Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door CeesJ
Vandaag om 10:50:26
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door maartenvdb
Vandaag om 10:47:10
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door FritsT
Vandaag om 10:40:15
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 10:30:05
Roco 10836 wissel schakelaar door bask185
Vandaag om 10:27:39
Oud model gangbaar maken door Pauldg
Vandaag om 10:24:47
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 10:10:55
Ucci en IB1 met Itrain door bask185
Vandaag om 10:09:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RikM
Vandaag om 10:01:56
Dat overkomt mij niet. door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:00:16
Fleischmania Nostalgia door Jelmer
Vandaag om 09:40:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:23:06
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door henk
Vandaag om 08:58:40
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Martijnstein
Vandaag om 08:57:02
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 08:49:17
Nieuwe forumgebruiker door Pauldg
Vandaag om 08:38:53
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Martijnstein
Vandaag om 08:15:36
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 08:00:23
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 07:51:13
Roco modellen op aliexpress door Stefan88
02 November 2025, 22:54:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
02 November 2025, 22:23:40
Baanplan Belkamp H0 door Carl
02 November 2025, 21:21:23
R37 kondigt Franse Super Pacific NORD aan door sncf231e
02 November 2025, 20:59:48
Rondom Charlois door Alewijn
02 November 2025, 20:49:48
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
02 November 2025, 20:35:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Rob Ellerman
02 November 2025, 19:55:16
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Pauldg
02 November 2025, 19:54:42
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
02 November 2025, 19:38:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
02 November 2025, 19:16:49
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
02 November 2025, 18:42:37
  

Auteur Topic: De bouw van Maaslo  (gelezen 10323 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #15 Gepost op: 18 February 2009, 20:16:56 »
Lang genoeg om je lok op tijd te laten stoppen.  8)

Daar is geen eenduidig antwoord op te geven.
Dat is afhankelijk van je bloksnelheid, de massavertraging van de lok, de instelling in koloper (als je daar mee rijdt).
Je kan je voorstellen dat je voor een ICE een hogere snelheid en dito langere remweg hebt dan voor een sik.
Het advies zoals al vaak gegeven. Bouw een testbaantje om het uit te proberen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #16 Gepost op: 18 February 2009, 20:21:18 »
Bij mij rijden ze niet hard
Maar er komt ook geen ICE of HST.

Zogauw Wim of Karst weer die S88XPressNetLI aanbieden, bestel ik waarschijnlijk wat

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #17 Gepost op: 20 February 2009, 19:20:51 »
Nu even iets tussendoor.

Als ik mijn Lima Koploper laat rijden, val hij regelmatig stil op wissels.

Nu dacht ik via het voorste draaistel ook stroomafname te maken.

Nu is mijn vraag, hoe doe je dat precies, want ik wordt er gek van om iedere keer die Koploper een duwtje te geven.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #18 Gepost op: 20 February 2009, 19:28:35 »
De koploper van Lima heeft op beide draaistellen stroomafname, echter wel alleen op 2 wielen.

het motordraaistel neemt de stroom rechts af, en het loopdraaistel bij de neus neemt links de stroom af.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #19 Gepost op: 23 February 2009, 19:34:49 »
Vandaag naar Xenos in het Retailpark in Roermond geweest waar ik 2 pakjes met schuurlappen heb gekocht voor € 0,50 per pakje.

Hiermee ga ik van die hegjes maken voor bij mijn huisjes.

En ik heb een maatbeker van 350ml.
Hierin ga ik dan mijn verf voor mijn airbrush mengen/verdunnen.

-----

Zaterdag nog wat leuks gezien op het station van Roermond.


Via de omroep installatie van de GTWs had de machinist via z'n PDA carnavalsmuziek draaien.

Vond dit een leuk idee.

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #20 Gepost op: 23 February 2009, 20:05:30 »
En ik heb een maatbeker van 350ml.
Hierin ga ik dan mijn verf voor mijn airbrush mengen/verdunnen.

Hoeveel verf wil je tegelijk gaan maken dan?
Als ik een rijtuig moet spuiten dan heb ik aan 2~5ml verf meer dan genoeg.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #21 Gepost op: 23 February 2009, 20:12:18 »
Ik heb maar een maatbeker uitgezocht.

