Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Misha
Vandaag om 08:29:49
Ronald doet de Fork Challenge! door 741230
Vandaag om 08:05:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 07:45:12
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
  

Auteur Topic: digitaal of analoog?  (gelezen 32307 keer)

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
digitaal of analoog?
« Gepost op: 29 October 2006, 13:33:47 »
Ik ben op dit moment bezig met het bouwen van een vrij eenvoudige baan. Kort gezegd is het een ovaal met een eenvoudig schaduwstation (2 sporen per rijkant) en een eenvoudig station (zelfde als schaduwstation). De rails is van minitrix wat de schaal ook N maakt. Op dit moment heb ik geen enkele beveiliging op mijn baan (van de 6 locs rijden er nog maar 2) en zit ik te twijfele welke ik wil gebruiken. De baan is nu eenvoudig en klein, maar als ik over enkele jaren (planning isongeveer 6-8 jaar) groter ga wonen, wil ik een grotere baan gaan maken.

De baan zoals ik m nu heb zou je eventueel analoog kunnen beveiligen. De grotere baan voor over een aantal jaar waarschijnlijk niet. Ik zit er dus over na te denken over te gaan op digitaal. Maar daar heb ik dus totaal geen verstand van. Wat is het beste systeem? Kan je elke trein ombouwen tot digitaal? Kan je verschillende systemen door elkaar gebruiken of zit je aan 1 merk vast? Kan je, zonder de moeite die je hebt bij een analoge baan, je treinen met verschillende snelheden laten rijden? En kan je dan makkelijker van binnen naar buitenbaan gaan zonder extra transformatoren? Is digitaal hetzelfde als je baan via de pc regelen? Of is het toch beter om de baan analoog te beveiligen? Wie o wie kan/wil me helpen?
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #1 Gepost op: 30 October 2006, 09:04:53 »
36 keer gelezen, niemand die reageert...Niemand die een beetje verstand heeft van digitaal rijden? :(
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Nicondrio

  • Gast
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #2 Gepost op: 30 October 2006, 09:13:13 »
Even wat antwoorden:
Elke loc is digitaal te maken, hooguit moet er (in uiterste gevallen) iets gedaan worden aan de motor

Je kan tot zekere zin dingen door elkaar gebruiken. Je hebt grofweg 2 systemen, DCC en MM. Je hebt een basis, daarmee stuur je de treinen aan. Die kan je dan weer koppelen aan je computer (niet altijd). Wissels, ontkoppelrais en evt. ook seinen worden aangestuurd via hetzelfde systeem. Die kan je dus vrij wisselen tussen merken (afhankelijk van je systeem). Digitale beveiliging is echt goed mogelijk als je de computer erbij gebruikt. Die detecteerd treinen vervolgens. Koploper is een goed voorbeeld.

Digitaal heeft veel pluspunten ten opzichte van analoog. Nadeel is de prijs van het systeem, zeker een kleine baan is relatief duur om te digitaliseren. De basis is namelijk vrij duur. Toch geeft het je treinen meer mogelijkheden en ook een beter rijgedrag is een enorme verbetering.

Het is puur de afweging of je het waard vind. Als je later een grotere baan van plan bent te maken is het zeker verstandig digitaal te overwegen. Er zijn vele alternatieven. Kijk zelf momenteel naar Daisy van Uhlenbrock(heb zelf dus nog geen digitaal) Daarbij kan je in eerste instantie je baan analoog aansturen (puls gestuurd, dus wel met een verbetering van rijgedrag). Vervolgens kun je loc's digitaal gaan maken (ook niet de goedkoopste hobby) en dan 'langzaam' de overgang maken. Je kunt dan ook nog analoge treintjes laten rijden.

Maar dit is voor mij persoonlijk waarschijnlijk een goede oplossing, dus dat betekend niet dat dat voor jou het goede is. Moet nu naar school, maar zal binnenkort nog wel wat links geven om je een beetje op weg te helpen.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #3 Gepost op: 30 October 2006, 12:09:25 »
Citaat
Is digitaal hetzelfde als je baan via de pc regelen

Nee, digitaal rijden kan prima zonder pc.

