Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 22:51:50
Piko blauwe 1000 door prutser
Vandaag om 22:49:28
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 22:38:03
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
Vandaag om 22:09:49
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 21:44:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:41:21
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
Vandaag om 21:38:45
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 21:20:49
fotowedstrijd 2025 door Keska
Vandaag om 20:46:34
De modeltreinen van Spoorijzer door Charles_
Vandaag om 20:45:50
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
Vandaag om 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:42:03
Arlbergbahn.. ? door Krazy Dre
Vandaag om 20:23:36
Beekdaelen in H0 door ruudns
Vandaag om 20:19:33
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 20:05:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:56:08
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 18:54:44
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 18:10:13
Au bord de la Cèze door Wim1969
Vandaag om 18:08:09
MLF Fielschmann motor kit door henk
Vandaag om 16:57:08
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
Vandaag om 16:09:07
Loksound5 decoder door 008200
Vandaag om 15:34:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:30:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 15:14:45
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:30:50
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:47:22
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 10:52:17
  

Auteur Topic: Bedrading voor digitaal rijden  (gelezen 1797 keer)

J.Kuipers

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Bedrading voor digitaal rijden
« Gepost op: 02 March 2009, 19:17:26 »
Hallo,

Ik ben een testbaan aan het opbouwen, rail ligt, bedrading voor 90% aangelegd in "ringband"kabelgootjes van de boekhandel. Makkelijk en netjes.

Mijn vraag:

In de installatiewereld wordt indien 220/380 V moet worden gelegd in comb. met data bekabeling gebruik gemaakt van kabelgoot met scheidingschotten.
Hoe zit dit met het modelspoor gebeuren? Het zou kunnen zijn, dat e.e.a. elkaar niet beinvloed.

Ik heb de bedrading gescheiden aangelegd, dit geeft natuurlijk problemen bij kruisingen van kabels in mijn "ringband"gootjes, indien de bedrading niet gescheiden hoeft te worden aangelegd, wordt alles makkelijker-overzichtelijker en goedkoper.
Wie weet een antwoord?
Beste groet:

Johan Kuipers






Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Bedrading voor digitaal rijden
« Reactie #1 Gepost op: 02 March 2009, 19:42:55 »
Ik neem aan dat het gaat om bedrading voor de voeding van de baan, en voor de terugmeldingen. Of heb je nog meer soorten?
Ik zou de voeding en de terugmelding in ieder geval niet in hetzelfde gootje leggen.

De scheidingsschotten in de installatiegoten, zoals die b.v. in kantoren worden gebruikt, zitten er voornamelijk vanwege de elektrische veiligheid. 230V bekabeling mag nl. niet in hetzelfde kanaal als andere bedrading. Als het gaat om de onderlinge beínvloeding, dan moet je de tussenschotten van staalplaat maken. Een plastic tussenschotje doet in zo'n geval niks.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Bedrading voor digitaal rijden
« Reactie #2 Gepost op: 02 March 2009, 20:41:13 »
Om te voorkomen dat er geen verkerde "signalen" op de stuur en terugmeldbekabeling komt, ben ik gebruik gaan maken van UTP-kabel. Deze bedrading wordt gebruikt in de ICT branche en is per twee aders getwist uitgevoerd.
Ik heb tot nu toe geen problemen ondervonden. Het draad is te koop bij de beter gesorteerde electronica winkels.

Vr. groet,
Wiebe

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Bedrading voor digitaal rijden
« Reactie #3 Gepost op: 02 March 2009, 20:56:01 »
Het draad is te koop bij de beter gesorteerde electronica winkels.
En bij de bouwmarkten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
Re: Bedrading voor digitaal rijden
« Reactie #4 Gepost op: 02 March 2009, 21:06:54 »
De scheidingsschotten in de installatiegoten, zoals die b.v. in kantoren worden gebruikt, zitten er voornamelijk vanwege de elektrische veiligheid. 230V bekabeling mag nl. niet in hetzelfde kanaal als andere bedrading. Als het gaat om de onderlinge beínvloeding, dan moet je de tussenschotten van staalplaat maken. Een plastic tussenschotje doet in zo'n geval niks.

Daarom is het voorschrift bij gebruik van UTP ook dat er een stalen goot met stalen tussenschot gebruikt wordt. In kunststof goten met kunststof tussenschotten moet FTP of STP gebruikt worden.
Dat daar vaak de hand mee gelicht wordt is een ander verhaal.

J.Kuipers

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Bedrading voor digitaal rijden
« Reactie #5 Gepost op: 03 March 2009, 19:56:04 »
Beste mensen,

Dank voor jullie reactie. Tot nu heb ik dus alles goed gedaan door de bedrading a.h.w. gescheiden te plaatsen, vanmiddag de spanning erop gezet, en het werkte tot zover ik kan controleren. De wissels worden eerst op de Ecos geprogrammeerd, zodat ik de banen kan gebruiken voor eigen en ander plezier. Daarna alles klaarmaken voor "Koploper".

Toch nog even een vraag:
Las in Rail Hobby van maart een artikel van H.Maaskant over de S88-N, als ik het goed begrijp, bestaat nu de mogelijkheid een adaptor s88-N te gebruiken met een RJ 45 connector, zodanig, dat deze ook aangesloten kan worden op zowel de Ecos, als de Viessmann 5233 die ik nu gebruik. Tevens zou ik bij het klaarmaken van mijn grote baan de BMD16N-SD als Bezetmelders en netwerkkabels kunnen gebruiken, met alle voordelen vandien.

Ik hoor graag een reactie ,nogmaals dank.

J.Kuipers

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Bedrading voor digitaal rijden
« Reactie #6 Gepost op: 03 March 2009, 20:00:41 »
Je conclusie over S88-N klopt. Hier kun je er meer over lezen.

Sander