Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 17:59:24
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 17:58:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 17:58:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 17:55:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 17:54:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:49:25
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 17:48:38
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:30:17
Pendel module Viessmann 5214 door bask185
Vandaag om 16:55:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:39:37
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jeroen Water
Vandaag om 16:09:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 16:03:49
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:09:18
Configureren van YD8116 via web browser door Jan Pieter
Vandaag om 14:35:23
Voetgangersspoorbrug te gebruiken voor Nederlandse baan? door Benelux795
Vandaag om 14:29:37
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 14:20:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:07:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 14:01:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:58:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Hans1963
Vandaag om 13:29:36
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 12:55:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 12:08:21
  

Auteur Topic: Booster  (gelezen 7106 keer)

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re: Booster
« Reactie #15 Gepost op: 17 March 2009, 23:51:44 »
Zie Koploper
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Booster
« Reactie #16 Gepost op: 17 March 2009, 23:54:57 »
Ok, dan blijft er toch echt niets anders over dat je ons verteld in woord of beeld hoe het aangesloten zit. Eerder kunnen we je niet verder helpen. Want alles is dan gissen, of koffiedik kijken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

C Kocken

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Booster
« Reactie #17 Gepost op: 18 March 2009, 00:19:33 »
Hallo Wim  ik zal het zo goed mogelijk proberen
Hoofdbaan  aangesloten op itb. met terugmelders vam Ldt
opstelspoor aangesloten op Pouwer 3 met terugmelders van Ldt
Loopt al maander perfect op koploper geen problemen bij overgang naar booster
Pendelbaan eveneens  aangesloten op pouwer 3 loopt al weken proef handmatig  op koploper geen probleem bij overgang van itb naar booster
Wil proeg gaan rijden  met 2 locs krijg kortsluiting en treinen weigeren van itb naar booster  niets veranderd in stroomaansluiting
Dit gaat boven mijn pet
Kees  Kocken
PS baan staat op koploper forum

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Booster
« Reactie #18 Gepost op: 18 March 2009, 00:22:46 »
Sorry Kees, maar hier komen we ook geen steek verder mee.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

C Kocken

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Booster
« Reactie #19 Gepost op: 18 March 2009, 00:31:15 »
Ok Wim  ik denk dat ik morgen maar eens Uhlenbrock ga bellen
Kees Kocken

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Booster
« Reactie #20 Gepost op: 18 March 2009, 00:51:37 »
Kees, en die zullen je dan dezelfde vraagstellen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Fred

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Re: Booster
« Reactie #21 Gepost op: 18 March 2009, 08:39:31 »
Hallo,

Nog een suggestie. Als je sluiting hebt tussen de ib en je booster, dan knipperen de rode en groene lampjes. Dat schrijf jij ook. 

Wellicht kun je aangeven hoe ze knipperen. Ik bedoel. is er een bepaalde volgorde bv. 1 x groen en dan 2 x rood  of 1 x groen en dan 3 x rood. Aan de hand hiervan kun je namelijk zien wat voor storing het is. In de handleiding van de booster staat achterin beschreven wat de betekenis is van deze volgorde van knipperen.

We horen het wel.

Groetjes,
Fred.
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

Fred

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Re: Booster
« Reactie #22 Gepost op: 18 March 2009, 08:45:43 »
Hoi,

Sorry, lees nu dat je dat al aangaf. 1x rood en 1 x groen. Volgens jou geeft dat aan " oververhitting".  Zoals de anderen al schreven is dit, zonder nader aansluitschema niet op te lossen. Dat iets al een tijd, schijnbaar, proleemloos werkte zegt niets, is mijn eigen ervaring met 2 boosters. Toch kan er een een aansluitfout zitten. dat had ik nl. ook op mijn eigen baan. Dus.... aansluitschema is vereist, denk ik.

