Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zolderbaan 2025 door mass am see
Vandaag om 14:32:10
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:23
Trix BR94 ontspoort door Ronald Halma
Vandaag om 14:16:09
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Wat was jullie allereerste loc? door Karben
Vandaag om 13:45:16
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 13:36:56
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Edelweisz in model door grossraumwagen
Vandaag om 13:22:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 13:00:26
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 11:13:35
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 09:36:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
10 August 2025, 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
10 August 2025, 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
10 August 2025, 23:18:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 August 2025, 22:28:23
Vaste baan door GertW
10 August 2025, 22:24:00
  

Auteur Topic: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs  (gelezen 15419 keer)

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #30 Gepost op: 24 February 2009, 13:02:54 »
Ik heb de 01.

Deze gaat slecht door de R2 bochten van roco.

Hij ligt de voorloop wielen aan de binnekant van de bocht helemaal op.

Kwa onderstel kan je weinig verschil vinden tussen de 03 en 01.

Ruud: Voor de BR96, geldt dit ook voor de laatste versie pn 22053?


Groeten Leen en Wessel

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #31 Gepost op: 24 February 2009, 13:25:48 »
Heren,

Op dit forum hebben we het regelmatig gehad over krappen bogen en de evt. bijkomende problemen.

Het is niet aan te raden om de krapste bocht op je baan te leggen, reden het slecht lopen of eruit gooien van de locomotief(voornamelijk de groter stoomlocomotieven).

Vaak(O.a Roco) wordt aangegeven bij de locomotief de min. radius die deze nodig heeft. Dit is vaak vanaf radius 2 soms zelfs 3.
Het leggen van een grotere radius bochten op je baan is eigenlijk dus een pre, uitgaande dat men deze mogelijkheid gezien de ruimte heeft.
Ook ben je op de toekomst voorbereid met grote radiusen.

Hiermee wil ik niet zeggen dat een loc niet zou rijden op radius 1 maar evt. met problemen.

Dion
groetjes Dion

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #32 Gepost op: 24 February 2009, 13:51:01 »
Hoi Leen,

Ja, ik heb de laatste versie van de br 96 van Trix, catnr. 22053, en dat is een herriemaker.
Blijkbaar hebben ze motorisch niets veranderd met de vorige versie(s).
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #33 Gepost op: 24 February 2009, 13:56:34 »
Er is wel degelijk enig verschil tussen de br 01 en de br 03 van Roco in rijgedrag bij krappe bogen.
Bij mij loopt de br 01 uit het spoor, de br 03 niet.

En het is natuurlijk helemaal waar wat Dion schrijft: probeer krappe bogen te vermijden als het kan. Er is bij de fabrikanten een duidelijke ontwikkeling. Nog niet zo lang geleden werden treinen zo gemaakt dat ze vrijwel allemaal door krappe bogen van 360 mm konden, tegenwoordig zijn er heel wat modellen die daar niet door kunnen. 415 mm-bogen beperken je veel minder in je mogelijkheden.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #34 Gepost op: 24 February 2009, 15:47:51 »
Ik was van plan de Roco BR. 03 te kopen maar aangezien ik geen mogelijkheid heb voor ruime bogen denk ik erover om hier maar vanaf te zien.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #35 Gepost op: 24 February 2009, 15:59:29 »
Hoi Harold,

Die beslissing is natuurlijk aan jou, maar zoals ik hierboven al heb geschreven: bij mij gaat de Roco br 03 goed door krappe Fleischmann-bogen (360 mm), ook met een flinke sleep wagons erachter.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #36 Gepost op: 24 February 2009, 20:57:08 »
Goede avond aan allen,

Ja uiteraard is het raadzaam om de krappe bochten te vermijden.
Het is echter haast ondoenlijk om er onderuit te komen dus zal ermee moeten leren leven, de grotere stoomloks rijden bij mij dan ook niet op een traject met bochten kleiner dan R3 en dit gaat probleemloos.
Ik gebruik de kleinere bochtrajecten voor de tenderloks e.d.
Geeft meteen wat afwisseling.

