Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 13:47:14
Modelwensen 2026
door
Jelmer
Vandaag
om 13:31:21
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 13:30:49
Aachenau West
door
Alewijn
Vandaag
om 13:18:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:59:20
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 12:52:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:46:36
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods.
door
bellejt
Vandaag
om 12:15:29
herrmann
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 12:06:58
BrauWelt, fantasiebaan in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 11:52:36
Roco 42616
door
Ronald69
Vandaag
om 11:17:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 11:02:57
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren
door
Dave.......
Vandaag
om 10:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:37:11
kerstbaan thuis
door
Keska
Vandaag
om 10:26:48
Wat wordt op dit object op het perron geklikt?
door
RobVille
Vandaag
om 10:26:20
Lima 149757 set Erasmus
door
eichddraig
Vandaag
om 10:20:52
Kerstbaantjes of winterbanen..
door
Keska
Vandaag
om 10:20:48
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV
door
martijnhaman
Vandaag
om 08:40:06
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
ArjanB
Vandaag
om 02:23:47
'Permaloog' met electronenbuizen
door
Martin Hornis
Vandaag
om 00:19:41
Train o Matic smart power pack
door
Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Goede wensen voor 2026
door
Hans Reints
22 December 2025, 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
RallyAstra
22 December 2025, 22:53:11
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco
door
wob
22 December 2025, 22:11:59
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
22 December 2025, 21:45:50
Raadplaatje
door
Sikko
22 December 2025, 21:36:57
Au bord de la Cèze
door
Frank 123
22 December 2025, 21:17:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
spoorfreak
22 December 2025, 19:35:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
22 December 2025, 18:57:14
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Fleischmann Br 95 en de kortkoppeling
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Fleischmann Br 95 en de kortkoppeling (gelezen 3194 keer)
Ruud K
Offline
Berichten: 12179
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Fleischmann Br 95 en de kortkoppeling
«
Gepost op:
15 February 2009, 13:13:30 »
M'n Br 95 van Fleischmann is een lokje met kuren. In een ouder draadje heb ik al beschreven dat ik het geluidsniveau te hoog vind, nu zijn er ook problemen met de kortkoppeling achterzijde.
Als je over een klein hobbeltje of oneffenheid op je baan rijdt, of een lichte stijging inzet, heeft de Fleischmann-kortkoppeling de neiging uit de juiste stand te schieten. Bij een volgende oneffenheid verliest de loks geheid de wagons.
Ik heb van alles geprobeerd, maar ik krijg het niet goed. Wat hobbeltjes weggewerkt, andere profikoppeling in gestoken, het helpt weinig. Voorlopig maar een beugelkoppeling in de schacht gestoken en dat levert natuurlijk geen probleem op omdat de toleranties daarvan niet zo nauw komen. Ook de Roco-kortkoppeling levert merkwaardig genoeg geen probleem op.
Is die gevoelige kortkoppeling bij de Br 95 een probleem dat anderen ook herkennen?
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Rob Bogers
Offline
Berichten: 1435
Re: Fleischmann Br 95 en de kortkoppeling
«
Reactie #1 Gepost op:
15 February 2009, 14:49:09 »
Dit probleem had ik ook bij een BR218. Ik heb dit opgelost d.m.v. een kortkoppeling van Tams en die houden elkaar wel goed vast. Maar als een kortkoppeling van Roco bevalt moet je die nemen natuurlijk.
Gelogd
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
Jos001
Offline
Berichten: 1270
N en G rijder
Re: Fleischmann Br 95 en de kortkoppeling
«
Reactie #2 Gepost op:
15 February 2009, 14:49:53 »
De profi-koppelingen van FLM zijn prachtige dingen, maar ze hebben 1 groot nadeel: Ze kunnen niet tegen spanning. Als ze, door te krappe boogstralen of te abrupte stijging/daling, onder (mechanische) spanning komen te staan schieten ze in de "voorontkoppelstand". Bij een volgende keer zullen ze inderdaad ontkoppelen. Je baan zal dus bijna perfect moeten zijn wil dit probleemloos zijn.
De afstand tussen kantel- of draaipunt van de locs/wagons is van invloed op de gevoeligheid voor deze storingen, vandaar dat het per loc/wagon combinatie kan verschillen.
Groetjes,
Jos
Gelogd
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS
Ruud K
Offline
Berichten: 12179
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Fleischmann Br 95 en de kortkoppeling
«
Reactie #3 Gepost op:
15 February 2009, 17:08:47 »
Het zijn inderdaad gevoelige dingen, die FLM-kortkoppelingen, maar ik heb een flinke hoeveelheid loks die regelmatig op mijn baan worden ingezet (Fleischmann, Roco, Trix) en alleen bij de Br 95 heb ik problemen. En dat is het geval bij allerlei soorten wagons. Het zal dan toch wel een kwestie van een wat minder gelukkige constructie bij het draai/kantelpunt zijn van deze loc.
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Dick van Aggelen
Offline
Berichten: 210
Re: Fleischmann Br 95 en de kortkoppeling
«
Reactie #4 Gepost op:
15 February 2009, 19:18:04 »
Het is één van de grootste problemen van modeltreinen, althans volgens mijn mening.
De nieuwe Roco en de daarop lijkende Märklin koppelingen doen het prima, maar zijn monsterlijk groot.
Voorals nog rij ik dus met de ouderwetse beugelkoppeling, wel heb ik stammen, bv mijn 20 ertswagons, kortgekoppeld met de voorlaatste (dus niet die hele oude) Roco kortkoppeling.
Eénen op de twintig FLM profi's heeft vaak een productiefoutje, vaak heel kleine braampjes.
Hopelijk wordt de kaddeekoppeling voor Europese modellen de standaard.
Neem deze Tsjech bij Lisse, fotoshop daar maar eens een modelkommeling op.
[
Gelogd
Ruud K
Offline
Berichten: 12179
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Fleischmann Br 95 en de kortkoppeling
«
Reactie #5 Gepost op:
15 February 2009, 20:24:39 »
Je opmerking over die productiefoutjes klopt beslist en ze lijken me vooral van de laatste tijd. Vroeger waren alle kk in zo'n doos van 50 goed, maar de laatste keren kom ik er telkens exemplaren in tegen waar tijdens het gebruik op de baan iets mis mee blijkt te zijn. Wat precies, is heel moeilijk te zien en dus lastig te verhelpen.
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re: Fleischmann Br 95 en de kortkoppeling
«
Reactie #6 Gepost op:
15 February 2009, 21:25:16 »
Sorry, maar de Kadee als standaard lijkt mij helemaal niks... ziet er niet uit, is geen echte kortkoppeling. Ik zie liever dat fabrikanten de NEM schacht gewoon leeg laten en de keus aan de koper overlaten.
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9896
Re: Fleischmann Br 95 en de kortkoppeling
«
Reactie #7 Gepost op:
20 February 2009, 14:09:54 »
kadee's zijn net als fleischmann-koppelingen juist heel gevoelig voor losschieten op een hobbeltje. Maar dat probleem heb je altijd met koppelingen waarbij je een wagen zo uit de trein kunt pakken, hoewel die ouwe roco er niet zoveel last van heeft. Persoonlijk zie ik trouwens echt niet in wat er nou zo goed is aan die fleischmannkoppelingen, t zijn net als alle andere kortkoppelingen lelijke dingen, ze koppelen stug (de vergelijkbare roco's koppelen veel soepeler), rangeren voor geen meter (alleen kadee's rangeren een beetje acceptabel) en zijn dus gevoelig voor losschieten.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Fleischmann Br 95 en de kortkoppeling