Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
  

Auteur Topic: Dobbytown (baanplan N)  (gelezen 1966 keer)

Dobby

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Dobbytown (baanplan N)
« Gepost op: 20 March 2009, 15:58:02 »
Beste Beneluxspoor,

ik heb na wat jaartjes mijn treinen op zolder te hebben staan er maar eens aangedacht om weer te gaan bouwen.

Nou had ik een baanplan gemaakt die in het tijdperk 2/3 wordt gemaakt. Het is een industriestad/gebied. Met een kolenmijn en een ijzererts bron + autofabriek.  Tevens zal er een stoomdepot komen met een locloods.

Hieronder komt mijn baanplan en ik ben benieuwd naar tips / commentaar.
Het onderste gedeelte van het plaatje is met scenery!



Arjan
« Laatst bewerkt op: 20 March 2009, 16:01:52 door Dobby »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Dobbytown (baanplan N)
« Reactie #1 Gepost op: 20 March 2009, 16:07:41 »
Arjan, aan de linkerkant heb je tweesporen tussen de boogwissels. Ik denk dat je daar in de praktijk niet veel mee kunt doen. De sporen lopen maar heel langszaam uit elkaar - het duurt dus lang voordat de tussenruimte voldoende groot is voordat treinen elkaar kunnen passeren. Formeel heet dat het "profiel van de vrije ruimte" en "de positie van de vrijbalk".

Als je de buitenboog door laat lopen naar het bovenste spoor, los het probleem op. Dus de bovenste boogwissel weglaten.

Sander

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: Dobbytown (baanplan N)
« Reactie #2 Gepost op: 20 March 2009, 16:16:24 »
Arja, je hebt een thema, een visie en een idee. Dat is goed. Maar het baanplan vind ik persoonlijk vrij mager. Een ovaal met zijsporen ben je snel beu, lijkt me. Hou het concept van de ijzermijn en autofabriek vast, en probeer iets meer leven in je plan te brengen. Loop niet parallel met de zijkanten, maar probeer er iets "organisch" in te steken. En probeer dit te combineren met een volwaardig schaduwstation (1 niveau lager?), want die 2 spoortjes in de bochten zijn echt te kort.

Je bent goed vertrokken, met een tof idee. Ga door met het ontwerpen, en je zoektocht naar dat perfecte baanplan.  Succes,

groeten,
Michiel

Dobby

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Dobbytown (baanplan N)
« Reactie #3 Gepost op: 20 March 2009, 16:21:49 »
Michiel en sander,

Bedankt voor de feedback. Ik moet zeggen nu ik de tip van sander heb opgepakt vind ik hem zelf ook veel leuker! Hij wordt digitaal en dankzij deze aanpassing wordt het mogelijk continue 2 treinen te laten rijden en dat doet me deugd.

Zouden jullie kunnen kijken wat jullie van de update vinden. Hij is hier:



Arjan

r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Dobbytown (baanplan N)
« Reactie #4 Gepost op: 20 March 2009, 16:32:48 »
Je baanplan ziet er goed uit. Denk je niet dat je lokloods het zicht een beetje beperkt? Misschien dat je het beter een hoek in kan schuiven.

Dobby

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Dobbytown (baanplan N)
« Reactie #5 Gepost op: 20 March 2009, 16:35:40 »
Ik denk dat ik deze misschien wel verleng naar achteren. Maar dat moet ik in de praktijk zien. De ruimte ervoor is er in ieder geval.

Arjan
« Laatst bewerkt op: 23 March 2009, 13:08:05 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd »

r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Dobbytown (baanplan N)
« Reactie #6 Gepost op: 20 March 2009, 22:35:58 »
je wissel iets meer naar buiten schuiven bedoel ik dan...

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Dobbytown (baanplan N)
« Reactie #7 Gepost op: 20 March 2009, 23:13:06 »
Arjan, voor m'n gevoel kun je de baan nog wat verder optimaliseren. (Aannemende dat je met de klok mee rond wilt rijden)

Vuistregel is, dat doorgaande treinen in de route geen wissels in de afbuigende stand tegenkomen (er bestaan enkele uitzonderingen). Op jouw baan speelt dit ook.

Als je de rechter boog aan de bovenkant laat aansluiten op het bovenste spoor, is het probleem opgelost. De rechterboog moet dus iets ruimer worden.
Merk op dat je dan meteen een tweede knelpunt oplost. In het huidige plan kun je de twee opstelsporen alleen verlaten door achteruit het hoofdspoor op te rijden. Met het verleggen van de rechter boog wordt het andere spoor het hoofdspoor. En daarmee is de ontsluiting van de opstelsporen meteen opgelost. Je kunt nu achteruit rijden terwijl het hoofdspoor beschikbaar blijft.

Sander