Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput Datenbank in de maak door hervé
Vandaag om 21:24:36
Plaatdikte van een rangeerbaan door Ronaldk
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:18:48
Minder wissels door henk
Vandaag om 21:12:28
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 21:09:59
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:49:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 20:43:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:35:02
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 20:12:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:03:42
Roco ns 309 ac>dc door Bob11
Vandaag om 19:57:17
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 19:56:56
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:48:44
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 19:40:10
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:26:56
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Scratchbuilt
Vandaag om 19:26:30
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 19:11:29
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 19:05:51
27 september Jubileum Express VSM naar Miljoenenlijn door Seinhuis
Vandaag om 18:46:50
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 18:35:30
bruine roco 2400 + zwaailichten door Rob Ellerman
Vandaag om 18:15:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Simplex
Vandaag om 17:41:38
Dönsdorfer Bauberichte door tijgernootje
Vandaag om 16:47:59
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 16:15:05
The Summer of 69 door tijgernootje
Vandaag om 15:45:31
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door FraWi
Vandaag om 15:17:13
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door spoorijzer
Vandaag om 15:04:55
27 september Afscheid ICR door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:01:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:57:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 14:12:01

Auteur Topic: Oude Sloelijn wordt gesloopt  (gelezen 3172 keer)

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
Oude Sloelijn wordt gesloopt
« Gepost op: 12 March 2009, 09:19:22 »
Voor u gelezen in de PZC van vandaag 12 maart 2009;

Nog net op tijd is de voormalige Sloelijn tussen 's Heerenhoek en Eindewege in volle glorie op film vastgelegd. Maatje van der Stel uit Nisse, bestuurslid van stichting Behoud de Zak van Zuid-Beveland (BBZB), liep gisteren met filmmaker Rieks Soepenberg het hele traject af. Nog net op tijd, want spoorwegbeheerder ProRail begint over anderhalve week met de sloop van de volledige ondergrond van de lijn.
'Eeuwig zonde', vindt Van der Stel dat. Als de voortekenen niet bedriegen, wordt het oude spoortracé een natuurpad voor wandelaars en fietsers. Een werkgroep met onder meer de dorpsraad Heinkenszand heeft dat voorgesteld. De gemeente Borsele heeft daar ook wel oren naar. "Maar dan vergeten ze hoe uniek het is om het Sloespoor intact te houden", merkt Van der Stel op. "Overal zijn al oude spoorlijnen veranderd in fiets- en wandelpaden. Waarom kan het hier niet anders? Je kunt toch ook over een spoorlijn lopen. Deze lijn is een cultuurhistorisch monument, als onderdeel van het oude bietenspoor door Borsele."
Van der Stel heeft voor behoud gestreden, onder meer door met een stichting voor behoud van spoorlijnen (Stibehest) een monumentenstatus aan te vragen. Dit verzoek is afgewezen, want het stuk bietenlijn van de Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) is al beschermd.
"Omdat het allemaal zal verdwijnen, wil ik het tracé nog één keer op film vastleggen", verklaart Van der Stel haar initiatief. Filmmaker Soepenberg is ook onder de indruk geraakt. "Een geweldige wandeling", laat hij onderweg weten. Ze zijn om zeven uur 's ochtends al vertrokken bij 's-Heerenhoek. Een paar uur filmmateriaal moet de wandeling met een spoorkarretje (waarop de camera staat) opleveren. Van der Stel wil van de film een eerbetoon maken aan de oude bietenlijn en de mensen die er direct mee te maken hebben gehad. Ze wil die in de film aan het woord laten. "Er zijn genoeg anecdotes over te vertellen." Het liefst zou Van der Stel de film 'continu levensgroot op een muur langs de spoorlijn vertonen'. "Maar dat kan ook in De Vijf Gebroeders, de gerestaureerde molen van Heinkenszand, of wellicht in een nog op te richten bietenmuseum." ProRail begint dus over anderhalve week, maandag 23 maart, met het slopen van de spoorlijn tussen alle spoorwegovergangen. Een aantal spoorstaven gaat naar de SGB. De spoorwegovergangen gaan er later uit. Die moeten worden herbestraat. Borsele is ondertussen met ProRail in gesprek over overname van 'de schone Sloelijn'. Onlangs is nog een bod gedaan.
"Wat er ook met de Sloelijn gebeurt", zegt Van der Stel, "we hebben hem vastgelegd."