Ruud: ik had namelijk de BR96 ingedachten voor mijn kleinere bochten maar ik begrijp dat dit niet echt een goed idee is?

Heb jij mischien een alternatief of iemand anders?.
Ik vind deze uitvoering wel erg mooi.

Hoor graag van jullie.

Ben trouwens wat bouw kwaliteit beter te spreken over flm dan Roco.
Dit zal waarschijnlijk puur persoonlijk zijn, of zijn er die die mening ook delen.

Groeten Leen en Wessel.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #37 Gepost op: 24 February 2009, 21:04:01 »
Over het algemeen vind ik Roco locs net iets beter rijden dan Fleischmann locs, nou heb ik echter maar 1 fleischmann loc die kwa nieuwigheid te vergelijken is met m'n Roco's, dus echt een eerlijk oordeel kan ik daar niet over vellen.

Wel is het rijgedrag van de BR218 van Fleischmann al stukken beter dan de Sprinters die ik heb.

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #38 Gepost op: 24 February 2009, 21:12:17 »
OK, ja het verschilt per model.

En ik vindt persoonlijk de rijkwaliteiten van beide merken, recente modellen verglijkbaar. de dingen die ik persoonlijk minder vindt is de cardan as bij roco en de geluiden die sommige roco loks produceren bij achteruit rijden.

Wel vindt ik de algehele kwaliteits beleving van Flm materieel net wat beter.
Het is gewoon wat minder fragiel dus minder kwetsbaar.

Ik ben niet in het bezit van Trix (nog niet?)dus kan ik ook geen oordeel over vellen

Groet Leen

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #39 Gepost op: 24 February 2009, 22:01:08 »
Welke stoomlocs een dubbel vliegwiel hebben weet ik niet, maar ik denk dat je op zoek bent naar stille stoomlocs. Zonder enig geluid bewegen zich bij mij over de baan: de br 18 en de br 54 (is rond de jaarwisseling op de markt gekomen). Ook mijn br 39 beweegt zich nauwelijks hoorbaar voort. Deze locs hebben ook alledrie voortreffelijke rijeigenschappen.

Rijden de genoemde locs goed door bogen van 360 mm?

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #40 Gepost op: 24 February 2009, 22:12:57 »
@Harold34: veel grotere stomers hebben minimaal 410mm nodig, oa ivm zuigerstangbeschermers.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #41 Gepost op: 24 February 2009, 22:19:10 »
BR54 is denk ik de enige die door deze bochten gaat.

De BR54 is relatief kort tov van de andere twee.

De andere twee BR18 en 39 zeker niet.

Groeten Leen.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #42 Gepost op: 24 February 2009, 22:30:56 »
De BR 18 en 39 van Fleischmann gaan op mijn baan uitstekend door krappe bogen (360 mm). Fleischmann bouwt zijn materiaal er namelijk op dat ze absoluut door krappe bogen kunnen. Roco niet. Zelfs de br 01 van Fleischmann gaat prima door bogen van 360 mm op mijn baan.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #43 Gepost op: 24 February 2009, 22:32:58 »
Ik zie echter in de fleischmann folder met neuheiten 2009 dat de BR 54 in Wisselstroom leverbaar is.
Is deze er ook in gelijkstroom en wat is het catalogusnr?

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #44 Gepost op: 24 February 2009, 22:42:59 »
De BR 18 en 39 van Fleischmann gaan op mijn baan uitstekend door krappe bogen (360 mm). Fleischmann bouwt zijn materiaal er namelijk op dat ze absoluut door krappe bogen kunnen. Roco niet. Zelfs de br 01 van Fleischmann gaat prima door bogen van 360 mm op mijn baan.

Dus de Fleischmann BR18 (cat.nr. 4118), mijn favoriet, kan ik gerust kopen?