Je weet niet wanneer het eens van pas kan komen.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #22 Gepost op: 23 February 2009, 20:23:38 »
Vandaag naar Xenos in het Retailpark in Roermond geweest waar ik 2 pakjes met schuurlappen heb gekocht voor € 0,50 per pakje.

Hiermee ga ik van die hegjes maken voor bij mijn huisjes.

En ik heb een maatbeker van 350ml.
Hierin ga ik dan mijn verf voor mijn airbrush mengen/verdunnen.

-----

Zaterdag nog wat leuks gezien op het station van Roermond.


Via de omroep installatie van de GTWs had de machinist via z'n PDA carnavalsmuziek draaien.

Vond dit een leuk idee.

Bart.

Dat is de Zoepkoel express,
Als het goed is moest deze trein bestaan uit een diesel en een electrisch treinstel.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #23 Gepost op: 23 February 2009, 20:26:00 »
Nee, bestond alleen uit 2x 2/8 diesel.

Die pendelden tussen Roermond en Venlo vanwege de Boetezitting in Venlo.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #24 Gepost op: 06 March 2009, 19:56:09 »
Ondertussen is het alweer 2 weken stil in dit topic.
Zoals je misschien op mijn website hebt kunnen lezen, ik ga mijn huidige baan afbreken, maar er komt iets nieuws.

Waarom ga je afbreken?
Ik wil langere treinen laten rijden. Het is de bedoeling om de drie ICR wagons die ik heb samen te laten rijden en niet twee rijdend en de ander staat stil.

Ook ben ik al bezig met het nieuwe baanplan.

Ik heb versie 1 af, die zie je hieronder:


Mijn schaduwstation wordt (zogenaamd) ontzichtbaar. Mijn U-vormige tafel krijgt een uitneembare sectie die ik in de toekomst in Koploper ga blokkeren als ik de sectie eruit haal.

Ideeën mag je hier schrijven, laat je maar horen zodat ik hem kan verbeteren.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #25 Gepost op: 08 March 2009, 08:57:22 »
Niemand een idee? Laat je maar horen.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #26 Gepost op: 11 March 2009, 15:27:56 »
Na een halve week weer verder te zijn, is er weer een update geplaatst op m'n website.

De hele baan is afgebroken.

Binnenkort zal ik een paar foto's plaatsen van de huidige situatie en erop getekend wat straks de situatie.

Op de baan liggen dan 7 wissels.
De engelse wissels in de eerste versie heb ik eruitgehaald. Die lagen daar maar een beetje.
Als iemand een idee waar ik die engelse wissels kan neerleggen, meld het hier of via mijn gastenboek.





Wat je hier rood ziet gemarkeerd is de toekomstige wissel naar het "toekomstige" schaduwstation. Deze komt er nog niet te liggen, maar wel in de baanplannen opgenomen.

Dat was weer een update voor vandaag.

Als iemand weet waar ik die 2 engelse wissels 6164 en 6165 Fleischmann Profi kan neerleggen, meld het hier of via mijn gastenboek. Ook als je nog handige tips of ideeën hebt.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #27 Gepost op: 11 March 2009, 16:20:22 »
Bart, Ik zou wel als ik jou was het wissel gelijk bij de bouw plaatsen.
Want achteraf een wissel bijplaatsen is nogal moeilijk.

Je hoeft het spoor richting het schaduwstation dan nog niet aan te leggen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #28 Gepost op: 11 March 2009, 16:23:45 »
Jos, ik was ook al aan het twijfelen. Bedankt voor je tip.

Iemand anders nog een tip of idee?

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #29 Gepost op: 11 March 2009, 17:50:13 »
Ondertussen heb ik weer wat ideeën gemailt gekregen. Bedankt hiervoor.
Ik presenteer jullie baanplan versie 3  ;)



Ik heb de 6165 engelse wissel kunnen plaatsen, maar de andere laat ik maar zitten. De 6164 bekijk ik nog wel.

Ideeën kun je opsturen via mail, gastenboek of Beneluxspoor.