Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 22:43:11
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Tjalling
Vandaag om 22:42:11
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 22:18:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:58:54
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 21:41:46
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 21:39:59
Contact gegevens Roco NL door André82
Vandaag om 21:28:32
Station Steenwijk poging 2 door Spoor010
Vandaag om 21:19:32
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
Vandaag om 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
  

Auteur Topic: Dobbytown (baanplan N)  (gelezen 2038 keer)

Dobby

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Dobbytown (baanplan N)
« Gepost op: 20 March 2009, 15:58:02 »
Beste Beneluxspoor,

ik heb na wat jaartjes mijn treinen op zolder te hebben staan er maar eens aangedacht om weer te gaan bouwen.

Nou had ik een baanplan gemaakt die in het tijdperk 2/3 wordt gemaakt. Het is een industriestad/gebied. Met een kolenmijn en een ijzererts bron + autofabriek.  Tevens zal er een stoomdepot komen met een locloods.

Hieronder komt mijn baanplan en ik ben benieuwd naar tips / commentaar.
Het onderste gedeelte van het plaatje is met scenery!



Arjan
« Laatst bewerkt op: 20 March 2009, 16:01:52 door Dobby »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Dobbytown (baanplan N)
« Reactie #1 Gepost op: 20 March 2009, 16:07:41 »
Arjan, aan de linkerkant heb je tweesporen tussen de boogwissels. Ik denk dat je daar in de praktijk niet veel mee kunt doen. De sporen lopen maar heel langszaam uit elkaar - het duurt dus lang voordat de tussenruimte voldoende groot is voordat treinen elkaar kunnen passeren. Formeel heet dat het "profiel van de vrije ruimte" en "de positie van de vrijbalk".

Als je de buitenboog door laat lopen naar het bovenste spoor, los het probleem op. Dus de bovenste boogwissel weglaten.

Sander

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: Dobbytown (baanplan N)
« Reactie #2 Gepost op: 20 March 2009, 16:16:24 »
Arja, je hebt een thema, een visie en een idee. Dat is goed. Maar het baanplan vind ik persoonlijk vrij mager. Een ovaal met zijsporen ben je snel beu, lijkt me. Hou het concept van de ijzermijn en autofabriek vast, en probeer iets meer leven in je plan te brengen. Loop niet parallel met de zijkanten, maar probeer er iets "organisch" in te steken. En probeer dit te combineren met een volwaardig schaduwstation (1 niveau lager?), want die 2 spoortjes in de bochten zijn echt te kort.

Je bent goed vertrokken, met een tof idee. Ga door met het ontwerpen, en je zoektocht naar dat perfecte baanplan.  Succes,

groeten,
Michiel

Dobby

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Dobbytown (baanplan N)
« Reactie #3 Gepost op: 20 March 2009, 16:21:49 »
Michiel en sander,

Bedankt voor de feedback. Ik moet zeggen nu ik de tip van sander heb opgepakt vind ik hem zelf ook veel leuker! Hij wordt digitaal en dankzij deze aanpassing wordt het mogelijk continue 2 treinen te laten rijden en dat doet me deugd.

Zouden jullie kunnen kijken wat jullie van de update vinden. Hij is hier:



Arjan

r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Dobbytown (baanplan N)
« Reactie #4 Gepost op: 20 March 2009, 16:32:48 »
Je baanplan ziet er goed uit. Denk je niet dat je lokloods het zicht een beetje beperkt? Misschien dat je het beter een hoek in kan schuiven.

Dobby

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Dobbytown (baanplan N)
« Reactie #5 Gepost op: 20 March 2009, 16:35:40 »
Ik denk dat ik deze misschien wel verleng naar achteren. Maar dat moet ik in de praktijk zien. De ruimte ervoor is er in ieder geval.

Arjan
« Laatst bewerkt op: 23 March 2009, 13:08:05 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd »

r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Dobbytown (baanplan N)
« Reactie #6 Gepost op: 20 March 2009, 22:35:58 »
je wissel iets meer naar buiten schuiven bedoel ik dan...

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Dobbytown (baanplan N)
« Reactie #7 Gepost op: 20 March 2009, 23:13:06 »
Arjan, voor m'n gevoel kun je de baan nog wat verder optimaliseren. (Aannemende dat je met de klok mee rond wilt rijden)

Vuistregel is, dat doorgaande treinen in de route geen wissels in de afbuigende stand tegenkomen (er bestaan enkele uitzonderingen). Op jouw baan speelt dit ook.

Als je de rechter boog aan de bovenkant laat aansluiten op het bovenste spoor, is het probleem opgelost. De rechterboog moet dus iets ruimer worden.
Merk op dat je dan meteen een tweede knelpunt oplost. In het huidige plan kun je de twee opstelsporen alleen verlaten door achteruit het hoofdspoor op te rijden. Met het verleggen van de rechter boog wordt het andere spoor het hoofdspoor. En daarmee is de ontsluiting van de opstelsporen meteen opgelost. Je kunt nu achteruit rijden terwijl het hoofdspoor beschikbaar blijft.

Sander