Wil je geautomatiseerd treinverkeer hebben, voor het gemak gezegd treinverkeer waar je relatief gezien weinig invloed op hebt, dan moet je via de pc gaan rijden.
Tevens zit je dan aan een brok extra aparatuur om dat voor elkaar te krijgen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #4 Gepost op: 30 October 2006, 12:41:25 »
Hoi,

Er is imo een duidelijk verschil tussen digitaal rijden en computergestuurd rijden.

Digitaal rijden gaat over de manier waarop de straaom op de baan gezet wordt en de manier waarop de loks en eventueel wissels+seinen aangestuurd worden. Dat staat verder los van de beveiliging. Voordelen van digitaal rijden zijn oa. dat de snelheid en richting per lok geregeld wordt ipv per baanvak, dat extra functie mogelijk zijn (licht dat knippert) en dat er een hogere spanning op de baan staat wat de stroomafname ten goede komt.

De prijs is afhankelijk van de gewenste functionaliteit maar hoeft niet heel hoog te zijn als je alleen je loks wilt besturen (ongeveer 30 euro per lok + centrale. Een multimaus hoeft ook niet zo heel veel te kosten)

Dat zegt dus nog niets over de beveiliging.

Computergestuurd rijden wordt meestal in combinatie met een digitaal systeem uitgevoerd en betekend dat je (met heel veel extra componenten) de hele baan automatisch laat rijden, inclusief beveiliging. De kosten nemen dan wel hard toe!

Afhankelijk van de mate van beveiliging die je wilt kan dat dus een optie zijn.

Ik ben zelf heel blij met het digitaal aansturen van de loks, maar het aanleggen van een computergestuurd systeem zie ik niet zitten (te veel electronica en te weinig lol imo).

Anderen zullen aan moeten geven of er veel verschil in complexiteit is tussen analoog en digitaal beveiligen. Het leek mij allebei te ingewikkeld voor een klein zijlijntje met 2 stationnetjes.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Davy

  • Gast
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #5 Gepost op: 30 October 2006, 14:21:55 »
Ik ben op dit moment bezig met het bouwen van een vrij eenvoudige baan. Kort gezegd is het een ovaal met een eenvoudig schaduwstation (2 sporen per rijkant) en een eenvoudig station (zelfde als schaduwstation). De rails is van minitrix wat de schaal ook N maakt. Op dit moment heb ik geen enkele beveiliging op mijn baan (van de 6 locs rijden er nog maar 2) en zit ik te twijfele welke ik wil gebruiken. De baan is nu eenvoudig en klein, maar als ik over enkele jaren (planning isongeveer 6-8 jaar) groter ga wonen, wil ik een grotere baan gaan maken.

De baan zoals ik m nu heb zou je eventueel analoog kunnen beveiligen. De grotere baan voor over een aantal jaar waarschijnlijk niet. Ik zit er dus over na te denken over te gaan op digitaal. Maar daar heb ik dus totaal geen verstand van. Wat is het beste systeem? Kan je elke trein ombouwen tot digitaal? Kan je verschillende systemen door elkaar gebruiken of zit je aan 1 merk vast? Kan je, zonder de moeite die je hebt bij een analoge baan, je treinen met verschillende snelheden laten rijden? En kan je dan makkelijker van binnen naar buitenbaan gaan zonder extra transformatoren? Is digitaal hetzelfde als je baan via de pc regelen? Of is het toch beter om de baan analoog te beveiligen? Wie o wie kan/wil me helpen?

Je hebt minitrix kijk gewoon eens op de site van Trix nederland wat zij zeggen over digitaal rijden. Voor jou is dat gewoon DCC. Lokjes kunnen in principe omgebouwd worden dat kan je misschien zelf anders laten doen door een handelaar bij jou in de buurt. Ik zelf laat het ook altijd doen. Kost mij 20 to 25 euro. Naast de prijs van de decoder.