Groetjes.
Fred
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Booster
« Reactie #23 Gepost op: 18 March 2009, 09:09:09 »
Kees, ik zal ook nog een duit in het zakje doen. Je moet toch eerst een aansluittekening laten zien. En als je geen kans ziet om er een tekening van te maken, dan moet je echt draad voor draad beschrijven hoe het aan elkaar zit. Daar is al meerdere malen naar gevraagd, maar blijkbaar kost het je veel moeite om dat duidelijk te maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joto

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
    • Tollens
Re: Booster
« Reactie #24 Gepost op: 18 March 2009, 09:52:32 »
Kees,

Ik ben geen elektra-expert, maaaaaaar teken in paint
hoe je e.e.a. heb aangesloten, mooi met kleurtjes.

Dit is voor jezelf leerzaam omdat:
- jij ook geen elektra-expert ben,
-dit de forum leden goede info geeft,
-werkt voor je eigen geest goed (beeldvorming tussen de oren)
-je hebt meteen een naslagwerk van je aansluitingen.
   (na jaren kan je nog zien hoe het is aangesloten)
(=4 redenen)

Of ben je al aan het tekenen ??  ;)

John

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Booster
« Reactie #25 Gepost op: 18 March 2009, 10:14:16 »
Nee er licht niets op de baan wat kortsluiting kan veroorzaken  anders zou de kortsluiting continu zijn
Kees

Nee, want door een fout in de manier van aansluiten, dus door b.v. te weinig aansluitingen naar het spoor, en dus door een bepaalde overgangsweerstand. Kan het dus zo maar zijn dat als er een trein over rijdt, dat dit net het laatste zetje is wat nodig is om in kortsluiting te gaan. En dat het tijden goed gegaan is kan daar dus aan liggen. Het kan zomaar zijn dat door stoten of temperatuur verschillen, krimpen uitzetten van de rails en het hout, er een contact probleem ontstaat.
Dus daarom alleen is een bedradings/aansluitschema van belang.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Fred

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Re: Booster
« Reactie #26 Gepost op: 18 March 2009, 14:33:41 »
Juist Wim.

Zoals " mij ondertekening aangeeft, werk ik met 2 van die boosters. Ook ik had zo'n probleem wat veel later, na maanden gewoon gebruiken , plotseling de kop op stak door een van de zaken die jij nu net beschreef. Bij mij was het ook toch een foutieve aansluiting waar ik ook telkens overheen keek.

Een schemaatje is dus echt nodig... ;)

Fred.
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

C Kocken

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Booster
« Reactie #27 Gepost op: 19 March 2009, 01:13:59 »
Hallo allemaal  ik heb helaas niet eerder dan vrijdag avond weer tijd voor de baan  ik zal alle draden nalopen en trachten een zo goed mogelijk schema aan te leveren .
Vast allemaal bedankt voor jullie medewerking.
Kees Kocken

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Booster
« Reactie #28 Gepost op: 19 March 2009, 06:37:16 »
Even voor de zekerheid: ik neem aan dat je de aansluiting van booster naar de sporen al een keer omgewisseld hebt om te controleren of er geen ompoling in het spoor tussen booster en centrale zit, toch?

Edgar
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: Booster
« Reactie #29 Gepost op: 20 March 2009, 09:47:00 »
Hallo Kees,

ik heb geen ervaring met boosters, en weinig ervaring met digitale technieken, maar opper hier toch maar mijn voorstel.

Naar mijn weten kan je de spanning van een booster instellen (bv lagere spanning voor N schaal). Leveren de beide boosters wel dezelfde spanning? Als dat niet zo is, dan krijg je problemen. Namelijk bij de overgang met een trein, gaat de booster met de hoogste spanning stroom leveren aan de booster met de laagste spanning. Deze stroom kan aanzienlijk zijn, en kan de zekering van de boosters doen afslaan.

Meet eens met een eenvoudige multimeter wat de spanning is over de railisolatie langs iedere kant als beide boosters aan staan.. Deze zou ongeveer 0 (nul) moeten zijn aan beide kanten. Stel beide boosters in op dezelfde rijspanning, en controleer dit eventueel met een multimeter.

't Is maar een voostel... wie weet.
groetjes,
Michiel
« Laatst bewerkt op: 20 March 2009, 09:49:00 door Saraan »