Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:51:55
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 18:45:04
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 18:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:31:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 17:36:36
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
  

Auteur Topic: De bouw van Maaslo  (gelezen 10058 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #15 Gepost op: 18 February 2009, 20:16:56 »
Lang genoeg om je lok op tijd te laten stoppen.  8)

Daar is geen eenduidig antwoord op te geven.
Dat is afhankelijk van je bloksnelheid, de massavertraging van de lok, de instelling in koloper (als je daar mee rijdt).
Je kan je voorstellen dat je voor een ICE een hogere snelheid en dito langere remweg hebt dan voor een sik.
Het advies zoals al vaak gegeven. Bouw een testbaantje om het uit te proberen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #16 Gepost op: 18 February 2009, 20:21:18 »
Bij mij rijden ze niet hard
Maar er komt ook geen ICE of HST.

Zogauw Wim of Karst weer die S88XPressNetLI aanbieden, bestel ik waarschijnlijk wat

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #17 Gepost op: 20 February 2009, 19:20:51 »
Nu even iets tussendoor.

Als ik mijn Lima Koploper laat rijden, val hij regelmatig stil op wissels.

Nu dacht ik via het voorste draaistel ook stroomafname te maken.

Nu is mijn vraag, hoe doe je dat precies, want ik wordt er gek van om iedere keer die Koploper een duwtje te geven.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #18 Gepost op: 20 February 2009, 19:28:35 »
De koploper van Lima heeft op beide draaistellen stroomafname, echter wel alleen op 2 wielen.

het motordraaistel neemt de stroom rechts af, en het loopdraaistel bij de neus neemt links de stroom af.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #19 Gepost op: 23 February 2009, 19:34:49 »
Vandaag naar Xenos in het Retailpark in Roermond geweest waar ik 2 pakjes met schuurlappen heb gekocht voor € 0,50 per pakje.

Hiermee ga ik van die hegjes maken voor bij mijn huisjes.

En ik heb een maatbeker van 350ml.
Hierin ga ik dan mijn verf voor mijn airbrush mengen/verdunnen.

-----

Zaterdag nog wat leuks gezien op het station van Roermond.


Via de omroep installatie van de GTWs had de machinist via z'n PDA carnavalsmuziek draaien.

Vond dit een leuk idee.

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #20 Gepost op: 23 February 2009, 20:05:30 »
En ik heb een maatbeker van 350ml.
Hierin ga ik dan mijn verf voor mijn airbrush mengen/verdunnen.

Hoeveel verf wil je tegelijk gaan maken dan?
Als ik een rijtuig moet spuiten dan heb ik aan 2~5ml verf meer dan genoeg.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #21 Gepost op: 23 February 2009, 20:12:18 »
Ik heb maar een maatbeker uitgezocht.

Je weet niet wanneer het eens van pas kan komen.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #22 Gepost op: 23 February 2009, 20:23:38 »
Vandaag naar Xenos in het Retailpark in Roermond geweest waar ik 2 pakjes met schuurlappen heb gekocht voor € 0,50 per pakje.

Hiermee ga ik van die hegjes maken voor bij mijn huisjes.

En ik heb een maatbeker van 350ml.
Hierin ga ik dan mijn verf voor mijn airbrush mengen/verdunnen.

-----

Zaterdag nog wat leuks gezien op het station van Roermond.


Via de omroep installatie van de GTWs had de machinist via z'n PDA carnavalsmuziek draaien.

Vond dit een leuk idee.

Bart.

Dat is de Zoepkoel express,
Als het goed is moest deze trein bestaan uit een diesel en een electrisch treinstel.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #23 Gepost op: 23 February 2009, 20:26:00 »
Nee, bestond alleen uit 2x 2/8 diesel.

Die pendelden tussen Roermond en Venlo vanwege de Boetezitting in Venlo.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #24 Gepost op: 06 March 2009, 19:56:09 »
Ondertussen is het alweer 2 weken stil in dit topic.
Zoals je misschien op mijn website hebt kunnen lezen, ik ga mijn huidige baan afbreken, maar er komt iets nieuws.

Waarom ga je afbreken?
Ik wil langere treinen laten rijden. Het is de bedoeling om de drie ICR wagons die ik heb samen te laten rijden en niet twee rijdend en de ander staat stil.

Ook ben ik al bezig met het nieuwe baanplan.

Ik heb versie 1 af, die zie je hieronder:


Mijn schaduwstation wordt (zogenaamd) ontzichtbaar. Mijn U-vormige tafel krijgt een uitneembare sectie die ik in de toekomst in Koploper ga blokkeren als ik de sectie eruit haal.

Ideeën mag je hier schrijven, laat je maar horen zodat ik hem kan verbeteren.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #25 Gepost op: 08 March 2009, 08:57:22 »
Niemand een idee? Laat je maar horen.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #26 Gepost op: 11 March 2009, 15:27:56 »
Na een halve week weer verder te zijn, is er weer een update geplaatst op m'n website.

De hele baan is afgebroken.

Binnenkort zal ik een paar foto's plaatsen van de huidige situatie en erop getekend wat straks de situatie.

Op de baan liggen dan 7 wissels.
De engelse wissels in de eerste versie heb ik eruitgehaald. Die lagen daar maar een beetje.
Als iemand een idee waar ik die engelse wissels kan neerleggen, meld het hier of via mijn gastenboek.





Wat je hier rood ziet gemarkeerd is de toekomstige wissel naar het "toekomstige" schaduwstation. Deze komt er nog niet te liggen, maar wel in de baanplannen opgenomen.

Dat was weer een update voor vandaag.

Als iemand weet waar ik die 2 engelse wissels 6164 en 6165 Fleischmann Profi kan neerleggen, meld het hier of via mijn gastenboek. Ook als je nog handige tips of ideeën hebt.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #27 Gepost op: 11 March 2009, 16:20:22 »
Bart, Ik zou wel als ik jou was het wissel gelijk bij de bouw plaatsen.
Want achteraf een wissel bijplaatsen is nogal moeilijk.

Je hoeft het spoor richting het schaduwstation dan nog niet aan te leggen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #28 Gepost op: 11 March 2009, 16:23:45 »
Jos, ik was ook al aan het twijfelen. Bedankt voor je tip.

Iemand anders nog een tip of idee?

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #29 Gepost op: 11 March 2009, 17:50:13 »
Ondertussen heb ik weer wat ideeën gemailt gekregen. Bedankt hiervoor.
Ik presenteer jullie baanplan versie 3  ;)



Ik heb de 6165 engelse wissel kunnen plaatsen, maar de andere laat ik maar zitten. De 6164 bekijk ik nog wel.

Ideeën kun je opsturen via mail, gastenboek of Beneluxspoor.