Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

schok bij vertrek door Ben
Vandaag om 14:33:34
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:58:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 13:54:13
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 13:43:49
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 10:57:11
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
24 July 2025, 23:40:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
Seuthe gaat stoppen door hmmglaser
24 July 2025, 22:52:28
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door aad52
24 July 2025, 17:22:16

Auteur Topic: Voorstellen met wat vraagjes  (gelezen 4921 keer)

lorus

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Voorstellen met wat vraagjes
« Gepost op: 11 March 2009, 15:25:25 »
Hallo. Mijn naam is Jacob de Vos en inmidels al weer 25.
Was zondag 8 maart in houten geweest. Jullie weten wel waar  ;)

Tja was eigenlijk gewoon om wat te doen te hebben op een zondag dus ik met me vriendin maar een daagje treintjes wezen kijken. En tja, dat is toch wel weer leuk en mooi al dat kline spul. Langzaam voelde ik het toch beetje kriebelen om ook weer eens wat aan die hobby te doen. Ik heb immers ooi lang geleden een Märklin Spoor 1 startset gekocht. Maar nooit echt plezier van gehad. Te groot en de rails was flut. Ik liep al rond op die bewuste zondag in me hooft met de vraag: wil ik nog wat met teintjes en zo ja, blijf ik dan bij spoor1 of ga ik voor de gangbaardere HO ???

En stel dat ik overstap naar HO, Welke rails zouden jullie aanbevelen en kan elk merk trein op je baan rijden? Want zag daar een hondenkop van piko. Nooi van dat merk gehoort, maar kan die dus dan naast een bvb Märklin rijden?

Bart Mestrom

• Offline Offline
Re: Voorstellen met wat vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 11 March 2009, 15:29:57 »
Hoi,

Als je Märklin wilt rijden, zul je bijv. die hondekop van Piko moeten ombouwen.

Als je bijv. de Roco of Fleischmann etc zou pakken, kun je vrijwel alle locs gebruiken die gelijkstroom zijn.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 11 March 2009, 15:34:36 »
Globaal kun je modelspoor indelen in twee soorten :
- 3-rails, het systeem zoals voornamelijk Marklin toepast
- 2-rails, het systeem wat menig andere fabrikant hanteerd

Noot : In het verleden werd dat wel -foutief- wisselstroom en gelijkstoom genoemd.

Qua afmetingen heb je ook weer een keuze :
- H0, schaal 1:87
- N, schaal 1:160
- vele andere varianten

Noot : 3-rails heeft geen N-spoor

Vervolgens kom je de keuze voor een systeem tegen :
- analoog
- digitaal

Noot : 'vroeger' was het altijd analoog. Tegenwoordig zie je steeds meer digitaal opkomen.

Als je wilt gaan 'herstarten' is het verstandig over deze onderwerpen te lezen en informatie in te winnen. Maak voor elk een keuze, bepaal je tijdperk en omgeving (NL, D, ...) en gaan daarna op zoek naar merken en  uitvoeringen. Kijk ook in dat stadium naar startsets.

Sander

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #3 Gepost op: 11 March 2009, 15:35:52 »
Hoi,

Als je Märklin wilt rijden, zul je bijv. die hondekop van Piko moeten ombouwen.

Als je bijv. de Roco of Fleischmann etc zou pakken, kun je vrijwel alle locs gebruiken die gelijkstroom zijn.

Nou, die Piko is er gewoon in wisselstroom hoor, direct uit de fabriek...
Wat trouwens ook geld voor Roco en Fleischmann.
Alles wat er in gelijkstroom is, is er praktisch ook in wisselstroom.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #4 Gepost op: 11 March 2009, 16:47:43 »
Tja was eigenlijk gewoon om wat te doen te hebben op een zondag dus ik met me vriendin maar een daagje treintjes wezen kijken.

Een heeeel goede raad. Als het serieus is met je vriendin, laat haar dan mee kiezen/beslissen over wat leuk is! Geloof mij maar, daar kan je jaren plezier aan beleven :) Als er later commentaar is, kan je altijd nog zeggen "Hoezo? jij vondt het toch ook leuk"  ;D
SK een praktijk deskundige.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Maurice K

• Offline Offline
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
« Reactie #5 Gepost op: 11 March 2009, 16:49:55 »
@ Sanaterdam, Mooie uitleg.

