Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: Fleischmann Br 95 en de kortkoppeling  (gelezen 3074 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Fleischmann Br 95 en de kortkoppeling
« Gepost op: 15 February 2009, 13:13:30 »
M'n Br 95 van Fleischmann is een lokje met kuren. In een ouder draadje heb ik al beschreven dat ik het geluidsniveau te hoog vind, nu zijn er ook problemen met de kortkoppeling achterzijde.
Als je over een klein hobbeltje of oneffenheid op je baan rijdt, of een lichte stijging inzet, heeft de Fleischmann-kortkoppeling de neiging uit de juiste stand te schieten. Bij een volgende oneffenheid verliest de loks geheid de wagons.
Ik heb van alles geprobeerd, maar ik krijg het niet goed. Wat hobbeltjes weggewerkt, andere profikoppeling in gestoken, het helpt weinig. Voorlopig maar een beugelkoppeling in de schacht gestoken en dat levert natuurlijk geen probleem op omdat de toleranties daarvan niet zo nauw komen. Ook de Roco-kortkoppeling levert merkwaardig genoeg geen probleem op.
Is die gevoelige kortkoppeling bij de Br 95 een probleem dat anderen ook herkennen?
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re: Fleischmann Br 95 en de kortkoppeling
« Reactie #1 Gepost op: 15 February 2009, 14:49:09 »
Dit probleem had ik ook bij een BR218. Ik heb dit opgelost d.m.v. een kortkoppeling van Tams en die houden elkaar wel goed vast. Maar als een kortkoppeling van Roco bevalt moet je die nemen natuurlijk.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • N en G rijder
Re: Fleischmann Br 95 en de kortkoppeling
« Reactie #2 Gepost op: 15 February 2009, 14:49:53 »
De profi-koppelingen van FLM zijn prachtige dingen, maar ze hebben 1 groot nadeel: Ze kunnen niet tegen spanning. Als ze, door te krappe boogstralen of te abrupte stijging/daling, onder (mechanische) spanning komen te staan schieten ze in de "voorontkoppelstand". Bij een volgende keer zullen ze inderdaad ontkoppelen. Je baan zal dus bijna perfect moeten zijn wil dit probleemloos zijn.
De afstand tussen kantel- of draaipunt van de locs/wagons is van invloed op de gevoeligheid voor deze storingen, vandaar dat het per loc/wagon combinatie kan verschillen.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Fleischmann Br 95 en de kortkoppeling
« Reactie #3 Gepost op: 15 February 2009, 17:08:47 »
Het zijn inderdaad gevoelige dingen, die FLM-kortkoppelingen, maar ik heb een flinke hoeveelheid loks die regelmatig op mijn baan worden ingezet (Fleischmann, Roco, Trix) en alleen bij de Br 95 heb ik problemen. En dat is het geval bij allerlei soorten wagons. Het zal dan toch wel een kwestie van een wat minder gelukkige constructie bij het draai/kantelpunt zijn van deze loc.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Dick van Aggelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Fleischmann Br 95 en de kortkoppeling
« Reactie #4 Gepost op: 15 February 2009, 19:18:04 »
Het is één van de grootste problemen van modeltreinen, althans volgens mijn mening.
De nieuwe Roco en de daarop lijkende Märklin koppelingen doen het prima, maar zijn monsterlijk groot.
Voorals nog rij ik dus met de ouderwetse beugelkoppeling, wel heb ik stammen, bv mijn 20 ertswagons, kortgekoppeld met de voorlaatste (dus niet die hele oude) Roco kortkoppeling.
Eénen op de twintig FLM profi's heeft vaak een productiefoutje, vaak heel kleine braampjes.
Hopelijk wordt de kaddeekoppeling voor Europese modellen de standaard.

Neem deze Tsjech bij Lisse, fotoshop daar maar eens een modelkommeling op.

[

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Fleischmann Br 95 en de kortkoppeling
« Reactie #5 Gepost op: 15 February 2009, 20:24:39 »
Je opmerking over die productiefoutjes klopt beslist en ze lijken me vooral van de laatste tijd. Vroeger waren alle kk in zo'n doos van 50 goed, maar de laatste keren kom ik er telkens exemplaren in tegen waar tijdens het gebruik op de baan iets mis mee blijkt te zijn. Wat precies, is heel moeilijk te zien en dus lastig te verhelpen. 
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Fleischmann Br 95 en de kortkoppeling
« Reactie #6 Gepost op: 15 February 2009, 21:25:16 »
Sorry, maar de Kadee als standaard lijkt mij helemaal niks... ziet er niet uit, is geen echte kortkoppeling. Ik zie liever dat fabrikanten de NEM schacht gewoon leeg laten en de keus aan de koper overlaten.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Fleischmann Br 95 en de kortkoppeling
« Reactie #7 Gepost op: 20 February 2009, 14:09:54 »
kadee's zijn net als fleischmann-koppelingen juist heel gevoelig voor losschieten op een hobbeltje. Maar dat probleem heb je altijd met koppelingen waarbij je een wagen zo uit de trein kunt pakken, hoewel die ouwe roco er niet zoveel last van heeft. Persoonlijk zie ik trouwens echt niet in wat er nou zo goed is aan die fleischmannkoppelingen, t zijn net als alle andere kortkoppelingen lelijke dingen, ze koppelen stug (de vergelijkbare roco's koppelen veel soepeler), rangeren voor geen meter (alleen kadee's rangeren een beetje acceptabel) en zijn dus gevoelig voor losschieten.