Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:57:05
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
NS 1700 transfers door Kees-Jan
Vandaag om 08:23:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
  

Auteur Topic: Trekkracht verbetering van Bachmann NS4700  (gelezen 9001 keer)

Nico Feij

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Trekkracht verbetering van Bachmann NS4700
« Gepost op: 08 March 2009, 19:38:02 »
Ik heb interesse in een Bachmann NS 4700 stoomloc. Nu schijnt deze geen trekkracht te hebben vanwege de ontbrekende antislipbandjes ( slechte motor?) En voor mijn baan met hellingen heb ik dit wel nodig ?

Hoe kan e.e.a. verbeterd worden, zodat ik deze loc toch kan kopen ??

Alvast bedankt,

Nico
Stoom4ever

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: Trekkracht verbetering van Bachmann NS4700
« Reactie #1 Gepost op: 08 March 2009, 19:43:58 »
Nico,

Bedoel je niet de NS4300 (1D Austerity)??

Ton

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Trekkracht verbetering van Bachmann NS4700
« Reactie #2 Gepost op: 08 March 2009, 19:52:18 »
Het lijkt mij dat er inderdaad een NS 4300 wordt bedoeld.

Deze loc heeft inderdaad geen slipbandjes maar motorisch is deze loc
gewoon goed te noemen, ik heb er geen noemenswaardige problemen
mee gehad.

Voor een baan met hellingen is het niet de ideale loc, omhoog rijden zal ten dele
nog wel lukken als de helling niet al te stijl is, naar beneden wil altijd, dan glijd
de loc soms de heling af.

Verbeteringen zouden kunnen zijn het gewicht van de loc verhogen of
een extra motor inbouwen in de tender.

Overigens is dit model wel inschaal 00 en zal dus als je er op let groter zijn
dan de standaard H0 modellen.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12446
    • sleutelspoor
Re: Trekkracht verbetering van Bachmann NS4700
« Reactie #3 Gepost op: 08 March 2009, 20:52:39 »
Overigens is dit model wel inschaal 00 en zal dus als je er op let groter zijn
dan de standaard H0 modellen.

Het verschil tussen de door de Britten gehanteerde OO en de continetale H0 schaal.




« Laatst bewerkt op: 08 March 2009, 21:07:13 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Aspelix

  • Gast
Re: Trekkracht verbetering van Bachmann NS4700
« Reactie #4 Gepost op: 08 March 2009, 23:45:14 »
Ik weet niet of Bachman idd de 4700 levert, maar bij de NS heeft deze wel degelijk gereden, heren. Zie hiervoor o.m. het draadje over de StoomVerWarmingswagen van de NS/ ex-DRB elders op het forum, Heris 12215 verwarmingsrijtuig.

Gegevens van de 4300:
WD Austerity 2-8-0 Locomotive, Running Number NS4479 in NS Green North British Type Livery - Limited Edition of 500 Pieces for TASCO Nederland BV
32-250Y NS4310 Green WD Austerity 2-8-0 Locomotive, Running Number NS4310 in NS Green Vulcan Foundry Type Livery - Limited Edition of 500 Pieces for TASCO Nederland BV
32-250Z NS4329 Green WD Austerity 2-8-0 Locomotive, Running Number NS4329 in NS Green North British Type Livery - Limited Edition of 500 Pieces for TASCO Nederland BV

De 4700 was een ex-DRB loc, die in Nederland is achtergebleven na de capitualtie van de troepen van meneer H. te M. resp. B.

Als het echt om een Bachmann-loc gaat, hebben de heren gelijk.
Als het echter om een 4700, is die niet afkomstig van Bachman, zover mijn informatie strekt.

Groet,Rruurd
« Laatst bewerkt op: 09 March 2009, 00:42:47 door Ruurd Benthem »

Roelof

  • Gast
Re: Trekkracht verbetering van Bachmann NS4700
« Reactie #5 Gepost op: 09 March 2009, 00:08:28 »
Ik heb de mijne voorzien van asb op de achterste as van de loc.
Een clublid heeft deze as voorzien van een sleufje waarin asb in passen en sindsdien trekt hij met groot gemak 6 rijtuigen de spiraal omhoog op onze clubbaan waar hij voorheen bleef slippen.
Het enige wat ik nog moet doen is de tender voorzien van stroomafname, wat besproken is in de RailHobby ergens begin 2000.

