Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:43:09
Märklin 2025 door puntenglijder
Vandaag om 22:36:49
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:36:01
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:59:18
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 21:42:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 21:29:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:54:25
4 oktober modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 20:48:04
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:00:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 19:48:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:32:14
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
Vandaag om 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door grossraumwagen
Vandaag om 18:53:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:03:41
Led verlichting knippert door Menno
Vandaag om 18:02:59
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
Vandaag om 17:18:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
Vandaag om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
  

Auteur Topic: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs  (gelezen 15794 keer)

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #30 Gepost op: 24 February 2009, 13:02:54 »
Ik heb de 01.

Deze gaat slecht door de R2 bochten van roco.

Hij ligt de voorloop wielen aan de binnekant van de bocht helemaal op.

Kwa onderstel kan je weinig verschil vinden tussen de 03 en 01.

Ruud: Voor de BR96, geldt dit ook voor de laatste versie pn 22053?


Groeten Leen en Wessel

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #31 Gepost op: 24 February 2009, 13:25:48 »
Heren,

Op dit forum hebben we het regelmatig gehad over krappen bogen en de evt. bijkomende problemen.

Het is niet aan te raden om de krapste bocht op je baan te leggen, reden het slecht lopen of eruit gooien van de locomotief(voornamelijk de groter stoomlocomotieven).

Vaak(O.a Roco) wordt aangegeven bij de locomotief de min. radius die deze nodig heeft. Dit is vaak vanaf radius 2 soms zelfs 3.
Het leggen van een grotere radius bochten op je baan is eigenlijk dus een pre, uitgaande dat men deze mogelijkheid gezien de ruimte heeft.
Ook ben je op de toekomst voorbereid met grote radiusen.

Hiermee wil ik niet zeggen dat een loc niet zou rijden op radius 1 maar evt. met problemen.

Dion
groetjes Dion

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #32 Gepost op: 24 February 2009, 13:51:01 »
Hoi Leen,

Ja, ik heb de laatste versie van de br 96 van Trix, catnr. 22053, en dat is een herriemaker.
Blijkbaar hebben ze motorisch niets veranderd met de vorige versie(s).
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #33 Gepost op: 24 February 2009, 13:56:34 »
Er is wel degelijk enig verschil tussen de br 01 en de br 03 van Roco in rijgedrag bij krappe bogen.
Bij mij loopt de br 01 uit het spoor, de br 03 niet.

En het is natuurlijk helemaal waar wat Dion schrijft: probeer krappe bogen te vermijden als het kan. Er is bij de fabrikanten een duidelijke ontwikkeling. Nog niet zo lang geleden werden treinen zo gemaakt dat ze vrijwel allemaal door krappe bogen van 360 mm konden, tegenwoordig zijn er heel wat modellen die daar niet door kunnen. 415 mm-bogen beperken je veel minder in je mogelijkheden.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #34 Gepost op: 24 February 2009, 15:47:51 »
Ik was van plan de Roco BR. 03 te kopen maar aangezien ik geen mogelijkheid heb voor ruime bogen denk ik erover om hier maar vanaf te zien.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #35 Gepost op: 24 February 2009, 15:59:29 »
Hoi Harold,

Die beslissing is natuurlijk aan jou, maar zoals ik hierboven al heb geschreven: bij mij gaat de Roco br 03 goed door krappe Fleischmann-bogen (360 mm), ook met een flinke sleep wagons erachter.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #36 Gepost op: 24 February 2009, 20:57:08 »
Goede avond aan allen,

Ja uiteraard is het raadzaam om de krappe bochten te vermijden.
Het is echter haast ondoenlijk om er onderuit te komen dus zal ermee moeten leren leven, de grotere stoomloks rijden bij mij dan ook niet op een traject met bochten kleiner dan R3 en dit gaat probleemloos.
Ik gebruik de kleinere bochtrajecten voor de tenderloks e.d.
Geeft meteen wat afwisseling.

