Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
Vandaag om 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 22:11:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:07:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
Vandaag om 21:34:01
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:32:21
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 21:27:15
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
Vandaag om 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 20:31:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 19:19:24
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 18:37:53
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
  

Auteur Topic: Gecombineerd analoog/ digitaal rijden.  (gelezen 2142 keer)

Chris Wisselo

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Gecombineerd analoog/ digitaal rijden.
« Gepost op: 05 March 2009, 15:49:29 »
Hallo allemaal.

Ik wil opnieuw beginnen met een modelbaan. Ik zit er aan te denken om het aansturen van de treinen digitaal te doen, vanwege de rij- eigenschappen die dat met zich mee brengt.

De besturing van de baan zelf (wissels/ seinen/ etc.) wil ik analoog houden. Hierdoor kan ik door middel van (logische) electronische schakelingen een meer realistische baan- beveiliging inbouwen (wissel niet om te schakelen als blok waar wissel in ligt bezet is/ spersein op rangeerterrein niet te bedienen zolang wisseltongen niet in goede stand liggen/ etc.)

Stel er zijn 3 blokken: Blok 2 is bezet, maar er liggen ook 2 overloop wissels in (van de binnenste ring naar de buitenste). Nou wil ik niet dat ik die overloop wissels kan bedienen, zolang dat blok bezet wordt gemeld. Want anders gaat het voorste deel van de trein over hetzelfde spoor rechtdoor, maar het achterste gedeelte wil van richting veranderen.

Ik ga gebruik maken va Fleischmann- picolo rails, waarvan de wissel- aandrijvingen ondervloers gemonteerd worden, maar ook zodat ik vrij eenvoudig terugmelding van de wisselstand kan realiseren d.m.v. een LED op het bedieningspaneel.

Heeft iemand hier nuttige tips/ ervaringen over/ mee?

Chris

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Gecombineerd analoog/ digitaal rijden.
« Reactie #1 Gepost op: 05 March 2009, 17:11:35 »
Onmogelijke missie, de uiteindelijke kostprijs is hoger dan als je het volledig digital oplost. Je maakt het je zelf onnodig heel erg moeilijk. Verder is dit al meerdere malen besproken op dit forum, wat echt een super grote bron van informatie is, dus zoek het even op en lees en leer.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Gecombineerd analoog/ digitaal rijden.
« Reactie #2 Gepost op: 05 March 2009, 18:30:19 »
Chris,

Inderdaad. Het digitaal aansturen van de wissels en seinen is niet zo moeilijk (en ook niet zo duur, zeker als je handig bent met zelf schakelingen bouwen, kijk bijvoorbeeld eens naar de OpenDecoder van het OpenDCC project). Er zijn dan mooie oplossingen (al dan niet met een computer) om precies voor elkaar te krijgen wat jij wilt. Kijk voor een oplossing met een computer bijvoorbeeld eens naar Koploper en vergelijkbare programma's.

Overigens: als je dan bij bijvoorbeeld Koploper kijkt, dan liggen wissels nooit in een blok, maar altijd tussen blokken.


Groeten, Marcel

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2173
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Gecombineerd analoog/ digitaal rijden.
« Reactie #3 Gepost op: 06 March 2009, 19:08:17 »
Chris,
Ik denk dat het in theorie mogelijk is. Als je tuimelschakelaars o.i.d gebruikt moet je het zo kunnen uitvogelen dat de schakelaar(s) voor de wisselmotoren alleen stroom krijgen als één of meer seinen op rood staan. Ik heb wel eens ergens eenvoudige schema's gezien, ik weet alleen niet meer waar. Ik denk alleen dat het voor complexere banen met een redelijk aantal wissels en seinen als snel ondoenlijk wordt, als was het maar omdat de onderkant van je baan dan op een pan spaghetti gaat lijken. Bovendien moet je denk ik wisselmotoren met eindafschakeling gebruiken (i.v.m. doorbranden), en als je armseinen gebruikt idem. Digitaal is denk uiteindelijk makkelijker.

Gerard

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26998
    • Pagina van klaas
Re: Gecombineerd analoog/ digitaal rijden.
« Reactie #4 Gepost op: 09 March 2009, 16:21:47 »
Overigens: als je dan bij bijvoorbeeld Koploper kijkt, dan liggen wissels nooit in een blok, maar altijd tussen blokken.
Ik vraag me af of dit een antwoord op de vraag is. Chris wil het schakelen van wissels verhinderen als er een trein op het wissel staat. Kan Koploper dat ook? Ik betwijfel het.

Overigens werk ik zelf nog helemaal analoog, met een installatie die het treinverkeer niet automatiseert, maar wel beveiligt. Juist het aspect van wissels blokkeren als ze bezet zijn heb ik weggelaten, omdat dat te gecompliceerd werd. Op dat punt bljift het dus zaak om op te letten voordat je iets doet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22710
Re: Gecombineerd analoog/ digitaal rijden.
« Reactie #5 Gepost op: 09 March 2009, 16:32:46 »
Nee, Chris wil het schakelen van wissels verhinderen zo lang die in een gereserveerde rijroute (wissels en blokken) liggen. Pies of keek. Niet alleen voor Koploper, maar voor de meeste beveiligingen neem ik aan. Is tamelijk basaal.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Gecombineerd analoog/ digitaal rijden.
« Reactie #6 Gepost op: 09 March 2009, 16:34:18 »
Klaas,

Dat was meer een reactie op:

Stel er zijn 3 blokken: Blok 2 is bezet, maar er liggen ook 2 overloop wissels in (van de binnenste ring naar de buitenste).

Ik weet dat Koploper indien gewenst wel kan werken met detectie op wissels. De wisselstraat wordt dan bezet gehouden totdat deze echt vrij is (waarvoor natuurlijk wel volledige detectie van de treinen nodig is, en de wissels ook gedetecteerd moeten zijn). Ik neem aan dat Koploper geen wissels omzet voordat een wisselstraat is vrijgegeven. Of Koploper ook echt kan voorkomen dat een wissel wordt omgezet als er een trein op staat weet ik niet.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Gecombineerd analoog/ digitaal rijden.
« Reactie #7 Gepost op: 09 March 2009, 16:35:18 »
Citaat
Chris wil het schakelen van wissels verhinderen als er een trein op het wissel staat. Kan Koploper dat ook? Ik betwijfel het.

Wanneer de wissel in de rijweg van een trein is vast gesteld door Koploper is deze wissel niet te schakelen. Wanneer jij handmatig met een loc op die wissel gaat staan, wanneer je wisselstraat niet gedetecterd is, zal Koploper die gewoon omleggen wanneer er een trein aankomt.
Koploper weet immers niet dat er een loc staat.

Hoe dit zit met gedetecteerde wisselstraten durf ik niet te zeggen.
Wellicht ziet Koploper dan wel een loc en gooit ie de wissel niet om.

Correct me if I'm wrong....

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22710
Re: Gecombineerd analoog/ digitaal rijden.
« Reactie #8 Gepost op: 09 March 2009, 16:43:02 »
Ik heb gedetecteerde wisselstraten en dat werkt ook.
Maar het gaat hier niet over Koploper, maar juist over een klassieke beveiliging. Ook bij een klassieke beveiliging ligt het voor de hand om de oplossing te zoeken in rijroutes en wisselstraten. Diodematrixen en zo. Op het web zul je daar weinig over vinden, maar in oudere modelspoorboekjes des te meer. Kortom, op naar de bieb.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.