Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rogier
18 June 2025, 23:47:49
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Het Boemeltje - Electronica door MOVisser
18 June 2025, 23:01:24
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Jeroen Water
18 June 2025, 22:42:33
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
LS Models 2025 door Rick
18 June 2025, 20:16:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
18 June 2025, 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
18 June 2025, 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
18 June 2025, 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
18 June 2025, 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
18 June 2025, 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
18 June 2025, 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
18 June 2025, 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
18 June 2025, 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37

Auteur Topic: Helemaal nieuw  (gelezen 15296 keer)

Robert van den Broeken

• Gast
Re: Helemaal nieuw
« Reactie #45 Gepost op: 03 November 2006, 16:00:11 »
ik ga zo ff de metingen doen enzo ,

maar ik heb nog geen antwoord op de Twincenter van fleischmann , of die nieuwe van viessman zag ik net op TT staan is dat mischien iets , en wat moet en hoe doen met zo controle center , en wat ben je  nog meer nodig op trein te laten rijden enzo want ik hoor bezetmelders en alles maar snap er geen * van

Sander

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 03 November 2006, 16:14:22 »
Robert,

eerst is het belangrijk te weten wat jezelf wilt.
comutergestuurd ja of nee....meerdere treinen tegelijk direct besturen.

De viessmann controler? daarvor verwijs ik je naar het betreffende draadje over deze controller. De reacties zijn duidelijk lijkt mij.

De TC is zeker wel een goed begin, zoals eerder gemeld in dit draadje.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

jentje

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 03 November 2006, 16:16:06 »
Ik zou gewoon voor een lokmaus/multimaus/trix mobile station gaan. Als je tenminste niet met de pc wilt gaan werken. Deze centrales zijn niet zo duur. En ze bieden toch veel mogelijkheden. Als je later toch besluit om b.v. een Twincenter te kopen. Dan kun je ze als handregelaar gebruiken.

Sander

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 03 November 2006, 16:21:51 »
Dat kan inderdaad maar kost eveneens een sommetje geld, want de multimaus en locmause zijn zeker niet direct op een IB/TC aan te sluiten.

Daarvoor dient een adapter, te bestellen bij conrad. Echter redelijk aan de prijs.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

jentje

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 03 November 2006, 16:33:43 »
Ik vind zelf, als je begint met digitaal. Dat je niet direct een twincenter o.i.d. moet kopen. Ik ben vorig jaar ook overgestapt naar digitaal, heb toen een lokmaus gekocht. Voldoet me prima, want ik hoef niet perse met de pc te werken. En als ik dat later wel wil, dan is m'n lokmaus nooit weg.

Sander

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 03 November 2006, 16:43:07 »
jentje,
daarin heb je helemaal gelijk. Ik probeer dat ook aan Robert duidelijk te maken.
Maar die weet geloof ik nog niet zo goed wat ie wil.

mvg,
 sander
mvg,
 Sander

Robert van den Broeken

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 03 November 2006, 21:23:17 »
ik snap het sander , maar ik ben nieuw dus ben blij dat je dat duidelijk wil maken ,

mijn ruimte is 4,1 M breedt en 5,7 meter lang,
alleen ik zit met de schuine wand . dus ik denk dat ik een plaat van 1 meter hoog tegen de zijkant van de wanden  aan zet en dan de tafelhoogte van 60cm hoog zodat er 40 cm overblijft dit verf ik hemelblauw met witten wolken MBV een spons  , en dan een gedeelte hou ik over want ong een meter of anderhalf hoeeft geen plaat tegen aan omdat ik daar een bezoekers ruimte maak , voor mijn ouders enzo en voor kennisen , zodat zij een mooi over zicht van de baan kunnen krijgen .

De manier van de blauwe lucht met witte wolken , van de Huib van project lage zij en waldberg , jammer dat die site niet vaak meer wordt geupdate , zit huib in bij het bestuur van Railz miniworld ?

Maar in iedergeval is dit dus mijn ruimte ,

mijn buurman is profesioneel bouw tekenaar :D met tekentafel en alles , dat geluk moet je maar hebben dus die helpt mij veel met ontwerpen enzo en met de onderbouw , ( hij is timmerexpert ) en heel veel verstand van elektrika enzo hij is heel technisch en mijn oom ook :D En van hun heb ik het volste vertrouwen gekregen ze willen me dag en nacht helpen . Dat zijn nog eens aardige mensen . Dus ik kan steunen op hulp van hun , en hulp op het forum van jullie , perfecte combinatie

Ik heb nog wat huitresten liggen kan wel van pas komen denk ik :

