Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Hoek van Holland - Warschau, samenstelling in model. Welke rijtuigen?  (gelezen 82026 keer)

Rob68

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Wil de internationale trein Hoek van Holland - Warschau in model samenstellen .(jaren tachtig)
Wie heeft informatie?
Fabrikanten ?
Catalogusnummers?
Kleuren?
Weet dat er in de trein poolse ,deense ,duitse en een russisch slaaprijtuig zaten .

Rob

« Laatst bewerkt op: 10 december 2020, 22:19:20 door Bert van Gelder »

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:Hoek van Holland - Warschau
« Reactie #1 Gepost op: 04 maart 2009, 13:40:22 »
PKP rijtuigen; volgens mij een B en een Bc (en tot wel 6 Bc's facultatief). De B is er van SaMo, klopt niet helemaal (helemaal niet eigenlijk als je goed gaat kijken) maar het model is voor deze goed te gebruiken (de PKP B bak was een Y/B70 en op papier heeft SaMo/Tillig deze ook, het model is echter een kruising tussen een Y/B70 en een Y rijtuig). De Bc is er niet in model. Beide rijtuigen in donkergroene kleur. Het art. van de B bak is Tillig 74564.

Er reden 1 á 2 SZD RIC WLAB's in mee, deze zijn er van SaMo/Tillig in model. Rijtuig in groene kleur met een creme bies (de gele biesjes kwamen later pas). Het oude SaMo art.nr. is 14328 met evt. een toevoeging erachter voor een nummervariant.

Wat er aan Duitse, Deense en West-Duitse bakken meereed in die periode weet ik zo niet precies, volgens mij West-Duitse Bm achtigen en Duitse Halberstädter.

Ernst-Jan

Roelof

  • Gast
Re:Hoek van Holland - Warschau
« Reactie #2 Gepost op: 04 maart 2009, 16:52:43 »
Deze vraag had ik een tijdje geleden ook gesteld en heb van Heer Poes het navolgende gekregen:



Groet, Ronald.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re:Hoek van Holland - Warschau
« Reactie #3 Gepost op: 04 maart 2009, 19:29:54 »




Hallo,

even diep in mijn geheugen graven en wist dat ik behalve een mat 46 in 1983  ook nog die zelfde dag nog wat wat buiten landse rijtuigen had gefotografeerd.


mvgr Evert Masselink

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:Hoek van Holland - Warschau
« Reactie #4 Gepost op: 04 maart 2009, 19:46:55 »
Gave foto's. Op de onderste foto is een 111A van de PKP te herkennen, leuk.

De 2e bak (eigenlijk dus de voorlaatste bak van de trein) op de onderste foto is een 104A. Hier waren er 80 van gebouwd, bij mijn weten nu niet meer in dienst.

De SZB WLAB is er een uit de '78-'83 serie. Dus van 1978 tot en met 1983 gebouwd.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re:Hoek van Holland - Warschau
« Reactie #5 Gepost op: 04 maart 2009, 20:03:18 »
Hé een leuk topic met tot nu toe maar twee foto's.
Kijk ook eens op de website van de vereniging waar ik bij kom:
http://www.tjolk.com/hoekselijn/fotogallerij%20De%20Hoekselijn.htm
Hier staan diverse foto's van de treinen die in Hoek van Holland kwamen.
Tevens zal ik eens gaan zoeken in mijn eigen verzameling naar foto's van de Hoek-Warsawa expres.

Groeten,

Christoph

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Hoek van Holland - Warschau
« Reactie #6 Gepost op: 04 maart 2009, 21:42:48 »
Even terug naar de oorspronkelijke vraag.

Ik heb het VRM van 2-6 t/m 28-9-1985. Hieruit blijkt dat de D1245 (Hoek Warszawa Expres) VAN Hoek v Holland gecombineerd reed met de D237 tot Bentheim. Deze trein vertrok om 19:59 uit Hoek v H.

De tegentrein D1244 reed echter WEL alleen op Nederlands grondgebied en ook nog eens bij daglicht. Hoek v H. aaankomst 9:42u. Deze Warszawa-Hoek Expres bestond in die periode uit:

Vanaf Bentheim tot Utrecht:

Loc NS
BDms DR
Bcm DR (Mitropa)
Bm DR (18-7 t/m 31/8, overige tijd facultatief)
ABm PKP
Bm PKP
Bm PKP / DB Facultatief
WLABm SZD
WL SZD Facultatief
Bcm PKP (WARS) Facultatief voor Carrierways

In Utrecht liep de loc om, waardoor er vanaf Utrecht tot Hoek v H. de trein dus omgedraaid stond.

