Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door johanw
Vandaag om 18:42:46
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 18:32:51
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:13:14
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:04:52
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20

Auteur Topic: Wisselstand terugmelding  (gelezen 6430 keer)

Arreman

• Offline Offline
Wisselstand terugmelding
« Gepost op: 26 February 2009, 22:09:10 »
Hallo,

Ik heb in het schaduwstation een paar wissels liggen die niet altijd om gaan. Bestaat er iets om de werkelijke stand van de tongen van het wissel terug te melden? Ik gebruik nu Fleischmann Profi wissels, en waarschijnlijk kan het daar niet bij omdat ze aangedreven worden door een spoel aandrijving. Maar zijn er andere systemen waar het wel bij kan, en wat voor soort terugmelding krijg je dan?

Alvast bedankt,

Bart
H0, DCC, Intellibox, Koploper

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Wisselstand terugmelding
« Reactie #1 Gepost op: 26 February 2009, 22:17:12 »
Je kunt via de eindafschakeling van de spoel wel iets doen. Maar hoe het dan verder  in koploper verwerkt moet worden is dan nog even de vraag.
Koploper heeft de rij mogelijkheid namelijk al vrijgegeven voor gebruik.
De beste bescherming is het aanzetten van de spookmelding.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 27 February 2009, 01:18:19 »
Hallo Bart,

Je zou kunnen denken of experimenteren met de wisselaandrijving van Roco, voor onder de tafel. Deze aandrijving bezit namelijk een aantal extra -relais geschakelde- uitgangen die je kan gebruiken voor terugmelding. Werkt echter alleen maar als jouw wissel zelf goed werkt. En daarmee bedoel ik dat als de aandrijving wel om gaat, maar de tongen niet (omdat ze blijven plakken o.i.d.) zul je ook bij deze aandrijving een foute melding krijgen.

Ben even het catalogus nummer kwijt, zoiets als 10040, geloof ik.

Succes, gr, Bert

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #3 Gepost op: 27 February 2009, 02:21:30 »
Een andere aandrijving is niet nodig. Eenvoudig een ledje of een relais mee laten schakelen over de eindafschakeling is voldoende. Alleen kun je er verder niet echt veel mee.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Arreman

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 27 February 2009, 14:58:06 »
Het simpelste is inderdaad de spookmeldingen aanzetten, maar daar krijg ik nu nog veel valse meldingen op.

Om het via de eindafschakeling te doen had ik zelf ook over nagedacht, maar als de spoel de wisseltong niet meekrijgt, dan krijg ik wel een terugmelding terwijl de tongen niet meegegaan zijn.
Ik zat meer te denken aan een melding als bijv de tongen sluiting maken aan de naastgelegen spoorstaaf? Maar hoe je dat dan inderdaad weer terug krijgt bij Koploper?
H0, DCC, Intellibox, Koploper

Paul Haagsma

• Offline Offline
    • De software (tja waarvoor...)
« Reactie #5 Gepost op: 27 February 2009, 15:41:17 »
Bart,

Antwoord op je laatste vraag is simpel: niet.

Mvg,
Paul.

Anne W

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 27 February 2009, 22:46:07 »
Uit de bijdrage van Paul maak ik op dat er weinig vraag naar zo'n optie is, in de software van Koploper zou het te ontwikkelen moeten zijn, een voorwaarde die positief moet worden, in de keten rijweg uitzoeken-wissels stellen-sein op groen-snelheidsinstructie lok.

Deze zin betekent ook dat er een apparaat met ingebouwde software is, die wisselstandbeveiliging als optie heeft.

Groet, Anne W

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #7 Gepost op: 27 February 2009, 23:03:39 »
Anne W, ik denk dat U zich eerst eens moet verdiepen in de mogelijkheden van diverse digitale systemen, en daarnaast eens kijken hoe Koploper daar op dit moment mee omgaat, alvorens iets te roepen.

Mvg
Wim.

Barend

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 27 February 2009, 23:21:19 »
Als aanvulling op de eerdere reacties:
Littfinski  (LDT) heeft op de site een schema waarmee je via de eindafschakeling een bezetmelder kunt aansturen. Deze kun je als een punt in Koploper opnemen en zo signaleren of een wissel is omgegaan (even los van het probleem van de achterblijvende tongen als de eindafschakeling wel volledig is bereikt). Deze bezetmelding zou je dan via een speciale actie ook nog kunnen gebruiken voor een ingreep los van de visuele melding op het scherm.