En ik ga heki gras gebruiken hoe Cris van Diesen het uitlegte op zijn site vond ik het resultaat echt prachtig , bedankt Cris . En met wegen wil ik liever niet dat plakspul van busch ofzo gebruiken want dat is erg lastig werken op de grote baan , kan ik niet gewoon een een weg tekenen op de baan en dat er tussen zo mooi schuren en polijsten dat het heel glas is en dan grijszwart verfen en witte strepen tekenen of is er een betere manier om wegen te maken op zo grote baan , zo ja wat is dat dan .

en dan zit ik toch nog met de besturing , toch maar met een lokmaus , hoeveel treinen kan ik dan gelijk besturen , en rangeren , ik weet niet ik den dat ik toch maar een rangeer trein maak , 1 grootte fabriek en 1 station . denk dat de baan dan mooi is , verder mooi aankleden met gras en wat hoogte verschil , enzo. hier een stadje daar een stadje , groote boederij,

maar hoe moet je eigenlijk seinen en licht besturen , denk aan dwergseinen , seinen bij een station , lantaarns perron verlichting enz.

Daar ben ik redelijk benieuwd naar .

dit is de enige 2 stopcontacten die ik heb is dit genoeg , maar het zit ook ong wel 5 meter af van waar de baan moet staan dus ben ik zowiezo zo rol dinges nodig dus kunnen er als nog meer stopcontacten bij maar hoeveel ben je eigenlijk nodig .

zo weer een erg lang bericht , maar ben bijna alles weer kwijt

Mvg Robert

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #52 Gepost op: 04 November 2006, 22:01:53 »
Je kan beter een stopcontact plaatsen waar je baan moet liggen.
Hier nog iets over mobile station: je kan max. 10 treinen programeren, maar je ziet wel hoe snel de trein rijd.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Robert van den Broeken

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 05 November 2006, 09:54:07 »
ik vind het een beetje onzin om bij de baan de stopcontacten te plaatsen  ik neem dan liever zo'n oprol ding zodat ik van 1 stopcontact 4 kan maken , en dat lijkt mij wel genoeg . ;)

Ben nu vooral een beetje materialen aan het uitzoeken wat ik zo moeten gaan gebruiken enz.

Harry

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 05 November 2006, 09:58:15 »
zo'n oprolding wordt in de volksmond een kabelhaspel genoemd. Het is in mijn ogen beter en netter als je een vast stopkontakt gebruikt.

Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Robert van den Broeken

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 05 November 2006, 13:28:02 »
dat woord zocht ik , maar de netheid kan mij niks schelen buiten de baan , als de baan zelf maar netjes is , de werkplaats is bij mij altijd een zooitje dus of er nu zo'n haspel bij licht of niet ,

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #56 Gepost op: 07 November 2006, 15:56:58 »
ook is een haspel veel brandgevaarlijker, vooral als je hem niet helemaal hebt uitgerold, want dan komt er een magnetische stroom, die warmte creërd, en die warmte creërd nog meer magnetische stroom, en zo maar door. (of ik het goed beschrijf weet ik niet, maar het is wel zoiets)
En als je hem wel helemaal uitgerold hebt liggen dan kan je je net erover breken ;)
En onder je baan moet het ook netjes zijn, kan je nog eens een draadje opnieuw vastzetten ofzo.
Want veel vuil onder de baan betekend ook dat er meer vuiligheid op de baan komt :(
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Sander

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 07 November 2006, 17:45:06 »
Citaat
ook is een haspel veel brandgevaarlijker, vooral als je hem niet helemaal hebt uitgerold, want dan komt er een magnetische stroom, die warmte creërd, en die warmte creërd nog meer magnetische stroom, en zo maar door.

Geldt alleen voor aparaten die veel amperes trekken.
Met een treinbaan lukt je dat niet zo vlot.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Robert van den Broeken

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: 08 November 2006, 08:01:18 »
mischien dat je daar dan toch wel een punt heb laurent ,
ik zal bespreken of er een stopcontact bij de baan geplaatst kan worden.
Hoeveel stoppen moeten het dan presies zijn ,

en jullie wetenn nu een beetje mijn afmetingen  en kunnen jullie uit eigen ervaring vertellen tot hoeveel duizend euro ik ong . kwijt ben aan de baan
( dit zonder materieel ) . Materieel ben ik nu aan het uitzoeken

Alex_is_lang

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 08 November 2006, 08:31:02 »
Hallo robert,

Je start is even een prijskaartje.
En in de loop van jaren , gaat de teller naar gelang jij inversteert in je baan en dergelijk toch richting die duizend euro en ver er over heen.
Hoe hard het geld erin gaat bepaal je zelf.
Je kan het net zo duur maken en goedkoop als je zelf bepaalt wat voor matrialen je gaat gebruiken.
Een zakje groenstrooisel van bv 3 euro zal je toch keer x-aantal gaan
Het is daarom niet te zeggen hoe duur het is word.
Enige wat je enig idee geeft is bijhouden wat je uitgeeft en inversteert in je baan.

mvg Alexander