Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:11:13
Led verlichting knippert door Pauldg
Vandaag om 11:48:47
De wijntrein door Scratchbuilt
Vandaag om 11:30:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 11:24:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 10:55:16
Roco wagon openen door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:46:06
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 10:06:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 07:51:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 October 2025, 21:44:19
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
02 October 2025, 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
02 October 2025, 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 October 2025, 11:03:31
  

Auteur Topic: De Gronzen - (Baanplan H0)  (gelezen 15814 keer)

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
Re:De Gronzen - (Baanplan H0)
« Reactie #15 Gepost op: 21 August 2009, 14:35:14 »
Probeer het groene station eens in een boog te leggen en de onderste drie kopsporen bovenin de tekening wat meer naar de helix trekken en dan schuin leggen. Verder kan je de twee bogen onderin de tekening wat ruimer maken zodat het wat vloeiender loopt.

mvg,

Lennert

Dag Lennert,

bedankt voor de tips. Ik ga het eens proberen met het station. Zelf heb ik een andere variant onderin geprobeerd:





Groeten Willem,

Lvdwerf

  • Gast
Re:De Gronzen - (Baanplan H0)
« Reactie #16 Gepost op: 21 August 2009, 15:57:01 »
Toch had ik die helix in de originele situatie gelaten denk ik.

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
Re:De Gronzen - (Baanplan H0)
« Reactie #17 Gepost op: 22 August 2009, 21:13:13 »
Toch had ik die helix in de originele situatie gelaten denk ik.

Weer een update en inderdaad de helix is ook terug naar origineel.
In eertse instantie vond ik de gebogen stationsopstelling gekunstelt overkomen, maar ik begin er de voordelen van in te zien. Bijvoorbeeld het schuine dak zit aan die zijde, dus heb ik meer ruimte achter de sporen voor scenery e.d.



Ik ga in het volgende update het station iets verder buigen en hopelijk vind ik een meer vloeiende lijn dan in het bovenstaande plaatje. Het rangeer terrein aan de bovenzijde wil ik graag strak en recht houden, dus daar zit weinig verandering.
Daarna beginnen aan de -1 laag en over een paar weken beginnen?!

Edit: 21.50 uur, een verdere update.


Het stationsgedeelte ligt in een straal van 9 meter.
Groeten Willem,
« Laatst bewerkt op: 22 August 2009, 21:52:22 door platte bever »

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
Re:De Gronzen - (Baanplan H0)
« Reactie #18 Gepost op: 23 August 2009, 22:20:50 »
Weer een dag, weer een update.
Ditmaal het schaduwstation. Het was even passen en meten om in de nieuwe variant de onderste keerlus kwijt te kunnen. De opstelsporen zijn zo gelegd dat de achterste onderbouw in 2x 40cm (80 cm met tussenbalk) geen gedonder in de lengte met wisselmotoren.



De volgende stap is de onderbouw uittekenen, hoogte van onderbouw bepalen enz. enz.

Groeten Willem,

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
Re:De Gronzen - (Baanplan H0)
« Reactie #19 Gepost op: 02 September 2009, 21:52:07 »
Gisteravond en deze avond heb ik mijn schaduwstation verder uitgewerkt. Het geheel in blokken opgedeeld, genummerd en bezetmelders geplaatst.


http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/schaduw_blokken_bezetmelders.jpg


Volgens mij heb ik het zo redelijk ingedeeld en zijn het 28 blokken en 33 bezetmelders voor het eerste gedeelte. Misschien kan er nog het één en ander verbeterd worden, dus wederom tips zijn welkom.

Groeten Willem,

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
Re:De Gronzen - (Baanplan H0)
« Reactie #20 Gepost op: 19 March 2010, 12:15:20 »
Sinds lange tijd gebeurd er weer iets met mijn baanplan...
Na een lange voorbereidingstijd was het eerste hout in huis en ben ik begonnen met het achterste gedeelte van de baan. Een stuk van ruim 5 mtr bij 80 cm.
Amper klaar veranderd de situatie. Een gedeelte aan de recherzijde is door omstandigheden niet langer tot mijn beschikking en moet vrijblijven.

Dus opnieuw naar de tekentafel, of liever gezegd achter de laptop met 'Any Rail'.
Veel pogingen gedaan en er kwam geen plan dat voldeed aan mijn eisen.
Tijdens een willekeurige surfsessie op het internet kwam ik terrecht bij de site: http://www.sporenplan.nl/.
Aangezien mijn baanplan gebasseerd is op de omgeving Arnhem - Doetinchem, deze omgeving afgetast. Bij station 'Zevenaar' in de jaren 1985 was ik opslag geïnspireerd en snapte ik niet dat ik deze optie eerder bekeken had.


