Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

schok bij vertrek door Ben
Vandaag om 14:33:34
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:58:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 13:54:13
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 13:43:49
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 10:57:11
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
24 July 2025, 23:40:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
Seuthe gaat stoppen door hmmglaser
24 July 2025, 22:52:28
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door aad52
24 July 2025, 17:22:16

Auteur Topic: Voorstellen met wat vraagjes  (gelezen 4921 keer)

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
Re: Voorstellen met wat vraagjes
« Reactie #15 Gepost op: 12 March 2009, 08:42:26 »
... Het 3-rail-wisselstroomsysteem is electrisch gezien een stuk eenvoudiger dan het het 2-rail gelijkstroomsysteem. Als je daar geen inzicht in hebt en / of de interesse mist om je daar in te verdiepen, dan heeft het 3-rail-AC-systeem voor jou zeker voordelen.
Schakeltechnisch is het 2-rail-systeem ingewikkelder. ...

Er is om precies te zijn één situatie waarin het 2-rail systeem ingewikkelder is, en dat is bij een keerlus. Ja, als je digitaal rijdt is de detectie iets duurder, maar echt ingewikkeld zou ik dat niet willen noemen. Er zijn dus wel problemen, maar daar bestaan zeer goede oplossingen voor.

Een keuze tussen N en H0 en, als het H0 zou worden, tussen 2-rail en 3-rail zul je moeten maken op basis van jouw voorkeuren, maar het zou jammer zijn als je direct voor H0 3-rail zou kiezen, puur door een opmerking dat 2-rail elektrisch gezien een stuk ingewikkelder zou zijn.
« Laatst bewerkt op: 12 March 2009, 09:25:02 door Marcel (BR643 Talent). Reden: Er stond eerst dat 3-rail ingewikkelder is bij een keerlus, wat natuurlijk 2-rail moet zijn. »

Ed K.

• Offline Offline
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
« Reactie #16 Gepost op: 12 March 2009, 09:09:18 »
Hoi Marcel,

Ik denk dat je bedoeld dat 2-rail iets ingewikkelder is bij een keerlus.
Maar ik ben het helemaal met je eens dat hiervoor goede oplossingen zijn.
Echt ingewikkeld is het allemaal niet.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Ben

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 12 March 2009, 09:09:37 »
Er is om precies te zijn één situatie waarin het 3-rail systeem ingewikkelder is, en dat is bij een keerlus.
Er wordt in dit draadje de nodige onzin verkocht. Ik denk dat de topic starter aardig de weg kwijt raakt.

Gr, Ben.

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 12 March 2009, 09:24:29 »

Inderdaad een typo: het 2-rail systeem is natuurlijk ingewikkelder bij een keerlus.

Ik heb dit ook aangepast in mijn oorspronkelijke bericht.

Overigens, Ben: er zit een groot verschil tussen 'onzin verkopen' en een typefout maken. Ed had mij er (terecht) ook al op gewezen dat het er onjuist stond, dus het lijkt me volledig overbodig om het op zo'n manier nog een keer te zeggen. Altijd zo jammer...

Maurice K

• Offline Offline
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
« Reactie #19 Gepost op: 12 March 2009, 09:47:00 »
Citaat Ruud, Maurice, omdat jij 3-rail achterhaald vindt, hoef je de railinformatie voor 3 rail niet weg te laten.  , alhoewel ik me kan voorstellen, dat je daar dan niet alles van weet.

Dit klopt. Ik heb altijd 2 rail gereden en dus ook niet op de hoogte van 3 Rail systemen. En om een beetje uit mijn nek te gaan kletsen is ook nutteloos toch.
Ook wil ik niet 3 rail de grond in trappen. Ik heb geprobeert om Jacob verder te helpen met mijn kennis in 2 rail.

@ Jacob, 2 rail hoeft bij gebruik van standaard typen rails van Roco Flm ook niet moeilijk te zijn.
Ik had ook wel een reactie verwacht op mijn uitspraak van achterhaald. Personelijk vind ik realisme een belangrijk punt in de bouw van de baan. een derde rail (of zoals heden puntjes) in de rail vind ik storend en ook niet kloppen met het grootbedrijf. Ik denk dat ieder het systeen waar mee hij werkt het makkelijkst vind om dat hij daar gewoon weg mee vertouwd is.

