Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 13:21:26
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 13:15:12
Motorpost ombouwen ? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45

Poll

welk tijdperk bouw jij?

Tijdperk I is leuk want ik mag alles zelf bouwen tot en met station en omgeving toe
Tijdperk I , alleen treinen, ik zet het wel in als museumlijn
Tijdperk II is prachtig; ik bouw / verzamel treinen en bouw ook een passende omgeving
Tijdperk II, alleen treinen, maar ik maak er geen omgeving bij
Tijdperk I en II verzamel ik, zonder iets van een omgeving
Ik verzamel latere tijdperken, maar bij wat uitegbreider aanbod zou ik treinen uit TP I en II willen aanschaffen.
Als het niet geel is, vind ik er niks aan (ga door naar het volgende draadje)
  

Auteur Topic: Inventarisatie H0-rijders / bouwers NL tp I en II  (gelezen 16429 keer)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1261
Re: Inventarisatie H0-rijders / bouwers NL tp I en II
« Reactie #45 Gepost op: 17 maart 2009, 20:15:44 »
Klopt Stig,

Ik wilde even een foto wijzigen en dat ging helemaal de mist in.
Vandaar die boze blik.
Na enig zoekwerk is het toch gelukt. :)

Gerard

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Inventarisatie H0-rijders / bouwers NL tp I en II
« Reactie #46 Gepost op: 17 maart 2009, 21:05:37 »
Ik ben begonnen met de periode 1945 tot ongeveer 1965; zolang het maar niet geel is en geen computernummers heeft. Langzamerhand heeft de interesse zich verlegd naar de vooroorlogse periode, maar wel NS. Nu dus zeg maar 1920 tot 1965 met een voorkeur voor vooroorlogs.

Dat is een wat betere omschrijving met wat ik bedoelde toen ik schreef:

Het baantje kan ook als thema hebben: Lang geleden, toen het op het spoor bepaald anders toeging dan vandaag de dag, was er eens een klein stationnetje... Kortom: grofweg tijdperk III en eerder.

Heldere afbakening toch en inspirerend thema toch? Ook al omvat het de tijdperken II en III in hun geheel en zelfs het staartje van I. Van de zogenaamde tijdperken hoeven we ons niet zoveel aan te trekken. En je kan ook bepaalde modellen juist niet willen al past het binnen je tijdsbeeld omdat het niet bij je atmosfeer past. Een wat lossere omgang met het tijdsbeeld vergroot de markt voor Nederlandse stoomlocomotieven juist.

Al is dat wat juist verschillende mensen in dit draadje niet willen, omdat zelf bouwen zo leuk is. Maar dan bouw je toch zelf een 6700 ook al zou ROCO er één op de markt gezet hebben? Je hoeft je daardoor toch niet dwars te laten zitten? Bovendien  de variatie in het stoomtijdperk was zo groot.

Groeten,

Marco   
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2009, 21:46:11 door MR. Reden: Oeps »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Inventarisatie H0-rijders / bouwers NL tp I en II
« Reactie #47 Gepost op: 17 maart 2009, 23:01:39 »
Ik  begrijp je beter MR, dezelfde opmerking uit marketing-technisch oogpunt klinkt heel anders dan uit (mijn) puriteinse blik ;D .
Overigens blijft het zo dat een aantal bouwers de randen opzoeken. Of omdat het er niet is, of omdat hun versie er niet is. Als, ik zeg ALS alle NL stoomlocomotieven en ander materieel in model zou zijn uitgebracht, zou er wel een ander segment aangeboord zijn om de creativiteit op de richten; de gemeentetram Nijmegen, een spoorlijntje bij een steenfabriek, een bommenlijntje bij Terlet, noem het maar.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1261
Re: Inventarisatie H0-rijders / bouwers NL tp I en II
« Reactie #48 Gepost op: 17 maart 2009, 23:38:07 »
@ Marco,
Het gaat mij niet enkel en alleen om het bouwen. Ik wil proberen een stukje Nederlandse historie neer te zetten dat de vroegere werkelijkheid zoveel mogelijk benaderd. In mijn uitbeelding de jaren dertig van de afgelopen eeuw.
Fraaie passende armseinen zijn niet in model verkrijgbaar, dus dan ga je dat zelf maken.
Nederlandse stoomlocs zijn gedeeltelijk in model verkrijgbaar, met andere woorden de niet verkrijgbare modellen dien je dan zelf te maken.