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

mark7758

• Offline Offline
    • Rogeville.be
Re: Oude Sloelijn wordt gesloopt
« Reactie #1 Gepost op: 12 March 2009, 09:29:22 »
SGB krijgt volgens mij bijna niets. (Prorail zat krap bij Kas)
vr gr. Mark7758

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #2 Gepost op: 12 March 2009, 11:01:21 »
Wordt dus kap bij Kras...
Tbinnebarretije…

Thom

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 13 March 2009, 00:07:33 »
SGB krijgt volgens mij bijna niets. (Prorail zat krap bij Kas)
Volgens mij krijgt de SGB een deel van de bovenbouw van de baan en heeft dat niks met krap bij kas zitten van Prarail te maken lijkt me...

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 13 March 2009, 00:22:39 »
Van mij mogen ze die lijn slopen en ombouwen tot fiets en wandelpad. Ik vind 3km lopen over een in takte spoorlijn net zo zwaar als 12km over een tot fiets/wandelpad omgebouwde lijn, dus dat laatste heeft zeker m'n voorkeur. Ze moeten bij weg kruisingen enzo gewoon alles met klinkers bestraten net als in Duitsland en dan met gekleurde stenen aangeven waar de spoorstaven lagen. Seinen, seinborden en perrons( voor zover van toepassing) kunnen prima in takt blijven.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Post49

• Offline Offline
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
« Reactie #5 Gepost op: 13 March 2009, 00:23:09 »
Mss toch wel. Dwarsliggers zijn chemisch afval en moeten derhalve netjes afgevoerd worden. Bij museumlijnen geldt dit in mindere mate. Heeft dus toch wel met poen te maken. Oud ijzer-prijs is ook gedaald.
Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Albert Bas

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 13 March 2009, 08:41:33 »
 :D Goedemorgen allen,

Ik denk dat ze in Heinkenszand wel blij zijn. Geen lange LPG treinen meer door het dorp. (veiligheid) Geen tankwagens meer met vierkante wielen (herrie).
Geen lange wachttijden meer als men moest wachten op een lange staaltrein als men naar de bakker wilde.
Wat overblijft is rust en natuur.
Opruimen die handel, er blijft genoeg spoor over in Nederland en als museumlijn hebben we de SGB.   ;)
En de nieuwe Sloelijn is erg fotogeniek, dus goederen treinen kunnen we nog fotograferen tot sint juttemis.
We zijn dus niets kwijt, alleen een nieuwe Sloelijn rijker. Dank je wel Prorail.

Groet, Albert.
« Laatst bewerkt op: 13 March 2009, 08:43:43 door Albert Bas »

Illya Vaes

• Offline Offline
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
« Reactie #7 Gepost op: 13 March 2009, 09:08:55 »
Geen lange LPG treinen meer door het dorp. (veiligheid)
[...]
Wat overblijft is rust en natuur.
Oh, sinds wanneer zijn auto's taboe in Heinkenszand en omgeving (en zijn er geen te bevoorraden tankstations meer)?

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #8 Gepost op: 13 March 2009, 10:57:02 »
Hier gaan we weer, De kip of het ei????? :'(
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

martinh

• Offline Offline
  • Grote schuif
« Reactie #9 Gepost op: 13 March 2009, 11:46:27 »
Volgens mij krijgt de SGB een deel van de bovenbouw van de baan en heeft dat niks met krap bij kas zitten van Prarail te maken lijkt me...

De SGB zou inderdaad behoorlijk wat gaan krijgen. Volgens de laatste berichtgeving is dit echter alweer een stuk minder geworden.

Dwarsliggers is zoiezo geen optie. Dit wordt inderdaad als vervuild gezien en dus mogen vrijkomende dwarsliggers (die vaak nog makkelijk jaren meekunnen) niet meer verwerkt worden in de grond maar moeten worden afgevoerd.

Ballast krijgen we ook niet meer. Het kost teveel om dit alles uit te zoeken.

Wat spoorstaven betreft krijgen we een stuk minder als eerst de bedoeling was.

Helaas maar het is niet anders  :-[

Wil je zien wat de SGB allemaal met die sporen doet, kijk dan eens op: http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?t=2278

Mochten er mensen zijn die, ondanks dat het geen modelspoor is, meer reportages willen over spoorbouwen bij de museumbedrijven dan hoor ik dat wel, mocht er geen intresse zijn, ook goed  8)

Groeten,

Martin