Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Rick
Vandaag om 19:56:33
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 19:42:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52

Auteur Topic: Wisselstroom of gelijkstroom?  (gelezen 26577 keer)

Aspelix

• Gast
Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
« Reactie #60 Gepost op: 14 March 2009, 15:58:54 »
Wim,

Ik ben er beduusd van.....
Je overDONDERt me er mee....

Maar ik denk, dat dat de vraag niet was.

De vraag is/was: Kun je tegelijkertijd met één soort rails met twéé systemen tegelijk rijden.

YES, we can....
Speyer in de Rozemarijnstraat in Eindhoven deed dit jaren geleden al en heeft mij op het idee gebracht om dat uitgebreider op te zetten.
Aangezien veel mooie modellen van Roco en zo niet voor 3-rail beschikbaar waren, heb ik mijn 3-rail aan de kant gedaan en ben op 2-rail overgestapt, omdat combineren van 2 systemen schakeltechnisch best wel wat vraagt.
Ik ben helaas geen 3 x 20, ;) maar bijna 1 x 60 :(, anders had ik dat zeker nog wel uitgedocterd. :D

En nu wemelt het van de 3-rail modellen... >:( >:(

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 14 March 2009, 18:16:16 »
Citaat
nu wemelt het van de 3-rail modellen... 
zou er niet wakker van liggen aleen blij zijn dat je 2-railt.

Overigens Ricardo gaat ook 2-railen ;D

Aspelix

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: 14 March 2009, 19:06:41 »
Dank je Daan....

Nee, ik lig er echt niet wakker van hoor. ;D

Groet, Ruurd

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #63 Gepost op: 14 March 2009, 20:37:09 »
Ruurd, ik heb het idee dat we deze discussie aan de hand van de door mij ontworpen en toegepaste schakeling voor en op de BNLS beurs testbaan, aan het herhalen zijn.

KLIK.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Aspelix

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: 14 March 2009, 20:51:23 »
Wim,
Ik heb met de kinders al eens op deze manier gereden: M'n Mä TEE en de Lima Benelux van m'n jongste zoon.

Alleen heb ik het verder niet meer in de praktijk uitgebouwd door tijdgebrek (eigen bedrijf).
Inmiddels ben ik geheel op 2-rail overgestapt, heb nog een baantje 3-rail + rails en wissels liggen en de tijd zal me leren, wat ik daar verder mee ga doen.

De schakelfuncties zijn mij volkomen duidelijk, maar deze perfectionist wil automatische detectie van de gewenste voedingssoort. Ook dat is mogelijk, maar dat zou ik nog moeten uitpuzzelen.

Edit:

Ik heb de gehele draad gelezen en veel van mijn ideeën er in herkend. Ook in deze zal de tijd mij leren, wat ik er mee ga doen. Vooral de detectie met een EXOF-poort vind ik verdomde interessant.

Dank voor je tip,

Groeten, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 15 March 2009, 11:09:58 door Peter Korsten. Reden: citaat van vorig bericht verwijderd »

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 15 March 2009, 11:13:50 »
Nou wil ik niet een gezonde discussie de grond in boren, maar houd er rekening mee dat dit de (her)beginnersvraagbaak is en dat Ricardo zich afvraagt (of in ieder geval, zich tot voor kort afvroeg) wat het beste systeem voor hem zou zijn.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

ucsdcom

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 15 March 2009, 12:13:49 »
Al heeft hij inmiddels al gekozen, toch wil ik laten weten hoe ik tot mijn keuze gekomen ben:

zelf heb ik als kind vermoedelijk om prijstechnische redenen een analoog 2 railbaantje gekregen met lima rails en daarop loks en wagons van Jouef en Lima. Dat was altijd gedonder, het reed meer niet dan wel. Je bleef de rails en wielen poetsen om het een beetje soepel rijdend te krijgen. Uit pure irritatie is de boel de kast in gegaan.

Bij mijn opa zag ik een Märklin 3 railbaan, waardoor het weer begon te kriebelen. Nogmaals met 2 rail geprobeerd, dit bleef ellende door het slechte contact tussen rails en loks. Bij mijn opa werkt het echter altijd en reed het soepel. Op een gegeven ogenblik vroeg ik waarom hij antislipbanden om de wielen van zijn rijtuigen had gedaan. Dit bleken echter dikke banden van vuil te zijn. Ondanks dat reed alles probleemloos doordat de sleepcontacten op de middenrail het vuil er af bleken te schuiven en de beide rails een goede dubbele massa avoer bleken te zijn. (bij 2 rail is 1 spoorstaaf de aanvoer en 1 de afvoer van de stroom. Bij 3 rail is de min of meer altijd schoongeveegde middenrail (de puntjes) de aanvoer, met 2 rails als afvoer.

De oude M-rail (metaal met groffe bedding) vond ik niet mooi, (inmiddels ook uit productie en vervangen door de fijnere C-Rail) dus K-rails gekocht. Hierop met 2 rail en 3 rail door elkaar heen kunnen rijden toen bleek dat de slanke K-rail wissels en rails electisch van elkaar zijn gescheiden. Zelfs heb ik slepers onder Fleischmann 2 rail loks gebouwd en dan met een Fleischmann 2 rail trafo op Märklin K-rail gereden met voeding via de middenrail. Märklin e-loks voedde ik via de bovenleiding. Met sleper en op deze nieuwe rails reed het 2 rail spul al stukken beter.

Uiteindelijk toch helemaal naar Märklin 3 rail overgestapt en dat naar volle tevredenheid. (Märklin is ook meegegaan met de tijd en levert veel betere motoren dan vroeger, de langzaam rijd mogelijkheden van een lokomotief met cruisecontrol zijn inmiddels gelijk bij 2 rail en 3 rail.)

