen is een goederen trein.
Personen treinen zullen altijd vanaf een perronspoor vertrekken, ook al wordt hij op dit station samengesteld van tijdelijk weggezet materiaal. Reizigers moeten toch eerst in kunnen stappen. En goederen wagens hebben op dit spoor niets te zoeken. Dus ook dit kan zonder knopje.

Lengte van de trein wordt bepaals op 1 van de twee uitrijdende sporen. Vanaf een bepaald bezetpunt zijn op een aantal afstanden lichtsluizen gemaakt. Als het bezetpunt actief is, de lok is daar, kan er gekeken worden welke lichtsluizen open en dicht zijn. Op deze manier kan er onderscheid gemaakt worden in lengtes van treinen. Ik hoef het niet te weten tot op de cm, in mijn geval zouden 3 of 4 lengte maten goed zijn.
Dus zeg, treinen tot 1 meter, geen enkele lichtsluis gevult.
treinen tot 1.20, eerste lichtsluis gevult.
treinen tot 1.40, eerste twee lichtsluizen gevult.
treinen langer dan 1.60 alle drie lichtsluizen gevult.

welke lok het is is wat lastiger, maar zijn wat opties voor:
* barcodes onder de lok, met op belangrijke punten een barcode lezer.
* de computer volgt elke lok, ook bij handmatig rijden. Weet de wisselstanden, enn via terugmelders waar loks passeren, en weet dus waar welke lok blijft.
* De handregelaar heeft 1 extra knop waarmee je aangeeft dat de huidig actieve lok van de handregelaar overgenomen moet worden.
* Je stuurt de lok handmatig weg, en vanaf het eerste bezetmeld punt in de baan wordt de actieve lok van  handregelaar overgenomen door computer.

Deze laatste gebruikte ik tot dus ver, maar zit nog wat beperkingen aan, zeker ook omdat ik met meerdere handregelaars wil kunnen gaan rijden nu.

En ondanks dat dit ervaringen zijn van mijn eigen software pakket, en wat beperkingen van beschikbare software programma's weet ik niet of het helemaal de bedoeling van de vraagsteller was om zo diep in te gaan op de oplossingen die ik gekozen heb? Misschien zou dat wat beter in een ander topic thuis horen.

Groet,
Roelco

Paul Haagsma

• Offline Offline
    • De software (tja waarvoor...)
« Reactie #25 Gepost op: 22 March 2009, 21:02:46 »
Goh,

Waar zou hij de meeste ideeen vandaan hebben gehaald  (y)

Mvg,
Paul.

Wim Romijn

• Online Online
« Reactie #26 Gepost op: 22 March 2009, 21:03:38 »
Roelco,

Kijk eens naar mijn eerste melding.

Citaat
Natuurlijk is het zo dat hoe meer je wil hoe ingewikkelder het gaat worden en zoals gebruikelijk bij ons als hobbyisten wij willen altijd meer met het gevolg het wordt ingewikkelder maar dat zal je zelf ook wel ondervinden als je enige tijd met een (zelf) ontwikkeld programma werkt je wil steeds meer met het gevolg: Het wordt ..................

De software is volgens velen al te ingewikkeld, wat jij wil maakt dat elke beginner direct al kapt met welke software dan ook.

Ik kan mij niet voorstellen dat er momenteel een programma is die dat ondersteund of binnenkort wil ondersteunen.
« Laatst bewerkt op: 22 March 2009, 21:06:18 door Wim Romijn »

rjr

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 22 March 2009, 21:44:07 »
Paul,

De ideeen komen (misschien voor jouw helaas ) niet uit koploper aangezien de eerste versie van mijn programma al bestond voor ik een eerste versie van koploper ooit gezien heb, laat staan de doc gelezen om te kijken wat het programma kon/kan. Het is ooit begonnen als school opdracht jaren terug.
Mijn wens daarna was als die van Krijn om mijn beroep ( software engineer ) te combineren met mijn modelspoorhobby. Een jaar of wat geleden heb ik me eens verdiept in de digitale techniek, decoders in loks bouwen, en toen ben ik ook pas gaan kijken wat er voor bestaande software was. En sinds vorig jaar koploper voor DDW geschikt gemaakt is heb ik me pas echt in koploper verdiept met als hoofddoel de aansturing van mijn LGB tuin baan waar ik die eisen allemaal niet heb.
Die moet gewoon vol automatisch rijden.

Wim,
Ben het volledig met je eens, dat is dus ook de reden dat ik de software zelf zal blijven ontwikkelen, en aangezien ik het alleen voor mezelf doe maakt het niet uit hoe ingewikkeld het is.

Wat niet weg neemt dat het mijn ervaringen zijn met bestaande software programma's waar onze vriend Krijn om vroeg.

Groet,
Roelco