@ Jacob en de rest, Ik denk dat je wel kan stellen dat de prijs van 3-rail materieel iets hoger ligt en iets minder doorgaans.

Even een gevaarlijke uitspraak (sorry voor de 3-railers) Personenlijk vind ik 3-rail wat acherhaald en de derde rail niet mooi in de rails.

Over de rail keuze in 2-rail zijn er in grote lijnen twee mogelijkheden. Met ballast of zonder.

Fleischmann en Roco leveren hun startsets met rails met balast. Dit is voor het begin erg mooi en makkelijker te verwerken. Er zijn zeker ook erg mooie resultaten mee tehalen.
Als je echt voor het detail gaat is het beter om voor open rails zonder balast te gaan. Dit is ook goed te verwerken alleen vergt het wat weer werk met de aandrijving van de wissels omdat deze ondervloers moeten worden aangebracht en niet standaard ingeklikt. En natuurlijk de balast moet zelf worden gedaan. Hier zijn vele merken in te vinden zoals Piko, Roco, Peco enz.

Groeten Maurice

eric den boer

• Offline Offline
  • Einzelganger
« Reactie #6 Gepost op: 11 March 2009, 18:40:09 »
ja je kan ze ook nog ombouwen. sorry vergetelijk om er bij te vertellen.

jaja....dus je koopt een wisselstroomlok en die bouw je dus om naar gelijkstroom...hmmm....ik zou gelijk voor de gelijkstroomlok gaan, ik heb geen tijd om een wisselstroomlok om te bouwen naar een gelijkstroomlok, want vergis je niet hoor een wisselstroomlok om bouwen naar gelijkstroom dat valt nog niet zo 1,2,3 mee want gelijkstroom is natuurlijk niet het zelfde als wisselstroom, daarbij heb je natuurlijk ook het probleem van de wielen wisselstroomwielen passen natuurlijk niet op een gelijkstroombaan en gelijkstroomwielen passen niet op een wisselstroombaan...tsja wisselstroom of gelijkstroom de keus is aan jouw, ik zou gelijkstroom kiezen want gelijkstroom.....Ow...ik wordt geroepen ik moet eten... 
doei

eric

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 11 March 2009, 18:54:51 »
Eric, het zou best kunnen kloppen. Kun je die lap tekst even in wat zinnen hakken met behulp van hoofdletters en punten. Dit massieve blok letters is niet te volgen.

Sander

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #8 Gepost op: 11 March 2009, 18:58:06 »
Ik heb het bericht er nog maar eens bij gepakt om een ieder er aan te herinneren waar het hier over gaat.

Hallo. Mijn naam is Jacob de Vos en inmidels al weer 25.
Was zondag 8 maart in houten geweest. Jullie weten wel waar  ;)

Tja was eigenlijk gewoon om wat te doen te hebben op een zondag dus ik met me vriendin maar een daagje treintjes wezen kijken. En tja, dat is toch wel weer leuk en mooi al dat kline spul. Langzaam voelde ik het toch beetje kriebelen om ook weer eens wat aan die hobby te doen. Ik heb immers ooi lang geleden een Märklin Spoor 1 startset gekocht. Maar nooit echt plezier van gehad. Te groot en de rails was flut. Ik liep al rond op die bewuste zondag in me hooft met de vraag: wil ik nog wat met teintjes en zo ja, blijf ik dan bij spoor1 of ga ik voor de gangbaardere HO ???

En stel dat ik overstap naar HO, Welke rails zouden jullie aanbevelen en kan elk merk trein op je baan rijden? Want zag daar een hondenkop van piko. Nooi van dat merk gehoort, maar kan die dus dan naast een bvb Märklin rijden?
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Aspelix

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 11 March 2009, 22:02:05 »
Om wat niet ter zake doend geklets recht te zetten:
Een Piko hondekop is verkrijgbaar voor zowel 2-rail gelijkstroom als voor 3-rail wisselstroom.
In zowel de digitale 2-rail uitvoering als in de 3-rail-wisselstroomuitvoering ziet de decoder of er analoog of digitaal aangestuurd wordt.
Alleen de analoge DC hondekop rijdt allen maar analoog, maar kan voorzien worden van een decoder, zodat die alsnog digitaal is.
Maar in feite heeft dit niets met de vraag te maken.