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #6 Gepost op: 30 October 2006, 14:30:16 »
ik ben toen ik begon met een klein baantje ook gelijk digitaal begonnen . het is duur dat geef ik toe maar als je eenmaal de begin kosten heb gehad dan valt het allemaal nog wel mee v ind ik. als jij later een grote baan digitaal wil bedienen zou ik nu al met digitaal beginnen. zeker omdat je het nu nog erg overzichtelijk hebt.

groetjes Richard

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #7 Gepost op: 30 October 2006, 16:52:55 »
Als ik jou was zou ik voor de Roco Multimaus gaan zon digitale startset 130 a 160 euro verschilt per zaak...als je andere rails gebruikt verkoop je de railsen die erin zit waarde circa 60 euro dan heb je voor een hele mooie prijs 1 digitale lok 2 rijtuigen en een multimaus compleet

zelf heb ik dat ook gedaan heb voor 89 euro 2 muizen compleet 4 rijtuigen
 1 decoder ( uit zon lok gehaald ) en 1 BR 110 lok digitaal

Dusja dan is digitaal niet duur...uiteindelijk mij mening vindt ik digitaal goedkoper want je krijgt veel meer mogelijkheden...alleen als je met een IB wilt gaan rijden dan is het wel weer duur...het is maar net wat je wil..
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #8 Gepost op: 30 October 2006, 17:14:19 »
Citaat
dat er een hogere spanning op de baan staat wat de stroomafname ten goede komt.

Dit is geheel niet correct.
Stroomafname geschiet door blanke (dus niet vervuilde) contacten ongeacht of er een hoge of lage spanning op de rails staat.

Citaat
...alleen als je met een IB wilt gaan rijden dan is het wel weer duur...het is maar net wat je wil..

De IB in vergelijking met een multiemaus/locmause is geen goede vergelijking. Er zit nog een technische kant aan.
Je kunt dus niet zeggen dat als je met de IB rijdt dat dat perse duur is.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #9 Gepost op: 30 October 2006, 18:39:06 »
Dit is geheel niet correct.
 Sander

Geheel niet of niet geheel ????
Als ik analoog langzaam rij staat er (gelijkstroom) een paar volt op de baan, waardoor er een grotere contactonzekerheid ontstaat dan bij digitaal, waar zelfs bij de laagste snelheid (Analoog bijna niet mogelijk !!) nog altijd 16 tot 24 volt op de baan staat, afhankelijk van het systeem.

Ik heb het niet over analoge systemen, waar gepulseerde spanningen op de baan staan. Daarin is al lang bewezen, dat er ook heel fijn langzaam gereden kan worden. Maar die werken vaak ook met een hoge spanning !!

Hoe hoger de spanning op de baan, hoe kleiner de kans op contactproblemen. Maar wel blijven schoonhouden, vuil blijft vuil.

Overigens heb ik afgelopen weekend de Multimaus getest. Ten opzichte van de  Muis 2 of 3 is het natuurlijk een gelikt ding, maar in zijn werkelijke prestaties is er bijzonder weinig verbeterd/veranderd.  Een vergelijk met Uhlenbrock of elk ander volledig systeem is volstrekt onmogelijk, want die mogelijkheden zitten er sowieso niet in.

Jammer, want hij leek misschien een vervanger voor op een digitale modulebaan, maar daar is hij compleet voor afgekeurd. Niet omdat hij niet goed zou zijn, maar hij is in het gebruik veel te eenvoudig gehouden. De verwachting was dus te hoog gespannen. Helaas blijft het nu bij de Lenz-regelaars, die ik persoonlijk vreselijke krengen vind. (snelheidsregeling, maar 2 lok's in geheugen).
Maar ja, ik ben Zimo gewend.......

Maarten.
« Laatst bewerkt op: 30 October 2006, 18:41:29 door maarten van der burgt »

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #10 Gepost op: 30 October 2006, 18:58:06 »
Wat is het beste systeem?
Kan je elke trein ombouwen tot digitaal?
Kan je verschillende systemen door elkaar gebruiken of zit je aan 1 merk vast?
Kan je, zonder de moeite die je hebt bij een analoge baan, je treinen met verschillende snelheden laten rijden?
En kan je dan makkelijker van binnen naar buitenbaan gaan zonder extra transformatoren?
Is digitaal hetzelfde als je baan via de pc regelen?
Of is het toch beter om de baan analoog te beveiligen?
Wie o wie kan/wil me helpen?
Het beste systeem bestaat niet. Keuze maken.
In principe kan elke trein gedigitaliseerd worden.
Decoders: diverse merken voor 1 systeem kan. Randapparatuur hangt ervan af, maar zelfs al zou het theoretisch werken met een ander merk levert het in de praktijk vaak grote problemen op.
Elke lok kan onafhankelijk een snelheid en een richting hebben.
Je kunt zonder probleem van binnenbaan naar buitenbaan, zelfs zonder isolaties. Ik ga er dan wel van uit dat er geen keerlus in zit.
Nee, niet hetzelfde.
Beveiliging is een verhaal apart, kan analoog (aan/uit) maar tegenwoordig ook op een soort gemengde manier. Digitaal beveiligen vereist een behoorlijke ervaring en inzicht, maar is over het algemeen vrij prijzig. Voorlopig eerst rijden, dan beveiligen (analoog of gemengd) en veel ervaring opdoen. Maar wel voordat je later grote uitgaven gaat doen aan beveiligen de keuzes maken.
Voorlopig genoeg hulp ?  Vragen staat vrij, dus: wat wordt de volgende vraag ???

