Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:07:18
Lima Plan E ral kleuren vraag door Karben
Vandaag om 17:03:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
Vandaag om 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:37:58
Kranenberg, een exercitie in code 70 door puntenglijder
Vandaag om 15:37:38
Zolderbaan 2025 door Ronald69
Vandaag om 15:27:30
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:19:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:12:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:51:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:59:24
booster vraag door AP3737
Vandaag om 12:17:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 11:53:40
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:55:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
  

Auteur Topic: Bedrading voor digitaal rijden  (gelezen 1743 keer)

J.Kuipers

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Bedrading voor digitaal rijden
« Gepost op: 02 March 2009, 19:17:26 »
Hallo,

Ik ben een testbaan aan het opbouwen, rail ligt, bedrading voor 90% aangelegd in "ringband"kabelgootjes van de boekhandel. Makkelijk en netjes.

Mijn vraag:

In de installatiewereld wordt indien 220/380 V moet worden gelegd in comb. met data bekabeling gebruik gemaakt van kabelgoot met scheidingschotten.
Hoe zit dit met het modelspoor gebeuren? Het zou kunnen zijn, dat e.e.a. elkaar niet beinvloed.

Ik heb de bedrading gescheiden aangelegd, dit geeft natuurlijk problemen bij kruisingen van kabels in mijn "ringband"gootjes, indien de bedrading niet gescheiden hoeft te worden aangelegd, wordt alles makkelijker-overzichtelijker en goedkoper.
Wie weet een antwoord?
Beste groet:

Johan Kuipers






Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26704
    • Pagina van klaas
Re: Bedrading voor digitaal rijden
« Reactie #1 Gepost op: 02 March 2009, 19:42:55 »
Ik neem aan dat het gaat om bedrading voor de voeding van de baan, en voor de terugmeldingen. Of heb je nog meer soorten?
Ik zou de voeding en de terugmelding in ieder geval niet in hetzelfde gootje leggen.

De scheidingsschotten in de installatiegoten, zoals die b.v. in kantoren worden gebruikt, zitten er voornamelijk vanwege de elektrische veiligheid. 230V bekabeling mag nl. niet in hetzelfde kanaal als andere bedrading. Als het gaat om de onderlinge beínvloeding, dan moet je de tussenschotten van staalplaat maken. Een plastic tussenschotje doet in zo'n geval niks.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Bedrading voor digitaal rijden
« Reactie #2 Gepost op: 02 March 2009, 20:41:13 »
Om te voorkomen dat er geen verkerde "signalen" op de stuur en terugmeldbekabeling komt, ben ik gebruik gaan maken van UTP-kabel. Deze bedrading wordt gebruikt in de ICT branche en is per twee aders getwist uitgevoerd.
Ik heb tot nu toe geen problemen ondervonden. Het draad is te koop bij de beter gesorteerde electronica winkels.

Vr. groet,
Wiebe

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26704
    • Pagina van klaas
Re: Bedrading voor digitaal rijden
« Reactie #3 Gepost op: 02 March 2009, 20:56:01 »
Het draad is te koop bij de beter gesorteerde electronica winkels.
En bij de bouwmarkten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Bedrading voor digitaal rijden
« Reactie #4 Gepost op: 02 March 2009, 21:06:54 »
De scheidingsschotten in de installatiegoten, zoals die b.v. in kantoren worden gebruikt, zitten er voornamelijk vanwege de elektrische veiligheid. 230V bekabeling mag nl. niet in hetzelfde kanaal als andere bedrading. Als het gaat om de onderlinge beínvloeding, dan moet je de tussenschotten van staalplaat maken. Een plastic tussenschotje doet in zo'n geval niks.

Daarom is het voorschrift bij gebruik van UTP ook dat er een stalen goot met stalen tussenschot gebruikt wordt. In kunststof goten met kunststof tussenschotten moet FTP of STP gebruikt worden.
Dat daar vaak de hand mee gelicht wordt is een ander verhaal.

J.Kuipers

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Bedrading voor digitaal rijden
« Reactie #5 Gepost op: 03 March 2009, 19:56:04 »
Beste mensen,

Dank voor jullie reactie. Tot nu heb ik dus alles goed gedaan door de bedrading a.h.w. gescheiden te plaatsen, vanmiddag de spanning erop gezet, en het werkte tot zover ik kan controleren. De wissels worden eerst op de Ecos geprogrammeerd, zodat ik de banen kan gebruiken voor eigen en ander plezier. Daarna alles klaarmaken voor "Koploper".

Toch nog even een vraag:
Las in Rail Hobby van maart een artikel van H.Maaskant over de S88-N, als ik het goed begrijp, bestaat nu de mogelijkheid een adaptor s88-N te gebruiken met een RJ 45 connector, zodanig, dat deze ook aangesloten kan worden op zowel de Ecos, als de Viessmann 5233 die ik nu gebruik. Tevens zou ik bij het klaarmaken van mijn grote baan de BMD16N-SD als Bezetmelders en netwerkkabels kunnen gebruiken, met alle voordelen vandien.

Ik hoor graag een reactie ,nogmaals dank.

J.Kuipers

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Bedrading voor digitaal rijden
« Reactie #6 Gepost op: 03 March 2009, 20:00:41 »
Je conclusie over S88-N klopt. Hier kun je er meer over lezen.

Sander