Een voorbeeld van wat ik bedoel,
een NS 2200 vind ik ook een mooie dieselloc en door Roco wordt die al ruim 20 jaar lang geleverd, dus dan koop ik hem. En als het model dan niet helemaal bevalt, dan ga je wat aanpassingen doen, bijvoorbeeld andere hekwerken en voor de periode vijftiger jaren de demperkast verwijderen.  Dat is wat anders als helemaal zelfbouw.
Niet dat ik het niet leuk vind, dat zelfbouwen, dat is een stukje hobbybeleving. Maar een stoomloc in elkaar zetten en dan ook nog ervoor zorgen dat het goed rijdt, dat blijft vaak een lastige opgave. En indien mogelijk, dan ga ik ook uit van een gereed chassis met compleet loopwerk van een fabrikant en plaats daar dan de eigengemaakte kap op.

Citaat
Een wat lossere omgang met het tijdsbeeld vergroot de markt voor Nederlandse stoomlocomotieven juist.
Dit is een beetje kort door de bocht. Naar een groen hondekop treinstel mag ik graag kijken, maar een geel exemplaar zal ik niet kopen en ook niet op mijn baan inzetten. De fabrikant zal in mijn persoontje geen afzetmarkt hierin vinden. Wat natuurlijk wel prettig voor die fabrikant is, dat hij het treinstrel in het ene jaar in kleur A kan uitleveren, in het jaar daarop in kleur B en daarna nog eens in kleur C. Maar je mag niet stellen dat de markt dan breder is en daarom beter verkocht zal worden.

Gerard

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Inventarisatie H0-rijders / bouwers NL tp I en II
« Reactie #49 Gepost op: 18 maart 2009, 00:01:56 »
@Weerd,

Maar ga je ook een Ezeltje maken? Loc 6700, past toch net binnen je tijdsbeeld?. Mooi dinkie en lekker apart.  Dan laat je je toch niet hinderen door een Hondekop? Of een 6800, kan mooi een goederentreintje trekken met een DG 2421-2470. Leuk toch?

En als mensen tijdperk III rijden met een 2200 en er verschijnt een loc waarvan de laatste in de oorlog of vlak ervoor gesloopt is. Past het bij je baan naar je eigen oordeel? Wat jij er mee voor ogen hebt. Dat is de hamvraag.

Groeten,

Marco



Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1261
Re: Inventarisatie H0-rijders / bouwers NL tp I en II
« Reactie #50 Gepost op: 18 maart 2009, 09:37:37 »
Marco,

Als mensen een trein willen laten rondrijden met een elektrische 1600 en een diesel 2200 en een Nederlandse stoomloc uit 1930, dan heb ik daar geen enkele moeite mee. Het is hùn belevingswereld en zij leven hun hobby op hun eigen manier uit.
Wie ben ik dan om daar een oordeel over te vellen.

In mìjn hobbybeleving staat centraal om voor de dag te komen met een Nederlandse stoomloc met daarbij passend de juiste rijtuigen. En als ik een bepaald stammetje op het oog heb, dan probeer ik dat in model te realiseren. Als daar dan bijvoorbeeld een 6700 of 6800 bij hoort welke niet te koop is, dan ga ik kijken hoe dat in model verwezenlijkt kan worden. En daarbij val ik -voor de rijeigenschappen- liever terug op een bestaand model wat aangepast kan worden of -indien niet voorhanden- dan pas overgaan op complete eigenbouw.
Nu zijn er gelukkig diverse Nederlandse bedrijven die een en ander in hun collectie hebben, denk maar aan Philotrain, MK Modelbouwstudio, Werps, Hollandsch Lokaalspoor en anderen.
Ik zelf maak veel gebruik van bouwpakketten van DJH.

Wat natuurlijk niet onverlet laat dat ik het toejuich wanneer de grotere fabrikanten ook Nederlandse stoomlocs zouden gaan fabriceren. Maar helaas is dit voor de Europese modelspoorfabrikanten een te kleine markt. Volgens de berichten uit een ander Beneluxforum bestaat er misschien hoop dat iemand anders van plan is deze stappen te zetten, we zullen maar eens afwachten.

