Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Ronald69
Vandaag
om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
Rick
Vandaag
om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Frits C
Vandaag
om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Rick
Vandaag
om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
Vandaag
om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR
door
VAM65
Vandaag
om 13:34:11
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
odaoda
Vandaag
om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
hmmglaser
Vandaag
om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
defender
Vandaag
om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik
door
defender
Vandaag
om 12:45:24
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
sncf231e
Vandaag
om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2
door
Huup
14 August 2025, 15:59:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Dobbytown (baanplan N)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Dobbytown (baanplan N) (gelezen 1965 keer)
Dobby
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 3
Dobbytown (baanplan N)
«
Gepost op:
20 March 2009, 15:58:02 »
Beste Beneluxspoor,
ik heb na wat jaartjes mijn treinen op zolder te hebben staan er maar eens aangedacht om weer te gaan bouwen.
Nou had ik een baanplan gemaakt die in het tijdperk 2/3 wordt gemaakt. Het is een industriestad/gebied. Met een kolenmijn en een ijzererts bron + autofabriek. Tevens zal er een stoomdepot komen met een locloods.
Hieronder komt mijn baanplan en ik ben benieuwd naar tips / commentaar.
Het onderste gedeelte van het plaatje is met scenery!
Arjan
«
Laatst bewerkt op: 20 March 2009, 16:01:52 door Dobby
»
Gelogd
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: Dobbytown (baanplan N)
«
Reactie #1 Gepost op:
20 March 2009, 16:07:41 »
Arjan, aan de linkerkant heb je tweesporen tussen de boogwissels. Ik denk dat je daar in de praktijk niet veel mee kunt doen. De sporen lopen maar heel langszaam uit elkaar - het duurt dus lang voordat de tussenruimte voldoende groot is voordat treinen elkaar kunnen passeren. Formeel heet dat het "profiel van de vrije ruimte" en "de positie van de vrijbalk".
Als je de buitenboog door laat lopen naar het bovenste spoor, los het probleem op. Dus de bovenste boogwissel weglaten.
Sander
Gelogd
Saraan
Offline
Berichten: 156
Re: Dobbytown (baanplan N)
«
Reactie #2 Gepost op:
20 March 2009, 16:16:24 »
Arja, je hebt een thema, een visie en een idee. Dat is goed. Maar het baanplan vind ik persoonlijk vrij mager. Een ovaal met zijsporen ben je snel beu, lijkt me. Hou het concept van de ijzermijn en autofabriek vast, en probeer iets meer leven in je plan te brengen. Loop niet parallel met de zijkanten, maar probeer er iets "organisch" in te steken. En probeer dit te combineren met een volwaardig schaduwstation (1 niveau lager?), want die 2 spoortjes in de bochten zijn echt te kort.
Je bent goed vertrokken, met een tof idee. Ga door met het ontwerpen, en je zoektocht naar dat perfecte baanplan. Succes,
groeten,
Michiel
Gelogd
Dobby
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 3
Re: Dobbytown (baanplan N)
«
Reactie #3 Gepost op:
20 March 2009, 16:21:49 »
Michiel en sander,
Bedankt voor de feedback. Ik moet zeggen nu ik de tip van sander heb opgepakt vind ik hem zelf ook veel leuker! Hij wordt digitaal en dankzij deze aanpassing wordt het mogelijk continue 2 treinen te laten rijden en dat doet me deugd.
Zouden jullie kunnen kijken wat jullie van de update vinden. Hij is hier:
Arjan
Gelogd
r0n
Offline
Berichten: 200
Re: Dobbytown (baanplan N)
«
Reactie #4 Gepost op:
20 March 2009, 16:32:48 »
Je baanplan ziet er goed uit. Denk je niet dat je lokloods het zicht een beetje beperkt? Misschien dat je het beter een hoek in kan schuiven.
Gelogd
Dobby
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 3
Re: Dobbytown (baanplan N)
«
Reactie #5 Gepost op:
20 March 2009, 16:35:40 »
Ik denk dat ik deze misschien wel verleng naar achteren. Maar dat moet ik in de praktijk zien. De ruimte ervoor is er in ieder geval.
Arjan
«
Laatst bewerkt op: 23 March 2009, 13:08:05 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd
»
Gelogd
r0n
Offline
Berichten: 200
Re: Dobbytown (baanplan N)
«
Reactie #6 Gepost op:
20 March 2009, 22:35:58 »
je wissel iets meer naar buiten schuiven bedoel ik dan...
Gelogd
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: Dobbytown (baanplan N)
«
Reactie #7 Gepost op:
20 March 2009, 23:13:06 »
Arjan, voor m'n gevoel kun je de baan nog wat verder optimaliseren. (Aannemende dat je met de klok mee rond wilt rijden)
Vuistregel is, dat doorgaande treinen in de route geen wissels in de afbuigende stand tegenkomen (er bestaan enkele uitzonderingen). Op jouw baan speelt dit ook.
Als je de rechter boog aan de bovenkant laat aansluiten op het bovenste spoor, is het probleem opgelost. De rechterboog moet dus iets ruimer worden.
Merk op dat je dan meteen een tweede knelpunt oplost. In het huidige plan kun je de twee opstelsporen alleen verlaten door achteruit het hoofdspoor op te rijden. Met het verleggen van de rechter boog wordt het andere spoor het hoofdspoor. En daarmee is de ontsluiting van de opstelsporen meteen opgelost. Je kunt nu achteruit rijden terwijl het hoofdspoor beschikbaar blijft.
Sander
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Dobbytown (baanplan N)