Wegens plaatsgebrek heb ik een tijdje tussendoor gereden met N-spoor digitaal (2 rail dus). Dit reed perfect! De techniek en contacteigenschappenvan 2 rail is systemen zijn blijkbaar ook enorm vooruit gegaan. Keerlussen maak ik toch al niet. Zodoende is er bij mij nu toch weer de twijvel gekomen of ik niet beter 2 rail digitaal zou kunnen rijden.

Vanwege het mooie lage railprofiel overgestapt naar de C-rail. Ik gebruik alleen de nieuwe slanke wissels van Märklin en ruime bogen. (Märklin C-rail heeft zelfs een R9 boog = de tegenboog van de slanke wissels). Dat is al een hele verbetering ten opzichte van de scherpe oudere wissels die velen gebruiken. Maar ik zie bij 2 rail systemen veel meer nog slankere wissels. Die zou ik ook wel willen.

Als centrale gebruik ik een ESU Ecos en rijd daarmee via de middenrail met DCC,MFX en Motorola format door elkaar heen op Märklin rails.

Kortom: wat mij betreft is het grootste verschil tussen 2 rail en 3 rail in de praktijk de keuze van je railsysteem. Prijsverschillen zitten ook vooral in de rails. Digitale Sound modellen zijn meestal voor 2 rail en 3 rail dezelfde prijs. 2 rail merken bouwen ook voor 3 rail en dan al standaard met decoder. Het prijsverschil tussen een budget 2 rail modelletje zonder decoder waar je een decoder los bij koopt is hoogstens iets van 2 tot 3 tientjes als je het vergelijkt met hetzelfde model met standaard ingebouwde decoder bij 3 rail Märklin.

Zowel de 2 rail als de 3 rail merken bouwen loks en wagons met meer of minder detail afhankelijk van prijs en ouderdom van een model. (bij Fleischmann en Märklin zitten sommige modellen al 30 jaar zonder aanpassing van de mallen in het assortiment en dan zie je wel de verschillen met recente modellen!) Wat je koopt: Dat is je eigen keuze en ook afhankelijk van je budget. Märklin bouwt daarnaast ook nog in metaal met meer of minder detail afhankelijk van hoe oud het model is. Persoonlijk vind ik het prachtig als zo'n lok iets meer weegt. Bij 2 rail proppen ze er vaak een blok metaal in voor een hoger gewicht. Ook goed, maar is altijd lichter dan een geheel metalen model.

Voor wie nu gaat beginnen is het enige advies wat ik kan geven: kijk sowieso naar een digitaal systeem. Kijk ook wat je van de railsystemen vindt. Roco heeft voor 2 rail gezien de prijs wat mij betreft de mooiste digitale startset oplossing met een Multimaus. Kinderen zou ik eerder Märklin geven: niet kapot te krijgen en je voorkomt kortsluiting.

Zelf houd ik van grote zware stoomloks met sound en rookgenerator. Dan zit je goed bij Märklin. Maar misschien stap ik toch ooit nog over naar 2 rail. We zullen zien.

Voor vele 2 railers is er denk ik ook een wat vertekend beeld ontstaan over 3 rail. Intussen zijn er wel ruime bogen en slanke wissels. Crail heeft volgens mij een profielhoogte van 2,1 mm (code 83 rails). Tot ca. 4 jaar terug gebruikte helaas bijna niemand de mooie nieuwe slanke wissels en zag je overal Märklin baantjes die er uitzagen als speelgoedbaantjes en loks zonder veel detail die alleen maar bij Märklin gekocht werden. Nu heb je steeds meer keuze omdat met name ook Roco flink aan de weg timmert en veel modellen ook als 3 rail variant uitbrengt. Als je dan ook nog een niet Märklin centrale koopt zoals de Ecos, dan rijdt je ook met DCC decoders prima weg.

Wat blijft: de zichtbare middenpunten (misschien maar eens verlagen tot op de biels). Slechts 1 merk rails. Andere zaken durf ik terug te brengen tot toevallige stomme keuzes van een febrikant (zoals de "koffiemolenmotoren" in de NS 1200 modellen). In een budget hobby lokje uit bijvoorbeeld de Gamma bouwmarkt startset van Märklin zit een motor die laat zien hoe het ook kan (soepel en stil met prima langzaamrijd eigenschappen). Idem voor fouten in mallen en het blijven uitmelken van modellen die je steeds herproduceert in oude mallen. Helaas is dat bij alle merken aan de orde.
« Laatst bewerkt op: 15 March 2009, 12:51:22 door ucsdcom »

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 15 March 2009, 23:19:22 »
Idem voor fouten in mallen en het blijven uitmelken van modellen die je steeds herproduceert in oude mallen. Helaas is dat bij alle merken aan de orde.

Hoewel ik dit Roco in het geval van de Fccpps kan vergeven. :)

Maar voor locs is het inderdaad, goh, alweer een 1600/1700/1800? En in het specifieke geval van Märklin zouden ze die set met twee RailPro zijlossers nog wel eens mogen produceren. Maar ja.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

IC 2000

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 16 March 2009, 09:06:03 »
Ik wou dat ze van märklin eens wat vaker met een (bijvoorkeur reclame) 460 uitkomen. ;D ik moet er nog maar 7 (inclusief 1 EL 18 en 1 465) en die zijn allen in huisstijl.

Aspelix

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: 16 March 2009, 11:57:24 »
Die zullen nu wewl met reclame van Porsche komen.... ;)