Maar Marco, het bovenstaande is mijn eigen mening en ik weet zeker dat er andere hobbyisten zijn die daar anders over denken. En dat mag ook.
En dat is nou weer het mooie van onze spoorweghobby, ieder beleeft het op zijn eigen manier en zo moet het ook blijven. Ik ben bezig op mijn manier met mijn hobbybeleving en ik wil niemand daarbij frustreren of een andere mening opdringen.

Gerard

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12333
    • sleutelspoor
Re: Inventarisatie H0-rijders / bouwers NL tp I en II
« Reactie #51 Gepost op: 18 maart 2009, 09:46:09 »
Voor hen die niet weten wat een "Ezeltje is"..... 8)

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Inventarisatie H0-rijders / bouwers NL tp I en II
« Reactie #52 Gepost op: 18 maart 2009, 09:50:33 »
Ik ga een 'ezeltje' voor m'n spoor G diorama bouwen, maar oefen vast met een H0 exemplaar. Ik ben er recent achter gekomen dat ze tot vlak bij mijn plaats (Lopik) hebben gereden op de lijn Gouda-Schoonhoven en ga toch wat doen met deze periode. Heeft iemand van de bouwers voor mij een tip aangaande indeling van de machinistenruimte (vooral de instrumenten) en de kleurstelling uit de HSM periode?
Groeten Bessel
RETROBAHN A.G.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Inventarisatie H0-rijders / bouwers NL tp I en II
« Reactie #53 Gepost op: 18 maart 2009, 10:11:37 »
...en ga toch wat doen met deze periode. .....

(y) In H0? Wees zeer welkom! (y)
Voor een ezeltje; kijk eens op thonis van der Weel's pagina hierover.
In het Nulspoor-ezeltje van E-P zit niet zoveel schot; als je z'n weblog mag geloven.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2009, 10:19:11 door Gert Arkema. Reden: 2 linkjes toegevoegd »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Inventarisatie H0-rijders / bouwers NL tp I en II
« Reactie #54 Gepost op: 18 maart 2009, 10:20:42 »
@Gerard,

Nu ik er over nadenk... ROCO heeft al een Sik, een Ezeltje zou er goed bij passen. Kunnen mooi samen in de wei: op een modelbaantje met klein grut. Maar natuurlijk moet het bijbehorende materieel  wel uit de periode, uit de tijd dat er Sikken of Ezeltjes rondreden, stammen.  :P

Groet,

Marco

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Inventarisatie H0-rijders / bouwers NL tp I en II
« Reactie #55 Gepost op: 18 maart 2009, 10:26:20 »
@ Gert:
Dank voor deze tip, deze link kende ik nog niet. Als vingeroefening zal ik eerst een H0 ezeltje bouwen en zal mijn vorderingen steeds plaatsen zodat de 'kenners' mij van leerzaam commentaar kunnen voorzien. Het is wel een leuke periode om eens te verbeelden, daar was ik al snel achter.
Nu moet ik me nog even in passende rijtuigjes verdiepen..
Groeten, Bessel
RETROBAHN A.G.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12333
    • sleutelspoor
Re: Inventarisatie H0-rijders / bouwers NL tp I en II
« Reactie #56 Gepost op: 18 maart 2009, 10:48:38 »
(y) In H0? Wees zeer welkom! (y)
Voor een ezeltje; kijk eens op Thonis van der Weel's pagina hierover.
quote]

voor foto's en tekeningen; zie Railhobby 2004/12/42 voor deel 1  en 2005/01/48 voor het laatste deel
SK

Het Ezeltje van Thonis
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Inventarisatie H0-rijders / bouwers NL tp I en II
« Reactie #57 Gepost op: 29 september 2015, 21:08:37 »
Waarom staat er in de Poll niets over periode 3?
Sorry ik lees niet goed, er staat duidelijk periode 1 en 2, dus geen 3 of nog later alleen iets over geel troep....
« Laatst bewerkt op: 29 september 2015, 21:12:02 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Inventarisatie H0-rijders / bouwers NL tp I en II
« Reactie #58 Gepost op: 29 september 2015, 21:10:52 »
Waarom een topic van zes jaar oud weer aanslingeren?

Het antwoord op je vraag vind je in de titel van het draadje.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Inventarisatie H0-rijders / bouwers NL tp I en II
« Reactie #59 Gepost op: 29 september 2015, 21:13:02 »
je vind wel eens wat als je aan het zoek en bent in oude troep....  ;D
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken