Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 05:21:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:15:39
wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 00:07:06
Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
29 July 2025, 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
29 July 2025, 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
29 July 2025, 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
29 July 2025, 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
29 July 2025, 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
Station Roodeschool door Torikoos
29 July 2025, 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
29 July 2025, 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
29 July 2025, 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
29 July 2025, 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
29 July 2025, 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
29 July 2025, 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
29 July 2025, 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
29 July 2025, 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
29 July 2025, 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
29 July 2025, 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
29 July 2025, 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
29 July 2025, 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
29 July 2025, 15:58:26

Auteur Topic: De Gronzen - (Baanplan H0)  (gelezen 15466 keer)

platte bever

• Offline Offline
  • Platte Bever bouwt...
De Gronzen - (Baanplan H0)
« Gepost op: 24 February 2009, 16:27:57 »
Ik (newby Willem.) ga in de tweede helft van 2009 verhuizen naar een groter huis, waar ik een gedeelte van de zolder kan gebruiken voor mijn modelbouwhobby.
Uit de brochure van het huis heb ik ongeveer de maten van de zolder kunnen afleiden en ik denk dat ik ongeveer 5 x 4,5 meter ter beschikking heb (zonder ruzie te krijgen met m'n vrouw  ;) ).

Mijn eerste plannen zijn voor een E of G vormige baan in drie lagen.  De bovenste laag is bedacht op 1.30 mtr.

Een 2 sporig traject met bovenleiding en een enkele zijlijn zonder bovenleiding, zoals traject 'Arnhem- Winterswijk' als voorbeeld.

Verder wil ik graag een rangeer terrein waar twee lange circustreinen kunnen aankomen van Circus Krone.

Met het rangeerterrein ( De Gronzen Noord) ben ik begonnen met plannen in "Any Rail". Het onderstaande plaatje is het resultaat tot nu toe. De zijlijn is hier nog niet te zien...

De rails is van Tillig Elite. De gebruikte boogstralen zijn 60 en 65 cm in de keerlus met een stijgings percentage van niet meer dan 2,5  %.

Groeten Willem,
« Laatst bewerkt op: 27 February 2009, 22:19:07 door Hans van de Burgt »

Bert van Gelder

• Offline Offline
Re: De Gronzen. (Baanplan HO)
« Reactie #1 Gepost op: 24 February 2009, 17:13:01 »
Hallo Willem,

Leuke opzet, met de gebogen sporen, maar die 2,5% stijging ga je m.i. niet halen aan de rechterkant. Waarom ga je aan de rechterkant die spiraal niet 'tegen de klok in' leggen (komend vanuit het rode spoor naar de meegebogen wissel).
Dus dan buigen alle sporen aan de voorkant naar je toe, en aan de rechterkant buigen ze naar achteren af. Daar zou ik geen spiraal maken, maar (parallel) langs de achterwand naar links toe dalen.

Succes met de planning!

Bert

platte bever

• Offline Offline
  • Platte Bever bouwt...
« Reactie #2 Gepost op: 24 February 2009, 20:06:26 »
Dank je Bert voor de tips.

Ik zal nog eens kijken hoe het zit met die stijging, dat blijft lastig om het goed te kijgen.

Volgens Excel zou het kunnen. Maar dan praat je over een complete cirkel voor je een doorgang van 9 cm hebt:

straal       omtrek     cm daling percentage
650   4084,1   9   2,2%
600   3769,9   9   2,4%

'Tegen de klok in' ga ik ook goed bestuderen.

Groeten Willem,

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #3 Gepost op: 24 February 2009, 20:51:34 »
Hallo Willem,

Dat ga je wel redden 2.5% alleen het zal niet helemaal ter plaatse van het station zijn daar zal je op een verschil van 65 - 75 mm hoogteverschil hebben. Ik zou wel een tweede wending plaatsen zodat je 180mm tussen de twee niveaus hebt.

Succes!
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

platte bever

• Offline Offline
  • Platte Bever bouwt...
« Reactie #4 Gepost op: 26 February 2009, 10:30:58 »
Ik heb een eerste opzetje gemaakt om de hoofdbaan voorlangs te laten lopen. Om de rails paralel langs de achterwand te laten lopen is mijn te 'onrealistisch'.

Nu heb ik met blauw een verplaatste achterwand getekend en stuit ik op een volgend probleem.
Hoe kom ik bij een trein als deze ontspoort achter de wand? Deze zijde komt tegen een muur te staan trouwens. Graag tips en/of oplossingen.

Groeten Willem,

DHG500

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 February 2009, 10:36:53 »
Willem,

of je moet een luikje in de linkerbovenhoek kunnen maken waar minimaal je hele arm doorheen kan. In combinatie met CCTV boven de baan achter de achterwand moet je dan maar zien te vogelen dat je je trein herspoort krijgt.
Het alternatief is de achterwand verder nar voren te krijgen zodat je de benodigde armslag tussen achterwand en spoor kunt maken.

Maar waarom én een hoofdbaan voorlangs én een hoofdbaan achterlangs? Overigens als je rechts rijdt kan je dus alleen maar het station aan de rechterzijde verlaten om op de hoofdbaan voorlangs te komen. Volgens mij is het handig om ook even naar je exploitatie te kijken.
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 February 2009, 11:06:06 »
Hallo Willem,

Als het achterste spoor daalt, en de overige (zichtbare) sporen gewoon op hoogte blijven, kun je via de onderkant van de tafel er bij. In dat gat kan een ontspoorde trein natuurlijk ook op de grond vallen....

Overigens valt of staat alles met goed gelegd spoor, en zeker omdat je daar geen wissel toe past, is de kans op ontsporingen wel klein. Gebruik flexibel spoor voor het deel waar je niet bij kunt, dat verkleint de ontsporingen op raillasjes.

Succes, gr

Bert

platte bever

• Offline Offline
  • Platte Bever bouwt...
« Reactie #7 Gepost op: 26 February 2009, 11:07:31 »
Maar waarom én een hoofdbaan voorlangs én een hoofdbaan achterlangs? Overigens als je rechts rijdt kan je dus alleen maar het station aan de rechterzijde verlaten om op de hoofdbaan voorlangs te komen. Volgens mij is het handig om ook even naar je exploitatie te kijken.

beste 'DHG500',

In mijn eerste ontwerp heb ik het idee ook beter af te zijn qua rechts rijden.
De 2e versie ontstond door een tip/ idee van Bert van Gelder om het te kijken hoe 'tegen de klok in' zou kunnen werken.

Vrolijk gaan we verder ontwerpen en hopelijk heb ik binnenkort weer een verbeterd ontwerp om te kunnen tonen.

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 February 2009, 11:19:51 »
Niets leukers dan plannen, plannen, plannen...

;)

DHG500

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 26 February 2009, 12:04:41 »
beste 'DHG500',

In mijn eerste ontwerp heb ik het idee ook beter af te zijn qua rechts rijden.
De 2e versie ontstond door een tip/ idee van Bert van Gelder om het te kijken hoe 'tegen de klok in' zou kunnen werken.

Vrolijk gaan we verder ontwerpen en hopelijk heb ik binnenkort weer een verbeterd ontwerp om te kunnen tonen.

Helder Willem, ik blijf meekijken!  ;)

Groet,
Bob
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

jakop

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 26 February 2009, 12:18:00 »
Je kan er het beste bij als dat wandje verwijderbaar is. Zelf ga ik een dergelijke helling "verstoppen" achter de gevel van een lang gebouw, zie hier

platte bever

• Offline Offline
  • Platte Bever bouwt...
Re:De Gronzen - (Baanplan H0)
« Reactie #11 Gepost op: 07 April 2009, 10:46:42 »
Tijd om een nieuwe versie te tonen. Ditmaal een compleet overzicht.

In vergelijk met de vorige versie is er nu een stationsgedeelte en Zuid  heeft een aftaking "richting Winterswijk" om zo maar te zeggen.
In Noord is er weinig veranderd, omdat ik steeds weer op dit plan terug kom, welke dingen ik ook verzin en verander.
Overal blijft er voldoende ruimte over voor landschap, stad en natuurlijk kermis.

http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/Gronzen_02.jpg

Rechtsboven zijn in de klimspiraal met paars twee wissels te zien als optie. Heeft iemand ervaring met wissels in klimspiralen? Het blijft wel in het zichtbare gedeelte, dus goed bereikbaar.

Groeten Willem,

platte bever

• Offline Offline
  • Platte Bever bouwt...
« Reactie #12 Gepost op: 13 June 2009, 20:17:00 »
Nu het nieuwe huis dichterbij komt, ben ik maar weer aan het tekenen gegaan. Een van de weinige dingen die ik op dit moment kan doen op modelbouwgebied; naast dingen kopen natuurlijk...  (y)

Beginnend met de onderste laag, het schaduwstation. Zoals eerder vermeld ben ik heel wat van plan. De langste trein die gaat rijden wordt 2,50 meter lang. Volgens de tekening kan ik een aantal van deze lengtes kwijt.

Ik ben lang aan het puzzelen geweest hoe ik een keerlus kon plaatsen zonder al teveel gedoe. Nu blijkt de oplossing erg eenvoudig, door de rails (paars) buitenom te leggen. Volgens mij heb ik nu ook geen last van keerlus- perikelen. ( Graag correctie als ik het fout zie!)

Dan en tussenlaag met aan elke rijrichting de mogelijkheid om twee lange treinen te 'parkeren'. Ook hier weer lang zitten tekenen hoe de overgang naar de keerlus omhoog en omlaag goed te krijgen is.

Dan als laatste een verandering van het zichtbare gedeelte. Door een aantal rangeer opties na te bootsen kwam ik er al snel achter dat ik aande linker kant nergens naar toe kon, zonder het stationsgedeelte in te rijden. Hier heb ik zo net een eertse 'oplossing' voor bedacht. Volgens mij werkt het wel.

Nu hopen dat het snel augustus wordt en ik mag verhuizen. Eindelijk weer ruimte om te hobbiën en spullen langer te laten staan. Kan ik ook eens laten zien wat ik allemaal in dozen heb staanen hoe ik het ga pimpen enzo.... maar ja dat wordt pas september op z'n vroegst natuurlijk. :'(

Groeten Willem,

platte bever

• Offline Offline
  • Platte Bever bouwt...
« Reactie #13 Gepost op: 21 August 2009, 13:12:15 »
De dozen zijn uitgepakt en de zolder is opgemeten. Nu blijkt dat de diepte iets minder is, maar de breedte meer. Globaal heb ik nu plek van 409 x 539 cm en het schuine dak begint bij 108 cm van af de vloer.

Door de hoogte heb ik besloten om de top laag op 100 cm meter te houden ipv 120 cm. En waarschijnlijk schrap ik de tussen laag en laat de spiralen meteen doolopen naar het schaduw station.

Met Any Rail dus weer flink aan het stoeien geweest en voorlopig is dit de uitkomst van de top laag:

http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/baanplan_augustus.jpg

Tot nu toe vindt ik het wel een beetje een te strak geheel worden. Misschien kan ik hier en daar iets meer een natuurlijk verloop creeën. (iemand ideeën?)

Groeten Willem,

Lvdwerf

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 21 August 2009, 13:18:42 »
Probeer het groene station eens in een boog te leggen en de onderste drie kopsporen bovenin de tekening wat meer naar de helix trekken en dan schuin leggen. Verder kan je de twee bogen onderin de tekening wat ruimer maken zodat het wat vloeiender loopt.

mvg,

Lennert