Hieronder mijn eigen variant op het sporenplan van Zevenaar rond 1985:




Dit resulteerde in het volgende baanplan:



Klik hier voor de grote versie:
http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/2010_Top.jpg

Na het behalen van dit kleine succes (vind ik zelf) is het nu aan het werk voor het baanplan Schaduwstation.

Daarnaast ben ik ook begonnen met mijn testbaantje.

Groeten Willem,

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:De Gronzen - (Baanplan H0)
« Reactie #21 Gepost op: 19 March 2010, 12:30:22 »
Hoi!

Een leuk idee! Het ziet er al goed uit... alleen nog een opmerking / suggestie over het stationsgedeelte: Maak een tweede perron want nu is een doorgaand spoor zonder perron. De doorgaande sporen zitten nu op een afbuigende wissel... dat is niet echt handig. Die zou ik op een rechtdoor spoor zetten. De zijlijn (naar didam) kan dan op een kleiner perron...

Een andere vraag: Waarom heb je de zijlijn zo langs de hoofdlijn lopen? Kan je deze niet beter aan de binnenkant laten beginnen en dan onderdoor laten kruisen? volgens mij heb je daar genoeg lengte voor? (de ene lijn iets laten zakken de andere omhoog laten komen)

Succes!

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
Re:De Gronzen - (Baanplan H0)
« Reactie #22 Gepost op: 20 March 2010, 11:30:46 »
Maak een tweede perron want nu is een doorgaand spoor zonder perron. De doorgaande sporen zitten nu op een afbuigende wissel... dat is niet echt handig. Die zou ik op een rechtdoor spoor zetten. De zijlijn (naar didam) kan dan op een kleiner perron...

Een andere vraag: Waarom heb je de zijlijn zo langs de hoofdlijn lopen? Kan je deze niet beter aan de binnenkant laten beginnen en dan onderdoor laten kruisen? volgens mij heb je daar genoeg lengte voor? (de ene lijn iets laten zakken de andere omhoog laten komen.


Dag Ronald,

bedankt voor je reactie. Een tweede perron geeft mij het idee dat het landelijke van het station er een beetje afgaat. Ik hoef niet perse alle treinen in het station te laten stoppen. Het eertse perron is nu 160 cm lang en deze dan inkorten lijkt mij wat onrealistisch als er bv. twee Lint41 gekoppelt stoppen. (Ik heb nu de regel aangehouden dat het perron 1/3 langer is dan de langste trein die er stoppen mag.)


Je tweede idee zal ik eens nader bekijken. Zoals het nu bedacht is blijft de zijlijn op hoogte en daalt het doorgaande spoor voorbij het station om in een tunnelbak te verdwijnen.

Groeten Willem,

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
Re:De Gronzen - (Baanplan H0)
« Reactie #23 Gepost op: 26 March 2010, 11:35:52 »
Een paar kleine aanpassingen gemaakt. De gebogen wissel eruit, een kruising verlegd en daardoor zijn de alle rangeersporen in lengte toegenomen. ook de langte van het perron is nu 175 cm.



Grote versie:
2010_Top_02.jpg

Om de aftakking naar Didam te verplaatsen heeft nog geen goede optie opgeleverd... Voorlopig blijft dit zo het nu is. Alleen die bocht moet nog mooier vind ik. Gaan ik aan werken. Update volgt.

18.08 Update:



Grote versie:
2010_Top_03.jpg

Groeten Willem,
« Laatst bewerkt op: 26 March 2010, 18:11:48 door platte bever »

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
Re:De Gronzen - (Baanplan H0)
« Reactie #24 Gepost op: 03 April 2010, 15:32:24 »
Zo vlak voor de Paasdagen nog een kleine update van het schaduwstation. Onlangs de nieuwste versie van any Rail gedownloaded en er zitten een aantal nieuwe en handige opties bij die het werken makkelijker maken.

Het schaduwstation:



Grote afbeelding:
2010_Schaduw.jpg

Groeten Willem,

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
Re:De Gronzen - (Baanplan H0)
« Reactie #25 Gepost op: 20 August 2010, 12:42:59 »
Net voor de vakantie is afgelopen, is het dan zover dat ik de versie van het schaduwstation kan plaatsen zoals ik hem ga bouwen.
De testbaan is afgebroken. (Alle technische onderdelen werkten na behoren en met Koploper heb ik een dag of twee zitten stoeien. En aangezien de testbaan vrij klein is, is het tijd om verder te gaan.)




Met de onderdelen die nu in huis zijn wordt er langzaam begonnen met het blauwe opstel gedeelte.
Als deze klaar is het rode gedeelte, daarna de rechter keerlus enz. enz.
Als het een beetje mee zit zal ik over een goed jaar dit gedeelte klaar hebben, tenminste zo is de planning.

Groeten Willem,