Kortom: Alleen Wim Ros, Sobat en Sander gaven de juiste reacties, Maurice ging in de goede richting.
Maurice, omdat jij 3-rail achterhaald vindt, hoef je de railinformatie voor 3 rail niet weg te laten. ;) , alhoewel ik me kan voorstellen, dat je daar dan niet alles van weet.
Even Trix Express buitenbeschouwing gelaten (enige nog met 3-rail gelijkstroom), heb je in het 3-rail=wisselstroom-systeem:
=> de oude Märklin M-rails,
=> de C-rail,
beide met bedding
=> en de K-rail, zonder bedding.
Met onderlinge aanpassingen zijn de 3 soorten door elkaar te gebruiken.

Met de K-rail is het, als je handig bent, mogelijk om met 2-rail- én 3-railsysteem door elkaar te rijden op één traject, mits er met geïsoleerde wielstellen wordt gereden.

Zo, nu is een simpele vraag lekker ingewikkeld beantwoord.

Jacob,
Wat je verder wilt gaan doen is aan jou. Het 3-rail-wisselstroomsysteem is electrisch gezien een stuk eenvoudiger dan het het 2-rail gelijkstroomsysteem. Als je daar geen inzicht in hebt en / of de interesse mist om je daar in te verdiepen, dan heeft het 3-rail-AC-systeem voor jou zeker voordelen.
Schakeltechnisch is het 2-rail-systeem ingewikkelder.
Als je daar je hand niet voor omdraait, ben je nu nog precies even ver.

Succes en veel plezier met vriendin en je - gezamenlijke - nieuwe hobby.

Groet, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 11 March 2009, 22:07:18 door Ruurd Benthem »

lorus

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 11 March 2009, 23:42:11 »
Over ingewikeld uitgelegt gesprooken  ;D Het duizelt een beetje  :)

En als het op merken aan komt. Heeft elk merk ee eigen type copeling?

Tja, ben nog een enorm groentje en wis niet eens dat er 3-rail en 2 rail bestond. Ik weet wel dat die spoor1 van mij c rails heeft

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #11 Gepost op: 11 March 2009, 23:44:17 »
Koppelingen zijn uitwisselbaar d.m.v een zogenaamde NEM schacht.

Dus je kunt elke koppeling plaatsen die je maar wilt.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 11 March 2009, 23:51:18 »
In mijn reactie had ik getracht het eenvoudig te houden. Je kunt beter eerst jezelf de essentiele zaken eigen te maken. In dat kader is het beter je nu nog niet druk te maken over koppelingen - die dingen kun je heel simpel en heel goedkoop wisselen. Beschouw koppelingen nu nog maar even als een bijzaak.

Richt je in dit stadium bijvoorbeeld eens op de schaal, verdiep je in N-spoor en H0-spoor. Probeer eens op dit punt tot een afweging te komen.

Sander

Aspelix

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 12 March 2009, 01:26:47 »
Citaat van: Jacob
Ik weet wel dat die spoor1 van mij c rails heeft

Het zal wel aan mijn leeftijd liggen (60-), maar ik heb nog nooit geweten dat in spoor I C-rail wordt gebruikt. ??? ??? en ik rij toch pas 57 jaar met treintjes... ???

Citaat van: Santerdam
In mijn reactie had ik getracht het eenvoudig te houden. Je kunt beter eerst jezelf de essentiele zaken eigen te maken.

Als ik de uitspraak van Jacob lees, lijkt mij de raadgeving van Sander zéér de moeite waard om opgevolgd te worden. ;) ;)

Jawel...beste kijkbuiskinderen... ;)

Johnnytrein

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 12 March 2009, 07:43:12 »
Wow Ruurd was jij al vanaf 3 jaar treinliefhebber. Ik begon pas als 9 jarige met Märklin. Ben er nu 61 en nog steeds liefhebber van oa treintjes.
Groetjes
Johnny