Ik geef ook Sander helemaal gelijk. Kijk wat je wil berijken en hoeveel ruimte er beschikbaar is. Wil je een groot station met een vrije baan en je hebt 3 meter tot je beschikking is N een mooie keuze. Wil je ver in details op een plattelands baan gaan is HO (of zelfs 0) een leuke keuze.  Kijk eens op http://www.floodland.nl/aim/. Hier zie je een 0 baan in aanbouw, een 2 rail NS baan in HO en een 3 rail Duitse baan. Natuurlijk ook op het Forum staan onder wat zijn we aan het bouwen topic genoeg banen in aanbouw en voorbeelden. Elke schaal heeft zijn voors en tegens en beperkingen.

Groeten Maurice
« Laatst bewerkt op: 12 March 2009, 12:21:10 door Maurice »

Ben

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 12 March 2009, 10:04:06 »
Overigens, Ben: er zit een groot verschil tussen 'onzin verkopen' en een typefout maken. Ed had mij er (terecht) ook al op gewezen dat het er onjuist stond, dus het lijkt me volledig overbodig om het op zo'n manier nog een keer te zeggen. Altijd zo jammer...
Marcel,

Ik wil je niet vangen op een typefout, als je dat zo opvat spijt me dat. En de post van mij en Ed.K vielen gelijk.

Het gaat mij er maar om dat de topic starter als beginnend spoorder wijzer wordt van de antwoorden. Ik refereer ook aan antw.#9 van Ruurd die mede niet terzake doend gekletst constateert.

Over tot de orde van de dag.

Gr, Ben.

Aspelix

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 12 March 2009, 11:57:51 »
Citaat van: Johnytrein
Wow Ruurd was jij al vanaf 3 jaar treinliefhebber. Ik begon pas als 9 jarige met Märklin. Ben er nu 61 en nog steeds liefhebber van oa treintjes.

Ik had idd m'n eerste trein van Hornby al met m'n derde jaar, ja.
Toen nog een uurwerk trein, maar  eind 50-er jaren m'n eerste elektrieke. Dan hoefde ik niet meer naar de seinpaal te sprinten om die op veilig te zetten, want dat haalde ik nooit. >:( >:(
Dan was de net weer opgedraaide stoomloc er allang voorbij geraasd...
Het is daarna verder gegaan met een ovaaltje, loc Märklin nr. 3000 (BR 89) en 3 wagonnetjes, waarvan mijn vader er uit zuinigheid 2 gebouwd had van een Mä bouwdoos.
Jaren hebben we daar plezier mee beleefd.

Naderhand werd dat een grotere baan en als mijn vader werd overgeplaatst - hij was bij het Rijk - dan werd er naar een woning gekeken, waar ruimte in was voor de trein.
Jawel...
« Laatst bewerkt op: 12 March 2009, 12:01:34 door Ruurd Benthem »

Aspelix

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 12 March 2009, 12:05:42 »
Ben...

Ik voel me gestreeld.... ;D

Aspelix

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 12 March 2009, 12:11:44 »
Citaat van: Maurice
Citaat Ruud, Maurice, omdat jij 3-rail achterhaald vindt, hoef je de railinformatie voor 3 rail niet weg te laten.  , alhoewel ik me kan voorstellen, dat je daar dan niet alles van weet.

Dit klopt. Ik heb altijd 2 rail gereden en dus ook niet op de hoogte van 3 Rail systemen. En om een beetje uit mijn nek te gaan kletsen is ook nutteloos toch.
Ook wil ik niet 3 rail de grond in trappen. Ik heb geprobeert om Jacob verder te helpen met mijn kennis in 2 rail.

Een goede gedachte Maurice en ook goed gedaan.
Daar kunnen enkele mensen een voorbeeld aan nemen.

Groet, Ruurd

Maurice K

• Offline Offline
    • Kleverdam
« Reactie #24 Gepost op: 12 March 2009, 12:21:46 »
Dank Ruud

Aspelix

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 12 March 2009, 12:22:04 »
Hoi Marcel,

Maar ik ben het helemaal met je eens dat hiervoor goede oplossingen zijn.
Echt ingewikkeld is het allemaal niet.

Gr. Ed

Heeft iemand er al over nagedacht, wat het kennisniveau is van Jacob? Hoe zijn technische gaven zijn? Waar hij tegen opkijkt?

Je kunt wel stellen, dat het allemaal simpel is, maar ik ken mensen die doodsbang zijn om een stekker aan een schemerlamp te zetten. Nou is dit een ander uiterste, ik geef het toe, maar wat voor de een eenvoudig is, kan voor de ander onoverkomelijk zijn.