Overigens vind ik digitaal veel goedkoper dan analoog.

Maarten.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #11 Gepost op: 30 October 2006, 23:04:14 »
Mwa daar heb je wel gelijk in dat je de multimaus niet kan verglijken met een IB of TC...Maar toch vindt ik dit ding goedkoop en bied veel mogelijkheden...koop maar eens een krachtige analoog travo van 30 VA of meer dan ben je vaak net zo duur uit...

De meeste mensen die digitaal rijden ( meerderdeels simpel digitaal oa Piko Lokmause enzo ) rijden toch op een soort manier van analoog wat ik spelen noem vindt ik zelf altijd het leukste dan volledig automatisch dan is het geen hol meer aan...maar das mijn mening
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #12 Gepost op: 31 October 2006, 22:23:03 »
Voor jou is dat gewoon DCC.
Mwa daar heb je wel gelijk in dat je de multimaus niet kan verglijken met een IB of TC...

Leuk hoor, al die technische jargontermen, maar ik als volledig digibeet snap eigenlijk niet echt wat jullie hier nu mee bedoelen. Ik weet eigenlijk nog net hoe je de rails aansluit  ;)

De rails is minitrix, de locs zijn van alles wat: minitrix, fleischmann en zelfs een stoomloc van Graham Farish (flying scotsman). Kan je dan alsnog het beste voor minitrix digitaal kiezen?

De enige "eisen" die ik er aan stel:

* de treinen afhankelijk van elkaar op verschillende snelheden kunnen laten rijden.
* geen isolatie nodig tussen binnen en buitenbaan.
* een soort bloksysteembeveiliging. Dus dat er geen 2 treinen op elkaar kunnen botsen. En het langzaam optrekken en afremmen natuurlijk.
* de enige eis m.b.t. de functie van de treinen is de verlichting. D.w.z. wisselende front en sluitverlichting en lichten die blijven branden als de trein stil staat. En het liefste op 1 sterkte (ipv wisselend zoals bij analoog). Meer functies heb je in N sppor niet, tenzij je een dummy hebt (zover ik weet dan :))

Hmmmzzz....dat zijn, achteraf gezien, best veel "eisen". Welk systeem kan je hiervoor het beste gebruiken en is, ook voor een digibeet als ik, te hanteren en te installeren? Is het raadzaam eerst de spullen bij elkaar te sparen/kopen of kan je het stapsgewijs aansluiten en langzaam analoog ombouwen tot digitaal? En wat moet je zoals op de baan zelf aansluiten? Wat zijn bv je "contacten"? (bij analoge beveiliging zijn dat over het algemeen reedcontacten)

Zo, dat was dan weer mijn reactie. Succes ;)

Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #13 Gepost op: 31 October 2006, 22:25:09 »
Als ik je eisen zo bekijk is Dynamo ook een heel goede mogelijkheid voor jou.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #14 Gepost op: 01 November 2006, 09:07:14 »
Als ik je eisen zo bekijk is Dynamo ook een heel goede mogelijkheid voor jou.

Dynamo zit op je fiets  ;D :P

Voor de universele opbouw zijn er verder echter nauwelijks beperkingen en is het geschikt voor vrijwel elke 2-rail gelijkstroom modelspoorbaan van een willekeurig merk in elke schaal (waaronder H0, H0e, N en Z). Met name in de laatste 2 genoemde schalen is het ontbreken van de noodzaak in elke loc een decoder in te bouwen een duidelijk voordeel.

Voor meer informatie over Dinamo:
http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/

mvg,

Matthijs
« Laatst bewerkt op: 01 November 2006, 09:09:30 door Matthijs van Heijningen »