Je kunt de trein dus nog behoorlijk inkorten door alle (of een paar) facultatieve rijtuigen eruit te halen.

In de D237 reed onder andere een Deens rijtuig mee, dus in de samenstelling van de D1245/D237 kwam wel een Deense bak voor.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rijtuigpaint

  • Gast
Re:Hoek van Holland - Warschau
« Reactie #7 Gepost op: 04 maart 2009, 22:42:09 »
Leuk topic over voor mij een bijzondere trein.

Vaak genoeg in deze trein gezeten naar en van Berlijn.

De geur van lysol en de dikke tapijten in de slaapwagens staan me nog steeds bij (ruik de geur zelfs soms weer in gedachte als ik de modellen van de slaapwagens zie).

Het was vaak een mengelmoes van rijtuigen waarbij op de grens tussen NL en D naast de gebruikelijke lokwissel ook rijtuigen er bij of er af gingen.

Richting Berlijn kwamen er vaak in Bentheim DB rijtuigen aan (lekker leeg, schoner en vaak warmer dan de andere rijtuigen) dus snel met je zooi in zo'n rijtuig zitten en de gordijntjes van de coupé dichttrekken en verder pitten.

Meestal was het trouwens aan te bevelen om een plaatskaartje te kopen voor de trein want zeker rond om de vakanties puilde de trein uit van mensen die dan een soort van verhuizing met zich meenamen (dozen, koffers en andere zooi).

Naar NL kwam er soms een NS rijtuig bij, soort? Weet ik eigenlijk niet meer.

De Deense rijtuigen waren vaak koerswagens naar Kopenhagen die er in Hamm (Osnabrück) afgingen richting noorden.

Het gebeurde ook wel dat delen van de trein midden in de nacht aangekoppeld werden aan de trein uit Parijs richting Berlijn (altijd opletten dus waar je ging pitten  ;D.

De tractie in West-Duitsland tot Helmstedt bestond uit een V 200 en later een lok uit E-110 serie. Op de grens tussen Oost en west kwam er meestal een Ludmilla of een v180 voor (maar een stoomlok kon ook nog zeker in de jaren 70).

Na het vallen van de muur ben ik nog één keer met de trein Schiphol-Berlijn gereisd maar dat was niet meer zo als vroeger............stank, lysol en paspoorten controle van Marechaussee en Vopo's.

De trein? Die rijdt bij mij nog steeds rond net als vroeger: iedere keer net even anders..............

Kees-Jan

Rob68

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re:Hoek van Holland - Warschau
« Reactie #8 Gepost op: 04 maart 2009, 23:03:42 »
Leuke en bruikbare informatie tot nu toe.
Maar mensen ga gerust door met informatie verstrekken.
Denk dat meerdere mensen hier interesse in hebben.

Groet,
  Rob

Rijtuigpaint

  • Gast
Re:Hoek van Holland - Warschau
« Reactie #9 Gepost op: 04 maart 2009, 23:36:44 »
Toevoeging:

De meeste rijtuigen heb ik eigenlijk wel in H0.

Bij tijd en zin zal ik er een pica van maken.

Kees-Jan

Rob68

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re:Hoek van Holland - Warschau
« Reactie #10 Gepost op: 04 maart 2009, 23:41:55 »
Nou kees-jan dat zou geweldig zijn. ;D ;D

Rob

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re:Hoek van Holland - Warschau
« Reactie #11 Gepost op: 05 maart 2009, 16:46:07 »




Toen wij bij Smit nog stationsdienst in Hoek van Holland hadden ging ik regelmatig op de station kijken naar de aankomst en vertrek van de Internationale treinen. Tijdens zo'n bezoekje heb ik dit ooit eens gekregen ;D SK
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2009, 17:47:55 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

mat64

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
Re:Hoek van Holland - Warschau
« Reactie #12 Gepost op: 05 maart 2009, 17:24:16 »
oeh dat zijn mooie koersbordjes;)

Rob68

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re:Hoek van Holland - Warschau
« Reactie #13 Gepost op: 18 maart 2012, 11:20:13 »

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • Secondtrains.com
Re:Hoek van Holland - Warschau
« Reactie #14 Gepost op: 18 maart 2012, 13:04:17 »
Een van de laatste treinen in 1993.




CKLX