Ruud: ik had namelijk de BR96 ingedachten voor mijn kleinere bochten maar ik begrijp dat dit niet echt een goed idee is?

Heb jij mischien een alternatief of iemand anders?.
Ik vind deze uitvoering wel erg mooi.

Hoor graag van jullie.

Ben trouwens wat bouw kwaliteit beter te spreken over flm dan Roco.
Dit zal waarschijnlijk puur persoonlijk zijn, of zijn er die die mening ook delen.

Groeten Leen en Wessel.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #37 Gepost op: 24 February 2009, 21:04:01 »
Over het algemeen vind ik Roco locs net iets beter rijden dan Fleischmann locs, nou heb ik echter maar 1 fleischmann loc die kwa nieuwigheid te vergelijken is met m'n Roco's, dus echt een eerlijk oordeel kan ik daar niet over vellen.

Wel is het rijgedrag van de BR218 van Fleischmann al stukken beter dan de Sprinters die ik heb.

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #38 Gepost op: 24 February 2009, 21:12:17 »
OK, ja het verschilt per model.

En ik vindt persoonlijk de rijkwaliteiten van beide merken, recente modellen verglijkbaar. de dingen die ik persoonlijk minder vindt is de cardan as bij roco en de geluiden die sommige roco loks produceren bij achteruit rijden.

Wel vindt ik de algehele kwaliteits beleving van Flm materieel net wat beter.
Het is gewoon wat minder fragiel dus minder kwetsbaar.

Ik ben niet in het bezit van Trix (nog niet?)dus kan ik ook geen oordeel over vellen

Groet Leen

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #39 Gepost op: 24 February 2009, 22:01:08 »
Welke stoomlocs een dubbel vliegwiel hebben weet ik niet, maar ik denk dat je op zoek bent naar stille stoomlocs. Zonder enig geluid bewegen zich bij mij over de baan: de br 18 en de br 54 (is rond de jaarwisseling op de markt gekomen). Ook mijn br 39 beweegt zich nauwelijks hoorbaar voort. Deze locs hebben ook alledrie voortreffelijke rijeigenschappen.

Rijden de genoemde locs goed door bogen van 360 mm?

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #40 Gepost op: 24 February 2009, 22:12:57 »
@Harold34: veel grotere stomers hebben minimaal 410mm nodig, oa ivm zuigerstangbeschermers.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #41 Gepost op: 24 February 2009, 22:19:10 »
BR54 is denk ik de enige die door deze bochten gaat.

De BR54 is relatief kort tov van de andere twee.

De andere twee BR18 en 39 zeker niet.

Groeten Leen.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #42 Gepost op: 24 February 2009, 22:30:56 »
De BR 18 en 39 van Fleischmann gaan op mijn baan uitstekend door krappe bogen (360 mm). Fleischmann bouwt zijn materiaal er namelijk op dat ze absoluut door krappe bogen kunnen. Roco niet. Zelfs de br 01 van Fleischmann gaat prima door bogen van 360 mm op mijn baan.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #43 Gepost op: 24 February 2009, 22:32:58 »
Ik zie echter in de fleischmann folder met neuheiten 2009 dat de BR 54 in Wisselstroom leverbaar is.
Is deze er ook in gelijkstroom en wat is het catalogusnr?

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Rijgedrag Fleischmann versus Roco locs
« Reactie #44 Gepost op: 24 February 2009, 22:42:59 »
De BR 18 en 39 van Fleischmann gaan op mijn baan uitstekend door krappe bogen (360 mm). Fleischmann bouwt zijn materiaal er namelijk op dat ze absoluut door krappe bogen kunnen. Roco niet. Zelfs de br 01 van Fleischmann gaat prima door bogen van 360 mm op mijn baan.

Dus de Fleischmann BR18 (cat.nr. 4118), mijn favoriet, kan ik gerust kopen?