Als er dan gesteld wordt, dat 2-rail DC wat ingewikkelder is dan 3-rail AC, dan is dat simpel een realiteit, die je niet moet ontkennen. Ga dan niet gelijk uit van JOUW kennisniveau op 2-rail-gebied.

Het is prima en prachtig als jij dat hebt, maar dat wil niet zeggen, dat die ander daarmee overweg kan.
Misschien !! zijn de termen DC en AC voor Jacob al gruwelen. Ik weet het niet, maar het typt wel gemakkelijker dan "gelijkstroom" en "wisselstroom"....

Groet, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 12 March 2009, 12:24:53 door Ruurd Benthem »

Ed K.

• Offline Offline
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
« Reactie #26 Gepost op: 12 March 2009, 12:47:56 »
@Ruurd,
Je hebt gelijk dat je stelt dat ik niet uit moet gaan van mijn eigen kennis niveau.
Wat ik echter niet heb gezegd is dat het simpel is.
Voor het specifieke 2-rail probleem "keerlus", zijn kant en klare oplossingen te koop die met een beetje goed lezen van de handleiding ook voor een leek goed zijn aan te sluiten. Ik vindt dat als je de term ingewikkeld gebruikt je het risico loopt dat mensen al gaan afhaken terwijl dat helemaal niet nodig is. Ze kunnen dan gaan denken:"2-rail is alleen voor techneuten"terwijl naar mijn mening absoluut niet zo is. Mochten ze er met de handleiding niet uitkomen dan kunnen ze altijd terug vallen op ons prachtige forum waar heel veel kennis aanwezig is en waar er altijd wel iemand is die de helpende hand toesteekt.
Het enige nadeel van dit forum is dat er regematig mensen met het onderwerp aan de haal gaan en dat er van alles bij wordt gehaald waardoor het door de topicstarter al gauw niet meer te volgen is of niet meer interressant is.
Het verzandt al gauw in geneuzel en vliegenafvangerij. Dit topic is daar een voorbeeld van.
Ik hoop dat Jacob hierdoor niet ontmoedigt is.
Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Maurice K

• Offline Offline
    • Kleverdam
« Reactie #27 Gepost op: 12 March 2009, 13:28:44 »
Ik denk dat ook beide systemen niet erg moeilijk zijn voor startend baan ontwep zonder moeilijke keerlussen. Hoe veel onder ons zijn ook niet begonnen met een simpel en werkend baanontwerp. Dus voor het begin gewoon rustig starten en op eigen tempo groeien in de hobby en kennis.

Het komt er in het kort opneer, bij 3 rail is er geen kans op kortsluiting in je baanontwerp. Dit omdat de midden rail + nooit contact kan maken met de buitenrail -. Het midden zal atijd midden blijven. Bij 2 rail kan er in je baanontwerp bijv een keerlus kortsluiting onstaan omdat de linker rail + in contact kan komen met de rechter rail -. Hier voor zijn oplossingen maar het maakt het lastiger. In een ovaale baan zal dit probleem niet aanwezig zijn om dat de railen niet kruizen. (op een ateletiekbaan zijn er ook geen kruizingen)   

@jocob, Als je de plannen of wensen hebt (dit is misschien wel al een stap te ver) om later zelf treinen te gaan (ver)bouwen is 2 rail weer simpeler qwa techniek. Je hoefd dan geen moeilijke constructies onder je loc te maken voor de sleper van de derde rail. Dit omdat daar wel alle fabrikanten zoals bijv Kleinsproor voor 2 rail kiezen.
« Laatst bewerkt op: 12 March 2009, 13:52:35 door Maurice »

Aspelix

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 12 March 2009, 13:57:56 »
Ed,

Daar heb je gelijk in.

In dit topic zijn er 3 problemen:
1: Het kennis-niveau van Jacob is nauwelijks bekend; dit is gelijk een oproep aan Jacob om wat meer over zichzelf te vertellen;
2: het gebrek aan kennis én inlevingsvermogen van een aantal mee"denkers" met als gevolg
3: het het zinloze gepalaver over het ombouwen van hondekoppen, met weer veel onduidelijkheid als gevolg.

Daarom sluit ik mij ook graag aan bij de postingvan Maurice, hierboven.

Groet, RuuRd

« Laatst bewerkt op: 12 March 2009, 13:59:33 door Ruurd Benthem »

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 12 March 2009, 15:56:12 »
Heren, denken jullie dat Jacob met deze verhalen iets wijzer is geworden ?

Sander