Is digitaal hetzelfde als je baan via de pc regelen
Ik ben op dit moment bezig met het bouwen van een vrij eenvoudige baan. Kort gezegd is het een ovaal met een eenvoudig schaduwstation (2 sporen per rijkant) en een eenvoudig station (zelfde als schaduwstation). De rails is van minitrix wat de schaal ook N maakt. Op dit moment heb ik geen enkele beveiliging op mijn baan (van de 6 locs rijden er nog maar 2) en zit ik te twijfele welke ik wil gebruiken. De baan is nu eenvoudig en klein, maar als ik over enkele jaren (planning isongeveer 6-8 jaar) groter ga wonen, wil ik een grotere baan gaan maken. De baan zoals ik m nu heb zou je eventueel analoog kunnen beveiligen. De grotere baan voor over een aantal jaar waarschijnlijk niet. Ik zit er dus over na te denken over te gaan op digitaal. Maar daar heb ik dus totaal geen verstand van. Wat is het beste systeem? Kan je elke trein ombouwen tot digitaal? Kan je verschillende systemen door elkaar gebruiken of zit je aan 1 merk vast? Kan je, zonder de moeite die je hebt bij een analoge baan, je treinen met verschillende snelheden laten rijden? En kan je dan makkelijker van binnen naar buitenbaan gaan zonder extra transformatoren? Is digitaal hetzelfde als je baan via de pc regelen? Of is het toch beter om de baan analoog te beveiligen? Wie o wie kan/wil me helpen?
dat er een hogere spanning op de baan staat wat de stroomafname ten goede komt.
...alleen als je met een IB wilt gaan rijden dan is het wel weer duur...het is maar net wat je wil..
Dit is geheel niet correct. Sander
Wat is het beste systeem? Kan je elke trein ombouwen tot digitaal? Kan je verschillende systemen door elkaar gebruiken of zit je aan 1 merk vast? Kan je, zonder de moeite die je hebt bij een analoge baan, je treinen met verschillende snelheden laten rijden? En kan je dan makkelijker van binnen naar buitenbaan gaan zonder extra transformatoren? Is digitaal hetzelfde als je baan via de pc regelen? Of is het toch beter om de baan analoog te beveiligen? Wie o wie kan/wil me helpen?
Voor jou is dat gewoon DCC.
Mwa daar heb je wel gelijk in dat je de multimaus niet kan verglijken met een IB of TC...
Als ik je eisen zo bekijk is Dynamo ook een heel goede mogelijkheid voor jou.
Voor de universele opbouw zijn er verder echter nauwelijks beperkingen en is het geschikt voor vrijwel elke 2-rail gelijkstroom modelspoorbaan van een willekeurig merk in elke schaal (waaronder H0, H0e, N en Z). Met name in de laatste 2 genoemde schalen is het ontbreken van de noodzaak in elke loc een decoder in te bouwen een duidelijk voordeel.