Groet, Ronald.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Trekkracht verbetering van Bachmann NS4700
« Reactie #6 Gepost op: 09 March 2009, 08:10:20 »
De 4700 was een ex-DRB loc, die in Nederland is achtergebleven na de capitualtie van de troepen van meneer H. te M. resp. B.

De 4700 is toch echt de zweedse serie (35 stuks) goederenlocs die na de oorlog de ns er weer bovenop heeft geholpen. Misschien dat er nog een serie 4750 is geweest, maar uit mn hoofd zeg ik dat ook niet zo is.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: Trekkracht verbetering van Bachmann NS4700
« Reactie #7 Gepost op: 09 March 2009, 08:49:15 »
NS 4701-4735 Zweeds (nieuwbouw), NS 4751 ex KPEV/DR.

Maar misschien kan de topicstarter duidelijkheid geven.

Groet Stephan

Nico Feij

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Trekkracht verbetering van Bachmann NS4700
« Reactie #8 Gepost op: 09 March 2009, 10:49:18 »
Geachte heren,  Mijn excuses voor de typfout, maar hier is inderdaad sprake van een 4300. Dank ook aan de heer Sobat Kras voor de vergelijkende foto's. Er is inderdaad verschil, maar nu is de vraag is het verschil "onverantwoord " groot t.o.v. HO. Lokverzwaring, extra stroomafnemers, en gefreesde wielen t.b.v asb lijkt mij de oplossing voor het probleem. Bedankt iedereen !
Verdere suggesties blijven welkom.

Mvrg,

Nico Feij
Stoom4ever

Aspelix

  • Gast
Re: Trekkracht verbetering van Bachmann NS4700
« Reactie #9 Gepost op: 09 March 2009, 13:03:20 »
Prutser en Sander,

Jullie hebben gelijk. Ik twijfelde ook aan de 4700, maar het kwartje is nu gevallen.

Kloink.... ;D

Groeten, Ruurd

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Trekkracht verbetering van Bachmann NS4700
« Reactie #10 Gepost op: 09 March 2009, 13:14:03 »
@ ronald,

Heeft het clublid die de as heeft afgedraaid daarvoor het gehele drijfwerk gedemonteerd
of slechts alleen de voorste as? ik heb thuis nog een prachtige unimat Sl draaibank
voor klein draaiwerk en dit klinkt als een gelegenheid om deze eens te gebruiken.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12446
    • sleutelspoor
Re: Trekkracht verbetering van Bachmann NS4700
« Reactie #11 Gepost op: 09 March 2009, 13:21:05 »
Er is inderdaad verschil, maar nu is de vraag is het verschil "onverantwoord " groot t.o.v. HO.
Nico Feij

Nico, als je de lok solo op de baan zet, dwz als hij niet  met andere Nederlandse stoomlokomotieven te vergelijken is, valt het best wel mee. In vergelijking met Duitse machines valt hij eigenlijk niet uit de toon.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Roelof

  • Gast
Re: Trekkracht verbetering van Bachmann NS4700
« Reactie #12 Gepost op: 09 March 2009, 13:31:35 »
Een foto zegt meer dan woorden, hier mijn gepimpte exemplaar.

                                                                deze as heb ik losgehaald.


As met asb

Grt, Ronald.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Trekkracht verbetering van Bachmann NS4700
« Reactie #13 Gepost op: 09 March 2009, 13:54:13 »
Top!

Bedankt voor de foto hiermee kan ik zeker aan de slag  :D
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Trekkracht verbetering van Bachmann NS4700
« Reactie #14 Gepost op: 09 March 2009, 14:11:51 »
Er is inderdaad verschil, maar nu is de vraag is het verschil "onverantwoord " groot t.o.v. HO.

Dat mag je natuurlijk helemaal zelf weten Nico.

Feit is dat het model flink te groot is. Dat valt niet alleen op naast andere Nederlandse stoomlocs, maar zeker ook naast een 1100, 2200 of 2400 die begin jaren vijftig op de baan verschenen. Ook die locs hebben een vrij bescheiden profiel en de Bachman 4300 lijkt dan opeens een reus, wat het toch zeker niet was.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.