Met vriendelijke treingroet

B. Verbiest

Paul Haagsma

• Offline Offline
    • De software (tja waarvoor...)
« Reactie #9 Gepost op: 27 February 2009, 23:51:54 »
Barend,

Maar dan nog weet jij niet of de wissel in de goede stand staat. Dit is echte probleem, daar dit ook mechanisch defect kan zijn. De aandrijving wel in de goede stand doch fysiek de wissel niet.  Dan heeft controle nog geen echte zin en ik geen echte zin om het in te bouwen in Koploper als vanuit de hardware de controle toch niet water dicht is.

Mvg,
Paul.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #10 Gepost op: 27 February 2009, 23:58:51 »
Het enigste wat werkt is de wisselaandrijving zelf onderhouden, en even de contacten van de eindafschakeling schoonmaken. Werk hier al jaren met deze aandrijvingen zelfs dagelijks op mijn testbaantje, en die doen het al jaren zonder probleem.

Mvg
Wim.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 28 February 2009, 00:01:31 »
Een echt waterdichte controle op de wisselstand is in model bijna onmogelijk. In het grootbedrijf gaan ze daar veel verder in, maar dat moet ook wel want de veiligheid van mensen is er mee gemoeid. Als je de principes van het grootbedrijf wilt overzetten naar het model, dan worden de wissels veel te duur. Zelf probeer ik dichtbij het ideaal te komen door de koppeling tussen motoraandrijving en tongen zo star te maken dat de tongen wel mee moeten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jan Huchshorn

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 28 February 2009, 11:13:21 »
Het simpelste is inderdaad de spookmeldingen aanzetten, maar daar krijg ik nu nog veel valse meldingen op.

Bart,

Valse terugmeldingen kunnen de treinenloop danig in de war sturen, vooral als het er veel zijn, zoals je schrijft. Wisselstraten kunnen te vroeg vrijgegeven worden of een trein die ver voor de stopmelder tot stilstand komt, het is ook niet denkbeeldig dat Koploper een trein kwijt raakt.
Je zal dus wat aan die valse terugmeldingen moeten doen.

Je kan wel een beveiliging op je wisselstanden willen hebben, maar daar gaan je wissels nog steeds niet goed mee om. Zoals hierboven ook al geschreven kan je je tijd beter besteden om je wissels goed schakelend te krijgen. En wat onderhoud plegen, plakkende wisseltongen schoonmaken met een kwastje en een beetje wasbenzine b.v.

Jan.

Anne W

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 28 February 2009, 15:48:08 »
Beste Wim,

De reactie van Paul is duidelijk, dus .... (ik vind het wel leuk dat je me "U" noemt)

Op de demobaan van Raptor is zo'n wissel signalering gemaakt, maar vraag me niet hoe, hij wordt via de S88 verder verwerkt.

Onderwerp valse terugmeldingen: hangt dus helemaal samen met je terugmeldsysteem, bij S88 afzien van de bandkabel en vervangen door ronde kabel en verder netjes werken, niet in de buurt van voedingsdraden komen.
Het zou wel prettig zijn als de fabrikanten hun S88 ingangen wat "filterden", er is een baan in bedrijf waar 40 meter bandkabel in de S88 gebruikt is, geen enkele storing, maar zit wel op de gefilterde S88 ingang van een bepaald merk centrale, nee niet bij mij ik heb Edits melders met ronde kabel.

Groet, Anne W

Klapwijkbaan

• Offline Offline
    • Klapwijkbaan - het leven op het spoor in 1:87
« Reactie #14 Gepost op: 28 February 2009, 16:11:36 »
Wat ik als oplossing heb gebruikt is meer volt op de aandrijving laten zetten. zo heb ik 99.99% zekerheid van de wissels.

ik neem aan dat er nu 14 V op staat. Ik gebruik nu 16 V.

een andere oplossing die soms ook helpt is om de aandrijving te wissellen met een ander. want de kracht kan per motertje verschillen
« Laatst bewerkt op: 28 February 2009, 16:19:02 door Bas den Burger »
Het leven op het spoor in 1:87 - https://klapwijkbaan.nl